Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

nieuw ontwerp Wat is mooier

Gestart door hermanus maandag 12 juli 2010, 19:09:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuw ontwerp Wat is mooier
Hallo
na menig rondje gereden te hebben gereden op mijn baantje begon het ALWEER te vervelen vandaar maar weer een nieuw plan waar we aan gaan beginnen.


Het rode gedeelte ben ik het nog niet helemaal mee eens, moet een stukje tegen het verkeer in (mischien iemand een idee)Rood gaat omhoog en geel naar beneden.
Re:nieuw ontwerp
Lid sinds: 2009

offline
Re:nieuw ontwerp
De bochten na de wissels, zijn dit 24130 of groter? Anders heb ik misschien wel een ideetje... Je wil immers dubbelspoors naar boven plus nog een spoor onderdoor (geel), als ik me niet vergis?
Re:nieuw ontwerp
rorail
gast

Re:nieuw ontwerp
Hoezo tegen het verkeer in. Gezien de hoogteverschillen zul je direct na het verlaten van het station het gele spoor moeten laten zakken en het rode spoor moeten laten stijgen. Het is daarmee duidelijk twee keer enkelspoor, hoewel dit door de tunnel natuurlijk onzichtbaar wordt.
Wellicht zou je kunnen overwegen het gele spoor na het wissel nog met een klein stukje rechte rail te verlengen (voor zover dit nog past) om dit effect van twee enkelsporige banen nog te versterken. Bovendien zou je dan de tunnels voor beide sporen versprongen moeten laten beginnen (het rode spoor na één boog, het gele spoor na één rechte rail) om dit effect duidelijk te maken.

Groet,
Ronald
Re:nieuw ontwerp
hermanus
gast

Re:nieuw ontwerp
Hoi
William rood is eerst 3x 230 endan 3x 130 , geel eerst 3x 330 en dan 3x 230.

Ronald ik wil het 2sporig laten lijken maar in de tunnel de trein een andere kant op laten gaan.
Maar doordat geel omlaag gaat en rood omhoog zijn bocht wissels geen optie
Re:nieuw ontwerp
Lid sinds: 2008

offline
Re:nieuw ontwerp
Citaat van: hermanus op maandag 12 juli 2010, 19:09:44
Het rode gedeelte ben ik het nog niet helemaal mee eens, moet een stukje tegen het verkeer in (mischien iemand een idee)

Misschien een heel saaie oplossing, maar:

Waarom niet de huidige gele boog mee omhoog laten lopen (wordt dan rood), zodat het een dubbelspoor omhoog wordt. En als gele boog een derde boog naast dit dubbelspoor leggen en deze bijvoorbeeld aan laten sluiten door de meest linkse wissel (uit het rijtje van 4) te vervangen door een Engelse wissel?

Enige probleempje dat ik zie is of het parade spoor (dubbelspoor geheel onderaan) iets naar de rand geschoven kan worden om ruimte te creëren voor die derde boog.

Wat dus wel jammer is, is dat het verrassingseffect hiermee verdwenen is (de gele boog leek dubbelspoor naar boven, maar verdwijnt naar beneden). Maar dit effect is eigenlijk ook de oorzaak van het probleem. :wink:

Vriendelijke groet,

Keesjan
Re:nieuw ontwerp
hermanus
gast

Re:nieuw ontwerp
Hoi
Kees jan bedankt voor het mee denken, inderdaad jammer van het verrassingseffect maar okk ik zie geen andere mogelijk heid.
Re:nieuw ontwerp
tgv515
gast

Re:nieuw ontwerp
leuk baanplan zeg!
we hebben ongeveer dezelfde oppervlakte en jouw plan zet me weer aan het denken  :)
Re:nieuw ontwerp
hermanus
gast

Re:nieuw ontwerp
Citaat van: tgv515 op zondag 08 augustus 2010, 12:40:34
leuk baanplan zeg!
we hebben ongeveer dezelfde oppervlakte en jouw plan zet me weer aan het denken  :)
Jouw baanplan heeft mij ook aan het denken gezet met dit als resultaat
Re:nieuw ontwerp
tgv515
gast

Re:nieuw ontwerp
ah leuk!
kan je het ook eens in 3d laten zien?
Re:nieuw ontwerp
hermanus
gast

Re:nieuw ontwerp
Citaat van: tgv515 op zondag 15 augustus 2010, 13:20:34
ah leuk!
kan je het ook eens in 3d laten zien?
Re:nieuw ontwerp
Lid sinds: 2009

offline
Re:nieuw ontwerp
Dat stationnetje bovenop heeft zeker wel wat. Nice!
Re:nieuw ontwerp
tgv515
gast

Re:nieuw ontwerp
dank u voor de 3d!
nu zie ik goed wat je wilt moet die gele en rode sporen :)
Re:nieuw ontwerp mix van oud en nieuw
De ontwerpen samen gevoegd
Dit is hoe de baan nu is

De twee ontwerpen samen gevoegd en hier op uit gekomen




Tips of opmerkingen , laat maar horen




Re:nieuw ontwerp mix van oud en nieuw
mooie baan zeg!
ik heb niet echt opmerkingen, gewoon misschien een plaats waar je je treinen uit het zicht kan laten 'rusten'?
Re:nieuw ontwerp mix van oud en nieuw
Citaat van: tgv515 op zaterdag 21 augustus 2010, 11:53:24
mooie baan zeg!
ik heb niet echt opmerkingen, gewoon misschien een plaats waar je je treinen uit het zicht kan laten 'rusten'?
Dat heb ik gehad maar ben daar vanaf gestapt, als je goed kijkt is in het oude ontwerp links boven dubbelspoor en dat was mijn schaduwstation en werd analoog geschakeld met schakelrail.
De keren dat een trein niet vertrok zijn ontelbaar en dan halsbrekende toeren uithalen om de trein een zetje te geven.
Ik heb de schakelrail nu in mijn zichtstation liggen , als de trein dan niet wil vertrekken kan ik er makkelijk bij.
Re:nieuw ontwerp mix van oud en nieuw
ah, ok!
de vorming van je station (hoe je doorgaand spoor eigenlijk een spoor opschuift naar boven) spreekt me aan.
zal eens proberen op mijn baanplan, als dat niet geeft natuurlijk  :)
Re:nieuw ontwerp mix van oud en nieuw
Citaat van: tgv515 op zaterdag 21 augustus 2010, 12:13:24
zal eens proberen op mijn baanplan, als dat niet geeft natuurlijk  :)

