Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Dubbeldekkers worden vernieuwd

Gestart door 10103 donderdag 01 juli 2010, 14:30:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dubbeldekkers worden vernieuwd
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Dubbeldekkers worden vernieuwd
In de Volkskrant las ik net een stukje dat de oude dubbeldekkers gemoderniseerd gaan worden. Het is de bedoeling om ze straks als intercity te laten rijden. Op de stoptreintrajecten komen dan de nieuwe Sprinters te rijden.

LINK

Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
...als ze de banken maar wat verder uit elkaar zetten dan nu het geval is...
Misschien pas ik er dan ook nog in met mijn 2,05 zonder heel erg intiem te worden met de tegenover mij zittende reiziger. :?

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: 10103 op donderdag 01 juli 2010, 14:30:34
In de Volkskrant las ik net een stukje dat de oude dubbeldekkers gemoderniseerd gaan worden.

Ja. De "Telegrof" had het er vanmorgen ook al over. "Groot" voorpagina nieuws. Op de bovenverdieping gaat straks een spreek-, dus ook telefoon-, verbod gelden en op de beneden verdieping moet het straks een gezellige boel gaan worden. De spanning is, in de spits althans, nu al vaak te snijden met die uitpuilende treinen. Ik zie dat met dat gerenoveerde DDM niet zo gauw veranderen maar we zullen het zien.

Zal in dit draadje allemaal wel weer veel stof doen gaan opwaaien.... :lol:
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Ik snap deze ophef niet. Het is al een jaar bekend dat de MDDM en DDAR vernieuwd worden.
De DDM gaat eruit.
En daar komt nog bij dat we nu ook al silte-coupe's hebben, wat volgens mij hetzelfde is.
Het enige wat veranderd is dat het een hele verdieping gaat worden.
En of dit voor de hele trein geldt, dat weet ik niet.
Ik geloof dat eind van het jaar de eerste vernieuwde MDDM getoond wordt, dan weten we het zeker.

Raymond.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Edit: eigen reactie verwijderd, ik had zelf iets niet goed begrepen.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: MCN op donderdag 01 juli 2010, 15:50:00Het is al een jaar bekend dat de MDDM en DDAR vernieuwd worden. De DDM gaat eruit.

Ja. Ook dat is allemaal waar. Waar ik sprak over DDM moet natuurlijk MDDM zijn. Of heet het DD-AR? Ik weet het zolangzamerhand niet meer. Met het verdwijnen van DDM-1 kunnen wederom een aantal eloks aan de kant (volgens mij de gehele serie 1800) maar dat terzijde. Door het DDM-1 bij het grof vuil te zetten kunnen straks wellicht nog meer reizigers, vooral in de spits, een staanplaats gaan opzoeken. Als het aan NSR ligt komt er voor die staanplaats in de toekomst voor straf ook nog is een spitstoeslag bij. Want dan had je maar niet in de spits moeten reizen. Hoe verzin je het?

Zolang NSR de (spits) reiziger als "vee" blijft behandelen blijf ik ophef maken. De materieel inzet op  bepaalde trajecten is sowieso al belachelijk en zo onlogisch dat dit soort renovaties misschien wel heel erg mooi lijken en alle nood lijken te ledigen, de praktijk zal straks anders zijn.

We zullen het zien.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
sorry dat ik het zeg :

Maar echt voor mij een gevalletje komkommertijd nieuws .

Op een ander forum loopt reeds sinds november 2009 topic over de DDZ ( De nieuwe naam voor de DD-AR )

klik voor powerpoint presentatie
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Zie ook dit topic op ons eigen forum, eveneens uit november 2009.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: Acido op donderdag 01 juli 2010, 19:37:54
Zie ook dit topic op ons eigen forum, eveneens uit november 2009.

Ja, het was toen al waar. Allemaal ouwe koek maar de plannen lijken nu toch daadwerkelijk uit de la te komen...
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: Hans Biere op donderdag 01 juli 2010, 17:39:46
Citaat van: MCN op donderdag 01 juli 2010, 15:50:00Het is al een jaar bekend dat de MDDM en DDAR vernieuwd worden. De DDM gaat eruit.

