Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

gemagnetiseerde fietskogeltjes

Gestart door luc zondag 12 september 2010, 12:42:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gemagnetiseerde fietskogeltjes
Beste  spoorvrienden, ik heb het volgende probleem- op mijn baan gebruik ik een marklin kraan voor kogeltjes uit de ene wagon via de magneet op te hijsen en over te brengen naar een stortplek is een verborgen trechter en via de trechter en plastic buis onder de baan door naar een stortplek waar weer wagons met kogeltjes worden gevuld etc. probleem na enige tijd worden de kogeltjes zo magnetisch dat ze gaan klonteren in de buis en rollen dan heel onregelmatig door- wat is hier tegen te doen. graag reacties   luc 
Re:gemagnetiseerde fietskogeltjes
Magnetisme in metaal kan je door warmte opheffen.
Misschien met een verfbrander of klein brandertje? Probeer het zou ik zeggen baadt het niet schaadt het niet.
Re:gemagnetiseerde fietskogeltjes
De magneet van de kraan met wisselspanning aansturen, dan is de kans op een rest-magnetisch veld in de kogeltjes het kleinst.
Alternatief is demagnetiseren van de kogels met een sterk wisselend magentisch veld.
Re:gemagnetiseerde fietskogeltjes
Citaat van: Veer op zondag 12 september 2010, 13:10:18
Magnetisme in metaal kan je door warmte opheffen.
Misschien met een verfbrander of klein brandertje? Probeer het zou ik zeggen baadt het niet schaadt het niet.
Jij refereert aan het Curie-punt. kenmerk daarvan is dat wanneer het materiaal afkoelt het zijn magnetiche eigenschappen weer terugkrijgt. De temperatuur waarop een materiaal zijn magnetisme verliest (of weer terugkrijgt) noemt men het Curie-punt
Re:gemagnetiseerde fietskogeltjes
Ok, ik was niet op de hoogte dat als het weer terug komt in de oude temperatuur het magnetisme ook weer terug komt. Als die kogeltjes steeds heet moeten blijven branden ze door het plastic heen ben ik bang.  :lol:

Er met een hamer een klap op geven dan?
Re:gemagnetiseerde fietskogeltjes
Je moet echt denken aan oplossingen die het rest-magnetisme afbouwen. Dat is een wisselend veld een uitstekende oplossing.
Zo kan je ook denken aan een losse electromagneet waar je de kogeltjes enkele minuten op legt, en dan kijken of ze elkaar nog aantrekken. Kwestie van experimenteren.
Re:gemagnetiseerde fietskogeltjes
Demagnetiseren met b.v. dit gereedschap ===> KLIK




EDIT Nobody: Link gecorrigeerd.
Re:gemagnetiseerde fietskogeltjes
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:gemagnetiseerde fietskogeltjes
@ Nobody

Je hebt de productlink niet gegeven maar de browserlink, dat werkt helaas niet :lol:
Zou je de productlink kunnen toevoegen?

Groetjes, Wijbe
Re:gemagnetiseerde fietskogeltjes
volgens mij bedoelt nobody deze http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=821009
Re:gemagnetiseerde fietskogeltjes
Citaat van: wijbe op zondag 12 september 2010, 17:44:48
@ Nobody

Je hebt de productlink niet gegeven maar de browserlink, dat werkt helaas niet :lol:
Zou je de productlink kunnen toevoegen?

Groetjes, Wijbe
Sorry. De link werkte bij mij wel (omdat ik nog verbonden was...)
www.conrad.nl en zoeken op "demagnetiseerder", in 't zoekveldje linksboven.
Succes !

New Holland was me voor. Deze is 'm !
Re:gemagnetiseerde fietskogeltjes
Kan je beter je kunststof buis door deze spoel laten lopen zodat de kogeltjes altijd door de spoel gaan. Zet een wisselspanning op je spoel, en je bent klaar.  :mrgreen: