Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

aansluiten massa viessman powermodul 5215

Gestart door bellejt woensdag 09 juni 2010, 16:31:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiten massa viessman powermodul 5215
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
aansluiten massa viessman powermodul 5215
Kan er iemand beamen of ik de massa uitgang van de powermodule gewoon op de massa van mijn ringleiding VOOR de decoders van Viessman mag aansluiten ?
Als ik de schema's bekijk dan zou dat nl helemaal geen rol spelen alhoewel viessman een ander schema geeft :
De massa van de decoder is gewoon dezelfde op ingang als uitgang.
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Van belang is dat de massa van een transformator NIET aan de massa van het digitaal-gedeelte mag hangen.

Dus trafo <-> versterker/ powermodule <-> decoder is goed volgens het bovenstaande schema.

Alle massa's NA de versterkers mogen wel aan elkaar.
De massa's VOOR de versterkers NIET.

Eventuele massa's van aparte lichttrafo's mogen wel aan de digitale massa, maar ook weer nooit tegelijk met de massa van trafo's die digitale versterkers voeden.

John
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
oke thks.Ben ik gerustgesteld en is heel wat bedradingswerk gespaart.Als elektrotechnicus had ik al de schema's nagezien maar wou toch bevestiging.De boostertjes kosten nou eenmaal geld hé.
Al mijn stroomkringen worden al door een booster gestuurd maar wou gewoon wat meer power om de marklin wisselaandijvingen aan te sturen.
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Nog wat verder de elektronica schema's bekeken en zelfs de uitleg gevraagd wat de invoerder (en een grote winkeldealer) ervan dacht.Bij Marklin zelfs zeggen ze dat ALLE massa's met elkaar mogen verbonden worden (ondanks dat hun schema's andere dingen vertellen).Dus ook de analoge met de digitale.Zelfs bij de powermodule zou het geen effekt hebben.Als je nl gebruik maakt van 1 grote trafo ,verdeelt in kleine stroomkringen met hun eigen zekering,dan is de massa ook gemeenschappelijk.
Voor Viessman zou er sowieso geen probleem zijn omdat bij hun alle massaverbindingen intern aan elkaar vasthangen.
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Bij de decoders wel, maar niet van de trafo die Powermodule voedt. Geel en Bruin afkomstig van de trafo naar de Powermodule moeten gescheiden zijn.
Er staat niet voor niets een kruis met een bordje STOP.

Mvg,
Peter
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
zal dat snel zien ,maar ik heb een supervoeding (huub maaskant) en die zal ook de powermodule voeden.De massa gaat dan gewoon door de powermodule door maar is in feite dezelfde als de massa die voor de powermodule staat.Dus ook de massa die aan de decoders komt.Er zit daar enkel een diode tussen als je een aparte trafo nodig hebt.Volgens de schema's moet je ook de E klem aansluiten na de eerste decoder.Echter is de massa van de decoder gewoon doorverbonden tussen uit en ingang.Er is dus geen verschil of je die voor of na de decoder aansluit op de digitale stroommassa.
Bij boosters is de massa van de trafo ook rechtstreeks verbonden met de massa van de booster uitgang.
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Toevallig heb ik net een schema gemaakt voor het bedienen van een oude Märklin draaischijf met een mobile station. Daar staat ook in hoe een Viessmann decoder en powermodul moeten worden aangesloten.

Groeten,
Rob.
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Johnny,

Het staat er toch niet voor niets speciaal op gedrukt op de behuizing van de Power Module.
Ik zou die Power module helemaal achterwege laten, heeft geen toegevoegde waarde.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de tekst op de module niet voor Johnny's geldt.
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
ik zal het eerstdaags eens uitproberen wat het geeft aan resultaat.Ik heb nl een reuze voeding (verdeelt naar 5 kringen) waar alle massa's reeds aan elkaar liggen.Als ik dan de powermodule ertussen zet dan ligt de massa die op de decoder komt gewoon al aan de massa voor de powermodule.Zal dan mijn bevindingen laten weten.
Denk ook wel vermits de decoders een eigen booster hebben en verder de wissels voeden via de E aansluiting van de viessman 52XX dat de module overbodig zal worden.
Wil dit gewoon doen uit nieuwsgierigheid hé.

ontploft er wat in de module dan is dat snel gerepareerd.


Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Citaat van: Sprinter op woensdag 16 juni 2010, 11:35:41
Johnny,

Het staat er toch niet voor niets speciaal op gedrukt op de behuizing van de Power Module.
Ik zou die Power module helemaal achterwege laten, heeft geen toegevoegde waarde.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de tekst op de module niet voor Johnny's geldt.

Hallo,
Die powermodul heeft in mijn configuratie (met een 60VA trafo) wel toegevoegde waarde hoor. Als ik M-rails wissels rechtstreeks aansluit op een Viessmann decoder en vervolgens bedien met mijn moobile station, dan gaan de lampjes van alle wissels op die decoder zachter branden bij het omschakelen van de wissel. Na het aansluiten van de powermodule volgens mijn schema (klik hier) maken de wissels bij het schakelen minder herrie (logisch vanwege gelijkspanning powermodul) en blijven de lampjes op dezelfde sterkte branden. De decoder(s) moet(en) dus gevoed worden met de massa van de powermodul en de massa van de powermodul mag aan de gemeenschappelijke massa van alle trafo's worden aangesloten.

Gr,
Rob.
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
even naar jouw schema gekeken.Als ik goed redeneer dan kan ik gewoon de powermodule op de massa-uitgang van mijn booster aansluiten.Dan naar de eerste decoder en de E draad is dan gewoon een aparte voedingsdraad van mijn transfo.
Eens het proberen waard.
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Citaat van: bellejt op woensdag 16 juni 2010, 17:33:17
even naar jouw schema gekeken.Als ik goed redeneer dan kan ik gewoon de powermodule op de massa-uitgang van mijn booster aansluiten.Dan naar de eerste decoder en de E draad is dan gewoon een aparte voedingsdraad van mijn transfo.
Eens het proberen waard.

Klopt! En succes.
Gr,
Rob.

NB: de E-draad heb ik ook via de powermodul aangesloten.
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Citaat van: ROMiJo op woensdag 16 juni 2010, 17:11:18


Hallo,
Die powermodul heeft in mijn configuratie (met een 60VA trafo) wel toegevoegde waarde hoor.

Als je alleen de 60VA trafo had aangesloten als als externe voeding, dan had je hetzelfde effect gehad, en had j de Powermodule kunnen uitsparen. :?
Re:aansluiten massa viessman powermodul 5215
Citaat van: Sprinter op woensdag 16 juni 2010, 23:59:49
Citaat van: ROMiJo op woensdag 16 juni 2010, 17:11:18


Hallo,
Die powermodul heeft in mijn configuratie (met een 60VA trafo) wel toegevoegde waarde hoor.

Als je alleen de 60VA trafo had aangesloten als als externe voeding, dan had je hetzelfde effect gehad, en had j de Powermodule kunnen uitsparen. :?


Zo had ik het eerst aangesloten met als gevolg de beschreven effecten; de powermodul heb ik later gekocht en toen was het over.