Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok

Gestart door Populier vrijdag 04 juni 2010, 00:12:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Heb een V 200 058 voorzien van een lokpilot 3.0. Lok rijdt prima maar ik loop tegen een vreemd probleem aan. De cv's zijn volgens de specs van ESU grote schijf motor netjes ingesteld. Voor koploper zijn de cv 3 op 2 en cv 4 op 1 gezet(optrek en rem vertraging). Veelal rijdt de lok via koploper ook prima,(snelheid 28 standen geijkt) edoch soms geeft koploper opdracht om te stoppen (snelheid 0) maar blijft de lok zachtjes doorrijden.  :cry: Stand 1 rijsnelheid al op 0 gezet maar dat is niet de oplossing. Kan ik met andere cv. afstellingen misschien iets bereiken? nb. het is niet zo dat het een rem probleem is(doorschieten), hij blijft gewoon plotseling zachtjes kruipen. Bekend probleem?

groet Hennie
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Analoog herkenning uit zetten. CV29 bit-4 uit mijn hoofd Kijk even na in de handleiding.

Mvg, Johan
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Zou het zo simpel zijn? Waarom zou deze lok daar specifiek problemen mee hebben?

gr. Hennie

ps. eergisteren 's nachts 1 1/2 uur naar de webcam zitten kijken: best verslavend. maar fascinerende beelden.
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Hallo Populier,

Als de tip van Blausee niet helpt, controleer dan even het volgende: bij de Mä Allstrommotortjes met Hamo (of ander merk) permanent magneet ziet de Lopi V3 graag een ontstoorspoeltje in de aansluitingen aan het motorschild. Heb je die er tussen gezet? Ook houdt hij niet zo erg van condensatortjes tussen de motoraansluitingen en massa. Die moeten er dus uit.

De oorzaak van vreemd gedrag bij decoders is vaak een verstoring van hun werking doordat het aangesloten motortje niet op de juiste manier is ontstoord. Vooral belangrijk bij motortjes met een collector (vonkenregen) en dus allerlei soorten elektromagnetische pulsen. (In feite is dat ook de echte oorzaak als je in CV29 de analoogherkenning uit moet zetten omdat er anders rare dingen gebeuren-maar als het helpt, scheelt het wel wat inbouw werk....).

Overigens moeten de spoeltjes wel ongeveer de juiste waarde hebben voor de combinatie decoder-motor, in dit geval meen ik ergens tussen 3,5-4,7 µH, maar ik heb geen ervaring met de grote schijfcollectormotor, alleen met de kleine. (Te grote spoeltjes geeft ook weer storingen...)

En vóórdat iemand nu zegt dat decoders niet deugen als ze daar niet tegen kunnen: er zitten altijd wel ontstoringen op (nachrüst)-decoders ingebouwd, maar die kunnen nooit precies zijn afgestemd op alle soorten motortjes die iemand er ooit aan wil hangen. Vandaar.

Succes en groetjes, Rob arconell
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Hallo Rob,( en Johan)
Tot op heden heb ik in geen enkele lok de bij de lopi bijgeleverde spoeltjes gemonteerd. (en dat zijn er inmiddels al heel wat). Nog nooit een probleem ondervonden. Het zou vreemd zijn dat deze jongen nu net problemen geeft. Neemt niet weg dat ik hem even zal vervangen door z'n broertje(of zusje?). Misschien is het wel een familiekwaaltje! Verder hou ik ook niet van al die door M* in het verleden op goede gronden ingebouwde frutsels. Alles gaat er uit. Schijnt met de huidige kabelaansluitingen ook niet meer nodig te zijn. Mocht het onverhoopt nodig zijn om de ontstoorspoeltjes in te bouwen dan liggen er genoeg. Ik dacht niet dat er verschil in zat bij de diverse lopi's maar dat zou ik even moeten bekijken. Overigens (zie de onderstaande foto's) is het uitzetten van de analoogherkenning volgens mij niet de oplossing van mijn probleem. Had net een filmpje gemaakt toen ik mij even omdraaide gebeurde dit:

zal foto's wat later plaatsen want het filmpje is aan het uploaden en duurt nog wel even... :evil:

gr. Hennie
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Citaat van: Populier op vrijdag 04 juni 2010, 16:06:28
Tot op heden heb ik in geen enkele lok de bij de lopi bijgeleverde spoeltjes gemonteerd.

gr. Hennie

Hallo Hennie,

Dat is zeer onverstandig.

