Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mat 46 Rivarossi

Gestart door Chris woensdag 07 juli 2010, 23:30:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mat 46 Rivarossi
Corné
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Fraai die groene en gele Mat 46 ! en die panto's zijn een hele verbetering t.o.v de vorige , mag piko ook wel voortaan bij de hondekop doen !

Als het budget het toelaat es kijken of ik ze kan aanschaffen eerdaags  :)
Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Ik heb de mat 46 ook en ben er zeer tevreden mee.

Tony
Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Tony,

Hoe rijdt die van jou ?
Mijne schokt op lage snelheid.

Robin
Re: Mat 46 Rivarossi
hallo,

iemand al ervaring met de AC versie van de MAT 46?

rijgedrag etc

vrg,

Erwin
Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Erwin,

De mijne schokte (nu nog een beetje) op lagere snelheid.
Ik heb de sleper druk flink verlaagd en de decoderruimtes opgevuld met lood.
Nu heeft ze een acceptabel rijgedrag.Ik ga nog wel even door met experimenteren met decoder instellingen voor de lage snelheden.
Misschien valt daar ook nog wat winst te halen.
En als ik zeker weet dat het stel goed is verbind ik de 2 slepers met elkaar door en de massa's van de bakken met elkaar.Kan nooit kwaad verbeterde stroomafname.
Maar ik heb nog geen knipperende verlichting gezien dus mop zich is dat in orde.
De Motorbak heeft meet 3 assen contact met de railmassa,de 4e as heeft anti-slipbandjes.

Gr.Robin

Edit aanvulling voor de duidelijkheid.
Re: Mat 46 Rivarossi
nobody
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Citaat van: Hero op zondag 14 oktober 2012, 15:55:54
verbind ik de 2 slepers en de massa met elkaar.
Slepers met massa verbinden :help: :help: :help:
Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
..... van de 2 bakken.

Nobody,

Slepers met sleper en massa met massa verbinden.
Als ik kortsluiting wil maken gebruik ik wel een schroevendraaier. >:-D

Gr.Robin
Re: Mat 46 Rivarossi
willem twee
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Ook binnen en ik heb de mijne gelijk aangepast:


Mat 46 Rivarossi by Rail-Kees, on Flickr

Re: Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Ziet er goed uit. :thumbup:

Stroomafnemertjes ook gecontroleerd?  :D



Gr, Ben.

Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Kees Jan,

Ziet er een stuk beter uit als die vissenogen.
Leverbaar bij jou of via de dealer?

Robin
Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Ben wats gebeurt ??  8o 8o dat is niet lachen  :-(
Re: Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Re: Mat 46 Rivarossi
willem twee
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Citaat van: Hero op zondag 14 oktober 2012, 18:48:01
Kees Jan,

Ziet er een stuk beter uit als die vissenogen.
Leverbaar bij jou of via de dealer?

Robin

Komen in de winkel over een tijdje (hou de railmagazine in de gaten).

Wordt een "plug and play" setje wat een ieder kan monteren en waar je geen modelspoor goeroe voor hoeft te zijn  ;).
Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Citaat van: willem twee op zondag 14 oktober 2012, 19:24:19

Komen in de winkel over een tijdje (hou de railmagazine in de gaten).

Wordt een "plug and play" setje wat een ieder kan monteren en waar je geen modelspoor goeroe voor hoeft te zijn  ;).

Ik wacht geduldig tot je hier meld dat ik naar de winkel moet om een tijdschrift te scoren. ;)

Het monteren kan nooit moeilijker zijn als de kap van dat treinstel af halen. :D Wat een gevecht is dat de 1e keer.

Mvg Robin
Re: Mat 46 Rivarossi
willem twee
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Citaat van: Hero op zondag 14 oktober 2012, 19:27:20
Citaat van: willem twee op zondag 14 oktober 2012, 19:24:19

Komen in de winkel over een tijdje (hou de railmagazine in de gaten).