Ja. Ook dat is allemaal waar. Waar ik sprak over DDM moet natuurlijk MDDM zijn. Of heet het DD-AR? Ik weet het zolangzamerhand niet meer. Met het verdwijnen van DDM-1 kunnen wederom een aantal eloks aan de kant (volgens mij de gehele serie 1800) maar dat terzijde. Door het DDM-1 bij het grof vuil te zetten kunnen straks wellicht nog meer reizigers, vooral in de spits, een staanplaats gaan opzoeken. Als het aan NSR ligt komt er voor die staanplaats in de toekomst voor straf ook nog is een spitstoeslag bij. Want dan had je maar niet in de spits moeten reizen. Hoe verzin je het?

Zolang NSR de (spits) reiziger als "vee" blijft behandelen blijf ik ophef maken. De materieel inzet op  bepaalde trajecten is sowieso al belachelijk en zo onlogisch dat dit soort renovaties misschien wel heel erg mooi lijken en alle nood lijken te ledigen, de praktijk zal straks anders zijn.

We zullen het zien.
Hallo Hans,

De Mddm is degene met een eigen motorbak en de Ddar is met een 1700 ervoor (of erachter ligt eraan hoe hij rijdt  :) )
Ik begrijp je frustratie over tekorte treinen. De vernieuwde mddm gaat 4 en 6 bakken worden, dat moet genoeg zijn om de DDM compleet te vervangen. Zoveel rijden er hier niet van rond.
En dan kom je dus op het volgende probleem. Omdat er zo weinig rondrijden kan je je niet elke machinist er voor opleiden. Zelf heb ik standplaats Utrecht en wij mogen sinds 1,5 jaar geen DDM meer rijden omdat we geen herinstructie gekregen hebben. Je moet elke 3 jaar herinstructie krijgen op je matrieel wat je rijdt.
Dat de NS reizigers als vee vervoert ben ik een beetje met je eens. In mijn beleving kiezen de reizigers er zelf ook voor om dicht op elkaar vervoert te worden.
Als ik een spitstrein rijdt naar Amersfoort, dan zit deze bomvol en dan vooral vooraan. Terwijl er 2 minuten later een andere trein naar Amersfoort gaat als gewone intercity. Vertel je de reizigers dit dan blijven ze (bijna) allemaal staan. Ook treinen uit Geldermalsen zit vooraan propvol terwijl er achter genoeg ruimte is.
En dan komt er ook nog iets bij: als een trein langer is dan 6/7 bakken dan is er een tweede conducteur nodig om het vertrekproces veilig te laten verlopen.

Groetjes,
Raymond.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
CiteerDe Mddm is degene met een eigen motorbak en de Ddar is met een 1700 ervoor

Hmmm... daar ben ik het niet helemaal mee eens.

De familie van rijtuigen, die met de groene banken, heet DD-AR (van "Agglo-Regio", jawel). Je zou het ook de naam van het concept kunnen noemen.

Als tractie wordt een 1700 gebruikt of een motorwagen. De motorwagens vormen een aparte bestelling, onder de naam mDDM. Die kreet slaat dus alléén op de motorwagens, die zijn toegevoegd aan het DD-AR-concept.

:arrow: Een aantal rijtuigen DD-AR plus een 1700 of een mDDM vormen samen een DD-AR-stam.

Analoog daaraan vormen rijtuigen DDM1 plus een 1800 een DDM1-stam.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: MaK man op donderdag 01 juli 2010, 18:00:47Maar echt voor mij een gevalletje komkommertijd nieuws .

Op een ander forum loopt reeds sinds november 2009 topic over de DDZ ( De nieuwe naam voor de DD-AR )

Bedankt voor de tip maar ik kom verder niet (allang niet meer) op andere Nederlandse fora. Dus wat mij betreft is het prima dat ook op dit forum een draadje over dit onderwerp is geopend.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: Acido op vrijdag 02 juli 2010, 10:29:04
CiteerDe Mddm is degene met een eigen motorbak en de Ddar is met een 1700 ervoor

Hmmm... daar ben ik het niet helemaal mee eens.

De familie van rijtuigen, die met de groene banken, heet DD-AR (van "Agglo-Regio", jawel). Je zou het ook de naam van het concept kunnen noemen.

Als tractie wordt een 1700 gebruikt of een motorwagen. De motorwagens vormen een aparte bestelling, onder de naam mDDM. Die kreet slaat dus alléén op de motorwagens, die zijn toegevoegd aan het DD-AR-concept.

