Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

gebruik vloerplaten of ander materiaal

Gestart door Wimpie44 maandag 01 januari 2007, 13:46:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gebruik vloerplaten of ander materiaal
Ik ben net weer begonnen met deze hobby. Ik heb C-rails en locs aangeschaft en wil eigenlijk niet direct beginnen met een vaste baan. Ik wil ervaring met banen en het rijden met treinen opdoen en met die ervaring misschien iets definitiefs opzetten. Ik wil gemakkelijk op de vloer of op staanders net boven de vloer een ondergrond gaan gebruiken die goed bruikbaar is voor tijdelijke of experimentele banen.

Ik dacht aan spaanplaat. Experimenteren met een baan op vloerbedekking lijkt me geen goed idee.

Als er mensen zijn met tips of suggesties, keuze materiaal e.d. dan graag.

Ik kan in een kamer voor langere tijd (tijdelijk haha) een baan aan leggen. Ik wil de flexibiliteit hebben of om volledig af te breken, of om bv platen waarop de baan is vastgezet, aan de kant kan zetten.... De kamer kan dan ook voor andere zaken gebruikt worden.
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Ik zou een paar schragen nemen met gewoon "voor tijdelijk" een plaatje spaanplaat.
Alles is dan makkelijk even aan de kant te zetten.

Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Of een plaat hout met opstaande rand, ca 15 cm. Die kan je dan opklappen en langs een muur zetten als je hem niet gebruikt. Ik heb zoiets gemaakt wat tussen de zolderbalken past en met vier scharnieren vastzit. Railtjes wel vastschroeven, huisjes er af, treintjes er af, opklappen je de hele trein staat niet meer in de weg.

Groeten, Rob
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Mijn tijdelijke test-opstelling ziet er zo uit :



Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Citaat van: robmarklin op maandag 01 januari 2007, 18:59:01
Of een plaat hout met opstaande rand, ca 15 cm. Die kan je dan opklappen en langs een muur zetten als je hem niet gebruikt. Ik heb zoiets gemaakt wat tussen de zolderbalken past en met vier scharnieren vastzit. Railtjes wel vastschroeven, huisjes er af, treintjes er af, opklappen je de hele trein staat niet meer in de weg.
@ Rob
die rand bedoel je daar een balk over de lengte van de plaat mee en ook evt. in de
breedte over meerdere plaatsen, ter ondersteuning van de spaanplaat tegen doorzakken (buigen?). Zie foto's Sascha onder je reactie als voorbeeld.
Ik dacht aan spaanplaat (of formica?: wit, verschillende kleuren) 18mm. Er is ook plaat wat er op lijkt, maar dan diepbruin. Is duurder, maar waarschijnlijk ook beter.
Met die witte (of andere kleur vocht afneembaar) plaat bedoel ik die platen/planken die bij die boekenrek systemen aan de wand gebruikt worden.
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Citaat van: Sascha op dinsdag 02 januari 2007, 13:41:06
Mijn tijdelijke test-opstelling ziet er zo uit :
@ Sascha
1/. Dat is heel duidelijk. Deze situatie kan ik bijna identiek wat opbouw betreft in een kamer bouwen.
2/. Zijn die schragen (staanders) gewoon te koop in een bouwmarkt, of zijn die ook zelfbouw ?  :P
3/. Wat is de lengte en breedte (ong.) van deze testtafel ?

Deze tafel heeft ook het voordeel dat Rob aangeeft. Je kan de boel opzij zetten.

Ik wil eerst praktijk ervaring met de nieuwe locs en met banen opdoen. Mij interesseert voornamelijk de techniek van het rijden, besturen, regelen, beveiligen, automatiseren. Lijkt me een goede oplossing. 



Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Hoi Wimpie

de gebruikte plaat is spaanplaat 15 mm, er onder om de 50 cm 44*18 mm balkjes, 'plat'gelegd. Die ook langs de lange voor- en achterkant.
Langs de zijkanten en achterkant een opstaande rand van 15 cm hoog 10 mm multiplex. Vastgezet met steunbalkjes in de hoeken.
Eerst als losse testplaat gebruikt; plat op de grond leggen buigt hij zeker niet door.
nu gemonteerd met 4 scharnieren aan een zolderbalk. Aan de voorkant vier pootjes er onder (en twee touwen op de hoeken zodat hij nooit bovenop mijn kleuter kan vallen). Volgens mij buigt hij nergens door.
Als ik de trein op wil ruimen dan kan ik hem omhoog klappen en met drie korte stukjes ketting aan haken zetten. Past hij precies tussen de balken. ook handig om alle bedrading aan te sluiten.
Een echt goede foto heb ik zo niet maar hier kan je een deel van de construktie op zien



Groeten, Rob
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
@ Rob,
Bedankt voor de toelichting. Het verhaal is duidelijk. Wonderlijk dat ook jouw situatie precies lijkt op de situatie hier in de woning met de muur en het schuine dak.  :P  Mooie baan, zo te zien.  :idea:
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Mijn opklapbaantje bestaat uit een 10 mm-multplexplaat op een houten frame van 18x44 mm vurenhout.
Ik heb spaanplat overwogen, maar dit lijkt mij zwaarder (opklapbaar!) maar belangrijker: is veel harder. Lastig bij het schroeven e.d.
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Bedankt voor die tip met het dunnere en gemakkelijk te bewerken hout. In de bouwmarkt staan tegenwoordig tal van soorten platen. Je moet bij bepaalde houtsoorten voorboren als je wilt schroeven, want je krijgt een schroef er niet heel in.  :x
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Speciale Gast Voorzitter St. 3rail
Lid sinds: 2006

Elsloo (LB)

offline
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Citaat van: Wimpie44 op donderdag 04 januari 2007, 17:14:08
1/. Dat is heel duidelijk. Deze situatie kan ik bijna identiek wat opbouw betreft in een kamer bouwen.
2/. Zijn die schragen (staanders) gewoon te koop in een bouwmarkt, of zijn die ook zelfbouw ?  :P
3/. Wat is de lengte en breedte (ong.) van deze testtafel ?

