Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

60760 inbouw set

Gestart door timjoo vrijdag 10 maart 2006, 21:38:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
60760 inbouw set
ik heb onderlaatst nog een ombouw setje gekocht maar in geen enkele analoge loc die ik had 3000 en 3029 past de inbouw setje niet in welke loc past het setje wel

tim
60760 inbouw set
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
60760 inbouw set
Tim, wij hebben een E110 (3440) een E140 beige/oceanblue (3404?) een E103 TEE kleur (?) een E111 (?) beige/oceanblue omgebouwd. Op de to do lijst staan nog een E114 en een E151.
Ik hou toch een paar setjes in voorraad voor een eventueel toekomstig beurskoopje.

Ik begrijp je teleurstelling. Wij hadden bij het eerste setje ook een aantal loks nagekeken die we graag wilden ombouwen en waarbij het niet kon. Toen hadden we ook zo iets van nou, dat is fijn zeg heb je dus niets aan. (mijn vader heeft nl. nog een verzameling v.a. 1960 oude analoge loks)

De omgebouwde loks zijn uit de periode 1985/1995. De jaren 1960/1970 loks hebben bijna allemaal die andere soort motor.

Wachten is tot Marklin met een ombouw aanbieding voor de andere motorversie komt.

Groetjes,
Brigitte
60760 inbouw set
tsmit
gast

60760 inbouw set
Voor die hele oude loc's gebruik ik decoder 66032. Mits het motergedeelte nog goed in orde is. Het rijd uiteraard niet zo mooi als de lastgeregelde motor maar je kunt ze wel weer gebruiken om mee te rijden.

Voor kleine loc's gebruik ik af een toe een esu locdecoder. Die zijn kleiner en doen het bij mij net zo goed. Ook deze zijn zelf in te bouwen.

Let op je krijgt in beide gevallen geen garantie.
60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
60760 inbouw set
Voordat ik een decoder koop kijk ik toch wel eerst of ik een loc bezit waar deze decoder in past.  :oops: Johnny
3000
marklinfan
gast

3000
ik snap niet waarom je zo setje koopt voor een 3000 locje voor dat bedrag heb je bijna een nieuwe loc

maar het zal dan wel aan mij ligggen je moet het zelf weten
Ombouw oude treinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Ombouw oude treinen
Hoi Märklinfan.
Er zijn verschillende redenen om dit te doen.
Veel Märklinisten (het blijft een mooie benaming), vooral de wat oudere, zijn vaak begonnen met dit treintje, soms nog van Pa of Opa geweest, sorry voor de dames onder ons  :oops: maar vroeger was dit bijna uitsluitend een hobby voor de mannen/jongens :oops:  en aangezien veel modelspoorders ook verzamelen en graag zoveel mogelijk willen houden blijft ook de 3000 in bezit!!
Maar aangezien de meesten toch met de tijd mee willen gaan moet er wat aangepast worden indien je ook de "oude" locs mee wilt laten rijden.
En soms kost het ombouwen dan meer dan zo'n loc nieuw zou kosten!!
Maar lijkt het jou dan niet geweldig om een loc van 50, 60 jaar oud (soms zelfs nog ouder) digitaal op je baan te laten rijden desnoods maak je er een museumlijntje van!!
Omdat ik helaas mijn Märklin 40 jaar geleden heb verkocht heb ik bij mijn digitale aankopen toch ook weer een analoge baan gekocht met 2 x 3000 en 3 x 3029 (geloof ik) gewoon uit NOSTALGIE. :lol:
Lekker opknappen en proberen om te bouwen.
Hardstikke leuk om dit locje weer te hebben.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. voor de dames onder ons, 2 van mijn dochters zijn door mij ook met het treinenvirus besmet, weliswaar LGB (playmobiel) maar toch!!
60760 inbouw set
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
60760 inbouw set
AlbertJan heeft gelijk, mijn vader heeft ook een aardige verzameling loks. Het zijn loks die nieuw zijn en alleen in de vitrine hebben gestaan en een behoorlijk aantal zijn nog analoog.

Wij vonden het ombouwen met zo'n aanbiedingssetje een prima en best goedkope manier om ze digitaal te maken. Daar weegt eventueel verkopen en nieuw digitaal terug kopen niet tegen op, want de loks zijn  nieuw. De nieuwe varianten zijn soms met kunststof kap of niet in de zelfde kleur te verkrijgen terwijl de oudere soms met metalen kap is.