:arrow: Een aantal rijtuigen DD-AR plus een 1700 of een mDDM vormen samen een DD-AR-stam.

Analoog daaraan vormen rijtuigen DDM1 plus een 1800 een DDM1-stam.
Hallo Acido.

Dat is jouw mening en helemaal mooi onderbouwd.
Als er bij een mddm op mijn dienstkaartje staat dan is het een vier bakken stel incl de motorbak.
Staat er Ddar erop dat weet ik dat er een 1700 bij zit.
Zover ik weet noemt iedereen ze ook zo, in ieder geval wel onder de machinisten.

Raymond.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Oh ik kan me heel goed voorstellen dat die benamingen in de loop van de jaren gebruikelijk zijn geworden om het verschil aan te duiden tussen een DD-AR-stam met een motorwagen en eentje met een loc. Het is de kortste en meest voor de handliggende manier om dat te doen. Voor machinisten is dat handig en van belang.
Maar wat ik omschreef is niet zozeer mijn mening, hoor. De mDDM motorwagens zijn later aan het park DD-AR materieel toegevoegd maar het is formeel nog steeds allemaal DD-AR. One big happy family ;-)
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
De aanduidingen op de dienstkaartjes zijn wel vaker een eigen interpretatie van de werkelijkheid. Zo wordt mat'64 met MAT aangeduid, maar hoe zag dat er een dikke tien, twintig jaar geleden uit toen er nog mat'46 en mat'54 reed?
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Het nut van de stilte coupes in de 2e klasse begrijp ik niet, iedereen die zo'n instelling heeft
reist volgens mij al 1e klas of gaat met de auto.
Dat het een gezellige boel moet worden onderin in de trein, kost allemaal bakken geld wat ze beter aan andere dingen kunnen besteden, bijvoorbeeld veiligheid in de trein, wat in de avonduren om te huilen is.

Groeten van Jarno
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: vriend op vrijdag 02 juli 2010, 21:24:14
Het nut van de stilte coupes in de 2e klasse begrijp ik niet, iedereen die zo'n instelling heeft
reist volgens mij al 1e klas of gaat met de auto.

Niet iedereen kan ik je vertellen. :D 
Een van de voordelen van treinreizen ten opzichte van auto- of motorrijden is namelijk dat je je niet hoeft te concentreren op de weg maar lekker andere zaken kan doen. Als student heb ik bijvoorbeeld heel wat uurtjes zitten studeren in de trein en ook een lekker boek lezen kan daar perfect. Tenminste... als je niet zo'n troela met een mobieltje achter je hebt zitten, die luidkeels haar hele liefdesleven of andere onbenulligheden moet vertellen aan een vriendin. Om maar niet te spreken van mensen die zo nodig hun gehoor moeten beschadigen met muziek waar jij ook van mag "meegenieten". In dat soort gevallen zou ik heeeeel graag naar een stiltecoupe willen gaan. Van mij mogen ze er dus komen, zeker aangezien eersteklas rijden nu ook niet bepaald een goedkoop genoegen is.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: ANPOp de bovenverdieping zal er meer ruimte zijn voor ?rust en werken? door de stoelen achter elkaar te plaatsen. Op de benedenverdieping streeft NS naar een zone ?ontmoeten en gezelligheid?. De stoelen zulllen daar vaker tegenover elkaar staan, waardoor passagiers makkelijker met elkaar kunnen praten.

Citaat van: JarnoDat het een gezellige boel moet worden onderin in de trein, kost allemaal bakken geld

Wat er gedaan wordt, is het op de ene verdieping anders plaatsen van de stoelen dan op de andere verdieping. Ik zie niet in hoe dat "bakken met geld" moet kosten.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
k woon in den haag ((lekker belangrijk))  en het viel me bij Den Haag Centraal steeds op dat er SLT werd ingezet op traject Den Haag Centraal - Roosendaal
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: Acido op zaterdag 03 juli 2010, 01:20:59
Wat er gedaan wordt, is het op de ene verdieping anders plaatsen van de stoelen dan op de andere verdieping. Ik zie niet in hoe dat "bakken met geld" moet kosten.

Ok, het is me duidelijk dat het alleen de stoelindeling betreft, ik dacht ook dat er TV - schermen in kwamen te hangen.

