Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Boodschappenlijstje hout en karton

Gestart door Fedor maandag 24 januari 2011, 06:42:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Boodschappenlijstje hout en karton
Ik zie mooie bouwwerken van karton en hout, her en der. Dat lijkt me wel wat want al mijn huisjes zijn slecht in elkaar geplakte kinderbouwsels en ik zou wel eens wat zelf willen bouwen. Maar ik heb - eigenlijk bij alle facetten van deze hobby - de grootst mogelijke moeite een boodschappenlijstje samen te stellen van de producten die nodig zijn en kom er steeds halverwege achter dat ik iets niet gekocht heb.

Kan iemand me vertellen wat ik nodig heb?

- Welk karton moet ik kopen?
- Welk gereedschap raad je me aan?
- Welke lijm werkt goed?
- Wat voor verf gebruik je?
- Hoe/waar koop je modelbouw hout? Wat voor hout koop je dan?
- Soms worden wanden afgewerkt met gips of klei, wat gebruik je daarvoor?

Ik verneem graag merken en productnamen

Ik heb een aversie tegen modelbouwwinkels, dat is mijn plek gewoon niet en bovendien besteed ik mijn tijd liever knutselend dan shoppend. Dus ik hoor graag welke online winkels die spullen leveren.
Re:Boodschappenlijstje hout en karton
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Boodschappenlijstje hout en karton
Hoi Fedor,

terwijl je al die mooie bouwwerken voorbij ziet komen moet je haast wel allerlei tips gezien hebben die er gegeven zijn.
Het rare is dat daar misschien overheen gekeken wordt omdat de bouwwerken meer aandacht trokken?.

TIP1: KLIK
TIP2: KLIK
TIP3: KLIK
TIP4: KLIK
TIP5: KLIK
TIP6: KLIK & KLIK
TIP7: KLIK
TIP8: KLIK

De meeste van deze artikelen zijn te vinden bij de hobby shops KLIK. Gebruik altijd metalen linialen en scherpe (afbreek) mesjes. Bij de Action KLIK kun je voor weinig geld 'n snijmat kopen, ik werk zelf met 'n A3 formaat. Bij de Karwei, Gamma of Praxis KLIK kunnen je ook gedeeltelijk aan de benodigde artikelen helpen.

Het karton welke ik gebruik is 1 tot 1,5 mm dik. Ook deze kun je vinden bij de hobbyshops. Maar je kunt ook als je stevig karton hebt van het een of ander dit proberen te gebruiken. Ik heb b.v. al een schoenendoos KLIK voorbij zien komen. Ben zelf bevriend met een lijstenmaker en zo eens in de zoveel tijd ga ik wat afvalkarton bij hem halen. Verder zet ik alles eerst met een druppel lijm ( Bison Tix ) vast. Dat doe ik om te kijken of het gebouw een beetje smoelt en dan snij ik het met 'n mesje weer los en ga verder met bouwen. Houten sigaren kistjes van ieder formaat zijn goed. Die kun je slopen en in dunne reepjes zagen. Die reepjes gebruik ik voor vakwerk huisjes. Bij sigaren zit ook altijd aanmaak hout, prima fineer voor modelbouw. Dus vraag aan sigarenrokers deze dingen voor je te bewaren. Verf van Talens (decor fine) Revell, Humbrol maar ook verf van de Action is te gebruiken. Bij twijfel altijd eerst een stukje proberen. Anita Decor heeft ook verf en poeders je vindt hun b.v. in Houten op de beurs

In Amsterdam zullen er best wel 'n paar shops zijn waar je na 'n uurtje shoppen alles bij elkaar kun rapen/vinden. Ik zou starten bij de bouwmarkten nadat je karton gevonden hebt.

Hoop dat je er iets mee kunt.
Ongetwijfeld zijn er nog andere bouwers die je ook tips kunnen geven.

Groet Rieske


p.s. had onlangs een huisje in mijn handen daar had men behang gebruikt om de muren een structuur te geven. Wat je groot ziet moet je klein zien en of denken.

En als je iets gebouwd hebt, wel in je topic showen natuurlijk.




Re:Boodschappenlijstje hout en karton
Hoi Rieske,

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik die topics niet heb gezien - ze inspireren zeer.

Maar zoals ik aangaf: winkelen is niet mijn ding, als ik de spullen online kan bestellen dan zou me dat heel wat waard zijn. In hobbywinkels en modelbouwwinkels heb ik altijd binnen de kortste keren ruzie - ik heb eigenlijk altijd onmiddellijk ruzie met verkopers, dat kan een karakterfout mijnerzijds zijn maar ik sluit niet uit dat dat een gegronde allergie is voor de collectieve pathologie van het verkopersgilde.