Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

storing

Gestart door j.b dinsdag 04 mei 2010, 17:24:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
storing
j.b
gast

storing
Hallo allemaal,

Graag wil ik weer een beroep doen op jullie kennis, ik sta voor een raadsel, ik heb stroom op de baan gezet ( ik haal altijd de stekker eruit als ik niet meer rij ), toen brande de verlichting even en ineens was alles uit, zoals wissels, stootblokken, seinen en ontkoppelrails.
Ik heb eerst nog wel een wissel omgezet, en dat weet ik niet zeker meer ook een hoofdsein.
Ik heb de trafo getest met een appart lampje, dat was goed, ik heb een nieuwe aansluiting naar de ringleiding gemaakt en ook naar de schakelpanelen, een andere trafo gebruikt niets hielp.
Als ik een ontkoppelmast eraf haal en appart stroom geef brand die wel, ik heb trouwens m-rail.
Als ik het stekkertje in de gele aansuitbus van de trafo steek vonkt het wat en de controlelamp van de trafo gaat dan uit.
Zou er ergens een storing in de baan kunnen zitten of is er iets anders aan de hand, wie kan mij helpen. 
De locs rijden wel allemaal normaal als ik de gele stekker eruit laat.
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is.

Bedankt alvast, John
Re:storing
Lid sinds: 2009

offline
Re:storing
Hallo John,


Dat klinkt als een sluiting "ergens" op je baan

Dat controle "rode" lampje op de trafo , en dat deze dan uit gaat ( of zachter gaat branden ) komt mij ook erg bekend voor
En dat is sluiting.


De sluitng kan overal zitten
of heb je meerdere trafo's ?

Ik heb ook M-rail en er hoeft maar een spijkertje of klein schroefje op de baan te liggen en je hebt zeer snel een sluitng
komt doordat de rail geheel van metaal is en deze dus makkelijk contact kan maken met de middenrail


in ieder geval succes met het zoeken ernaar.


mvg Frans
Re:storing
j.b
gast

Re:storing
Dag Frans,

Ik heb inderdaad meerdere trafo's, ik zal de andere trafo's eens afkoppelen en kijken wat er dan gebeurd.
Maar dat zal denk ik niet het probleem zijn, die gebruik ik alleen om te rijden verder zit daar niets op aangesloten.
Ik heb ook aan sluiting zitten denken maar de locs rijden wel, dat vindt ik zo vreemd.
Ik zal in ieder geval de baan ook eens goed nalopen, wie weet.

Groeten John.
 
Re:storing
Lid sinds: 2008

offline
Re:storing
je kan best je stroomkring stuk voor stuk onderbreken en testen of je nog kortsluiting hebt.
het is meestal een kleinigheid die voor grote ellende zorgt.

succes!
Re:storing
catzeiler
gast

Re:storing
Indien je meerdere trafo s hebt kan het van belang zijn hoe de stekker in stopcontact zit.
Re:storing
j.b
gast

Re:storing
Hoera, ik heb het euvel gevonden, na wat denkwerk kwam ik erachter dat ik een keer 2 wissels heb vervangen.
Ik heb ooit een partij oude rails kunnen overnemen waar ik  die 2 wissels van heb gebruikt.
Ik heb die 2 ertussen uitgehaald toen werkte alles weer, het probleem zat dus in die 2 wissels.
Na ze eens goed bekeken te hebben zag ik bij één een los stukje koperdraad in het bedieningsgedeelte bij de spoel liggen, dat er uit gehaald en de wissels teruggeplaatst, en zie daar, alles werkt weer.
De stekkers heb ik allemaal goed om zitten, dat heb ik eerder op het forum al gelezen, dus dat was het niet.
Mannen allemaal bedankt, groeten John