Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Luzern, Toscane en London(Deel III)

Gestart door Joost B. maandag 05 juli 2010, 12:36:18

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Luzern, Toscane en London(Deel III)
Zo,

Deel I van de vakantie zit erop. Tijd om het een en ander met jullie te delen.
Op onze weg naar het toscaanse land hebben we overnacht in Luzern (natuurlijk op advies van moi :roll:).
Met mooi weer tot ongeveer Basel reden we Zwitserland binnen met gigantische regenbuien.
Wie Zwitserland een beetje kent weet dat als er een regenbui boven CH hangt die niet 123.. weg is.

Goed toch even naar het station gegaan in de regen.

Ik werd bergroet door een lachend gezicht.


ICN 683 richting Basel SBB kruist de aankomende VOP 2422 (VorAlpenExpress) uit Romanshorn.


In Luzern bevinden zich meerdere sporen voor smalspoor verkeer. De vroegere Luzern-Stans-Engelberg bahn welke tegenwoordig onder de ZentralBahn valt en ook de treinen van SBB Brünig vallen onder de Zentralbahn maken hier de dienst uit.


Een IC2000 stam met spitversterking arriveert uit Zürich als IR trein 2349


Een op de Seetalbahn rijdende GTW 2/3 arriveert als S9 uit Lenzburg.


Re 460 007-8 arriveert met een IC uit Basel.


2 treinen klaar voor vertrek naar Romanshorn en Basel.


Ook in Luzern is de vooruitgang niet te stoppen. Waar de Ee 3/3 werkeloos staat toe te kijken heeft de Ee 922 al het werk overgenomen.


Niet alleen in Luzern maar in heel Zwitserland wordt er flink gemoderniseerd, ondertussen is het meest voorkomende treinstel de FLIRT geworden.


Om te vieren dat het traject Romanshorn - Uznach 100 jaar bestaat heeft de SOB deze lok in wel heel mooie livrei gestickerd(model is verkrijgbaar bij HAG).


Re 4/4 II met EW IV rijtuigen komt binnenrijden om scholieren op te halen en thuis te brengen. In CH is het normaal dat er speciaal gereserveerde treinen zijn voor scholieren.


Ook de BLS is vertegenwoordigd in Luzern. Hier met een Regionalzug.


Luzern is een kopstation, voor de getrokken treinen moet dus een andere lok komen. Deze Re 4/4 II zal een trein vol met scholieren ophalen.


Deze IC2000 stam komt aan als trein 3579 uit Olten


Zoals gezegd is Luzern een kopstation, de achtergelaten loks kunnen hier echter geen kop maken. Er is dus altijd een 2e lok nodig.
De achtergebleven lok vertrekt bijna altijd direct nadat de trein is vertrokken.


De zojuist uit Basel gearriveerde trein heeft zn taken er voor vandaag op zitten en mag richting de opstelsporen om morgen weer fris te beginnen.


Ook voor deze BLS EW III stam gearriveerd uit Bern zit de dag erop.


En dit? Dit is een Re 460


Zo tot zover Luzern, meer volgt.

Gr Joost

Oke, nog een toegift.
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Heey Joost,

geweldige foto reportage en wat een prachtig materiaal. :)
Alhoewel het weer mislukt is mij te bekeren tot Zwitsers maatschappij blijf ik het geweldig mooi vinden.
Dank je voor het eerste gedeelte dit is waar genieten. :)

Groetjes,

Antal
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Gelukkig mocht ik de voor-première gisteren al zien, en met het bijbehorende bijschrift wordt alles een stukje duidelijker en interessanter.

Bedankt voor deze reportage, ik wacht de volgende delen met spanning af.
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Joost, bedankt. Geweldig mooie reportage. Het doet mij terug denken aan jaren geleden toen wij een dagje Luzern deden terwijl wij in Zwitserland vakantie vierden. Ik heb toen zo'n beetje op ongeveer de zelfde plekjes gestaan als jij dit keer.  :D

Ik ben benieuwd naar het vervolg...
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Fraaie platen Joost. Doet me weer denken aan m'n vakantie vorig jaar in die regio. :P

Gr, Ben.
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Mooie foto's hoor.  Dezelfde landen/streken die ik eind mei en begin juni in mijn vakantie heb bezocht.
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Mooie foto's! Ik ben heel benieuwd naar de volgende afleveringen!
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Wat mij opvalt is dat er op die Re 4/4 II locs ook dubbele stroomafnemers zitten. Ik wist niet beter of het waren enkele..........

Andre
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Hallo Joost,

Prqachtige foto's, ondanks het slechte weer. Ja ik weet het, een bui is niet zo maar weg.

@Andrè;
Alleen de eerste serie Re 4/4 II zijn met 1 schaarstroomafnemer geleverd, de rest is met 2 eenbeenstroomafnemers geleverd.

Een volgende special van Loki is overigens over de Re 4/4 II en III. Kijk er al naar uit.

Die ICN-lachebek ziet er wel leuk uit. Was er iets speciaals??

Ik ga dit jaar helaas niet naar die Schweiz  :cry: :cry:
Ik heb dit jaar een ander goed doel gevonden (o.a. Ecos)
Volgend jaar ga ik weer.

