Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Punt stuk?

Gestart door siko zondag 20 juni 2010, 14:29:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Punt stuk?
Lid sinds: 2008

offline
Punt stuk?
Na weken eindelijk weer eens iets aan de baan gedaan.
Eigenlijk gek want ik loop er iedere avond langs en denk: ik ga straks even rommelen, en dan komt  het er toch niet van.

De software heeft nog een bug, die ik er eerst uit wil krijgen voor ik verder bouw.

Nu ik wat aanpassingen heb gedaan aan het baanontwerp liet ik de treinen proefrijden.
Ik heb wat extra slanke K-wissels in de baan gezet. Dit zijn wat oudere wissels met beweegbaar puntstuk. En prompt blijven de locs op die wissels steken. Ondanks goed reinigen.

Waarom uitgerekend op deze wissels. Kan iemand me dat vertellen?

Groet,

Siko
Re:Punt stuk?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Punt stuk?
Hoi Siko,

Loks kunnen op de slanke oude K-wissels blijven staan, omdat de rails van het puntstuk tot aan de tong niet geaard zijn. Dit is nodig, omdat de sleper deze rails raakt.

Als je slechts 1 kant aan aarde legt, dan kan het voorkomen, dat de lok geen aarde heeft, b.v. een BR80, een Sik, een Kof. Deze zijn te kort om voldoende massa te hebben.

Een oplossing is om deze rails te aarden en los te schakelen, als deze niet gebruikt wordt.

Bij de nieuwe slanke K-wissels is dit probleem opgelost, doordat deze wel aan de juiste railstaaf vastzitten. Dit kan omdat de pukko's bij deze rails hoger zijn, waardoor de sleper over de rails getild wordt.

Ik gebruik de rails als bezetmelding en dan treedt hetzelfde probleem op, vandaar.
Ook als men de rails voor 2-rail gebruikt moet je hier op letten.

Groet,
Bert
Re:Punt stuk?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Punt stuk?
Tsja,

Dat is het. Het wissel zit inderdaad in een meldsectie.
Vervangen door een nieuwer type, maar dan moet ik het hele wissel isoleren en eventueel apart melden.

Siko