Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken

Gestart door daanknoben maandag 07 juni 2010, 20:55:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje met betrekking tot Koploper. Hoe zit het met treinen die langer zijn dan een blok. Stel tussen wisselstraat 1 en wisselstraat 2 ligt een blok van 3m. Stel mijn langste trein is 3,60m en hij moet van blok X naar blok Z via blok Y.

Blok X is 4m
Blok Z is 4m
Blok Y is 3m

Kun je dan in Koploper toch gewoon een route plannen voor een trein van 3,5m van Blok X via Y naar Z. Is het dan gewoon zo dat de trein blok X en Y bezet houdt tot hij in blok Z terecht kan. Of ga je dan in Koploper problemen krijgen? Ik kan me wel voorstellen dat je voor een te lange trein alleen een blok als bestemming op kan geven als de trein er ook op past.

Wie o wie weet hoe dit zit.

Groeten Daan,
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
In Koploper kun je aangeven dat een trein die langer is als het blok waar deze in staat het vorige blok en de wisselstraat bezet houdt. Eventueel kun je ook een stopverbod instellen maar die geldt dan wel voor alle treinen, ook die er wel in passen.



Gr, Ben.
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Beste Daan,

De enige goed oplossing is de trein korter maken, de tweede is een stopverbod voor deze trein blok Y, maar ik lees dat dat niet mogelijk zou zijn?

Verder zullen er nog wel creatieve, niet normale wegen te vinden zijn, er leiden veel wegen naar Rome is een spreekwoord.

Groet, Anne W
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Anne W.,

De oplossing is al gegeven. Het is standaard functionaliteit in Koploper.

Gr, Ben.
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Citaat van: daanknoben op maandag 07 juni 2010, 20:55:43
Hoi allemaal,


Kun je dan in Koploper toch gewoon een route plannen voor een trein van 3,5m van Blok X via Y naar Z. Is het dan gewoon zo dat de trein blok X en Y bezet houdt tot hij in blok Z terecht kan. Of ga je dan in Koploper problemen krijgen? Ik kan me wel voorstellen dat je voor een te lange trein alleen een blok als bestemming op kan geven als de trein er ook op past.


Groeten Daan,

Hallo Daan,

een trein zal nooit een te lang blok in mogen rijden, tenzij er vooraf is aangegeven wat te doen met een te lange trein, zie het screenshot van bolkoppie. Koploper zal tevens meer dan 1 blok bezet houden,

Bolkoppie het stopverbod als deze onderin wordt aangevinkt werkt niet voor treinen die wel in het blok passen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Walter: klopt, helemaal correct.
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Nou, dan is dat voor mij iig een afdoende oplossing.

thanks,

Daan
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Magnifique, ik had mijn gedachten al.

Groet, Anne W
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Hoi allen,

Ik heb inderdaad ook problemen met het feit, dat in principe het kortste blok groter moet zijn, dan de langste trein, bij mij tot 6 meter. Dit geeft veel problemen met rangeerterreinen, waar slechts kleine treinen passen. De oplossing van koploper is erg elegant.

Ik rij nu nog met analoge beveiliging en daarbij wordt het vorige blok automatisch vastgehouden, als een trein langer is, dan het blok. Er is niet opgenomen, dat de trein een stopverbod heeft als deze te lang is.

Ik moet nog uitzoeken hoe ik hetzelfde kan bereiken in RocRail, want dat ik de software, die ik wil gaan toepassen op mijn baan thuis. De layout verandert te vaak om dit steeds aan te passen in koploper en met de module optie van RocRail zou dit wel moeten kunnen.

