Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Besturing (alle merken)
| | |-+  Digitale Besturing Overige Merken
| | | |-+  LD-W-32 met lastregeling!
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: LD-W-32 met lastregeling!  (gelezen 2981 keer)

arconell

  • Gast
LD-W-32 met lastregeling!
« Gepost op: maandag 05 juli 2010, 00:05:10 »

Onzin?? Nee dus. Voor diegenen die deze decoder kennen, geschikt voor de Mä motortjes met veldspoel (dus geen permanent magneet ombouw) worden ze door Tams aangeboden uitdrukkelijk zonder lastregeling. De LD-G's hebben dat wel, maar zijn voor permanentmagneet motortjes. Het viel me op dat ze op wat kleine onderdeeltjes na "baugleich" zijn. Nu zegt iedereen dat seriemotortjes geen tegen-EMK signaal tijdens de PWM regelpauses kennen en dus dat er geen bruikbaar signaal voor lastregeling is. Dat is niet helemaal zo, door het restmagnetisme is er wel een tegen-EMK maar erg zwak en, ernstiger, niet lineair. Maar toch.

Welnu, gewoon geprobeerd, want ofwel de lastregeling zit gewoon in de LD-W-32 (in/uitschakelen met CV49) ofwel ze programmeren de LD-G en de LD-W met verschillende firmware, wat niet echt logisch lijkt omdat de firmware nummers (CV7=17 voor beiden) hetzelfde zijn.

Mijn oude BR41 met 3-pool trommelcollector reed best goed met de LD-G-32, maar het is mijn enige lok die (van nature) zo'n beroerde bochtenloop heeft vooral natuurlijk in RI bogen. Iedereen die zo'n oude 1-E-1 heeft zonder geleed drijfstel weet dat. Ook de enige waarvoor ik om die reden lastregeling overwoog.

Lang verhaal kort, de decoder met ingeschakelde lastregeling ingesteld op:
CV 50=245 (P)
CV 51=90 (I)
CV 52=40 (D)
CV 124=16 (regelefficiency)

en plots loopt hij als een zonnetje door R1 bogen!

Ik stuur hem aan met DCC 128 maar ook met MM 28 werkt het goed. Overigens werkt die lastregeling in de hele lage rijstappen (1-10 bij 128) wat minder effectief, maar vanaf 10 werkt het perfect. Dus voor het kruipen lijkt het geen effect te hebben, maar op rechte stukken deed de BR41 dat toch al prima, zodanig dat je rustig de omwentelingen van het anker kon meetellen a.d.h. van het typische geluid. Ik ga nog wat verder experimenteren met de instellingen, onder andere door de snelheidskarakteristiek echt lineair te maken (werkt alleen in DCC 28 overigens) want dat is die bij seriemotortjes natuurlijk van nature niet. Voor programmeren gebruik ik IB-Com en het bijbehorende IB-Util.

Zoals ik al eens heb geschreven, ik ben niet zo'n voorstander van lastregeling (lanzamer helling op vindt ik toch natuurlijker) maar een BR41 die stil staat in bochten vind ik toch overdreven!!




Gelogd

arconell

  • Gast
Re:LD-W-32 met lastregeling!
« Reactie #1 Gepost op: maandag 05 juli 2010, 00:18:52 »

Kleine correctie: waar staat BR 41 met LD-G moet natuurlijk zijn met LD-W!
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:LD-W-32 met lastregeling!
« Reactie #2 Gepost op: maandag 05 juli 2010, 09:57:23 »

Je kan de geplaatste tekst eenvoudig wijzigen door rechtsonder op de knop te klikken of door op de knop (rechtsboven) te klikken.
Nu moet elke lezer gaan zitten uitvogelen wat jij wilt corrigeren.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Wim

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re:LD-W-32 met lastregeling!
« Reactie #3 Gepost op: maandag 05 juli 2010, 12:29:08 »

Leuk geprobeerd!
Zeer interessant.
Dat de Tams dat allemaal in zich hebben.
Zo kan je ook natuurlijk de oude motor laten zitten en
in serie  2 diodes antiparallel en met een LD-G
heb je dan ook enigszins lastregeling.

Maar zo'n BR41 krijg je toch alleen echt lekker lopend met
permanent magneet, 5-polig anker en
lastgeregelde decoder, vind ik.