Groetjes

Harry
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Hoi Joost,

Mooie reportage, zo met al die treinen.
Bedankt voor het plaatsen, kijk uit naar het vervolg.

Groeten van Jarno
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Citaat van: Kroko14253 op maandag 05 juli 2010, 19:25:31
Die ICN-lachebek ziet er wel leuk uit. Was er iets speciaals??

Hij heeft dit clows gezicht ter ere van het Wereld Circus wat zich momenteel in Genève begeeft.

Gr Joost
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Hoi Joost,

Leuke foto's, kan niet wachten op het volgende deel. Ik ga misschien volgend jaar op vakantie naar Zwitserland, waar precies weten we nog niet.

Gr Dewey
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Hoi Joost,

Dank voor het plaatsen. Geweldige reportage.
Groet,
Erwin
Re:Luzern, Toscane en Bellinzona
Zo,

Tijd voor deel II.
Op de lijn Roma - Firenze ligt het station van Montevarchi Terranuova. Net als veel landen in Europa heeft ook Italie een zeer uitgebreid netwerk van Alta Velocita treinen. De gloriedagen van deze lijn zijn dus echter voorbij. Wat lokale treinen naar Firenze S.M.N. Prato, Chiusi-Chianciano Terme , Roma Termini, Foligno, Arezzo en Pistoia. Een hoop verkeer zou men zeggen en een hoop afwisseling. Helaas, vrijwel alles bestaat uit een E 464 met MDVC rijtuigen in welbekende XMPR livrei.

Trein 2309 met een Regionale trein van Firenze Santa Maria Novella naar Roma Termini


Attenzione! allontanarsi dalla linea gialla.


Hoewel foto's maken op stations in Italie officieel verboden is, is het geen enkel probleem. De meeste vinden het juist leuk.
Vooral de machinisten, zodra ze je zien staan wordt er meteen flink getoeterd en flink met de lichten geknipperd.


Hoewel de lijn qua personenverkeer redelijk saai is rijdt er aardig nog wat goederen. Net zoals in vele andere landen wordt hier netjes omgeroepen:Treno in Transito sul binario 1


In de richting van Firenze S.M.N. is er nog keus tussen 2 treinen. 1 trein rijdt een langere route via alle dorpjes en stopt daar ook, de andere rijdt het laatste stuk over een HSL. Deze trein zal dus de oude route rijden.




Ook veel gezien in italie, rijden zonder licht.


Op spoor 3 kwamen en vertrokken de treinen naar Prato Centrale(Ja, het was warm).


Goederentrein uit de richting Roma.


Waar ik in Zwitserland weer niks kon vinden met Graffiti zitten bijna alle treinen in Italie onder.


Zoals veel gezien...


Af en toe werd je toch verrast door zoeen goederentrein.


Richting Chiusi-Chianciano Terme


De dienstregeling van de FS is niet zoals we gewend zijn in NL. Elke dag heeft zijn eigen dienstregeling, in die zijn behoorlijk onregelmatig.
Tussen 10 en half 12 geen enkele personen trein vanaf Firenze S.M.N. hier. Hmmm dacht ik, maar ik werd blij verrast door het aantal goederen treinen en andere dingen welke in die tijd voorbijkwamen.





Zo, dit was het voor voorlopig. Om de foto's op groot formaat te bekijken verwijs ik jullie door naar Hier voor Italie en Hier voor Zwitserland. Daar vinden jullie ook nog wat extra foto's.

Gr Joost
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Je hebt je zo te zien prima vermaakt op vakantie Joost.
Bedankt voor de vele foto's.

Groeten van Jarno
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Met bijbehorend commentaar zijn de foto's eigenlijk veel leuker dan zonder. Nu weet je wat er te zien is en waar het over gaat.

Alweer bedankt. Nu deel 3 en we zijn weer helemaal op de hoogte van je spoor-vakantiebelevenissen.

De ronde borden die je op sommige treinen ziet: heeft dat iets te maken met wel / geen goederentrein?
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Heey Joost,

Leuke repo weer!
Toch erg leuk om die Italiaanse treinen met bijbehorende rijtuigen te zien. :)
Thanks voor de update en ga zo door dat we nog veel updates kunnen verwachten. :D

Groetjes,

Antal
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Dag Joost,

Ben jij ook bij het station in Prato (tussen Firenze en Pisa) geweest ? Daar staat nog veel oud materiaal (oa stoomlocs) aan de kant.

Guy
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
hey joost

wat een mooie plaatjes heb je weer geschoten.
vooral luzern  nog even en bas zit daar weer aan de koffie met gebak :lol: en niet te vergeten de zwitserse ijs bollen hhhhmmmmmmm
het is de favoriete stad van syl en my
voor de treinen en dan vooral tandrat liefhebbers onder ons is de pilatus een aanrader.
denk dat ik ook dit jaar daar weer naar boven gaat eenmaal boven met helder weer heb je een giga mooi uitzicht op luzern en het station
zelf wil ik toch eens in de winter met de ICE naar basel en daar dan met de sbb bls het land door.
wie weet.

groetjes bas
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Citaat van: guyremgabdel op woensdag 07 juli 2010, 14:24:58
Dag Joost,

Ben jij ook bij het station in Prato (tussen Firenze en Pisa) geweest ? Daar staat nog veel oud materiaal (oa stoomlocs) aan de kant.

