Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein

Gestart door Laurent donderdag 17 juni 2010, 22:42:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Vanavond was ik even op en neer met de trein om een af te leveren bij Loc1200 (Marcel). Op station Uitgeest kwam ik de ACTS afvaltrein tegen, welke getrokken werd door Volkerrail 203-2 Jerry. Ik heb een filmpje kunnen maken van het vertrek.

http://www.youtube.com/watch?v=orbCeDvUWi0

De flabaka helaas gemist, kwam hem 2 maal tegen maar zat beide keren in de trein. Wellicht dat Loc1200 hiervan fotos kan plaatsen bij doorkomst door Santpoort Noord.

Groeten,
Laurent
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Nou op verzoek van Laurent dan:

6461 en 6463 met 10 stuks beladen Falns-en en 10 Talns-en op weg door Santpoort-noord. De trein houdt even in, zodat het spoor in de Velsertunnel onbezet is, daar tegenwoordig zich geen 2 treinen meer tegelijk mogen bevinden.
Beladen met kalksteen voor hoogoven 6 en 7; (Falns),
zacht gebrande dolomiet en gebrande (ongebluste) kalk; beide voor het oxy-proces. (oxystaalfabriek 2)

Foto's worden zo geplaatst.
Eerst de trekkrachten:


dan de Falns,


Dan de Talns


En na ruim een half uur wordt de trein over 2 locaties verdeeld op Corus. Hier de Falns-en opweg naar het opstelterein van HO6 en HO7. De trein passeert hier de zuurstoffabriek; hier nog Hoekloos, onderdeel van het Duitse Linde-gas.


De Talns-en worden in dit bunkergebouw (onderdeel van oxystaalfabriek 2) leeggestort. (foto toont de helft) Er kunnen 5 ladingen boven elkaar worden gestort; daarna komt de ongebluste kalk boven de roosters uit. Er passen 2x5 wagens tegelijkertijd in het bunkergebouw. Om de wagens leeg te storten komt er een aandrijfstuk (van de loswagen) door de horizontale spleet (afgedicht met 2 rijen borstels) die op de klepaandrijving van de wagen past. Hiermee worden de kleppen geopend. In ca. 4 sec. stroomt de wagen leeg. De loswagen bevind zich in een overdrukruimte, zodat het kalkstof niet naar binnen kan dringen. Tijdens het lossen wordt de inrijdopening met roldeuren afgesloten om het verwaaien van kalkstof zoveel mogelijk tegen te gaan. Tegenwoordig gaat het lossen van de wagens 2x zo snel als vroeger. Bij de nieuwe wagens worden de kleppen hydraulisch (H) bediend, en lost de wagen in z'n geheel; vroeger moest je bij de oudere wagens de wagen per kant (bij elk draaistel) lossen, en ging dit met een overbrenging en een armenstelsel.


Als laatste een foto van de oxystaalfabriek by night, waar de zachtgebrande dolomiet en ongebluste kalk gebruikt wordt. Uiterst links is nog een klein stukje van het bunkergebouw te zien. (bij lantaarnpaal linksonder)

M.vr.gr. Marcel
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Interessante foto's!

Koen
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Gave fotos Marcel! Hartelijk bedankt ook voor de informatie over het losproces e.d. :D

Laurent
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Citaat van: Laurent op donderdag 17 juni 2010, 22:42:39
Vanavond was ik even op en neer met de trein om een af te leveren bij Loc1200 (Marcel). Op station Uitgeest kwam ik de ACTS afvaltrein tegen, welke getrokken werd door Volkerrail 203-2 Jerry.

Weet iemand waar komt deze afvaltrein vandaan komt??
Ik neem aan dat het afval naar de verbrandingsoven in de Westhaven (A'dam) gaat?

Groeten van Jarno
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
De trein wordt geladen op Haarlem VAM.
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Hallo Laurent en Marcel,

Dat was weer een leuk filmpje en een paar hele mooie foto's !
Vooral foto 3 is wel leuk voor de mensen die van weatheren houden.   :D

groeten, Willem.
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
*Schop*

Vandaag had ik het volgende te pakken:


Volkerrail 203-3 met AKZ trein 50011 te Uitgeest (foto is klikbaar!) en bij vertrek:

VR 203-3 vertrekt uit Uitgeest

Later die avond kwam ik de trein nogmaals tegen, ditmaal leeg te Beverwijk. Helaas kwam ik voor de overweg te staan en ging deze net weer rijden. Wel stond er een kleine kalktrein, bestaande uit 9 Talns, die naar het Corus emplacement zou gaan. Deze werd geduwd door de 6463 en 6468, wat we kunnen zien in het volgende filmpje:

Klik voor 6463 en 6468 met 9 Talns

Laurent
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein

Marcel, nu begrijp ik eindelijk waarom die kalkwagons zo enorm wit smerig zijn.
Dank voor deze foto's en uitleg!

Hajo
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Volkerrail 203-2 met ACTS afvaltrein
Vandaag had ik ook weer afval en kalk :D:


Afvaltrein AKZ 50014 van ACTS werd gereden door Railion 6498.


Nadat de 50014 vertrokken was (21:41) bleven de 6468 en 6463 (die overigens maandag ook al met elkaar reden in deze opstelling) achter met 11 Talns en 10 Falns, om op iets meer dan blokafstand achter de afvaltrein aan te gaan, vertrek 21:45

Laurent