Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mat 46 Rivarossi

Gestart door Chris woensdag 07 juli 2010, 23:30:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mat 46 Rivarossi
Chris
gast

Mat 46 Rivarossi
Voor de liefhebbers :

Mat 46 bespreking
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Dank je wel !
Heb het allemaal gelezen en vooral bekeken.

grv Huub
Re:Mat 46 Rivarossi
Nobody
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Heel fraai treinstel. Alleen de panto's zijn veel te groot. Op een expo, liefhebbers gesproken die liever schaal 1:120 (TT) panto's gebruiken op NS materieel ('46, '54).
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Leg me dan eens uit waarom ze veel te groot zijn, ik bedoel als alles 1:87 is, kan dat toch niet ?

grv Huub
Re:Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Even snel gekeken en het ziet er goed uit. Bedankt voor je inspanningen Chris. :P

Ik wacht op de versie met logo.

Gr, Ben.
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2007

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Citaat van: huub op donderdag 08 juli 2010, 00:05:15
Leg me dan eens uit waarom ze veel te groot zijn, ik bedoel als alles 1:87 is, kan dat toch niet ?

grv Huub

Omdat de pantograven op de mat '46 en de Hondekop in werkelijkheid aan de kleine kant zijn.

Op het model zijn vanzelfsprekend standaardpanto's gebruikt. Ze wijken nogal af van het grote voorbeeld en zijn inderdaad ook te groot. Dat geldt overigens ook voor de Piko Hondekop. Als je in de gelegenheid bent, moet je maar eens een Philotrain mat '54 bekijken. Die heeft correcte pantograven en die ogen klein, gewend als we zijn aan de te grote standaardpanto's van Lima, Piko en nu ook Rivarossi
Re:Mat 46 Rivarossi
Remie
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Mooi verslag Chris 8) (zoals gewoonlijk)
die doorloop slurf, vouwblach ofzo iets, die ziet er niet heel mooi uit volgens mij. Of zie ik het verkeerd? kan je geen lichtsetje van de piko hondekop er in doen?

Een mooi treinstel.
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Citaat van: henkv op donderdag 08 juli 2010, 11:09:14
Citaat van: huub op donderdag 08 juli 2010, 00:05:15
Leg me dan eens uit waarom ze veel te groot zijn, ik bedoel als alles 1:87 is, kan dat toch niet ?

grv Huub

Omdat de pantograven op de mat '46 en de Hondekop in werkelijkheid aan de kleine kant zijn.

Op het model zijn vanzelfsprekend standaardpanto's gebruikt. Ze wijken nogal af van het grote voorbeeld en zijn inderdaad ook te groot. Dat geldt overigens ook voor de Piko Hondekop. Als je in de gelegenheid bent, moet je maar eens een Philotrain mat '54 bekijken. Die heeft correcte pantograven en die ogen klein, gewend als we zijn aan de te grote standaardpanto's van Lima, Piko en nu ook Rivarossi

Die van philotrain zijn veel mooier ja, maar dat valt ook aan prijskaartje te zien, als ik het geld had kocht ik ze:)
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Als je kijkt naar de afbeeldingen zijn ze inderdaad erg groot.
niet 1:87 dus, er van uit gaande dat de trein het wel is.

grv Huub
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Na het gedoe met de slepers van de IRM ben ik wat huiverig geworden met de aankoop van Rivarossi voor wisselstroom. Heeft iemand al ervaring met mat '46?
Re:Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Wie heeft de 3-rail versie aangeschaft en kan me vertellen welk merk decoders Riva er in stopt?

Gr, Ben.
Re:Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Vraag is al beantwoord, ESU OEM.

Gr, Ben.
Re:Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Citaat van: mDDM op vrijdag 09 juli 2010, 22:57:53
Na het gedoe met de slepers van de IRM ben ik wat huiverig geworden met de aankoop van Rivarossi voor wisselstroom. Heeft iemand al ervaring met mat '46?

Op BNLS wordt een positieve ervaring gemeld over de 3-rail versie.

