Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bouw van een sluis - UPDATE 19-07

Gestart door treinbeginner woensdag 16 juni 2010, 12:53:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 10-07
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 10-07
schitterd :D
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 10-07
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 10-07
:shock: :shock: Prachtig!!!!!!!!!!!!! :shock: :shock:

M.v.g.

RMW
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 10-07
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 10-07
Ziet er inderdaad heel erg mooi uit, ik ben erg benieuwd hoe het is geworden als het af is!

Veel succes daarmee!

Groetjes Daniël
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 10-07
Het gaat er echt goed uit zien.
Toppie ben benieuwd hoe het er straks uit ziet

groeten van Rob  :D
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hallo,

Allereerst iedereen bedankt voor alle reacties

Dit maal maar een kleine update

De sluis op de baan gezet om aan de baan kunnen verder te werken. (om te bepalen waar de rails moeten komen)

Hier de foto?s:




Ik ga een van de volgende dagen een nieuw topic beginnen bij het board modelbouw waar ik de evolutie van de baan zal weergeven.

Zo dit is al het einde van deze kleine update.

Wordt vervolgd.

Warme groeten,
Marc
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hoi Marc,

Mooie sluis in aanbouw!
(ben al benieuwd naar het eindresultaat!)
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hoi Marc,

Prachtige sluis ben je aan het bouwen. 8)
Het ziet er allemaal heel verzorgd en gedetailleerd uit.
Succes met de verdere bouw.

Gr.
René
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Het is werkelijk prachtig, ook een goede beschrijving van de bouw!

hou je ook nog rekening met de breedte van de brug?
de zijmuren lijken nu het water nogal smal te maken in vergelijking met de lengte van de brug.

denk ook nog eens goed na over de zijmuren. het is namelijk meestal zo dat het verval van de oevers al aan de hoge kant van de sluis begint. de deuren aan de diepe kant mogen dus boven het landschap uitsteken! er zijn eigenlijk geen schuine of hoge zijmuren nodig...

er zijn twee mogelijkheden die voor de hand liggen:
1) de brug wordt één geheel met de sluis (zijmuren doortrekken met ten slotte het bruggenhoofd)
2) de brug ligt helemaal los van de sluis (voorkeur: want meer ruimtelijk)

ik vindt werkelijk dat je fantastisch bouwt, en hoewel het belgisch is, proef ik toch ook de sfeer van een nederlands sluisje, die zijn ook vaak te kort hoor! Het gaat hierbij natuurlijk niet over sluizen in een zeehaven, maar binnenlandse.

nog een detail: de peilmeter! in nederland zijn ze meestal blauw met witte letters.

en nog een detail: de deuren steken ook nog 1 tot 2 meter onder water! de onderkant van de deuren aan de diepe kant is dus niet zichtbaar! daarentegen zie je de onderkant van de 'hoge'deuren alleen als de sluis leeg is, dus in jouw geval zie je die ook niet.

veel succes, ik volg je met belangstelling!
Hessel
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
erg mooi gemaakt marc  :D  :D  :D

ik hoop het eindresultaat snel te zien!

Gr.max
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Bedankt voor de reactie max en ook alle andere

Het eindresultaat zal nog een beetje op zich laten wachten omdat ik nu met mijn baan bezig ben, daar de sluis in het baanplan moet ingepast worden voor verdere afwerking.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hallo Marc,

Heb je ook al een test gedaan of alles goed past in je baan. En was nou de bedoeling dat de sluisdeuren ook electrisch open konden gaan?

Ben weer benieuwd naar je volgende werkzaamheden.

Groet Ronald  :D
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hallo Ronald,

Ik heb het al eens ingepast of loc's goed kunnen passeren, en ja hoor, geen problemen.

Citaat van: Varekamp op donderdag 09 september 2010, 23:15:28
En was nou de bedoeling dat de sluisdeuren ook electrisch open konden gaan?
Nee hoor :lol:, er komt gewoon statisch water in met gesloten deuren, als de deuren zouden opengaan zie je telkens het hoogte verschil. :D

De volgende werkzaamheden zullen nog op zich wat laten wachten, de vordering van de baan draait op een laag pitje.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hoi Marc,

Ik had er nog niet eens aan gedacht.....natuurlijk als je de deuren open doet, zie je verschil. :?

Nou doe rustig aan, we lezen het vervolg vanzelf.

Succes.

Ronald  :D
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Marc ik was net in het conrad modelspoor foldertje aan het bladeren, toen mijn oog viel op het volgende:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=402602
Een set kademuur accessoires, met 3 bolders uit fijn gegoten metaal 3 ladders en 2 waterpeilstokken. Ik moest meteen aan je projekt denken.
Zeker de bolders en de waterpeilstokken kunnen eigenlijk niet ontbreken op je sluis!
Groeten Ernst
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hallo,

Bedankt Ernst voor deze zeer leuke link, inderdaad bolders en pijlstokken mogen niet ontbreken. Ik had zelf al bolders gemaakt maar deze zien er veel mooier uit.

