Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Foto update 20-11-11)

Gestart door Karo zondag 20 juni 2010, 21:36:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Foto update 20-11-11)
Hier het komt tzt het verslag van de opknap beurt van de treinkamer en natuurlijk de treinbaan zelf.
Na heel lang nadenken toch de knoop door gehakt en alles afgebroken.
Mijn idee is om een nieuwe baan te maken met een frame op wielen zodat ik hem naar voor kan halen als ik aan de achterkant moet zijn.
De tafel word 90 bij 1,80 met 2 lagen.Ik wil ook gaan proberen om de rails klem te leggen tussen waarschijnlijk de isolatie maar dat moet ik nog verder uitdokteren.Allereerst is er een nieuw behangetje tegen de muren gegaan en laminaat op de vloer.Nu nog de laatste afwerkingen en de boel schoon maken en dan gaan we kijken om het frame te maken.Dit alles zal nog wat tijd in beslag gaan nemen want ja de vakantie komt er ook weer aan.Word zeker vervolgd ook al zal het niet snel gaan, maar nu moet alles in 1 keer goed zodat we er jaren plezier van gaan hebben.
Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Hallo Karolien,

Ik ga dit zeker in de gaten houden, succes er mee.

En hier kun je ook met klei werken, zal alleen een priegel werkje worden  :shock:
Voor perrons zou het wel kunnen denk ik.

Gr Einte
Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Gelijk maar even aanmelden om de nieuwe baan te volgen  8)

Succes ermee ik ben benieuwd  :)

Groetjes Fulco
Re:Nieuwe Z Spoor baan
De foto's komen zeker nog maar is nu zo warm dat de werkzaamheden even stil liggen.

@FV, leuk dat je intresse hebt en het gaat volgen we gaan ons best doen :lol:

@Einte, De kleiman gaat dit ook in de gaten houden.Nou ik kan je zeggen ik wil ook gaan kleien.
Heb zojuist klei besteld en komt hoop ik dinsdag binnen.Wil dan een proefstukje gaan maken om te kijken hoe het werkt en kan altijd gebruikt worden voor iets.Heb nog even bij Wim N gekeken en die heeft een handig malletje gemaakt zag ik voor de afstand van bakstenen voor een baksteen muurtje.Moet nu alleen uit gaan vinden hoe groot die steentjes moeten worden.Ben ook bezig om jou topic weer helemaal door te worstelen en is veel van te leren.Tips blijven natuurlijk altijd welkom.

Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Citaat van: Karo op zondag 27 juni 2010, 22:33:42
De foto's komen zeker nog maar is nu zo warm dat de werkzaamheden even stil liggen.

@FV, leuk dat je intresse hebt en het gaat volgen we gaan ons best doen :lol:

@Einte, De kleiman gaat dit ook in de gaten houden.Nou ik kan je zeggen ik wil ook gaan kleien.
Heb zojuist klei besteld en komt hoop ik dinsdag binnen.Wil dan een proefstukje gaan maken om te kijken hoe het werkt en kan altijd gebruikt worden voor iets.Heb nog even bij Wim N gekeken en die heeft een handig malletje gemaakt zag ik voor de afstand van bakstenen voor een baksteen muurtje.Moet nu alleen uit gaan vinden hoe groot die steentjes moeten worden.Ben ook bezig om jou topic weer helemaal door te worstelen en is veel van te leren.Tips blijven natuurlijk altijd welkom.

Groetjes Karolien

Klei bestellen  :shock: :?  gewoon bij de blokker voor 2 euri per pakje Das klei  8)

Gr Einte
Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Dag Karolien.

Ook ik ga de bouw van jullie Z-baan volgen.
Lijkt me zeer leerzaam om te zien hoe jullie
op die schaal met details omgaan. :wink:

Is er een tijdperk en een locatie bepaald of
wordt het een mengelmoes naar eigen wens?

Groeten,

Erik
Re:Nieuwe Z Spoor baan
Erik,

Het word een mengelmoes.We rijden met wat we leuk vinden en wat betreft details, we gebruiken ook de natur pur van busch wat eigenlijk voor H0 is.Maar is best te doen en wij vinden het leuk en daar gaat het om.
Helaas duurt het nog zeker 2 weken voor we aan de tafel gaan beginnen, wegens vakantie.Maar kan zeker de pret niet drukken, hoop wel op beter weer want met deze tempraturen doen we niet veel tot niks.

Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Hallo Karolien en Arjan,

Leuk te lezen dat jullie een verslag gaan maken van jullie Z-spoor ! Eerlijk gezegd is het voor mij te klein, maar ik ben héél nieuwsgierig hoe dat bij jullie gaat worden, en hoe het gepriegel in zijn werk gaat !! Eérst lekker vakantie vieren en van de zomer genieten !  8)

groeten, Willem.
Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Hoi Karolien,

Het vorige baantje vond ik ook erg leuk, dus met de nieuwe baan gaat het vast wel helemaal goed komen. :)
We zien de updates wel verschijnen.

Gr.
René
Re:Nieuwe Z Spoor baan
Vandaag de klei opgehaald en een heel klein proef stukje gemaakt.
Helaas nog geen roller dus was het even moeilijk om het glad te krijgen.
Wat me wel opvalt is dat er een soort van kleine haarscheurtjes in zitten.
Kan dit komen door dat het te droog is of omdat ik nog geen roller heb.Heb het forum al afgesnuffeld maar kon hier nog niets van vinden.
Ook alvast een steen structuurtje er in gemaakt en moet zeggen is heel leuk om te doen.
Ben benieuwd hoe het morgen er uit ziet zodat ik kan experimenteren met verf.
Dit zijn probeersels omdat ik nog niet met het grote werk kan beginnen maar toch een beetje bezig kan zijn met de hobby.
Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Citaat van: Karo op dinsdag 29 juni 2010, 21:45:40
Vandaag de klei opgehaald en een heel klein proef stukje gemaakt.
Helaas nog geen roller dus was het even moeilijk om het glad te krijgen.
Wat me wel opvalt is dat er een soort van kleine haarscheurtjes in zitten.
Kan dit komen door dat het te droog is of omdat ik nog geen roller heb.Heb het forum al afgesnuffeld maar kon hier nog niets van vinden.
Ook alvast een steen structuurtje er in gemaakt en moet zeggen is heel leuk om te doen.
Ben benieuwd hoe het morgen er uit ziet zodat ik kan experimenteren met verf.
Dit zijn probeersels omdat ik nog niet met het grote werk kan beginnen maar toch een beetje bezig kan zijn met de hobby.

Groetjes Karolien


Hallo Karolien,

Dat komt omdat het erg warm is, maar die scheurtjes is niet erg, als je er stenen in snijd dan mag er wel wat verouderende scheuren in zitten.

Alleen bij HO valt dat niet zo erg op  :shock:  is wat groter dan bij jou  :?

Wat je zou kunnen doen is met natte vingers de oppervlakte vochtig maken  8)

En als je het steen motief er in hebt zitten, dan met een tandenborstel er op tikken  :shock:  wel met de borstel natuurlijk  :D :D

Wacht maar een paar dagen tot de klei goed droog is, dan verven  :shock:

Probeer maar en laat een foto zien van het resultaat.

Gr de kleiman Einte

Ps mijn volgende project wordt een muur, en een oud deel van een toren  :shock:
Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Nieuwe Z Spoor baan van Arjan en Karolien
Citaat van: Karo
Helaas nog geen roller dus was het even moeilijk om het glad te krijgen.

Tipje: wij gebruikten vroeger een beker
of een mok om klei uit te rollen . . . :wink:
Ik ben benieuwd naar je proefmuurtje!

Groeten,

Erik
Re:Nieuwe Z Spoor baan Het Kleine Treintje
Hallo Treinvrienden,

Na hele lange tijd ben ik weer aanwezig op het forum.Ik had al aangekondigd dat er een nieuwe tafel zou komen, maar door prive omstandigheden heeft het wat langer geduurd.Het kamertje was al opgeknapt en intussen ook het hele huis nu.Vandaag hout gehaald voor het frame en komende week de plaat regelen die er op moet.Het frame werk word 70 bij 1.60 en de plaat zal 90 bij 1.80 worden.Onder de poten komen wieltjes zodat ik ook makkelijk bij de achterkant kan komen.Misschien volgende week het frame maken en dan hoop ik met de komende kerstvakantie de treinen weer te laten rijden.Ik kijk er nu al naar uit en hoop een mooie baan te gaan realiseren en zal zoveel mogelijk updates hier vermelden.
Om de tijd vol te maken tot het moment van opbouw ben ik toch een beetje bezig met treinen.Om het kamertje in stijl te houden ben ik 2 schilderijen van stoomlocks aan het maken, 1 daarvan is bijna af en zal dat hier ook even laten zien.