Groetjes,
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Beste Daan

Je zult waarschijnlijk nog meer situaties tegenkomen die problemen geven met te lange treinen.
Het bezet en vrijgeven van wisselstraten namelijk.
Normaal worden deze vrijgegeven door het bezetmelden van de stopmelder van het blok.
Mijn treinen waren maar iets te lang en stonden nog op de wisselstraten. De wisselstraten hebben
bij mij geen bezetmelders.
Ik heb het opgelost door het vrijgeven van wisselstraten te koppelen aan het bezetmelden en
daarna vrijgeven van de (korte) inrijmelder van het blok na de wisselstraat.

Mvg

Olivier 
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Hallo Olivier,

hoe doe je dat met lange wagons aan het einde van de trein, het blok zal dus minimaal de lengte van de lengte tussen de assen moeten overbruggen, bij mij werkt het feilloos met lengten van treinen en lengten van blokken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Beste allemaal,

Ik zag dit draadje van een aantal jaar geleden. Ik heb hier nog een vraag over. Ik heb zoals in bijgevoegde foto's te zien is een station met een a en b perron. ik wil in beide richtingen beide sporen kunnen gebruiken. De blokken 39, 40, 45 en 46 zijn alle 4 te kort voor een lange intercity maar lang genoeg voor een regionale trein. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik beide blokken en de wisselstraat in alle richtingen bezet kan houden. Ik kan in koploper alleen zie dat ik het vorige blok bezet kan houden samen met de wisselstraat, maar vanuit welke richting kijkt koploper?








Alvast bedankt.
Gr. Dirk
Re: Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Koploper kijkt vanuit het vorig blok, het blok dus waar de trein vandaan komt.

Als je met een te lange trein uit 38 aan komt in 40 mag deze daar niet stoppen en moet door naar 46. 46 is dan bezet maar 40 (vorig blok) ook.

Dat verplicht doorrijden bij een te lange trein doe je met een "richtingafhankelijk stopverbod" welke geldt voor treinen langer dan de bloklengte, in te stellen bij "variabele route". Zie "Help".
En uiteraard geef je in "aanvullende blokeigenschappen" aan dat een te lange trein de wisselstraat en het vorig blok bezet houdt.

Gr, Ben.
Re: Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Hoi Ben,

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik heb toch nog een vraag. Als ik instel dat het vorige blok naar blok 46 bezet moet blijven (dus van 38 naar 46 via 40 met een intercity) en ik kom met de volgende trein vanaf 56 (56 naar 46 korte trein), blijft 56 dan ook bezet als ik van 56 naar 46 rij, omdat ik in 46 heb ingesteld dat het vorige blij bezet moest blijven.

Ik hoop dat je het begrijpt 😅

Gr. Dirk
Re: Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Als de korte trein in het blok (46) past blijft het vorig blok (56) nooit bezet.
Re: Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Helemaal duidelijk.

Tnx
Re: Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Dirk

Er komt toch nog wel wat meer bij kijken, stel in blok 40 staat een trein en er komt een lange trein uit 56 dan mag deze lange trein nooit naar blok 46 want dan hou je blok 56 ook bezet.
dat regel je met logische acties en/of variabele routes.
Zo zijn er nog wel een aantal zaken te bedenken.
Hoe ga je om met goederen treinen die in principe niet stoppen in het station
Gr. Koos
Re: Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Hoi Koos,

In principe wil ik de goederen treinen over 41 en 42 gaan laten rijden. Ik heb nog niet gekeken naar de andere blokken. Ik ben momenteel bezig om alles ik koploper te zetten. Ben nog bezig met de bouwplannen van de baan. Ik ben me ook aan het inlezen in koploper en kwam tot deze vraag.

Gr. Dirk
Re: Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Lees dan ook het onderdeel 'Sporen station' dit is speciaal gemaakt voor A en B sporen in Koploper.
Zelf heb ik het (nog) niet gebruikt omdat voordat dit in Koploper was geimplementeerd ik dit heb opgelost met logische acties en variabele routes.

Gr. Koos
Re: Koploper en treinen die langer zijn dan sommige blokken
Ga ik zeker meenemen.

Bedankt.

Gr. Dirk