Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Kan je deze transformators ook gebruiken?

Gestart door minitreintje vrijdag 09 juli 2010, 16:28:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kan je deze transformators ook gebruiken?
Hallo,

Ik heb een vraag over een tranfsormator voor een halogeenlamp kan deze ook worden gebruikt voor de modelbouw voor de verlichting? (bijvoorbeeld conrad nummer  574223-89  )

groeten minitreintje/Dylan
Re:Kan je deze transformators ook gebruiken?
Hoi Dylan

nee die is daar niet geschikt voor

je kunt een oude baan transformator gebruiken en die alleen op de verlichting aansluiten

of deze van Conrad die heeft het voordeel dat je je verlichting ook kunt dimmen

als je nog moet beginnen met de aankoop van de verlichting adviseer ik je ledverlichting te gebruiken dit voorkomt dat je in de toekomst steeds lampjes moet vervangen
Re:Kan je deze transformators ook gebruiken?
Spijtig want dan moet ik geen van mijn modelbaan transfo gebruiken en heb nog veel verlichting voor huisjes maar leds komen misschien nog
Re:Kan je deze transformators ook gebruiken?
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:Kan je deze transformators ook gebruiken?
Citaat van: impulsief op vrijdag 09 juli 2010, 19:56:42
Hoi Dylan

nee die is daar niet geschikt voor

...


Ik ben dan wel Dylan niet, maar zou je mij eens kunnen uitleggen waarom je die transfo niet zou mogen/kunnen gebruiken ?
Re:Kan je deze transformators ook gebruiken?
Citaat van: sn00zerman op maandag 12 juli 2010, 21:32:40
Citaat van: impulsief op vrijdag 09 juli 2010, 19:56:42
Hoi Dylan

nee die is daar niet geschikt voor

...


Ik ben dan wel Dylan niet, maar zou je mij eens kunnen uitleggen waarom je die transfo niet zou mogen/kunnen gebruiken ?

Hoi Rik

De trafo heft geen dimmer (regelaar) zoals een baan trafo hierdoor kun je de baanverlichting alleen op max. laten branden vooral voor de levensduur van gloeilampjes is het belangrijk niet het max voltage te gebruiken maar daar een paar volt onder te gaan zitten, bovendien geeft een regelbare trafo zoveel extra mogelijkheden, aan het belichten van je baan. en is deze op beurzen te koop voor iets meer geld dan deze van Conrad
Re:Kan je deze transformators ook gebruiken?
de antwoorden zijn wel heel kort door de bocht! het is natuurlijk niet waar dat verlichting perse op een regelbare trafo moet worden aangesloten.

een halogeen trafo levert ongeveer 12 Volt. met bijv. 60 Watt. Dat is uitermate geschikt voor het voeden van de verlichting op de baan. gebruik dan liever lampjes van 14 of zelfs 19 Volt. die branden op 12V niet zo fel. Let ook op dat de uitgangsspanning hoger ligt als je geen 60 watt aansluit!

gebruik een electronische regelaar als je toch de felheid van de lampjes wilt regelen.
dit is geen enkel probleem.

groeten,
Hessel.
Re:Kan je deze transformators ook gebruiken?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Kan je deze transformators ook gebruiken?
Ja, ik zou zeggen: 1:1  :D

Lampjes kan je natuurlijk ook in serie zetten, (en/of met een voorschakelweerstand) dan kan het voltage van de gebruikte lamp naar beneden; alleen als er één stuk gaat ben je wel even aan het zoeken. Je kan er dan meer gebruiken met de zelfde stroomkosten (zoals de kerstboomverlichting, hoewel die kwaliteit niet is aan te bevelen) De verlichting toont ook wat warmer, en dat geeft toch een aangenaam effect. Helaas worden lampjes ook warm, dus zorg dat ze een beetje kunnen ventileren en niet te fel branden.
LET WEL: de totale voltage van de lampen, (bij elkaar opgeteld) dienen hoger te zijn dan het voltage van de transformator! Anders brand deze zeer snel door!
Leds gaan ook prima in serie, (en/of met een voorschakelweerstand) en laten zich wat minder regelen qua felheid. Ze zijn niet zo goed dimbaar als lampen. Het voordeel is dat ze niet warm worden, en overal in zijn weg te stoppen, en prijstechnisch gunstiger zijn. Voor een TL-buis immitatie zijn de helderwitte leds meer geschikt. Je moet er wel van houden. (smaken verschillen) De zg. warm-witte zijn wel wat duurder. T.o.v. lampen moet je wel rekening houden met de polariteit (+/-)
De praktijk zal het uitwijzen...

M.vr.gr. Marcel
Re:Kan je deze transformators ook gebruiken?
Dus het kan ! Volgens die hier boven, ik heb lampjes van 16 V dus dan moet het lukken. Eigenlijk houd onze hobby club altijd elk jaar een tentoonstelling het probleem is alleen bij ons dat we altijd moeten zoeken achter die ene transfo voor de verlichting. Met die transfo zijn prijsgunstig dus dat komt goed uit!


groeten minitreintje/Dylan