Goedemorgen spoorliefhebbers,
Deze afgelopen week hebben wij een drastische maatregel genomen om de functie van automatische herkenning, MFX, uit de Ecos te verwijderen.
Zoals jullie weten rijden we met Koploper en de Ecos 2 om de treinen te besturen. Het progamma Koploper regelt eigenlijk alles en geeft dit door naar de Ecos die op zijn beurt de loks van informatie voorziet. Nu kwam het bij ons regelmatig voor dat bij een kortsluiting op de baan dat de Ecos alle aanwezige MFX loks uit het progamma verwijderde. Met andere woorden de loks gingen zich weer automatisch bij de Ecos aanmelden. Als je met een klein aantal loks rijdt is dit ook niet een groot probleem maar bij ons met circa 40 MFX loks duurde het wel een half uur tot driekwartier voor alle loks weer in de Ecos aanwezig waren. We hebben toen gezamelijk eens gekeken wat we hier aan konden doen en we werden het snel eens om de automatische herkenning, MFX, stop te zetten in de Ecos.
Deze maatregel heeft uiteraard wel de nodige gevolgen n.l. je moet de decoder van de lok in Koploper aanpassen naar hetzij Motorola 28 of 27.
Ook zijn de remgegevens van de lok verwijdert. Ook het aantal functies is beperkter. Al deze nadelen wegen echter niet op tegen het voordeel namelijk het niet meer verwijderen van de loks uit het progamma.
We hebben deze week veel test gereden om ervoor te zorgen dat de remgegevens van de loks weer in orden kwamen. De treinen rijden nu op circa 95% van het rijden op MFX de laatste 5% zal deze week wel in orde komen.
De aanwezige Ecos 2 wordt door ons alleen maar gebruikt om de loks te voorzien van informatie. De bezetmelders gaan direct naar de computer. De wissels worden ook vanuit de computer en koploper direct geschakeld.
We houden jullie op de hoogte hoe deze omzetting in de praktijk verder verloopt.
Deze week ook begonnen aan de berg welke zich net voor het rechter spiraal bevind. De tunnelpoorten zijn geplaatst alsmede de binnenzijde van deze tunnelpoorten. De vorm van de berg is enigszins te zien aan het houtwerk wat aan de wand is gelijmt. De komende weken gaan we verder met deze berg.
Vandaag gaan de heren technischie proberen om de ontkoppelrails automatisch te laten werken. Als het werkt dan volgende week hiervan het verslag.
Nu maar naar de foto's van het ontstaan van de berg, de eerste foto laat de plaats zien waar de berg geplaatst wordt,
De aankomende week gaan we verder met de berg en ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat met de ontkoppelrails.
Graag tot volgende week en nog veel hobbyplezier gewenst.
De Krokodil.