Beste Marc,
Allereerst mijn complimenten, RESPECT !!!!
Als weg- en waterbouwer gaat mijn hart hier sneller van kloppen ! Het leukste item wat ik sinds jaren voorbij heb zien komen.
Respect voor het idee en de manier waarop je er mee aan de gang bent zeer gedreven en nauwgezet, super !
Uiteraard ook enige toevoeging van mijn kant:
ik zag zo door het onderwerp heen scrollend dat er nog al wat vragen kwamen over de deuren, de stand er van , de waterkerende richting en ook hoe de vaartuigen toch in vredesnaam van het boven- naar het benedenpand konden komen en hoe de waterstand hierin een rol speelde.
Nou weet ik niet of iemand hier al nader op in gegaan was en dat ik er wellicht overheen gekeken heb, maar het volgende is aan de orde:
Er is in de sluizen wereld een groot scala aan sluizen, typen, soorten en afmetingen en locaties.
Ik dit geval moet er een onderscheidt gemaakt worden tussen een keersluis en een schutsluis.
Een keersluis heeft in de regel een enkel sluishoofd met één of twee sets deuren (de tweede set dient als veiligheid in geval dat....)
De deuren keren alleen water van één kant en de deuren wijzen in gesloten toestand met de punt naar voren richting het hoge water.
Een schutsluis echter heeft een andere functie. De naam zegt het al: deze sluis is bedoelt voor het schutten van vaartuigen. De schepen kunnen met behulp van deze sluis van het boven- naar het benedenpand komen of omgekeerd.
De schutsluis heeft in de regel twee sluishoofden, een beneden- en een boven hoofd. Ook in deze hoofden kunnen meerdere sets deuren zitten, ter beveiliging of als keermiddel wanneer het hoge water vanaf de andere kant komt.
Tussen de beide sluidhoofden zit een sluiskolk. In deze sluiskolk bevinden zich de schepen die geschut moeten worden.
Wat er in dit topic-geval aan de orde is, is dat er verwarring ontstaat over het soort sluis. Er wordt een sluis gebouwd voor het schutten van vaartuigen terwijl er een keersluis gebouwd wordt. dat schept verwarring. Wat er aan ontbreekt is het tweede, andere sluishoofd aan de "achterzijde" waardoor er een kolk ontstaat waarbinnen de waterstand geregeld kan worden en het schip omhoog of omlaag gebracht kan worden.
Begrijp me goed, dit is absoluut geen kritiek, want ik vindt het een super klus, maar zie dit als een technische toevoeging om e.e.a. te verduidelijken. ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Mazzel,
Blackbird