Al met al in het hoofd al druk bezig en zal in 2010 toch nog de treintjes gaan rijden.

Re:Nieuwe Z Spoor baan Het Kleine Treintje
Succes ermee blijf dit volgen! Altijd leuk een Z-baantje!


groeten minitreintje/Dylan
Re:Nieuwe Z Spoor baan Het Kleine Treintje
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Nieuwe Z Spoor baan Het Kleine Treintje
Citaat van: Karo op vrijdag 10 december 2010, 21:35:26
Om de tijd vol te maken tot het moment van opbouw ben ik toch een beetje bezig met treinen.Om het kamertje in stijl te houden ben ik 2 schilderijen van stoomlocks aan het maken, 1 daarvan is bijna af en zal dat hier ook even laten zien.

Al met al in het hoofd al druk bezig en zal in 2010 toch nog de treintjes gaan rijden.

Karolien

Dag Karolien.
Nu de verbouwing van het huis achter de rug is, wordt het weer tijd voor de hobby.
Ben erg benieuwd wat de pauze in het modelspoor voor schilderij oplevert! 8)

Veel plezier met schilderen en succes met de bouw van de baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Nieuwe Z Spoor baan Het Kleine Treintje
Zojuist is het hout gearriveerd dus zaterdag wordt het frame gemaakt en de platen erop en dan zondag gaan de eerste treinen weer rijden.
Dus zeker dit weekend een update met foto's

Mvg, Karolien
Re:Nieuwe Z Spoor baan Het Kleine Treintje
Zo eindelijk DE update.

De treintafel staat op zijn wielen.



De tafel met de 2de plaat er los op.Deze komt met draadeinden vast te staan met rechts in de hoek de spiraal.


Zo ziet de 2de plaat er uit.


Dit is de tafel van 90 bij 1.80.

Nu bedenk ik me net dat ik nog vergeten ben om me schilderij  op de foto te zetten.
Dat komt dus bij de volgende update.

Straks een testbaantje aanleggen en de treintje eerst een laten rijden, kijken of ze het nog willen doen.
Daarna eens na gaan denken hoe de rails precies komt.Zodra de sneeuw weg is even draadeinden halen en dan kan het feest echt beginnen.


Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Update 19-12-2010)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Update 19-12-2010)
Ziet er netjes uit, Karolien!

Een goed begin is het halve werk,
dus eigenlijk ben je al halverwege! :lol:

Groeten,

Erik.
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Update 26-12-2010)
Even een hele kleine update maar het eerste schilderij is af en wilde dat toch even laten zien.
Moet nog een lijst bestelllen, maar niet alles tegelijk.



Is gemaakt van pixelhobby en de tweede is in de maak.
Zodra ze hangen laat ik dat zeker even zien.

Mvg, Karolien
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Update 02-01-2011)
Allereerst voor iedereen een goed en gezond 2011 en dat we maar lekker met onze hobby bezig mogen zijn dit jaar.

Kom met een update alleen niet zo groot omdat ik zo bezig ben geweest dat ik gewoon weg vergat om foto's te maken tussen door. :? :shock:

Als eerst is er nog een verdieping die er op gaat komen en hebben we opnieuw ook daar gaten moeten boren maar is allemaal gelukt en gepast ook en het is perfect.Bij dit gebeuren dus zo druk geweest dus helaas geen foto's van.

Daarna alles opgeruimd en de draadeinden op maar gemaakt en definitief vast gezet.Toen kon het feest beginnen, de rails kon erop en inmiddels ligt er baantje.En Jaaaaaaaa daar is een foto van. :D





Nu wil ik eigenlijk de rails niet vast plakken maar wil ik ertussen ook isolatie maken zodat de rails niet kan wijken en het toch makkelijk vervangbaar blijft.
Ik ben nu bezig met het op maat maken van stripjes die er tussen moeten.Heb ook even geprobeerd om 2 stukjes op elkaar te lijmen maar had alleen houtlijm voorhanden en dat werkt niet naar mijn zin, misschien iemand tips waar je de isolatie goed mee aan elkaar kan plakken, behalve dubbelzijdig tape.

Tussen de rail staven word niet geballast wegens slechte ervaringen omdat het toch klein en fijn blijft z spoor, maar de stripjes tussen de rails worden dat wel.Had zojuist het idee om eens een proef stukje te doen en hier het resultaat:



Op de foto valt het mee zie ik maar van dichtbij is het ook niet zo geweldig en dubbelzijdig tape is ook hier geen optie vind ik.
Kan je isolatie ook verven en zo ja met welke verf.