Wordt een "plug and play" setje wat een ieder kan monteren en waar je geen modelspoor goeroe voor hoeft te zijn  ;).

Ik wacht geduldig tot je hier meld dat ik naar de winkel moet om een tijdschrift te scoren. ;)

Het monteren kan nooit moeilijker zijn als de kap van dat treinstel af halen. :D Wat een gevecht is dat de 1e keer.

Mvg Robin

als je er geen decoder in hoeft te zetten (of als die er al in zit bij 3 rail) hoef je hem voor het monteren niet eens open te maken  8o.
Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Kijk dat zijn helemaal  :thumbup: berichten
Re: Mat 46 Rivarossi
willem twee
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
De verbeterde versie:


Lampenringen mat 46 by Rail-Kees, on Flickr
Re: Mat 46 Rivarossi
Corné
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Ziet er mooi uit allemaal met die lampringen , als mn Plan T er is es kijk of ik de 281 en 253 kan bestellen  :)

Zou Rivarossi het aan durven om met een 4 delige Mat46 te komen een groene met ns logo en een groene met ns logo en reclamebanen ? ;) >:-D

Re: Mat 46 Rivarossi
Günther
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Nou ik denk het niet, want dan moeten ze een geheel nieuwe trein ontwerpen.
Het zou wel mooi zijn denk ik, kijk naar de ROCO plan T wat een uitstraling dat heeft.

grt. Günther
Re: Mat 46 Rivarossi
Corné
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Citaat van: Günther op woensdag 17 oktober 2012, 10:02:32.
kijk naar de ROCO plan T wat een uitstraling dat heeft.

grt. Günther

Juist daarom moeten ze een 4 delige Mat 46 uit gaan brengen  ;)

Het zou heel jammer zijn als ze het niet doen zeker nu Roco met een Plan T is gekomen , en wie weet Piko ooit met een 4 delige Hondekop
Re: Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Citaat van: willem twee op zondag 14 oktober 2012, 23:33:38

De verbeterde versie:


Toppie Kees-Jan. :thumbup:

Zitten daar nu nog de originele lichtgeleiders in, anders gezegd: alleen lampringen er op geschoven en deze een kleurtje gegeven?

Gr, Ben.
Re: Mat 46 Rivarossi
willem twee
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Ik heb er hier 1 staan. Dit is een snipper stel wat gemaakt is uit 3 riva's. Duur dus. Als ik tijd heb ga ik een 4 maken door lasergesneden wanden te maken met resin delen.

Een 4 staat dus bij mij in de planning bij mij.

@ ben: het is een lichtgeleider met ring compleet (in de volgende RM meer hier over).
Re: Mat 46 Rivarossi
Corné
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Citaat van: Günther op woensdag 17 oktober 2012, 10:02:32
Nou ik denk het niet, want dan moeten ze een geheel nieuwe trein ontwerpen.

grt. Günther

Niet helemaal waar denk ik , de BK bak van het mat 46 - 2tje kan gewoon gebruikt worden voor de ontwikkeling van het Mat 46 - 4tje alleen 3 nieuwe bakken zijn nodig , A - B EN BDK 

Dus er is hoop , hoop ik rivarossi  ;)
Re: Mat 46 Rivarossi
willem twee
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Hoe zit het dan:

De 2 heeft 2 bakken die 2 x een bedrag A kosten.
De 4 heeft 4 bakken die 4 x een bedrag A kosten.

Bij de 4 kom je dan als je 1 bak van de 2 kunt gebruiken op 1,5 x de kosten van de 2 die je in de 4 moet stoppen.

Maw het is zo wie zo duurder dan bijv een ander twee delig stel te maken.
Mvg

Kees-Jan
Re: Mat 46 Rivarossi
Corné
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Dat het duurder is om een 4 delige Mat 46 te maken snap ik wel maar ja maar ja, welke varianten van de 2tjes kunnen ze nog maken dan die er nog niet zijn ?

