Zo,
Deel I van de vakantie zit erop. Tijd om het een en ander met jullie te delen.
Op onze weg naar het toscaanse land hebben we overnacht in Luzern (natuurlijk op advies van moi
).
Met mooi weer tot ongeveer Basel reden we Zwitserland binnen met gigantische regenbuien.
Wie Zwitserland een beetje kent weet dat als er een regenbui boven CH hangt die niet 123.. weg is.
Goed toch even naar het station gegaan in de regen.
Ik werd bergroet door een lachend gezicht.
ICN 683 richting Basel SBB kruist de aankomende VOP 2422 (VorAlpenExpress) uit Romanshorn.
In Luzern bevinden zich meerdere sporen voor smalspoor verkeer. De vroegere Luzern-Stans-Engelberg bahn welke tegenwoordig onder de ZentralBahn valt en ook de treinen van SBB Brünig vallen onder de Zentralbahn maken hier de dienst uit.
Een IC2000 stam met spitversterking arriveert uit Zürich als IR trein 2349
Een op de Seetalbahn rijdende GTW 2/3 arriveert als S9 uit Lenzburg.
Re 460 007-8 arriveert met een IC uit Basel.
2 treinen klaar voor vertrek naar Romanshorn en Basel.
Ook in Luzern is de vooruitgang niet te stoppen. Waar de Ee 3/3 werkeloos staat toe te kijken heeft de Ee 922 al het werk overgenomen.
Niet alleen in Luzern maar in heel Zwitserland wordt er flink gemoderniseerd, ondertussen is het meest voorkomende treinstel de FLIRT geworden.
Om te vieren dat het traject Romanshorn - Uznach 100 jaar bestaat heeft de SOB deze lok in wel heel mooie livrei gestickerd(model is verkrijgbaar bij HAG).
Re 4/4 II met EW IV rijtuigen komt binnenrijden om scholieren op te halen en thuis te brengen. In CH is het normaal dat er speciaal gereserveerde treinen zijn voor scholieren.
Ook de BLS is vertegenwoordigd in Luzern. Hier met een Regionalzug.
Luzern is een kopstation, voor de getrokken treinen moet dus een andere lok komen. Deze Re 4/4 II zal een trein vol met scholieren ophalen.
Deze IC2000 stam komt aan als trein 3579 uit Olten
Zoals gezegd is Luzern een kopstation, de achtergelaten loks kunnen hier echter geen kop maken. Er is dus altijd een 2e lok nodig.
De achtergebleven lok vertrekt bijna altijd direct nadat de trein is vertrokken.
De zojuist uit Basel gearriveerde trein heeft zn taken er voor vandaag op zitten en mag richting de opstelsporen om morgen weer fris te beginnen.
Ook voor deze BLS EW III stam gearriveerd uit Bern zit de dag erop.
En dit? Dit is een Re 460
Zo tot zover Luzern, meer volgt.
Gr Joost
Oke, nog een toegift.