Dit was het weer even en ga nog even verder met experimenteren.

Mvg, Karolien
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Update 02-01-2011)
Je zou tussen al het "HO-geweld" bijna vergeten dat Z ook bestaat en dat je er prachtige dingen mee kunt maken.

Dit ziet er heel goed uit, Karolien. Benieuwd naar de  landschapsopbouw!  :D
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Update 02-01-2011)
hoi  Karolien

ziet er al goed uit

mvg gerard
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Update 02-01-2011)
hoi Karolien,

Ziet er goed uit, ben zelf ook bezig om een z baan te maken.

Heb je ook een baanplan? Of leg je gewoon wat rails neer en kijk je wel waar het schip strand.

mvg

wilbert
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Update 02-01-2011)
@ Kermit65, Dank je en de landschapsopbouw zal nog even duren maar heb genoeg materiaal dus gaat goed komen.

@ Gerard, Dank je wel

@ Wilbert, Leuk dat jij ook bezig bent met een z baan, ben benieuwd.Baanplan is wel uit een boekje begonnen maar de opstelsporen heb ik zelf verzonnen en ga de hoofdbaan ook nog wat aanpassen, maar is helaas even wachten op een wissel want die kom ik tekort.

Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Update 02-01-2011)
welke slechte ervaringen heb je met het ballasten van de rails?
Loopt de trein dan vast of schakelen de wissels niet meer?

groet wilbert
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Update 02-01-2011)
@Wilbert,  de problemen komen als de rails vervangen moet worden.Had bij de vorige baan de rails geballast ook tussen de bielzen en sommige stukken vast gezet met dubbelzijdig tape.Moet je dan een rails of wissel vervangen gaat dat niet zo makkelijk als bij H0 spoor, blijft toch klein dat z spoor en vooral gevoeliger.
Zo doende ga ik het nu anders aanpakken zodat het ook een stuk makkelijker is als er wat vervangen moet worden.
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Inspiratie ontbreekt Help!!!)
Het is weer even geleden maar tussendoor wel bezig geweest.Nu ben ik zover dat de huisjes op de baan mogen.Heb dat zo juist gedaan en het wil me maar niet echt lukken vind ik.Krijg helaas niet echt inspiratie.
Zojuist 2 foto's geschoten en wil jullie vragen om jullie mening te geven, misschien komen er nog leuker dingen uit als dat het nu staat.





Graag jullie meningen, visie etc.
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Inspiratie onbreekt Help!!!)
Hallo Karo,

Ik zou de huisjes dichter bij elkaar zetten, had ik ook op mijn baan, eerst te weinig.
Een oud gedeelte en een nieuw gedeelte van de stad.
Oude deel niet helemaal rechte straten en het moderne wel.
Kijk maar hier klik

Gr en succes Einte
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Inspiratie onbreekt Help!!!)
Hoi Karolien.
Leuk om te zien hoever je op dit moment bent met de bouw van je Z-spoorbaan.
Jammer dat nu eventjes de inspiratie ontbreekt om verder te gaan, maar....daar heb je het forum voor! :D
Het lijkt mij ook veel leuker om de huisjes wat meer bij elkaar te groeperen, straatje stadshuisjes b.v. tegenover station en ergens anders een dorpje,op de open stukken die dan ontstaan kun je dan wat leuke landschapjes en scenery bouwen.

Veel succes met de verdere aankleding.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Inspiratie onbreekt Help!!!)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Inspiratie onbreekt Help!!!)
Dag Karolien.

Misschien kun je beter eerst op de onderplaat
de contouren van de wegen aangeven. Eerst
met papierstroken op de juiste schaalbreedte,
zodat je kunt schuiven totdat je het juist hebt,
dan uittekenen met potlood op de onderplaat.
Dan aan de hand van deze weg-indeling de
beschikbare bebouwing plaatsen.

Groeten,

Erik.
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Inspiratie onbreekt Help!!!)
Als ik kijk naar de bovenste foto dan krijg ik de ingeving dat de linker bovenhoek prima is voor een berg of heuvel, waartegen het stadje omhoog gaat.
Door dat te doen bouw je meer perspectief op en heb je ook de mogelijkheid om je stad in diverse niveaus in te richten. Met name 's avonds is dat heel leuk om te zien.