En je hebt nu toch een vrij nieuwe digitaal decoder. Loks uitgevoerd met een van de eerste digitaal decoders rijden ook niet zo erg mooi op Marklin Systems.

Groetjes,
Brigitte
marklin
marklinfan
gast

marklin
Ja daar heb je wel gelijk in maar als ik een oude loc zou hebben bijvoorbeeld een br 103 dan zal ik het wel doen
60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
60760 inbouw set
Ik lees hier veel over de 60760 set. Is dit soms dezelfde decoder als gebruikt in de goedkopere hobby loc's 36xxx serie??.
PS hij moet passen in een 3000 loc. Op de duitse marklin site wordt de 3000 als voorbeeld loc bij ombouw gebruikt.

Jeroen
60760 inbouw set
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
60760 inbouw set
Hoi Jeroen,

Lijkt mij wel, want de rijeigenschappen zijn het zelfde. Digitaal, licht schakelen en op-/afremvertraging, zelf te programmeren.

Of hij in je 3000 past kun je controleren, door te kijken of er een trommelcollector motor in zit. Want het setje is alleen geschikt voor modellen met een trommelcollector motor.

De oudere 3000 serie had dit niet, zoals je kunt lezen bovenaan dit draadje, en kan dus niet omgebouwd worden.

Groetjes,
Brigitte
60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
60760 inbouw set
Zie,dacht ik al.
Wat betreft de 3000 heb je gelijk.
Het model wat gebruikt is heeft inderdaad de nieuwere trommel collector.

Jeroen.
60760 inbouw set
Blausee-Mitholz
gast

60760 inbouw set
Citaat van: pepdezeIk lees hier veel over de 60760 set. Is dit soms dezelfde decoder als gebruikt in de goedkopere hobby loc's 36xxx serie??.
PS hij moet passen in een 3000 loc. Op de duitse marklin site wordt de 3000 als voorbeeld loc bij ombouw gebruikt.

Jeroen
Citaat van: BrigitteHoi Jeroen,

Lijkt mij wel, want de rijeigenschappen zijn het zelfde. Digitaal, licht schakelen en op-/afremvertraging, zelf te programmeren.

Of hij in je 3000 past kun je controleren, door te kijken of er een trommelcollector motor in zit. Want het setje is alleen geschikt voor modellen met een trommelcollector motor.

De oudere 3000 serie had dit niet, zoals je kunt lezen bovenaan dit draadje, en kan dus niet omgebouwd worden.

Groetjes,
Brigitte

Technisch zullen de decoders wel dezelfde basis hebben wat toepassing betreft niet.
Bij de 36XXX hobby modellen is de decoder wat afmeting betreft speciaal ontworpen voor het model en zit de decoder op de motor gesoldeerd (of andersom zoals je wilt  :mrgreen: )
Hier zie je een hobby lok gedemonteerd op mijn site behorende bij het Klokanker ombouwverhaal op mijn site.

Die decoders passen dus niet in een lok 3000  :roll:  lijkt mij  :D

Johan.
60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
60760 inbouw set
Ha Johan,

Dat vehaal van die verbouwing had ik al een keer vol bewondering en met veel genoegen gelezen.
Niet dezelfde decoder dus, wel het zelfde wat programmeren betreft dus begrijp ik.

Jeroen.
Re: 60760 inbouw set
Citaat van: timjooik heb onderlaatst nog een ombouw setje gekocht maar in geen enkele analoge loc die ik had 3000 en 3029 past de inbouw setje niet in welke loc past het setje wel

tim

In loks met een trommel collector motor. Dat wil zeggen de lok heeft twee vierkante, rechthoekige koolstof koolborstels.

Een schijfcollector motor heeft een ronde koolstof koolborstel en een ronde koperen koolstofborstel.
De marklin ombouwset 60760 past dus niet in dit type locs.
60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
60760 inbouw set
Ik mag toch aannemen dat als je de motoronderdelen voor een 60903/04 los besteld je daar wel de 60760 decoder bij kan gebruiken.
Ik heb in duitsland 4 x set 60760 gekocht en was van plan om er  één in de 3034 welke vroeger van mijn pa is geweest te bouwen.
Deze loc heeft, dacht ik, de grote schijf collector.