Bedankt :!:

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Marc,

Moest ik er één op hebben....... , petje af, man prachtig stukje modelbouw
groeten

Tom
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hallo Marc,

wat maak jij een proffesioneel stukje werk van je sluis, ik ben werkelijk onder de indruk.. 8o

Blijf je draadje met veel interesse volgen.

groet,
Bram
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Ik zag je link bij Holland rail/Arno. Dit ziet er ook grandioos uit zeg. Ik begrijp dat het nog even duurt voor we hier ook een update gaan zien? Ik ben benieuwd naar de resultaten.

groeten Martin
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hallo Martin,

update ivm de sluis zullen waarschijnlijk hier gepost worden, omdat de sluis nu ingebouwd zal worden en niet nog echt iets aan de sluis zelf gedaan zal worden.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Beste Marc,

Allereerst mijn complimenten, RESPECT !!!!  :thumbup:

Als weg- en waterbouwer gaat mijn hart hier sneller van kloppen ! Het leukste item wat ik sinds jaren voorbij heb zien komen.

Respect voor het idee en de manier waarop je er mee aan de gang bent zeer gedreven en nauwgezet, super !

Uiteraard ook enige toevoeging van mijn kant:

ik zag zo door het onderwerp heen scrollend dat er nog al wat vragen kwamen over de deuren, de stand er van , de waterkerende richting en ook hoe de vaartuigen toch in vredesnaam van het boven- naar het benedenpand konden komen en hoe de waterstand hierin een rol speelde.
Nou weet ik niet of iemand hier al nader op in gegaan was en dat ik er wellicht overheen gekeken heb, maar het volgende is aan de orde:

Er is in de sluizen wereld een groot scala aan sluizen, typen, soorten en afmetingen en locaties.
Ik dit geval moet er een onderscheidt gemaakt worden tussen een keersluis en een schutsluis.

Een keersluis heeft in de regel een enkel sluishoofd met één of twee sets deuren (de tweede set dient als veiligheid in geval dat....)
De deuren keren alleen water van één kant en de deuren wijzen in gesloten toestand met de punt naar voren richting het hoge water.

Een schutsluis echter heeft een andere functie. De naam zegt het al: deze sluis is bedoelt voor het schutten van vaartuigen. De schepen kunnen met behulp van deze sluis van het boven- naar het benedenpand komen of omgekeerd.

De schutsluis heeft in de regel twee sluishoofden, een beneden- en een boven hoofd. Ook in deze hoofden kunnen meerdere sets deuren zitten, ter beveiliging of als keermiddel wanneer het hoge water vanaf de andere kant komt.

Tussen de beide sluidhoofden zit een sluiskolk. In deze sluiskolk bevinden zich de schepen die geschut moeten worden.
Wat er in dit topic-geval aan de orde is, is dat er verwarring ontstaat over het soort sluis. Er wordt een sluis gebouwd voor het schutten van vaartuigen terwijl er een keersluis gebouwd wordt. dat schept verwarring. Wat er aan ontbreekt is het  tweede, andere sluishoofd aan de "achterzijde" waardoor er een kolk ontstaat waarbinnen de waterstand geregeld kan worden en het schip omhoog of omlaag gebracht kan worden.

Begrijp me goed, dit is absoluut geen kritiek, want ik vindt het een super klus, maar zie dit als een technische toevoeging om e.e.a. te verduidelijken. ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Mazzel,

Blackbird
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hallo Blackbird,

Volgens jouw uitleg te horen is het een schutsluis (waar schepen naar boven en beneden kunnen gaan)

Waarom maar 1 sluis hoofd omdat het andere sluishoofd van de scenery afvalt, de baan stopt halverwege de sluis. Dus daarom is er maar een deel van de sluis

Vriendelijke groeten,
Marc
Re:Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hoi Marc,

Dat van dat tweede sluishoofd dacht ik al te zien op de foto's. Nogmaals: geen kritiek, maar een toevoeging/ verduidelijking op de materie. Niet iedereen heeft verstand van sluizen, atomen, nano-technologie, computers en noem maar op, dus voor de leken met terechte vragen, mijn verduidelijking.

voor de rest: vooral doorgaan, ik vind het schitterend !

Mazzel,

Blackbird
Re: Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hoi Marc,

Net voor het eerst deze topic gezien. Prachtig zoals je bezig bent en alles gedetailleerd omschrijft. Ik kijk al uit naar je volgende deel van je verslag met natuurlijk weer van die mooie foto's.

Groet en succes, Ronald
Re: Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
caponordtraveller
gast

Re: Bouw van een sluis - UPDATE 19-07

dag Marc,

het was al een tijd terug dat ik nog je werken aan de sluis volgde. Ik blijf het een leuk item vinden misschien kopieer ik dit ooit eens  ;)

Hoe gaat het ermee ?

Nog verder gedaan de laatste tijd ?


Steven
Re: Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hallo Steven,

Voorlopig is er aan de sluis niet meer veranderd.

De sluis moet eerst ingebouwd worden in de baan (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23927.0) voor er verder aan gewerkt kan worden.

En waarschijnlijk zal de inbouw nog wat op zich laten wachten, want er zijn eerst andere dingen die moeten gebeuren voor de sluis kan ingebouwd worden.

Vriendelijke groeten,
Marc
Re: Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Schitterend stukje modelbouw, die sluis. Echt heel knap gemaakt.
Ik vind die boogbrug ook mooi trouwens, is die van Hack?
Re: Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re: Bouw van een sluis - UPDATE 19-07
Hallo,

@doef
Citaat van: doef op vrijdag 04 januari 2013, 20:33:35
Schitterend stukje modelbouw, die sluis. Echt heel knap gemaakt.
Ik vind die boogbrug ook mooi trouwens, is die van Hack?

Bedankt voor je compliment
Inderdaad die burg is er een van Hack

Vriendelijke groeten,
Marc