Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

rail zeppelin nr.3077 digitaal maken

Gestart door gerardje maandag 12 juli 2010, 18:09:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
hallo
heb sinds zaterdag een nieuwe railzeppelin kunnen kopen nr.3077
nu wil ik deze digitaal maken maar er zitten 2 motors in
1motor voor het rijden en 1 motor voor de propeller
de motor voor het rijden is geen punt maar hoe verander ik de andere motor
dat deze geschikt is voor een digitale decoder moet ik daar dan 2 diodes tussen zetten
wie o wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen de zeppelin digitaal te maken
bij voorbaad mijn dank

m.v.g..gerardje
Re:rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Re:rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Moet die prop dan echt sneller gaan draaien???? Waarom niet gewoon op een functie uitgang aansluiten????? Het ding draait ongeveer in vrijloop dus de stroomopname zal minimaal zijn.

Walter
Re:rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
hallo

mijn bedoeling was ook om het te maken met 1 decoder moet toch wel lukken
maar de 2de motor moeten daar dan diodes tussen of kan ik hem zo aansluiten
op een functie uitgang

m.v.g.gerardje
Re:rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
functieuitgang van een decoder is gelijkstroom. Als ik naar het schema van de 3077 kijk (in de spareparts list) dan zit er een bruggelijkrichter in opgenomen, de motor is dus een gelijkstroom motor, en zou gewoon moeten draaien op een functieuitgang.

Walter
Re:rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
hallo walter

dus als ik het goed begrijp moet ik de gelijkrichter eruit halen
en dan het motortje op  een functie uitgang aansluiten


m.v.g.gerardje
Re:rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk:

Als het inderdaad een gelijkstroom motor is, moet je er wel op letten dat de - van de motor NIET op de massa van de loc wordt gezet maar de - die uit de decoder komt.

Groet,
Re:rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
De polen van de motor mogen idd geen contact maken met het chassis. je kunt direct aansluiten op de motor, zonder de bruggelijkrichter, maar die kan je ook laten zitten, de motor zal iets langzamer draaien omdat je een beetje spanning verliest over de gelijkrichter
Re:rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Gerard,

Ik heb hele slechte ervaringen met het motortje.

Aansluiten op een funtieuitgang: NIET DOEN; dat ding blaast zo je dure decoder op.
Aangesloten op die baanspanning (via een diode) draait ie veeeeel te hard.

Ik heb daarom in Houten een speelgoedmotortje gekocht voor 3 Euro of zo iets en die er in gemonteerd. Blijft het zelfde feit: draait veel te hard, alleen is het motortje redelijk geruisloos.

Dus heb ik een simpele aansturing (pulsbreedte-regeling) gemaakt welke door de functieuitgang aan en uit geschakeld wordt.

Bij interesse is er een schema beschikbaar, speciaal voor jou  :D

grv Huub
Re:rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
hallo huub

heb je een PBtje gestuurd
bij voorbaad mijn dank

m.v.g.gerardje
Re:rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re:rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Hallo Gerard,

Bij mijn Zeppelin is maar één decoder (ESU Lokpilot 3.1)  ingebouwd en begint eerst de propellor langzaam steeds sneller te  draaien alvorens de Zeppelin gaat rijden. Dit was (volgens diegene die bij mij de decoder ingebouwd heeft) oorspronkelijk analoog ook zo.

Ik moet zeggen ik vind dit wel een mooi gezicht en ik hoop dat dat met de nieuwe zeppelin ook zo is.

Met vriendelijke groet,

Marco
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Even stof afblazen.

Wbt bovenstaande reactie.

De prop eerst laten draaien alvorens dat de trein gaat rijden, is dat met een functie uitgang op de decoder in te stellen?
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Beste Kevin,

Bij mij is dat volgens mij niet gebeurd. Analoog was het namelijk al zo dat eerst de prop gaat draaien voordat de zeppelin ging rijden.

Volgens mij heeft diegene die hem voor mij omgebouwd heeft daaraan niet veel veranderd.

Hij heeft een 6090 decoder ingebouwd, waarmee alleen het licht en de ingebouwde binnenverlichting schakelbaar zijn.

Ik vind het wel mooier dat eerst de prop langzaam steeds sneller gaat draaien (i.t.t. de 37777, Waarbij de Prop gelijk volle snelheid draait)
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Of je haalt de tandwielen er uit zodat de wielen vrij lopen. Dan een goeie prop er op zetten en laten rijden op de kracht van de prop :)
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Als je de propellormotor op een AUX aansluit, kan je de modulatie instellen van de AUX.
Ik weet het niet zo uit mijn hoofd of er ook een modulatie beschikbaar is die toeneemt met de rijsnelheid.
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
 @citaat Rookgenerator, die truc heb ik ook gebruikt voor de fan's in een kondenstender.  ;)
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Citaat van: rscosworth op woensdag 17 april 2019, 15:25:56
Of je haalt de tandwielen er uit zodat de wielen vrij lopen. Dan een goeie prop er op zetten en laten rijden op de kracht van de prop :)

Dan nog 2 vleugels er aan en vliegt de Zeppelin zo t raam uit :D :D
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: rail zeppelin nr.3077 digitaal maken
Ik lees wel in een eerdere bijdrage van Huub, dat aansluiten van het motortje op een AUX poort problemen geeft en je de decoder kan beschadigen.
In dit topic op Stummis worden de diverse uitvoeringen van de Rail Zeppelin vergeleken.
Op de print van de 37777 is duidelijk een grote transistor te zien, die hoogst waarschijnlijk voor de aansturing van de propellermotor dient.