Jeroen
60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
60760 inbouw set
Ik ben persoonlijk helemaal niet zo blij met de 60760 ik heb nu twee loks met de set omgebouwd en ze staan alletwee om de haverklap stil

maar ik had al gezien dat je dan twee componentjes op de decoder moet solderen en dat het dan over is??

Is er iemand die mij de juiste conrad bestelnummer toe kan doen?

dan ga ik er eens een proberen

Groeten Martin
60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
60760 inbouw set
Hoe zit het met het onthouden van de laatst ingestelde waarden van deze decoders. Is het zoals bij de 60902 dat alles onthouden wordt of 97-93 go intoetsen, of werkt dat bij die 60760 niet??
60760 inbouw set
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
60760 inbouw set
Hoi,

Ik heb er geen probleem mee, maar de decoder onthoudt geen laatst ingestelde waarden. Hebben MFX decoders ook last van. Na een stroom onderbreking begint ie weer van vooraf aan.

We hebben in een ander draadje al een discussie gevoerd over de nieuwe 'alzheimer' decoders. Ze kunnen volgens de mannen niet tippen aan de oudere 6090? decoders.

Groetjes,
Brigitte

P.S. sorry je wilt vast weten in welk draadje, dat kan ik nu zo snel niet vinden en m'n pauze is voor bij  :oops:
60760 inbouw set
Davy
gast

60760 inbouw set
Bij mij is 1 loc met die set omgebouwd. Ik heb het niet zelf gedaan, dat heeft mijn handelaar gedaan. De loc rijdt prefect. Wel heb ik de snelheid die altijd ook hier op 100% stond teruggebracht naar 60% en de loc rijdt perfect zelfs op rijstap 1.
60760 inbouw set
Blausee-Mitholz
gast

60760 inbouw set
Citaat van: Brigitte
We hebben in een ander draadje al een discussie gevoerd over de nieuwe 'alzheimer' decoders. Ze kunnen volgens de mannen niet tippen aan de oudere 6090? decoders.

Groetjes,
Brigitte

P.S. sorry je wilt vast weten in welk draadje, dat kan ik nu zo snel niet vinden en m'n pauze is voor bij  :oops:

In de lange week-end pause draadje gevonden  :D

Johan.
Re: 60760 inbouw set
Eddie E69
gast

Re: 60760 inbouw set
Hallo mensen,
ik heb inmiddels 3 setjes ingebouwd, en werken alle naar volle tevredenheid. :D
En ik heb ze nog niet eens afgesteld!
Groetjes, Ed
Re: 60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
Re: 60760 inbouw set
Ik heb ook z'n setje deedt het goed maar naar lamp verwisselen rijd de loc niet meer als de verlichting aan staat naar die rijrichting.

Wat nu??????????
Re: 60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
Re: 60760 inbouw set
Dan heb je waarschijnlijk sluiting gemaakt bij het wisselen van de lamp als er nog spanning op stond. Als je de lamp eruit haalt rijdt de loc weer. Ik had afgelopen week z'on zelfde grapje.

Jeroen.
Re: 60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
Re: 60760 inbouw set
is nu de printplaat gedeeltelijk stuk :(
Re: 60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
Re: 60760 inbouw set
ja niets rijd niet meer die kant uit als je het licht aan doet van de trein, wel de andere kant uit doet hij het prima
Re: 60760 inbouw set
Blausee-Mitholz
gast

Re: 60760 inbouw set
Citaat van: Freak op zaterdag 30 december 2006, 15:47:58
Heb je het lampje er uit gehaald en gekeken wat de lok doet ?.

Mvg,
Peter

Zet er wel weer een lampje in, mogelijk dat zonder lampje het lipje (ook) sluiting maakt met het houdertje.

Mvg, Johan.
Re: 60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
Re: 60760 inbouw set
Het lampje er in en uit gaat soms aan trein rijd niet alleen als de functie  licht uit is rijd de trein
Re: 60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
Re: 60760 inbouw set
geen verandering ben bang te lang de stroom  er heb op laten staan. printplaat werd heet :?
Re: 60760 inbouw set
Lid sinds: 2006

offline
Re: 60760 inbouw set
bedankt voor de hulp jammer van de printplaat :(
En van mijn buidel :?
Re: 60760 inbouw set
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: 60760 inbouw set
Bijgaande tip gevonden op een ander forum.

http://www.miniatur-wunderland.de/forum/preiswerter-digitalum
ruestsatz-maerklin-60760,-test-t9032.html

Klopt deze tip of verbrand je dan de decoder?