Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ontwerpen bochten met flex-rails?

Gestart door 1200Blauw zondag 11 juli 2010, 13:26:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ontwerpen bochten met flex-rails?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Ontwerpen bochten met flex-rails?
Ik ben in m'n hoofd met een baan bezig en denk erover een paar bijzonder flauwe bochten te construeren, van bijvoorbeeld een straal van 10 meter. Uittekenen met een potlood aan een touwtje zal nooit gaan lukken, want zoveel ruimte heb ik natuurlijk niet. Heeft iemand hier al ervaring mee? Een heel assenstelsel uittekenen en dan punt voor punt wiskunig berekenen en uitzetten kan natuurlijk, maar is er wellicht een ander foefje voor?
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
ik denk dat je dit 'op gevoel' moet leggen ... anderzijds, de slanke wissels van K hebben een straal van iets meer dan 9 meter
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
dan heb je een mooie ruimte voor je baan als je zulke bochten wilt maken :D
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
Citaat van: Vince op zondag 11 juli 2010, 15:25:25
de slanke wissels van K hebben een straal van iets meer dan 9 meter

Jaja, bijna goed.... :mrgreen: :mrgreen:

De straal van het slanke wissel is 902,4 mm, ruim 90 cm.

Citaat van: 1200Blauw op zondag 11 juli 2010, 13:26:24
Ik ben in m'n hoofd met een baan bezig en denk erover een paar bijzonder flauwe bochten te construeren, van bijvoorbeeld een straal van 10 meter.

:shock:

Heb je een gymzaal tot je beschikking? :wink:

Gr, Ben.
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
Je zou ook een mal kunnen tekenen in een Autocad-programma.
Hiervan een afdruk 1:1 en die printen en uitknippen.

Ik heb dit ook wel gedaan met de standaard baanplanprogramma's.
Vervolgens heb ik deze op een plotter geplot op 42"-rol (is bedoeld voor A0-tekeningen).
En dat is soms best handig.

John
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
Het gaat niet alleen om de straal. Nog belangrijker is de overgang van recht naar de bocht van 9 meter.

Ik doe dit altijd zo!!!

Leg de rail neer en verbind die aan het rechte deel. Pak 2 wagens ( de langste die je hebt ) en zorg dat de wagens niet bewegen t.o.v. elkaar tijdens het rijden. M.a.w. een zijdelingse verplaatsing van de wagens maakt het storend. Op die manier leg je elke boog die je wenst.

Dit is de overgansboog

De overgangsboog kun je ook gebruiken om het spoor in de verkanting leggen. Een paar tienden millimeter aan een zijde geeft bij een dergelijke boog al een heel dynamisch effect

Jos
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
wat ik heb gedaan:
neem een lange dunne mdf lat (bijv. plint is 5m) en zet die rechtop tussen spijkertjes vast.

teken de lijn langs de plint af, je hebt nu een mooie vloeiende lijn, waar je de sporen langs kan leggen.

je weet nu niet precies de straal, maar de straal is natuurlijk wel precies pas!

groeten,
Hessel.
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
Citaat van: de Hoeve op zondag 11 juli 2010, 19:49:49
wat ik heb gedaan:
neem een lange dunne mdf lat (bijv. plint is 5m) en zet die rechtop tussen spijkertjes vast.

teken de lijn langs de plint af, je hebt nu een mooie vloeiende lijn, waar je de sporen langs kan leggen.

je weet nu niet precies de straal, maar de straal is natuurlijk wel precies pas!

groeten,
Hessel.

Kijk, dat is een mooie! Dat ik daar niet aan gedacht heb... De exacte straal is natuulijk voor mij niet van belang, alleen het begin- en eindpunt.

Citaat van: bolkoppie op zondag 11 juli 2010, 17:32:09
Citaat van: 1200Blauw op zondag 11 juli 2010, 13:26:24
Ik ben in m'n hoofd met een baan bezig en denk erover een paar bijzonder flauwe bochten te construeren, van bijvoorbeeld een straal van 10 meter.

:shock:

Heb je een gymzaal tot je beschikking? :wink:

Gr, Ben.
Nee, juist niet, maar ik wil wil het traject (ca. 5 meter) nu eens niet kaarsrecht leggen, maar met een hele flauwe bocht erin. Ik leg dus maar een klein deel van de cirkel...
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
CiteerNee, juist niet, maar ik wil wil het traject (ca. 5 meter) nu eens niet kaarsrecht leggen, maar met een hele flauwe bocht erin. Ik leg dus maar een klein deel van de cirkel...

dat komt nog dichter bij wat ik heb gebouwd: het hoofdtraject op de tafel van 5m lang slingert door het landschap. je mag drie keer raden waar ik de dijk van gemaakt heb: juist, drie lagen mdf op zn kant.

dit is trouwens wel moeilijk bouwen, heb ik ervaren. tijdens de bouw staat het geheel nogal onder spanning. dus goed lijmen en klemmen. na het lijmen blijft het mdf in de juiste vorm liggen vanwege de drie gelijmde lagen.

makkelijker is de afteken-truuk gebruiken en de dijk van triplex maken.

succes!
Hessel
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
Citaat van: bolkoppie op zondag 11 juli 2010, 17:32:09

Jaja, bijna goed.... :mrgreen: :mrgreen:

De straal van het slanke wissel is 902,4 mm, ruim 90 cm.


hmm, waar was ik met mijn gedachten :D :D
mm-cm-dm-m ... volgens mij een stapje vergeten. Foutje, sorry :)
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Ontwerpen bochten met flex-rails?
Citaat van: Vince op donderdag 22 juli 2010, 10:12:25
Citaat van: bolkoppie op zondag 11 juli 2010, 17:32:09

Jaja, bijna goed.... :mrgreen: :mrgreen:

De straal van het slanke wissel is 902,4 mm, ruim 90 cm.


hmm, waar was ik met mijn gedachten :D :D
mm-cm-dm-m ... volgens mij een stapje vergeten. Foutje, sorry :)
Mij stoort het niet hoor. Fouten maken is menselijk, dus dat hebben we dan weer vastgesteld ;-)