Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Lengte Tracés in Wintrack

Gestart door wissels zaterdag 19 juni 2010, 10:50:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lengte Tracés in Wintrack
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Lengte Tracés in Wintrack
Hallo Allen,

Inleiding treinbaan Walter:

Ik hou zelf al jaren alle veranderingen en planningen voor veranderingen bij in Wintrack. Ik ben nu bij Variant 28, dit houdt in dat sinds het leggen van de baan er al 27 grote en/of kleine veranderingen geweest zijn. Door de jaren heen is alles opnieuw gelegd. Onder andere was het grootste deel van mijn treinbaan in M rail opgebouwd, hiervan is niets meer terug te vinden.

Inleiding Software:

Ook rij ik al zeker 15 jaar met een software gestuurde treinbaan. Ook hierin is de hoeveelheid software gegroeid. Eenmaal heb ik een test gedaan om 5 computer programma's die ik al kende, naast elkaar te vergelijken. Met alle 5 programma's naast elkaar de treinbaan automatisch laten rijden.
Met als stappenplan, baanplan tekenen, locomotieven toevoegen, magneetartikelen toekennen, terugmelders toekennen, wisselstraten maken, automatisch rijden.

Het Hulpmiddel en toch een klein probleem:

Voor het opbouwen van de Software had ik de gegevens van mijn baan naast de computer liggen in 3 geplastificeerde mappen. In de 1e het baanontwerp, in de 2e de adressen van de magneetartikelen, in de 3e map de terugmeldingen. Zeker het laatste blad heeft vele wijzigingen ondergaan in de loop van de tijd, mijn baan had 2 S88 decoders nu hangen, nadat ik de 3e had geinstalleer was alles in de baan al teruggemeld, nu hangen 7 S88 onder dezelfde baan. De exacte plaats van de  meldingen heb ik nooit meer exact in kaart gebracht. bv. in koploper, Itrain, Railware en anderen kan je werken met lengten, dit had ik altijd gemeten met een meetlat. Dit kan dus veel makkelijker. 'Van de week kwam ik er achter dat in de lengtes niet altijd met alle 27 veranderingen in mijn software databases had doorgevoerd. Na vergelijking bleek dat 1 bloklengte korter was ingegeven dan de bloklengte van het naastliggende blok, terwijl juist het 1e blok een raillengte langer is.

De oplossing:

Klik in wintrack op een railstuk, klik onder extra op Railtrace, en je krijgt vanzelf de lengte van het traject tussen 2 wissels en of gele punten onder in je Wintrack (vanaf versie 7?)  baanontwerp terug. Na aftrek van een veiligheidsmarge (stopmelder?) heb je de exacte lengte van een blok.  Zo kon ik snel alsnog de bloklengten controleren en administreren,

met vriendelijke groet,

Walter

Het meten van een traject,
Re:Lengte Tracés in Wintrack
Lid sinds: 2006

K rails, Cs3

offline
Re:Lengte Tracés in Wintrack
Ik zelf gebruik nog versie 5.

Voor het bekijken van de raillengte klik ik op een railstuk van het stuk waarvan ik de lengte wil weten.
Druk vervolgens de shiftknop in (vasthouden) en klik op de railstukken die in het stuk liggen.
Rechts onder staat de totale lengte.
Re:Lengte Tracés in Wintrack
Je kunt ook in wintrack op en railstuk in het betreffende spoor klikken (1x), en dan ctrl-w doen. heeft hetzelfde resultaat,
Re:Lengte Tracés in Wintrack
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Lengte Tracés in Wintrack
in wintrack 7 is dit CTRL-L (railtrace)