Het IRM sleper probleem is overigens simpel op te lossen met een ander verzonken schroefje waar de sleper mee gemonteerd zit.

Gr, Ben.
Re
Lid sinds: 2009

offline
Re
Hallo allen kan me iemand vertellen wat de :Mat 46 Rivarossi kost in wisselstroom, met decoder uitvoering.
Dus zo uit de winkel.

Mvgr ger
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
De prijs zal omstreeks 235 liggen.

Groet,
Bert
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2009

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Nou Bert dat wordt dan voor mij goed sparen .

Groetjes ger
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
De adviesprijs voor de wiselstroom uitvoering is zelfs nog iets hoger (265 euro).
Re:Mat 46 Rivarossi
Chris
gast

Re:Mat 46 Rivarossi

TOP !
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Ja,

Erg leuk.... maar..ook voor wisselstroom ??
Daar zitten standaard al twee decoders in.

Weet iemand ook of de decoder in de wisselstroom variant , aan de niet motorzijde
nog een funtie overhoud voor bijv. binnenverlichting....

Graag even reactie,

Groet,
Jan
Re:Mat 46 Rivarossi
Chris
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Zeker, dat lijkt me helemaal niks uitmaken, het is slechts de print die men aanpast, meer niet (zie mijn foto op benelux in het draadje van de mat 46)
Re:Mat 46 Rivarossi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Dat hebben de mannen van Digirails weer snel geregeld zeg  :D Top hoor.
Re:Mat 46 Rivarossi
JPeet
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Ik zou de mat 46 wisselstroom met rode banen graag willen kopen. Weet iemand waar je hem benen de prijs van 250 euro kunt kopen.

Gr. Jan
Re:Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Re:Mat 46 Rivarossi
JPeet
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Bedankt Ben.

Groeten,
Jan P
Re:Mat 46 Rivarossi
JPeet
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Hallo Ben,

Ik heb gekeken bij AnW maar de prijs licht wat hoger No2853 wisselstroom is 272 euro. Hij moet lager kunnen
volgens mij. Wie! In Houten was hij ook nog niet te vinden de laatste keer, wel de gelijkstroom.

Groeten,

Jan P
Re:Mat 46 Rivarossi
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
D'r zijn bijna geen wisselstromers meer te verkrijgen. Daarom zag je in Houten wel gelijkstromers liggen.
Re:Mat 46 Rivarossi
Kemperbaan
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Citaat van: bolkoppie op zondag 18 juli 2010, 09:46:46
Citaat van: mDDM op vrijdag 09 juli 2010, 22:57:53
Na het gedoe met de slepers van de IRM ben ik wat huiverig geworden met de aankoop van Rivarossi voor wisselstroom. Heeft iemand al ervaring met mat '46?

Op BNLS wordt een positieve ervaring gemeld over de 3-rail versie.

Het IRM sleper probleem is overigens simpel op te lossen met een ander verzonken schroefje waar de sleper mee gemonteerd zit.

Gr, Ben.

Ik heb de MAT 46 op K-rail, maar dat is op kruisingen en wissels echt een ramp. Na de druk van de slepers verlaagd te hebben, loopt de zaak iets beter - maar op beruchte punten als een meegebogen wissel stuit de sleper als hij over het hoogste punt heen is op een volgende puco.
Als er suggesties zijn houd ik mij aanbevolen.

Groet, Dick

Aanvullend bericht:

Ik ben inmiddels van het model afgestapt. De binnenbocht van de meegebogen wissels bleef een probleem. De motor loopt ook niet fraai. Digitaal kreeg ik de zaak niet mooi aangestuurd. Prijs en kwaliteit vind ik niet in verhouding. De bijgeleverde documentatie is een schamel waarschuwingsbriefje. Jammer, want voor het oog is het een mooie uitgave. Maar om er nu nog van alles aan te gaan sleutelen werd mij te gortig.
Re:Mat 46 Rivarossi
Günther
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Ik vind de mat '46 wel een leuk model.
Maar geef mij mijn eigen model maar, die is van Combispoor en ook digitaal.
Alleen 30 jaar oud.

