Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Digitaliseren Fleischmann 4336

Gestart door luc r. donderdag 10 juni 2010, 19:07:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaliseren Fleischmann 4336
Geachte forumleden,

Ik ben reeds geruime tijd in het bezit van een TEE-lok 112310-8 van Fleischmann. Het kataloogn° is 4336.
Deze mooie lok in vrijwel nieuwe staat is in een wisselstroomuitvoering met sleper uitgevoerd. Na een geslaagde ombouw van een Roco-wisselstroomlok met een ESU V3.0 decoder, wil ik ditmaal de Fleischmann onder handen nemen, en digitaal maken.
Ik heb reeds verscheidene malen op het forum gekeken naar ombouw van loks , uitgevoerd door andere leden. Bij Fleischmannloks is het belangrijk dat het motorschild geïsoleerd wordt van het motorhuis. Ik heb in andere topics op het forum gezien dat dit mogelijk is. Er bestaat ook een lijst bij Fleischmann voor het vervangen van het motorschild voor een geïsoleerd exemplaar.
Ik ben echter de mening toegedaan, dat mijn lok reeds voorzien is van dergelijk geïsoleerd motorschild. Daar ik echter geen verdere ervaring heb met Fleischmannloks plaats ik hier enkele foto's van de opengewerkte lok.
Indien iemand mij kan bevestigen dat het schild inderdaad reeds geÏsoleerd is, is de ombouw van de lok naar digitaal vrij eenvoudig. Een technische tekening met stukkenlijst bleek op de website van Fleischmann voor de 4336 niet beschikbaar.





Bedankt alvast voor een antwoord.
Mvg,

Luc
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Hoi Luc,

ik ben niet bekend met deze lok, maar als ik het motorschild bekijk lijkt het toch een verbinding te hebben met de massa.
Dit kan je natuurlijk het beste even doormeten 8).
Even het motorschild terugplaatsen en dan op de motor aansluiting en massa een ohm meter plaatsen. Als je niets meet is het goed.

Succes met de ombouw,

Sander
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Het zou nog best kunnen dat het schild van de koolborstelhouders is geïsoleerd, omdat zo'n ompoolrelais anders niet functioneert.
Maar toch beter even doormeten. Je hoeft het schild niet terug te plaatsen. Het gaat er alleen om of de koolborstelhouders electrisch van het motorschild zijn geïsoleerd. Dat volmetalen motorschild is zonder meer met massa verbonden.
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
4336 ingebouwd motorschild 504701 vervangen door motorschild 504750 (massavrij)
Zegt dit al genoeg ?.

Mvg,
Peter
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Eh, nou alleen dat jij het motorschild kennelijk hebt vervangen Peter. Mag ik vragen waarom?

Kijk, normaal is bij zo'n metalen motorschild van Fleischmann één koolborstelhouder niet geïsoleerd aangebracht. Dat moet bij digitalisering dan veranderen en het gemakkelijkste is een ander motorschild. Maar bij zo'n drierailmodel ligt het eigenlijk voor de hand dat beide koolborstelhouders zijn geïsoleerd. Het is een gelijkstroommotor. Eerst wordt de wisselstroom omgezet in gelijkstroom (de brugcel is goed zichtbaar op de foto) en dat relais poolt voor verandering van de rijrichting de gelijkstroom om. Dat gaat volgens mij niet goed als massa op een koolborstelhouder zou staan.
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
HenkV,

Waarom zet je er geen nieuwe motor in.
Deze geeft ook een mooiere rijgang.
Merk  : Modeltorque
MLF-55 Vervangingsmotor voor Fleischmann ( voor 3 schroeven )
MLF-51 Vervangingsmotor voorFleischmann Re-motor kit ( voor 2 schroeven )


http://www.modeltreinexpress.nl/fotos/Modeltorque/MOD55.jpg
Groet ,
jan
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Henk,

het schild dat jij hebt is NIET geisoleerd!!!! volledig van metaal, en dus maakt één van de motoraansluitingen contact met het schild en dus met één van de rails. Dit gaat niet werken. Volg het advies van Peter.

Walter
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Geachte forumleden,
Bedankt alvast voor de adviezen. Ik ga het motorschild eens uitmeten. Ik twijfelde echter of het niet een ge ïsoleerd schild was, omdat de beide koolborstelbevestigingen, alsook de as van de motor gescheiden is van het metaal ven het motorschild door een plastische stof. ( duidelijk op de foto's te zien) Heeft iemand soms een technische folder van deze lok. Bij Fleischmann kon ik die niet vinden
Mvg,
Luc
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Citaat van: luc r. op vrijdag 11 juni 2010, 18:41:47
Geachte forumleden,
Bedankt alvast voor de adviezen. Ik ga het motorschild eens uitmeten.
Dit is ook wat je het beste kunt doen ?.

Mvg,
Peter
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Citaat van: Wasmi op vrijdag 11 juni 2010, 18:29:46
Henk,

het schild dat jij hebt is NIET geisoleerd!!!! volledig van metaal, en dus maakt één van de motoraansluitingen contact met het schild en dus met één van de rails. Dit gaat niet werken. Volg het advies van Peter.