Mvg, Johan
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
 :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Waar staat 2, 53, 54 en 55 op ?.

Verder zijn de spoeltjes enkel beoeld voor (radio)ontstoring en hebben verder weinig tot geen invloed op het rijgedrag.

Mvg,
Peter
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Citaat van: Freak op vrijdag 04 juni 2010, 16:49:29
Verder zijn de spoeltjes enkel beoeld voor (radio)ontstoring en hebben verder weinig tot geen invloed op het rijgedrag.

Mvg,
Peter


Welleswaar met C90 maar mijn ervaring is toch anders.

Mvg, Johan
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Hoi Hennie,

Geef eens een reset. Voorts:

Heb je nog een 3-polig anker: CV53/54/55 op 50/16/12
Heb je een 5-polig anker dan worden de waarden 40/20/38

CV29 op 2
CV51 op 0
CV3 en 4 op 2
CV2 op een zodanige waarde zetten dat de lok net rijdt op standje één van je IB. Begin met waarde 2, met stapjes verhogen.
CV5 en 6 instellen (Vmax en Vmid)

Gr, Ben.
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Hallo Johan,

Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 04 juni 2010, 17:15:25
[Welleswaar met C90 maar mijn ervaring is toch anders.
Er zijn in het verleden testen hierop uitgevoerd. Voor het meten van de afrem en optrek moesten zelfs nog LPfilters toegepast worden
De decoders die getest waren zijn o.a. de ESU LokPilot, CT DCX51, Brawa, Fleischmann, HKE, Lenz Gold, Kuehn, Uhlenbrock, Viessmann, Zimo, Tams.

Als je enige kennis hebt in het interpreteren van meetgegevens en (meet)grafieken kan ik je wel een document opsturen (moet het dan even opsnorren).

Mvg,
Peter
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Peter:
De cv's zijn volgens de specs van ESU grote schijf motor netjes ingesteld. (resp. 6 50,16,12) Overigens hebben wij het dacht ik zo'n jaar geleden over deze spoeltjes gehad, tenminste volgens mijn buurvrouw. :lol:

Heb net een telefoontje gehad van Mr. P te ? die het ongeval nader wil bestuderen, zie bijgaande foto's. Tevens is de vervanger in beeld gebracht die reeds enkele 10 tallen minuten netjes bezig is.



en de vervanger de V 200 027


Overigens kwam er net ook een bericht uit Portugal van een van de groot aandeelhouders van ARAL dat er voorzichtiger met hun spullen moet worden omgegaan. Mede in het licht van de recente gebeurtenissen bij de concurentie.


gr, Hennie
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Ben
Heb vanmiddag de lok een reset gegeven. cv 2/53,54,55 zie hierboven.
Cv 29 op 2 cv 3 en 4 op 2 en 1 en cv 51 heb ik nog niet geprobeerd zal ik doen. cv 3/4 juist weer op default gezet.(was afgestemd op de ijk lok E40 buiten koploper om) Op advies van iemand van het koploper forum juist stand 1 en 2 na ijking op 0 gezet om koploper het zelf te laten bereken. Bij cv 2 op 6 rijdt de lok prima, alleen stand 1 is te langzaam denk ik.

gr. Hennie
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Hennie maak eens een foto hoe je de motor aangesloten hebt?

Mvg, Johan
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
zoals gevraagd:

en en detail:


naar mijn doen heel netjes :oops:

gr. Hennie
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Hallo Populier,

Mijn bedrijfje maakt electronische besturingen en vermogensregelingen, voornamelijk voor verwarmingsinstallaties. Die spullen worden meestal door de afnemers zelf gemonteerd, net zoals die decoders. Net zoals de decoder"boeren" schrijven wij ook hele handleidingen met aanwijzingen hoe de zaak moet worden aangesloten, geven aan wat er aan ontstoring moet worden gedaan en leveren voor specifieke installaties de daarvoor benodigde componenten mee. Heb je enig idee hoe vaak we gebeld worden door mensen die het even snel hebben gemonteerd en aangesloten zonder die componenten en vervolgens boos opbellen om te vertellen dat het allemaal helemaal niet werkt??

Ik heb vaak gedacht ik ga er een boek over schrijven, maar dat heeft niet zoveel zin als het net zo "goed" gelezen wordt als die handleiding...

Wat ik nog zeggen wil is... decoders en andere electronische apparatuur houden ook niet van spaghetti, vooral niet van het soort wat bestaat uit haardunne meterslange door elkaar gehaspelde draadjes waar dan ergens de rijstroom van zo'n 1-2 A doorheen moet lopen en ook die digitale signalen die het allemaal perfect moeten kunnen aansturen...