vr. gr. Günther. :D
Re:Mat 46 Rivarossi
Chris
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Mat 64 is iets heeeel anders  8)
Re:Mat 46 Rivarossi
Gerard
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Citaat van: Chris op maandag 20 september 2010, 20:49:15
Mat 64 is iets heeeel anders  8)

Om dat visueel wat duidelijker te maken heb ik even een plaatje geleend bij Nico Spilt:


links een mat'64 en rechts een mat'46.
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2023

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Het scheelt bijna niets... :shock: behalve de kleur dan  :mrgreen:
Re:Mat 46 Rivarossi
Remie
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Wat een mooi station. Net alsof het die van haarlem is :mrgreen:
al je de 4 en de 6 omdraaid heb je ook een treinstel.

Re:Mat 46 Rivarossi
Günther
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Sorry, Chris ik bedoelde Mat 46 van Combispoor.
Ik heb het veranderd.

vr.gr. Günther.


Rij jij op K-rails, ik wel. :(
Re:Mat 46 Rivarossi
muisr
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Hoi,

Ik heb de olijfgroene mat46 met zilver onderkant gisteren gekregen. Een mooie uitvoering vind ik, ik hou wel van die oude treinstellen. Op dit moment heb ik geen baan, dus snel een rondje gelegd. Wat me opvalt is dat de slepers veel geluid maken en de motor bij een hele lage snelheid veel lawaai maakt. Alsof hij niet weg kan komen. Wellicht is dit een afstelling van de decoders.   

Nou ik hou hem lekker, gaan we er later wel aan sleutelen, want ik wil hem houden.

Gr. René   
Re:Mat 46 Rivarossi
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Citaat van: muisr op woensdag 29 september 2010, 21:39:25
Hoi,

Ik heb de olijfgroene mat46 met zilver onderkant gisteren gekregen. Een mooie uitvoering vind ik, ik hou wel van die oude treinstellen. Op dit moment heb ik geen baan, dus snel een rondje gelegd. Wat me opvalt is dat de slepers veel geluid maken en de motor bij een hele lage snelheid veel lawaai maakt. Alsof hij niet weg kan komen. Wellicht is dit een afstelling van de decoders.   

Nou ik hou hem lekker, gaan we er later wel aan sleutelen, want ik wil hem houden.

Gr. René   

Veel plezier ermee Rene,

Ik overweeg ook om er een te kopen  :D


Mvg,

peter / degeluidsman.
Re:Mat 46 Rivarossi
Günther
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
IK zal die plan '46 van Combispoor nog eens plaatsen.
Dat is pas een treinstel.
Dit treinstel is 30 jaar oud en bij aanschaf gelijk gedigitaliseerd.
Ik hoop dat jullie hem mooi vinden.







vr.gr. Günther.


Edit Gerard: foto's geplaatst
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Die van mij is afkomstig van Lima.....






Re:Mat 46 Rivarossi
Chris
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
En hier de allernieuwste

klikkie doen
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Ze lijken als 2 druppels water op elkaar  :D
Alleen die verlichting, die is niet zo uitgebreid hier........

Bedankt voor de tip

grv Huub
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Ik heb er sinds kort ook eentje. Het stel ziet er mooi uit, maar de rijeigenschappen op C-rail zijn teleurstellend:

- op meegebogen rechtswissels die met de punt mee bereden worden vanaf het doorgaand spoor, heeft het middendraaistel de neiging te ontsporen wanneer het motordraaistel achterop loopt.
- op alle wissels slipt het motordraaistel ter hoogte van de tongen, waardoor bij lagere snelheden het treinstel blijft steken.
- het loopkopdraaistel wordt door de veerkracht van het sleepconctact opgetild, maar wonderbaarlijk genoeg leidt dit (nog) niet tot ontsporing; de motorloze bak is onvoorstelbaar licht.