Guy
Dat had ik eerder moeten weten  :shock:(ik ben er langs gereden op weg van Zwitserland naar Volterra). Dat er nog wat in Rimini stonden wist ik wel.
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Nee,

Verder helaas niet op stations geweest. in Arezzo schijnt er een museum trein te rijden.
Ook op een voorstation in Arezzo staat nog een hoop oud materiaal.

Bas, speciaal voor jou  8)



Gr Joost
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
mooi joost de kapelbrucke
jammer dat je slecht weer had maar slecht of goed weer luzern blijft TOP
bas zal daar op dag 2 parkeren bij het bahnhof parkeerplaats

groetjes bas
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Italie is een mooi land. Jammer dat de treinen spuug lelijk zijn. CH is en blijft mooi.

Gr Arnout.
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Een hele mooie reportage Joost, ik heb er van genoten.

Dick Bolt
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Hoi Joost.
Net even de tijd genomen om eens uitgebreid naar jouw prachtige foto reportage te kijken.
Het is echt genieten om naar het prachtige Zwitserse spoor met geweldig mooi materieel te zitten kijken, daarbij geeft het onderschrift goede en bijzonder leuke informatie! 8)
Het gedeelte over het Italiaanse spoor is ook erg interessant, misschien niet zo mooi als het Zwitserse deel maar ook weer met hele mooie foto's! :lol:

Joost, ondanks het weer een prachtige reportage en bedankt voor het plaatsen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Mooi fotoreportage Joost, bedankt.
Overigens kunnen die Italianen qua vormgeving van treinen nog iets van de Zwitsers leren.
en zijn nou bepaalt geen schoonheden. :|
Maar het blijft wel interessant om al dat verschillend materieel door elkaar heen te zien rijden.
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Simpel maar effectief inderdaad. Toch zijn er wel enkele hele mooie Italiaanse treinen hoor.

Gr Joost
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Bij de eerste lelijke foto (trek/duweenheid) zit aan de andere kant deze loc van Bombardier.  M.i. niet lelijk hoor

Ook m.i. niet lelijk
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Smaken verschillen (gelukkig), dus is het n.m.m. niet zinvol om hier te discussiëren of een bepaalde loc / trein wel of niet mooi is.
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
ik heb genoten van de mooie plaatjes Joost !
Re:Luzern, Toscane(Deel II is er!)
Bedankt voor de leuke reacties. Omdat het blijkbaar in de smaak valt nog 5 extra's:











Meer? Klik hier!

Gr Joost
Re:Luzern, Toscane en London(Nieuw)
Zo,

Tijd voor deel 3. Een korte reportage van London Paddington Station.

Vooruitgang is niet te stoppen...
Nadat Parijs bekend heeft gemaakt te zulllen gaan beginnen met 1 groot station onder de stad, In Nederland alle grote stations verbouwd worden(Oke, voor sommige kan dat geen kwaad) is men ook in London eraan begonnen.

De rechter stations koepel van Paddington is al zo goed als afgebroken. Waar de linker koepel(Sporen 1/8) zich nog elke dag vult met heerlijke diesel luchten. Is dit vooruitgang? Is vooruitgang een grote betonnen bak waar alles draait om tijdswinst. Blijkbaar, het is alleen niet de vooruitgang die ik gehoopt had bij het spoor.

London Paddington werd in 1854 gebouwd voor de toenmalige Great Western Railway, naar een ontwerp van Isambard Kingdom Brunel en Matthew Digby Wyatt. Het station is het vertrekpunt voor bestemmingen in het westen van Engeland en Zuid-Wales als Bristol, Bath en Swansea via de Great Western Main Line.

Paddington is tevens een station van de metro van Londen aan de Bakerloo Line, Circle Line, District Line en aan de Hammersmith & City Line.















Voor foto's op groot formaat en de beschrijvingen erbij verwijs ik jullie naar Hier

Gr Joost
Re:Luzern, Toscane en London(Nieuw)
Prachtige foto's, Joost. Bedankt. Die Engelse treinen hebben toch altijd net weer iets anders dan de treinen op "the continent".

Op naar deel 4 van de zomervakantie van 2010?
Re:Luzern, Toscane en London(Nieuw)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Luzern, Toscane en London(Nieuw)
Kent men in de UK dan geen monumentenbehoud?
Ik vind het doodzonde dat ze die prachtige koepels afbreken.
Mooie foto's overigens Joost, bedankt weer. :D
Re:Luzern, Toscane en London(Nieuw)
Citaat van: Joost B. op zondag 01 augustus 2010, 12:45:57
Zo,

Tijd voor deel 3. Een korte reportage van London Paddington Station.


Lekkere verkanting daaro (foto 2 en 3), bij instappen rol je zo de trein in! 8)

Groet, Dick