Nee dat mag niet :lol:
natuurlijk mag dat anders laat ik het hier niet zien
Re:nieuw ontwerp mix van oud en nieuw
Ik vind het ingenieus baanplan, met veel mogelijkheden. Ik heb alleen drie vragen

Hoe ga je een perron maken in de bocht in het bergstation?

Welke kant ga je op rijden of ga je treinen twee kanten op laten rijden?

Wat is het nut van de ontkoppelrail voor je loc werkplaats?

Deze vragen stel ik omdat ze bij mij boven komen en het mij handig lijkt dat je daar in ieder geval rekening mee gehouden hebt, voordat je achter punten komt waar later blijkt dat je wel rekening mee had willen houden.
Re:nieuw ontwerp mix van oud en nieuw
1 komt een perron dat gelijk ligt aan de rails zodat de wagons niet klem komen te zitten

2 in het grote station rechts en kom dan in het rode gedeelt links terijden

3 geen nut foutje
Re:nieuw ontwerp station met pendel spoor
Hallo
Na menig baanplan gemaakt te hebben maar is naar mijn eigen plan gekeken en zoals gewoonlijk maar weer is wat veranderd.
Ben er nog niet helemaal uit maar mischien zien jullie wat ik niet zie
Re:nieuw ontwerp station met pendel spoor
Hallo
alweer een kleine update
sporen met het groene streepje zullen van beidekanten worden bereden.
tevens aande rechterbovenkant wissels toegevoegd zodat de buitenste ovaal ook naar binnen toe kan worden bereden.
Re:nieuw ontwerp station Wat is mooier
Ik heb de keuze uit 2 optie.
geel is vertrekend
rood is binnenkomend
groen is voor beide richtingen
Re:nieuw ontwerp Wat is mooier
Hoi,

Ik vind dat je bij de bovenste optie de meeste mogelijkheden hebt en ook van meer verschillende sporen tegelijk kan vertrekken.
Dus ik zou gaan voor de bovenste versie!

Groeten,

Tim
Re:nieuw ontwerp Wat is mooier
Citaat van: Veer op zaterdag 23 oktober 2010, 14:19:31
Ik vind dat je bij de bovenste optie de meeste mogelijkheden hebt en ook van meer verschillende sporen tegelijk kan vertrekken.
Dus ik zou gaan voor de bovenste versie!
dank voor uw mening
ga er maar is rustig over nadenken,loop ook nog met het idee om het pendel spoor te vervangen voor een doorgaand spoor met de mogelijkheid om te stoppen en als pendelspoor voor beide kanten te dienen
Re:nieuw ontwerp Wat is mooier
Ik begrijp niet wat je bedoelt, misschien kan je er een plaatje bij maken. (Plaatjes zeggen meer als 1000 woorden  :lol:)
Het leuke van de bovenste versie vind ik namelijk dat je van het bovenste perronspoor kan pendelen naar het onderste doodlopende perronspoor en weer terug. Terwijl de andere perronsporen gebruikt kunnen worden door de doorgaande treinen en/of een doorgaande goederentrein kan passeren.

Ik wacht in spanning de plannen af.
Re:nieuw ontwerp Wat is mooier
De 2 middelste kunnen vanaf beide kanten bereikt worden.
Trein kan stoppen en weer doorrijden maar kan ook na het stoppen weer terug rijden
Re:nieuw ontwerp Wat is mooier
Ja, dat kan, maar ik moet zeggen dat ik dat niet echt heel veel vind toevoegen, terwijl je er wel veel meer wissels e.d. in moet leggen. Als ik een kosten-baten analyse zou moeten doen, dan zou ik zeggen dat deze investering niet rendabel is  :lol:
Maar jij bent de stationschef van jouw station en jij kan kijken in het inversteringsbudget, wij kunnen alleen maar meningen en tips geven!

Ik verwacht dat het vorige plan (de bovenste versie) rustiger overkomt.
Re:nieuw ontwerp Wat is mooier
het is ook maar een idee, ik vind de bovenste ook het mooist,daarbij kan ik het derde spoor van onder gebruiken om door of terug te rijden.
Re:nieuw ontwerp Wat is mooier
Ja, inderdaad.

Dan kan  je spoor 1 en 4 gebruiken om te pendelen, spoor 3 als doorgangsspoor en incidenteel om te stoppen en de sporen 2 en 5 als stopsporen voor de doorgaande treinen.

Re:nieuw ontwerp Wat is mooier
Citaat van: Veer op zaterdag 23 oktober 2010, 17:34:10
Dan kan  je spoor 1 en 4 gebruiken om te pendelen, spoor 3 als doorgangsspoor en incidenteel om te stoppen en de sporen 2 en 5 als stopsporen voor de doorgaande treinen.
Maar dan anders;
spoor 1 en 4 pendel spoor 3 als stopspoor (doorgaand en pendel want deze heeft aansluiting op alle sporen) spoor 2 en 5 doorgaande goederentreinen