Roco doet het toch ook met de Plan T en kijk wat ze er van gemaakt hebben die is op en top !.

Met de aanpassingen die ze aan de pas uitgekomen stellen 253 en 281 hebben gedaan kan het alleen maar beter worden zoals mooi interieur/verlichting .

Mijn mening is gewoon als ze aan de Mat 46 beginnen moeten ze alle varianten uitbrengen zowel 2tjes als 4tjes , vooral de gene waar veel vraag naar is met ns logo en ns logo met reclame banen die mag gewoon niet ontbreken in een 2 delige en 4 delige Mat46  ;) :D

Maar ja we zullen het wel zien of ze het aan durven ..
Re: Mat 46 Rivarossi
Voor de liefhebbers

Mat 46 groen met blauwe banen

Gele volgt als het goed is vanavond.
Re: Mat 46 Rivarossi
willem twee
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Hallo Corne,

Ik begrijp je bericht. Heb je enig idee wat de ontwikkelingskosten zijn voor zoiets?

Tuurlijk kijk een fabrikant naar model en kleurvarianten. Op het moment dat de kosten hoger zijn dan de baten is het zakelijk niet verantwoord (zeker als de baas van een producent een bank is).

Met het ontwikkelen van 1 bak (of wagon) ben je snel een 50-75 k verder. Reken dan maar uit wat er over blijft op het eind.

Ik weet dit allemaal omdat ik me er ook mee bezig hou.
Re: Mat 46 Rivarossi
Corné
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Hoi ,

Nee ik heb geen idee qua ontwikkelings kosten voor een bepaald model , maar dat hoeft ook niet natuurlijk .

Ik verzamel alleen bepaalde modellen die op mn lijstje staan daarmee wil ik uiteindelijk op mn modelspoorbaan die er ooit komt gaan rijden ,
en het Mat 46 4tje staat toevallig ook op het lijstje en het 2tje ook natuurlijk :D

Maar ja genoeg gezegd erover het is afwachten of het stel er ooit komt.

En na de bespreking van de Plan T en Groene Mat 46 met reclame banen , ben ik heel benieuwd naar de gele Mat 46  :D
Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Modelspoorders

Heb een Mat 46 van Rivarossi digitaal wisselstroom en waarschuw eenieder dat dit treinstel belabberde rijeigenschappen heeft.
Zonde van het geld en is alleen mooi als deze stil staat.
Re: Mat 46 Rivarossi
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Hier vind je een link naar onze eigen wiki-pagina over de Mat 46.

John
Re: Mat 46 Rivarossi
Günther
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Wiki is niet compleet.
In 1980 is er door Combispoor al een Mat'46 uit gegeven.
Ik heb er zelf een.
Re: Mat 46 Rivarossi
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
De recencentie gaat over de Rivarossi AC-versie, maar als je meer info hebt en foto's van andere versies, dan zien we ze graag.

Stuur even een PM voor het uitwisselen van emailadres.

John (redactie wiki)
Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
De rijeigenschappen worden sterk beïnvloed door het functioneren van de Jacobsverbinding. Die functioneert op het model in feite als een kortkoppelmechaniek, maar dan niet erg soepel uitgevoerd en zonder veertje dat helpt om de verbinding na een boog weer in de beginstand te brengen. In de praktijk zijn er dus exemplaren waarbij de bakken na een boog niet voldoende terugkeren in de uitgangspositie. Dan komt het draaistel een beetje scheef te staan en gaat zich schrap zetten tussen de rails. Er zijn ook exemplaren die probleemloos lopen. Bij mindere exemplaren gaat het vaak wel goed als de motorbak duwt.
Re: Mat 46 Rivarossi
pukolover
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Ook ik heb Rivarossi mat 46 in huis... een groene en een zilverbuik... wat zijn ze mooi en wat rijden ze bedonderd. Ik kan niet anders zeggen. Uiteraard met sleper voor Märklin.
De groene rijdt redelijk, maar dan heb je het wel gehad.