Walter

Nou, het is mijn schlild niet Walter.  :wink: Maar ik ken die schilden erg goed en als het een standaardschild voor een tweerailloc zou zijn, had je helemaal gelijk. Maar ook bij een metalen schild is het mogelijk beide koolborstelhouders te isoleren (sommige mensen doen dat zelf) en bij een drierailversie ligt het eigenlijk voor de hand dat Fleischmann dat ook heeft gedaan. Nogmaals, anders werkt het hele ompoolgebeuren niet.
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Hallo Luc,

Ooit heb ik een FM-loc omgebouwd van 3-rail analoog naar digitaal (ESU-decoder). Is vrij eenvoudig zelf te doen!
Kijk HIER .
Deze analoge 3-railer had dus een ON-geisoleerd motorschild! En hij was daarvoor een gewone 2-railer...

Mogelijk dat mijn beschrijving jou ook verder helpt.

mvg.
Willem
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Helpt onderstaand info je ook al wat verder ?.

Fleischmann  exploded views

Fleischmann motorschilden

Motorschild 504701


Motorschild 504750 (geisoleerd)



Mvg,
Peter
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
4336 is een tweerailnummer, bedacht ik. Ik vermoed dat Fleischmann zelf nooit een drierailversie van deze loc heeft gemaakt. Als het een ombouwertje is, dan heb je niet zoveel aan een technisch tekening als die al is te vinden.

Benieuwd naar het doormeetresultaat.
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Peter,

Hartelijk dank voor je verwijzingen hier en in een ander Fleischmann ombouw draadje.


Hiermee heb ik volgens mij kunen vaststellen dat ik voor digitalisering (vanwege falende analoog omschakelaar) van mijn Fl ~ BR 65  (nr.1165)  toch goed zit qua motorschild. Klopt toch?:

http://www.fleischmann.de/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/1165.pdf

geeft volgens mij aan dat deze wisseltromer al motorschild 50 4710 heeft.

http://www.modellbahn-online.de/index.php?id=46

geeft dit nummer als ersatz massavrij motorschild aan voor de DC uitvoering nr.4064 bij digitalisering daarvan.


Alleen ik zie nu dat diezelfde persoon ook voor de BR 65 een instructie online heeft, geweldig:
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br65_flm_neu_h0/br65_flm_neu_h0.html

Daar zie ik dan wel weer dat hij motorschild doorslijpt, maar dat is voor de DC uitvoering en niet de ~AC.


Ik schrok even van de meldingen over motorschild, maar lijk zonder verdere onderdelen toe te kunnen.

Alleen die koolborstels 'potential-frei'?



Meteen nog even een algemene vraag:

Die ModelTorque vervangingsmotor
Ik las al ergens dat je dan in 1 richting een jankend geluid kunt krijgen.

Is dit meer iets voor vervanging van defect motor of krijg je er echt gruwelijk veel mooiere rijeigenschappen mee?? Iemand ervaring hiermee?

Hajo

Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Potentialfrei betekent gewoon dat de koolborstelhouders electrisch geïsoleerd liggen van de stroomafname. Een DC uitvoering van de BR65 zal een ander motorschild hebben dan een af fabriek AC uitvoering om redenen die ik al heb uitgelegd.

Modeltorque voor Fleischmann levert soms verbeterde rijeigenschappen, maar kent ook een paar praktische bezwaren. In dit geval ben je gauw klaar, want het past met geen mogelijkheid in de BR65. Is ook niet nodig, omdat de rijeigenschappen van de BR65 opvallend goed zijn voor dit type motor.
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Hallo Hajo,

Zoals o.a. HenkV ook al aangeeft meten geeft je direct uitsluitsel of een koolborstelhouder aan massa ligt zijn of niet.
Zijn ze vrij van massa hoef je niets te doen anders een juiste bestellen of vrij maken middels wat freeswerk.


Mvg,
Peter
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Henk,
Ik heb een meting uitgevoerd van de weerstand tussen de koolborstelhouders en het motorschild. Bij de ene krijg ik de waarde 1 en bij de andere 0. Dus is er wel degelijk een verbinding met de massa en een koolborstelhouder. Hoe de electrische omschakeling bij de lok echt gebeurt durf ik mij niet over uitspreken. Daarvoor ken ik te weinig van elektronica. In ieder geval heeft mijn lok vroeger even op een analoge baan van Märklin gereden en wel degelijk in beide richtingen

Peter,
Bedankt voor de foto's en de verwijzingen naar de duitse Fleischmann sites. Het is de eerste maal dat ik het N° 4336 kan terugvinden. Ik had een lijst van te vervangen motorschilden van www.dccdecoderservice.nl/oude_fleischmann_loks_voor_dcc.html. Daar komt mijn lok niet op voor.
Het is wel degelijk een originele Fleischmannlok voor 3-weg wisselstroom van begin de jaren tachtig. Helaas vind ik op de duitse site geen technisch onderdelenblad. Ik weet niet of er een gelijkaardig technisch blad bestaat voor een gelijkende lok.
De 112DB/TEE uitvoering lijkt op de 110DB. Weet iemand daar meer over?
Mvg,
Luc
 
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
http://www.fleischmann.de/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/4337.pdf

De 4335, 4336, 6372, 4337 en 4338 (110-en en 112-en) hebben alle een DC motor

Mvg,
Peter
Re:Digitaliseren Fleischmann 4336
Citaat van: Freak op zaterdag 12 juni 2010, 10:31:38
Hallo Hajo,

Zoals o.a. HenkV ook al aangeeft meten geeft je direct uitsluitsel of een koolborstelhouder aan massa ligt zijn of niet.
Zijn ze vrij van massa hoef je niets te doen anders een juiste bestellen of vrij maken middels wat freeswerk.

Mvg,
Peter


Aha, niet aan massa liggen ds. Duidelijk, dank!

Hajo