Het model is relatief duur. Weliswaar zijn bak en draaistellen veel fraaier afgewerkt dan bijvoorbeeld de Piko-Hondekop en is ook de bedrukking van goede kwaliteit, maar LS-models zou voor hetzelfde geld beslist een veel hogere kwaliteit leveren.

Al met al lijkt Hornby nog niet begrepen te hebben dat het realiseren van wisselstroommodellen meer is dan het inbouwen van een decoder en sleepcontacten. Het moet ook mechanisch precies kloppen. Voor mij genoeg reden om Hornby voorlopig links te laten liggen.

Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Dit probleem komt mij bekend voor.
Wie heeft dezelfde ervaring?
En geef even aan of het de bloedneus of zilverbuik is.
Re:Mat 46 Rivarossi
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Ik had er een besteld en ben vanavond langs de winkel geweest, ik heb besloten hem niet te kopen het rijd gewoon niet goed en maakt een hoop lawaai.

Jammer want het is een mooi treinstel maar rijden ho maar.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Het zal mij er niet van weerhouden het model aan te schaffen zodra mijn versie beschikbaar komt. En natuurlijk mag je verwachten dat ook de 3rail versie fatsoenlijk rijdt.

Anderzijds zijn het in de praktijk kleine aanpassingen om dit te realiseren. En daar begint meestal mijn lol: extra stroomafname, fatsoenlijke sleper, binnenverlichting, juiste seinen. :P

Over motorlawaai: het is aan te bevelen een nieuw model even in te rijden, half uurtje op halve kracht voor en achteruit. Vaak zie je dat een model op de rail gekwakt wordt zonder hier aandacht aan te besteden. :(

Maar ieder z'n ding en koop je 'm niet heb je 'm niet. :wink:

Vraagje aan mDDM: heeft je model wielen met hoge flensen? Of heeft Riva de lage flensen van de 2railversie ook in de 3rail versie toegepast? Dat zou wel kwalijk zijn immers de wielen zakken dan in de wissel weg. Kun je dat laten weten? Zou voor mij een reden zijn de 2railversie te kopen en zelf om te bouwen.

Gr, Ben.
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Beste Spoorman,

De mijne is vandaag terug gegaan naar de winkel. Ik kan dus nu niks meer nakijken.
Ik heb echter de indruk dat de flenzen eerder te hoog dan te laag zijn. Op het deel van de wissels waar de treinen gewoonlijk op de flenzen rijden, worden de wielen van het motordraaistel namelijk zo veel opgelicht, dat deze doorslaan.
Re:Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Duidelijk, bedankt. Ga wel eens in de winkel kijken tegen die tijd.

Gr, Ben.
Re:Mat 46 Rivarossi
Lid sinds: 2008

offline
Re:Mat 46 Rivarossi
Je moet wel snel zijn, want ze gaan weer heel hard. Mijn leverancier was vandaag al door zijn voorraad wisselstromers heen.
Re:Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Mijn versie is er nog niet.
Re:Mat 46 Rivarossi
Günther
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Mijn Plan '46 van Combispoor rijdt al 30 jaar uitstekend over mijn spoorbaan.

Zou geen ander meer willen.
Wil je hem zien, ga naar boven en halver wegen zie je drie foto's.

grt. Günther.
Re:Mat 46 Rivarossi
JPeet
gast

Re:Mat 46 Rivarossi
Ik heb zaterdag mijn bestelde mat46   2853 voor een leuk prijsje uit Houten opgehaald. Je begrijpt het al zo snel mogelijk uitgeprobeerd op mijn K rail model baan. Nou hij rijd uitstekend. Ook door de wissels. Hij klimt door mijn ovale omloop met gemak dertig cm omhoog naar de bovenliggende trein tafel. Ik heb ook nog een Lima mat 46 omgebouwd met een Ezu decoder. Deze rijd ook erg goed. Maar Rivarossi is uiteraard beter.
Groet,
Jan P
Re: Mat 46 Rivarossi
Spoorman
gast

Re: Mat 46 Rivarossi
Nieuw: KLIK.

Gr, Ben.