Mijn ex-schoonmoeder, een Amerikaanse, had vele jaren geleden een vaatwasser die plotseling dikke zwarte rook begon uit te braken. In paniek belde ze de fabrikant, GE, en brulde: "My dishwasher is on fire!!!" Waarop de man aan de andere kant zei: "Lady, for heaven's sake, call the fire department, then call GE!!!"

Enfin... had ze de handleiding gelezen dan had ze gelezen: In case of a short circuit or an electrical fire, immediately switch off the mains cut-off and call the fire department...

OK, nu alsjeblieft niet boos worden, laat dat maar over aan die meneer van Aral, maarre... als je tot in lengte van jaren storingsvrij wilt rijden is het verleggen van draden die afgestemd zijn op de te transporteren stroom en het vermijden van lussen in de draden, zeker wanneer ze hogere stromen voeren toch wel een beetje belangrijk...

Zo, nu mag je me verschrikkelijk pedanterig en eigenwijs vinden, dat ben ik ook echt, maaaaaar ik lees niet alleen handleidingen en pas toe wat wordt aanbevolen, ik schrijf ze zelfs....

prettig weekend alvast,
Rob arconell

Ps: Nu weet je ook waarom het mijn ex-schoonmoeder is :D
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Rob

Had je schoonmoeder maar een goede moeten kopen(zegt een kleine ge-aandeelhouder). Heb zelf een Miele uit 1974 die nog steeds na vele (eigen)reparaties gewoon een paar keer per week zijn diensten bewijst. Een paar jaar geleden nog met Miele gebeld voor reserve onderdelen. Waren er niet meer! :twisted: Overigens zei mijn (ex) schoonmoeder altijd dat ik gouden handjes had. Of dat de reden van de scheiding was weet ik niet! Mijn  vroegere collega kreeg van mij ook altijd op z'n kop: eerst de handleiding lezen! Om terug te komen op de bedrading. Ik kan mij niet voorstellen dat ESU voor zijn producten bedrading aanbrengt die niet voor het doel geschikt is, al is het uiteraard niet de bedoeling om er een spoel van te wikkelen. Gelet op de foto kan ik niet beamen dat het 'meterslang' is. Maar misschien ben ik wel te lichtvaardig en moet ik de draden wel inkorten. Heb overigens pas bij de laatste decoders de extra stekker/contra gebruikt meestal knipte ik de draden af. Vind het echter te lastig werken met de korte draden. En boos worden heb ik al lang geleden verleerd. :mrgreen: :mrgreen:

Jij ook bedankt voor de reactie en  een prettig weekend.
Groet Hennie Al

overigens ligt die mijnheer van de Aral bij 29 graden denk ik op het strand.
Re:Lokpilot 3.0 en stiekum doorrijden lok
Het is altijd netjes om een onderwerp netjes af te sluiten. Heb de beiden V200 loks gereset en allerlei cv's opnieuw ingesteld, één sleper vervangen, banden revisie gegeven. Geen idee waarom maar de problemen zijn opgelost. :lol: :lol:
Alhoewel dit niet de bedoeling was van dit onderwerp graag nog een vraagje over doorrijden: achteruit
Of het een hardware of een software probleem is weet ik niet maar misschien zijn er wel 3railers die dit herkennen.
Casus: Op de baan is een opstelspoor waar de loks inrijden en achteruit rijdend er weer uit moeten. Detectie gaat met stroom op de middenrails( m rails) Als besturing gebruik ik de IB basic en als software Koploper (laatste versie).  Er rijden 3 loks: een kleine stoomlok die niet in het opstelspoor mag komen, een V200 diesellok en een E40 electrolok, die beiden afwisselend in en uit rijden. In 99,9 % van de gevallen gaat het goed. Maar af en toe rijden beide loks ca. 15 cm. te ver (achteruit) door, stoppen en vervolgen gewoon hun weg . Er is gelukkig net voldoende ruimte achter de loks om ongelukken te voorkomen, maar het blijft een raadsel waarom dit gebeurd.
Kent iemand dit probleem? En alsof er van hogerhand wordt ingegrepen is het treinverkeer, terwijl ik dit schrijf, na enkele uren zonder problemen stilgelegd omdat het stoomlokje door een melder is gereden :twisted: :twisted: :twisted:
Heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken? (De rails zijn gisteren net schoongemaakt)

groet Hennie