Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Loc houdt in bij vol vermogen?

Gestart door ton van doorn woensdag 02 juni 2010, 13:06:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc houdt in bij vol vermogen?
ton van doorn
gast

Loc houdt in bij vol vermogen?
Geacht Forum

Ik ben een oud locje (89005) aan het reviseren. Zat helemaal vast. Nu doet hij het weer. Ik heb er wel een nieuwe relaisschakelaar in gezet. Echter, als ik vol vermogen geef, stopt hij vlak voor daarvoor met rijden. Door weer helemaal terug te schakelen kan hij weer rijden. Waar moet ik het euvel zoeken.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Met vr. gr.
Ton
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Het is dus een analoog lokje ? Als ik het probleem goed begrijp gaat de lok rijden maar als je op de trafo bijna aan snelheid 250 komt, stopt het lokje plots en schakelt om ?
Da's dan een normaal verschijnsel van een analoge lok. Die krijgt plots teveel spanning en schakelt om. Da's ook één van de pluspunten die je bij digitaal (of delta) niet meer voor hebt.
Ik denk dat het probleem hier bij de omschakelrelais moet liggen (maar sorry, ik ben geen techneut op dat vlak).

Guy
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
beste Ton
bij de omschakelrelais kan je normaliter de spanning ophet veertje verhogen of verkleinen. zo te zien zou jij de spanning even moeten verhogen.
suc6
Patrick
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Patrick

Het is inderdaad het veertje.

Nu nog een laatste probleem. Dit locje stopt ook vaak op wissels. Mijn andere 5 locs niet. Ik denk dat het aan het sleepcontact ligt, maat het is gelijk aan de andere. Heb je hier ook een suggestie voor?

Met vriendelijke groet

Ton van Doorn
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Ton;

Dus mijn vermoeden was juist dat er teveel spanning op het omschakelrelais werd gezet.
Betreffende de sleper, die ziet er misschien goed uit, maar het is vooral de veerkracht die je eens moet controleren. Desnoods een nieuwe sleper eronder.

Guy
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Beste Guy

Er zit al een nieuwe sleper onder. Helpt niet. Naar mijn mening moet het daar toch in zitten...?

M. vr. groet

Ton van Doorn
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Ton,

2 mogelijkheden volgens mij: op de wissel:
- ofwel maakt de sleper geen contact met de puko's (heeft dan te maken met de veerkracht)
- ofwel maakt de sleper inwendig geen contact met de draad die naar de motor loopt

Ik denk eerder aan het eerste omdat je zegt dat hij het enkel op wissels doet. Is de sleper ook wel lang genoeg ? Vooral bij engelse wissels kan dit wel eens  voor problemen zorgen.

Guy
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Guy

Ik ben aan het experimenteren met de hoogte van de kontaktnokjes in het midden. Als ze te hoog staan in de wissel dan wordt het voordste gedeelte omhoog gedrukt en maakt de sleper vooraan geen kontakt meer dus stopt hij. Als ik de nokjes in het midden iets naar beneden druk dan gaat het beter. Ik heb ook wel zitten denken aan een langere sleper. Ik ga het eens uitproberen. Bedankt voor het meedenken.

M.vr. gr.

Ton
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Citaat van: ton van doorn op woensdag 02 juni 2010, 16:42:03
Er zit al een nieuwe sleper onder. Helpt niet. Naar mijn mening moet het daar toch in zitten...?

Dag Ton.

Het kan natuurlijk ook aan de massa liggen.
Je kunt een controle uitvoeren d.m.v. een losse massadraad tegen één van de buffers te houden als de loc weer eens stilstaat op een wissel.

Ook is het mogelijk dat het sleepcontact t.p.v. een wissel kortsluiting maakt met de wisseltong waardoor de loc stil valt.

Groeten,

Erik
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Ton,

Zijn de wielen schoon? Dit is 3-assig lokje en smerige wielen kan dan ook een oorzaak zijn.
Ik weet niet of je andere 5 loks ook 3-assig zijn of dat deze meer assen hebben.  Meer assen betekend ook meer massa.
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Ik ga uw suggesties allemaal proberen. Ik houd u op de hoogte.

Groet

Ton
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Kijk eens bij Analoge besturing, op het onderwerp haperend rijden van j.b, ik heb dat probleem ook gehad.
Het is nu opgelost en ik heb er geen problemen meer mee.
Succes. 
Re:Loc houdt in bij vol vermogen?
Het kan ook zijn dat de sleper niet voldoende tussen de wielen omhoog gedrukt wordt  over een wissel .
Teweinig plaats voor de sleper tussen de wielen, kan niet voldoend omhoog veren lok wordt dan met de wielen van wissel rails getilt .
Dus stilstand, dit kan de oorzaak  ?????.

ger