R1 vind ik voor dit soort lok's wel erg krap.

Groetjes
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

arconell

  • Gast
Re:LD-W-32 met lastregeling!
« Reactie #4 Gepost op: maandag 05 juli 2010, 15:31:22 »

Dat klopt ten dele, maar alleen vanwege het 5-polige anker. Niet vanwege de permanent magneet.

Er zijn 2 dingen die me daar vanaf houden: de kosten en ik wil eigenlijk alleen op die BR 41 een lastregeling vanwege het rijgedrag door R1.  Op alle andere (nieuwere) loks die van huis uit lastregeling hebben is dat bij mij sowieso uitgeschakeld omdat ik het rijgedrag op hellingen met lastregeling gewoon onnatuurlijk vind. Maar dat is heel persoonlijk. 

Dat R1 te krap is voor die lok had Märklin zelf ook kunnen bedenken, hij is onderdeel van startset 29605 (Delta) die met C-rail ovaal met 12 stuks 24130 (R1) bochtstukken werd geleverd...

V.w.b. de 2 diodes, dat klopt voor willekeurig welke "gelijkstroom"decoder en het betekent dat je dus rustig kunt uitproberen of de lastregeling daarvan ook werkt met een veldspoelmotor. Het zal vooral afhangen van het beschikbare instelbereik van de decoder.

Wat ik eigenlijk zeggen wil is dat in tegenstelling tot de veelgehoorde mening dat alleen een permanent magneet-ombouw van een veldspoelmotor een goede motor maakt, in mijn optiek zeker niet zo is. Je kunt hetzelfde goede rijgedrag ook bereiken zonder permanent magneet en in beide gevallen toch altijd binnen de beperkingen van het anker (5-polig loopt wat rustiger dan 3-polig) en de relatief lange overbrenging (bij oudere Mä loks), zeker in vergelijk met een wormwiel aandrijving.

Ik ben als "herintreder" in de modelspoorbouw juist die Tams LD-W-32 en 2 stuks -33's (voor extra functies) gaan gebruiken omdat me een ombouw van zo'n oude lok waar ik er 11 van heb dan niet meer dan 12 euri's per lok kost.

Ik heb  wel eens het idee dat velen niet de moeite nemen om met de decoder-CV's aan de slag te gaan om voor iedere lok de beste instellingen te bereiken. Dat kost best wel veel tijd maar is erg lonend heb ik ontdekt..

Groetjes, Rob
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re:LD-W-32 met lastregeling!
« Reactie #5 Gepost op: maandag 05 juli 2010, 19:47:10 »

Op alle andere (nieuwere) loks die van huis uit lastregeling hebben is dat bij mij sowieso uitgeschakeld omdat ik het rijgedrag op hellingen met lastregeling gewoon onnatuurlijk vind. Maar dat is heel persoonlijk.
Bij de meeste moderne decoders kun je de invloed van de lastregeling instellen tussen 0 en 100%.
Je hebt dan wel de lastregeling, maar op een helling houdt de lok in, maar blijft wel op (een lagere) snelheid doorrijden.

V.w.b. de 2 diodes, dat klopt voor willekeurig welke "gelijkstroom"decoder en het betekent dat je dus rustig kunt uitproberen of de lastregeling daarvan ook werkt met een veldspoelmotor. Het zal vooral afhangen van het beschikbare instelbereik van de decoder.
Met een DC motor kun je de aansturing op een veel hogere frequentie laten werken.
Ook zijn de huidige decoders veel energiezuiniger.

Je kunt hetzelfde goede rijgedrag ook bereiken zonder permanent magneet en in beide gevallen toch altijd binnen de beperkingen van het anker (5-polig loopt wat rustiger dan 3-polig) en de relatief lange overbrenging (bij oudere Mä loks), zeker in vergelijk met een wormwiel aandrijving.
Natuurlijk is het prima als je je oude loks met een goedkope decoder op een redelijk goed prestatieniveau kunt krijgen.
De hobby is immers al duur genoeg.