Hoi Wim, sorry voor de erg late reactie.

2. Ja kan je gewoon kant & klaar kopen
3. Ik heb een spaanplaat gekocht van 1.22 x 2.44, en daar 40x40 balkjes onder getimmerd voor de stevigheid.
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Citaat van: Wimpie44 op zaterdag 06 januari 2007, 11:45:49
Bedankt voor die tip met het dunnere en gemakkelijk te bewerken hout. In de bouwmarkt staan tegenwoordig platen van ander materiaal. Ik zal de naam opzoeken: het is duurder, zwaarder, erg sterk (ook harder). De kleur is bruinachtig en supervlak afgewerkt. Als je dat materiaal toepast in een kamer die ook door anderen gebruikt wordt, ziet het er bijzonder fraai uit. Alleen lastig als die schroefjes bij het vastzetten van de rails afbreken....  :lol: 

Dit is vrijwel zeker MDF, een moderne soort hardboard.
Zou ik niet gebruiken, juist om de hardheid....

Willem
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Ik heb zelf ook tijdelijke baan gebouwd op basis van een MDF plaat. Deze plaat 244 x122 cm heb ik bij de bouwmarkt in transporteerbare stukken laten zagen (122 x 80 cm). Hierop past een boog van R1 (voor R2 andere maat nemen !).

Aan de onderzijde heb ik rondom een raamwerk van vuren latten (42 x 26 mm) gelijmd met houtlijm en geschroefd met spaanplaatschroeven.

Meerdere panelen kun je aan elkaar maken door gaten in de latten gaten te boren en deze met lange bouten met carroserieringen vast te schroeven.

Het geheel staat op schragen (ook van de bouwmarkt).

MDF is goed te verwerken. Omdat het hard is, moet je gaten wel voorboren. Het stoft erg met zagen, maar er breken geen stukjes uit zoals wel vaak bij spaanplaat gebeurd. Het laat zich eenvoudig schilderen (met een roller).

Door het te schilderen met meerdere kleuren (niet een egale kleur), lijkt de tijdelijke baan niet tijdelijk meer. Ik gebruik grondverf of betonverf (groen, grijs, steenrood of bruin).

groetjes
Henk.
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Bedankt voor de tips. Ik heb verschillende platen (houtsoorten) bekeken.
De schragen zijn voor mij - als werkhoogte - te laag (bij staan).

Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Hoe hoog zijn die schragen dan?

Een goed alternatief vind ik nog altijd de losse tafelpoten van bij de IKEA. Ze heten Vika Curry en zijn per 4 verpakt voor ?10,-.
De hoogte kun je zelf aanpassen met wat hout. Een homogene plaat moet je toch hier en daar verstevigen.
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Ik zag vandaag in het praxis krantje OSB-plaat voor 9,99 per plaat, word ook wel gebruikt voor vloeren en daken, zeer sterk, goed te verwerken en ook nog eens watervast mss is dit iets voor je.


bas

Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Citaat van: bas op donderdag 11 januari 2007, 15:29:00
Ik zag vandaag in het praxis krantje OSB-plaat voor 9,99 per plaat, word ook wel gebruikt voor vloeren en daken, zeer sterk, goed te verwerken en ook nog eens watervast mss is dit iets voor je.

bas

tientje is niet duur, hoe groot is ie dan? OSB is wel behoorlijk zwaar, houdt daar rekening mee.
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Bij Praxis zijn OSB platen in de aanbieding, met een sleuf en een rand aan de lange zijden. Je kan die platen dan net als laminaat in elkaar schuiven. Dit hout is zeer sterk, bestand tegen vocht, en is zwaar (18 mm).

Afmetingen van de standaard platen zijn (zonder gleuf en rand) onbewerkt: 244 x 122 cm. Bij de aanbieding die bedoeld wordt zijn platen van de halve grootte, dus ongeveer 244 x 61 cm. Kosten: per plaat E 9,99 (aanbieding).

De houten schragen bij Praxis zijn ongeveer 70-75cm hoog, de metalen Kinzo schragen zijn robuuster en kunnen meer dragen. Die zijn er in 2 maten,  maar zijn lager dan 80 cm.


Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
plaatje van de hele constructie:


de poten staan 'los'. Aan de kant van de plaat wel in een malletje, om wegschuien te voorkomen.
En als de baan opgeklapt is valt hij tussen de zolderbalken.

Groeten Rob
Re: gebruik vloerplaten of ander materiaal
Citaat van: Sascha op dinsdag 02 januari 2007, 13:41:06
Mijn tijdelijke test-opstelling ziet er zo uit :



Beetje late reactie, maar omdat het topic weer omhoog geschopt was kwam ik deze tegen: dit moet ik eigenlijk ook eens zo doen. Bij mij ligt het nu op een stenen tegel vloer in de kamer en dat is sub-optimaal.