De zilverbuik is een doorlopend drama. Ik heb hem een jaar of 2 geleden al gekocht en daarna weggezet. Nu ben ik eraan begonnen. Mensen erin. Interieur geschilderd. Binnenverlichting erin, netjes aangesloten op de decoder zodat het licht via F2 in en uitgeschakeld kan worden. Lastig overigens dat printplaatje boven de coupés. Die moet je ook nog weghalen.

Maar 't ziet er leuk uit... Rijden dan maar....     Nou nee. Om te beginnen bleek er een tandwiel gebroken. Vervangen door een nieuwe.
Bij een beetje lichte klim kan de motor het niet aan en moet je duwen. Als je het stel los koppelt en alleen het motordeel laat rijden, gaat het redelijk. Maar met de motorloze bak eraan, wil-ie niet omhoog en ook niet door de meegebogen wissels van de C rail. Hij blijft grommend staan. 't Motortje wordt dan flink heet.

Alles eraan gedaan. Spanning op de slepers verlaagd, helpt iets. Overal ( =op de draaipunten van de twee bakken) duur vet opgebracht. De pin, waarmee de motorbak op de het draaistel zit eraf gehaald. Het helpt allemaal niets. Ik ga binnenkort de motor maar eens wisselen met het groene stel, maar ik heb er weinig hoop op. Een sterkere motor zou een oplossing kunnen zijn, maar waar vind je advies over welk type motor dan en hoe bouw je dat in, zoveel ruimte is er ook weer niet ! Iemand nog een advies op deze matige ervaring ?
Mijn handelaar reageert laconiek met... ik heb geen klachten ontvangen van anderen !
Voorlopig is mijn conclusie: ik koop absoluut niks meer van Rivarossi !! 't Heeft teveel Fyra neigingen.

Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Citaat van: Günther op maandag 05 januari 2015, 16:28:07
Wiki is niet compleet.
In 1980 is er door Combispoor al een Mat'46 uit gegeven.
Ik heb er zelf een.

Heb er enkele jaren geleden ééntje omgebouwd voor forumlid.
Was een takkeklus, maar rijdt wel goed.
Limamotor vervangen; ESU LokPilot V4.0 erin en sleepcontact onder Jacobsdraaistel geplaatst.
Maar het meeste werk was toch wel de schaargeleiding maken in het Jacobsdraaistel. (messing)

Gr. Marcel
Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Citaat van: pukolover op vrijdag 03 april 2015, 17:40:29Mijn handelaar reageert laconiek met... ik heb geen klachten ontvangen van anderen !

Dat zeggen ze tegen iedereen.  :D

Kan je wat meer vertellen over die schaargeleiding Marcel? Heb je daar nog foto's van? Het Jacobsdraaistel vind ik het grootste probleem bij de Limarossi mat '46. De kortkoppelgeleiding werkt vaak niet volledig, zodat het Jacobsdraaistel licht schuin komt te staan en het stel zich in of na bogen schrap gaat zetten.
Het motortje is op zich sterk genoeg. Ik heb twee gekoppelde stellen met maar één motorbak. Als die bak duwt loopt dat prima, maar getrokken werken de geleidingen niet goed en loopt de boel vast.
Re: Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mat 46 Rivarossi
Uiteindelijk toch gelukt deze shit te laten rijden door de voorste sleper te verwijderen en de rode + draad door te verbinden naar de middensleper.
Daarnaast heb ik het lipje van de bijwagen afgebroken en in het chassis een gaatje geboord voor het bijbehorende pennetje.
Het treinstel laten rijden met het motorloze treinstel voorop en heb ik licht aangebracht met lichtstrips/diode schakelingen/weerstandjes.
Re: Mat 46 Rivarossi
Günther
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Ik heb mijn Combispoor Plan '46 laten ombouwen in Vlaardingen bij Modeltrein Express ook een sleper er onder laten maken en hij rijd prima.