Groeten van Jarno
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
In wezen is het niet anders dan luisteren naar wensen van de klant. Hoe vaak hoor je immers niet gemopper over te volle, rumoerige en oncomfortabele treinen? Lastig is alleen dat het aantal passagiers groeit en het materieel niet ongelimiteerd mee kan groeien.
Ik zie deze verbouwing meer als iets om goede sier te maken en het "vooral maar kunnen aanbieden" maar vooralsnog krijgt NS van mij het voordeel van de twijfel.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: YC52000 op zaterdag 03 juli 2010, 18:31:11
k woon in den haag ((lekker belangrijk))  en het viel me bij Den Haag Centraal steeds op dat er SLT werd ingezet op traject Den Haag Centraal - Roosendaal

Ja dat klopt, gisteren ben ik op stap geweest en zag een SLT gereed staan op station Den Haag CS richting Roosendaal.
In deze treinserie horen ze nu ook te rijden.

Gisteren werd trouwens Noord - Holland overspoeld met Plan V stellen, zowel 2 als drietjes, vanwege werkzaamheden tussen Zaandam en Amsterdam Sloterdijk, rijd de stoptrein die normaal uit R'dam naar Uitgeest rijd, nu dus vanaf Zaandam helemaal door als stopper naar Hoorn via Alkmaar.
Ben zo'n 5 kwartier onderweg geweest in stel 467, maar dan zie je ook wat.

Groeten van Jarno
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Plan V als drietje? Dat vraagt om een foto. Zijn dat nieuwe treinstellen?

Grt, Ronald.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: Ronald69 op zondag 04 juli 2010, 11:21:36
Plan V als drietje? Dat vraagt om een foto. Zijn dat nieuwe treinstellen?

Nee, natuurlijk niet.

Jarno bedoeld plan V in stammen van 2 en / of drie stellen...
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
 :wink:

Grt, Ronald.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Zo, en dan nu de enige echte waarheid over naamgeving DD-AR:

- type aanduiding van de rijtuigen:
DDM-2 en DDM-3, hetgeen betekent 2e en 3e bestelserie.
- type aanduiding van de locomotieven:
1700-1 en 1700-2, het geen betekent 1e en 2e bestelserie
- type aanduiding motorwagen:
mDDM (slechts één bestelserie, optie op nog eens 29 mDDM is geannuleerd)
- treinstammen (let op NIET treinstellen) worden samengesteld uit:
een mDDM of een 1700-1/2 + 3 of 4 rijtuigen DDM-2/3
- aanduiding van zo een treinstam: DD-AR
- een trein bestaat uit 1 of 2 gekoppelde treinstammen DD-AR

Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Als je het nou echt goed doet, dan spreek je niet van mDDM, maar van mABk.
Verdere aanvulling:
Een stam met 4 rijtuigen en loc noemen we een 7400. Een stam met 3 rijtuigen en loc heet een 7300 en een stam met mABk en 3 rijtuigen is een 7800.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
mDDM, !700-1/2, DDM-2/3 etc.. zijn de project/soortnamen, net als Plan W, DD-IRM, etc...

mABk is de aanduiding van het type rijtuig/bak, namelijk motorkoprijtuig met 1e en 2e klasse.

Ik moet toegeven dat NS niet erg consequent is in naamgeving en vooral naamgebruik.

Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: Laurent op maandag 05 juli 2010, 20:43:40Een stam met 3 rijtuigen en loc heet een 7300

Met de komst van mDDM dus reeds lang verleden tijd. Er heeft onlangs nog wel een 3-wagen stam + 1700 rondgereden (met 7300 nummer) maar wat daar de reden van was ben ik even kwijt... :oops:
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Neehoor, ze komen zo nu en dan nog voor, zoals vorig jaar tot 2 maal aan toe gebeurt is door schade aan een Bv.
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Citaat van: Laurent op maandag 05 juli 2010, 23:33:44
Neehoor,

Wat nou "Neehoor". Ik zeg toch: Jahoor.  :roll:
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Dubbeldekkers worden vernieuwd
Ik doel op het stuk dat ze met de komst van de motorwagens reeds lang verleden tijd zijn. Het is niet meer de bedoeling dat ze rijden, dat klopt, maar ze komen zo nu en dan nog voor, als er weer eens een Bv niet beschikbaar is. Dat is immers handiger dan alles maar aan de kant houden.