Ben benieuwd!
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Inspiratie onbreekt Help!!!)
Vandaag niets gedaan maar wel heel de dag nagedacht.

Heb besloten om eerst maar achter het station een weg te maken en ernaast parkeer gelegenheid, kunnen de reizigers tenminste hun auto kwijt.Daarna zet ik een huisje neer en ga aan de hand daarvan verder opbouwen.
In de linker boevenhoek komt hotel de zonnebloem met een weide met paarden.
Een berg word geen optie omdat er nog een plaat boven komt en de tussen ruimte is dan 16 cm maar misschien komt er een heel klein heuveltje met een slootje of zo er langs.
Twijfel nog of ik boven aan nog een opstel spoortje of 2 zal maken naar binnen toe of toch niet, maar kan altijd nog.
De stadshuizen met postkantoor komt op de bovenste plaat denk ik, dat staat wat beter.

Einte, Albert Jan, Erik en Kermit bedankt voor de reactie's, heb zeker iets aan jullie berichtjes.
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Inspiratie onbreekt Help!!!)
Het is alweer een hele tijd geleden maar heb niet stil gezeten.Zijn zeker weer vorderingen en ook aantal veranderingen.Komende week komen er foto's, word wel weer tijd dacht ik zo.Voor wie het wil volgen hou het in de gaten.

Groetjes Karolien
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje
Na hele lange tijd eindelijk weer een foto update.

Zijn weer veel dingen veranderd, waaronder de klim spiraal.Deze is vernieuwd omdat de oude in de vernieling is gekomen.Heb nu de spiraal van Noch en dat werkt ook een stuk makkelijker en heb tevens meer mogelijk heden.
Reactie's zijn altijd welkom.

















Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Foto update 20-11-11)
hoi kaatje

ziet er goed uit

mvg gerard
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Foto update 20-11-11)
Dit ziet er ontzettend gaaf uit, begint echt wat te worden (zeker voor spoor Z, waar het toch altijd meer gepriegel blijft dan HO).

Heeft mij definitief doen besluiten komend voorjaar nog een Z-baantje erbij te nemen!  ;)
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Foto update 20-11-11)
Hoi Karo.
Erg leuk om te zien dat de inspiratie weer terug is! B)
Het valt mij altijd weer op dat de detaillering bij Z best nog heel behoorlijk is en zelfs op de foto goed toont.
Je gaat nu met Noch de hoogte in maar wat doe je dan met de overgebleven draadeindes?

Veel succes met baan en inspiratie.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Foto update 20-11-11)
Mooi hoor!

Had ik net een tijdje terug besloten om niet over te stappen van H0 naar Z... Krijg ik dit weer te zien... En gaat het opnieuw kriebelen... ;)

Groetjes,
Kiezel :)
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Foto update 20-11-11)
Hoi Karo,

het ziet er leuk uit, die Z baan. Dan gaat het hier ook kriebelen, want ik heb ook wat z-spoor liggen, en een spoorbaan in Z hoeft niet veel ruimte in beslag te nemen...

Vr gr

Frank
Re:Z Spoor baan Het Kleine Treintje (Foto update 20-11-11)
Leuk om deze reactie's te lezen en misschien komen er meer z baantjes wat nog leuker is, zeker als het ook op het forum te bewonderen is.

@ Kermit65: Een gepriegel is het zeker maar ik persoonlijk vind dat het leukste ervan.Soms heel veel zoek werk om iets te vinden maar tot nog toe veel leuke dingen gevonden ook al is het niet altijd voor Z-spoor.Zo gebruik ik bv ook de natur pur serie van Busch wat eigenlijk alleen voor H0 is, maar beetje knutselwerk en het past vind ik zelf.

@AlbertJan: De foto's tonen zeker goed en viel mij ook echt mee.Met noch de hoogte in en de draadeinden dienen voor nog een plaat die er op gaat komen(zie post 16).Deze plaat ligt nog niet omdat ik anders niet meer bij de onderplaat kan komen wegens gebrek aan tussen ruimte.Zal nog even duren maar uiteindelijk zal je zien hoe het gaat worden.

@kiezel: De keuze is aan jou maar ik zou het wel weten.Zelf heb ik bewust voor Z gekozen omdat je dan meer kwijt kan in een klein kamertje.

@frank-103 Als je het dan toch heb liggen zou ik zeggen haal uit de kast en rijden maar ;)

Allen bedankt en hoop dat de volgende update niet zo lang gaat duren.
Mvg, Karo