[/quote]
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

arconell

  • Gast
Re:LD-W-32 met lastregeling!
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 06 juli 2010, 02:38:13 »

hoi Kappa,

Die 0-100% refereert aan de P actie, ofwel de versterkingsfactor waarmee het foutsignaal (=Sollwert -/- Istwert) als regelsignaal wordt teruggezonden. In absolute zin ligt de max. versterkingsfactor gewoon vast en of dat voor ieder type motor voldoende is hangt af van de gebruikte uitgang van de versterker (bij PWM de koppeling tussen regelsignaalgrootte en PWM frequentie).
Anders gezegd, wanneer het foutsignaal heel klein is, zoals bij een veldspoelmotor, kan de max. versterkingsfactor van de ene decoder net te klein zijn voor een zinvolle regeling terwijl dat bij de andere decoder dus prima gaat.

Het aansturen op hogere frequenties wordt alleen gedaan om een wat rustiger motorloop te krijgen maar maakt de regeling niet effectiever of zuiniger. De LD-W werkt met 460 Hz en geeft daarmee voor een laag-toerenmotor een prima zachte loop. 3 of 5 kHz  of meer is voor zo'n motor gewoon niet zinvol en laat hem onnodig snel slijten (borstels). De gemiddelde efficiency (Wirkungsgrad) van een AC (Märklinmotor op wisselstroom/analoog = 4,61%, van een DC motor 5,24% en van een PWM gestuurde motor 5,36% Zie deze link: http://www.sheyn.de/Modellbahn/FAQ/Funktion/Funktion_4.php#Steuerung

Märklin heeft niet voor niets indertijd voor een seriemotor (Reihenschlussmotor, anker en veldspoel elektr. in serie geschakeld) gekozen, ze leveren aanzienlijk meer kracht (koppel) dan een vergelijkbare permanent magneet motor. Daarom wordt de overbrenging bij die motoren lang gekozen, waardoor ze een stuk minder toeren draaien en dus langer leven dan een hoogtoeren motor. Het nadeel is dat naar de huidige maatstaven en smaak van modelspoorders een hele soepele loop ook bij extreem langzaam rijden nu op een hogere plaats komt dan trekkracht van de lok. Door nu de veldspoel door een permanent magneet te vervangen offer je een belangrijk deel van die trekkracht op, waardoor je de lok in feite minder efficient maakt mede omdat het(de) anker(wikkelingen) zijn afgestemd op het in serie staan met de veldspoel magneet die bij een hogere stroom steeds krachtiger wordt, wat bij een permanent magneet dus niet kan.

In dat geval moet je dus wel compenseren met een lastregeling terwijl dat bij een veldspoel motor nauwelijks nodig is, die compenseert zichzelf in hoge mate bij wisselende belasting. Bij een hogere belasting neemt de impedantie van anker+veldspoel af en wordt de stroom vanzelf iets groter (in tegenstelling tot alleen het anker dat in een als permanent magneet motor geconstrueerde constellatie toch van zichzelf al een hogere impedantie heeft).

Feit is dat wanneer je een veldspoel motor ombouwt je er een minder krachtige motor voor terugkrijgt maar één die wel een lineaire karakteristiek heeft, d.w.z. dat de krachtontplooing recht evenredig is met de toegevoerde stroom (of PWM frequentie, zie link hierboven). Dat maakt het draaien aan de regelknop gevoelsmatig wat logischer, het laat de lok er niet beter of slechter, mooier of minder mooi door lopen.

Maar omdat je de overbrenging niet verandert, het blijft een laag-toeren motor, heb je juist bij die lage snelheiden méér stroomverbruik die wordt toegevoerd dankzij een hoge uitsturing van de lastregeling dan de originele veldspoel motor. En langzamer rijden dan het min. toerental van de motor (anker) toelaat kun je hoe dan ook toch niet.

esu en anderen maken prachtige en dure decoders maar een simpele Tams biedt voor dit type motor een regeling die de basiskenmerken- grote trekkracht en lange levensduur- beter tot zijn recht doen komen dan ombouw naar permanent magneet. En dat i.c.m. een mooie stille loop en een even goede regelbaarheid. Wat ze missen bij MM aansturing is de lineariteit van een gelijkstroom/multiprotocol decoder, maar als je DCC28 kunt rijden kun je zelfs dat nog instellen.

Groetjes, Rob
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.041 seconden met 23 queries.