Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hansabaan/ Even een kleine update na een te lange stilte.

Gestart door Krokodil woensdag 02 juni 2010, 21:21:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Hoi Hans

Wederom zitten genieten tijdens mijn lunch, mijn soep is er koud door geworden :)
Prachtig gezicht die lange sporen met dito treinen.
Heb nog steeds plannen om het weer in het echt te bewonderen, succes met je baan.

Mvg
koos
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Citaat van: Krokodil op zondag 03 maart 2013, 11:55:18
..Vandaag kunnen jullie naar een filmpje kijken van alle rijdende treinen van de gehele baan. De HSL baan, stadsbaan en de schaduwstations alles rijdt.
Het is wel een lang filmpje geworden, circa 19 minuten, maar je kan ook eerst de helft bekijken en dan een bakje gaan doen of iets dergelijks...

Geweldig!  :thumbup:
Geeft een schitterend overzicht. En wat een knots van een ruimte  8)
Is dit nu thuis of in de "HIP"?
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Citaat van: Krokodil op zondag 03 maart 2013, 12:17:07
Citaat van: Seinwezen op zondag 03 maart 2013, 12:04:30
Hoi Hans,

leuke update weer.
Alleen waarom de treinen zo strak alleen naar het kopstation laten rijden.
Leuker is toch dat ze vertrekken uit het kopstation en dan een rondje over de hele baan doen.
Anders rijden ze alleen maar heen en weer.

Aardige verzameling elektronica 8o.
Maar netjes gemonteerd.
Ben erg benieuwd hoe het werkt.

Strax even het filmpje nog bekijken.

Groeten Sander

Hallo Sander,

Op de baan staan nu circa 8 treinen welke het kopstation aan kunnen doen. Als we deze treinen ook door de bergen en het kopstation voorbij zouden laten rijden dan wordt er te weinig gebruik van het kopstation gemaakt. Het is natuurlijk leuker, naar mijn idee, dat er in het kopstation regelmatig treinen in en uit rijden en er ook meerdere treinen gewoon staan. Dit moeten we nog inregelen en dat gaan we vandaag proberen. Is het niet zo leuk als ik denk kunnen we het altijd nog anders doen.

Groeten,

Hans

Hoi Hans,

Je krijgt natuurlijk ook nog de treinen die een locowissel gaan doen.
Maar je moet het uiteraad doen zoals je het zelf mooi en leuk vind.

Mocht het programmeren van de treinen niet lukken, dan weer je me te vinden >:-D

Groeten Sander.
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Dat ziet er wel geweldig mooi uit. Wordt hoog tijd dat ik eens langskom.

Albert.
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Citaat van: ernstcramer op zondag 03 maart 2013, 13:22:06
Citaat van: Krokodil op zondag 03 maart 2013, 11:55:18
..Vandaag kunnen jullie naar een filmpje kijken van alle rijdende treinen van de gehele baan. De HSL baan, stadsbaan en de schaduwstations alles rijdt.
Het is wel een lang filmpje geworden, circa 19 minuten, maar je kan ook eerst de helft bekijken en dan een bakje gaan doen of iets dergelijks...

Geweldig!  :thumbup:
Geeft een schitterend overzicht. En wat een knots van een ruimte  8)
Is dit nu thuis of in de "HIP"?

Hallo Ernst,

Naast HIP hebben we nog een ruimte waar de getoonde baan wordt gebouwd.
Kom gerust eens langs om de baan te bekjken. We zijn open op vrijdag en zaterdag van 09.00 uur tot 17.00 uur.

Tot gauw,

Hans
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Hallo  Hans
In een woord geweldig-geweldig-geweldig
Als straks alles klaar is ,elektronika/aankleding etc is het helemaal een plaatje
Is er daarnaast dan nog ruimte voor de volgende baan die jij wil gaan bouwen ????

gr

john
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Een leuke film, Hans. Verveeld geen moment en heb lekker zitten genieten met beide zoons.

De wissels bij het kopstation hebben nummers 208 en 207 als ik me niet vergis. Heb je ze per niveau genummerd of daadwerkelijk ruim 200 wissels in deze indrukwekkende baan gebouwd 8o?
Nog een andere vraag, ik zag in een shot het baanplan in koploper voorbij komen maar "tuft" de Thalys op een compleet gescheiden stuk of is er toch een mogelijkheid om deze ook naar de lagere niveau's te rijden?

Groet,

Tom
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Citaat van: POEL op zondag 03 maart 2013, 13:55:43
Hallo  Hans
In een woord geweldig-geweldig-geweldig
Als straks alles klaar is ,elektronika/aankleding etc is het helemaal een plaatje
Is er daarnaast dan nog ruimte voor de volgende baan die jij wil gaan bouwen ????

gr

john

Hallo John,

Ik heb berekend dat 150 jaar oud moet worden om alles te doen wat ik nog wil!!!!!!

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Citaat van: Tomm op zondag 03 maart 2013, 14:15:01
Een leuke film, Hans. Verveeld geen moment en heb lekker zitten genieten met beide zoons.

De wissels bij het kopstation hebben nummers 208 en 207 als ik me niet vergis. Heb je ze per niveau genummerd of daadwerkelijk ruim 200 wissels in deze indrukwekkende baan gebouwd 8o?
Nog een andere vraag, ik zag in een shot het baanplan in koploper voorbij komen maar "tuft" de Thalys op een compleet gescheiden stuk of is er toch een mogelijkheid om deze ook naar de lagere niveau's te rijden?

Groet,

Tom

Hallo Tom,

Met de wissels zijn we begonnen met nummer 150 en dan naar boven. Dit hebben we gedaan om geen spraakverwarring te krijgen met de nummers van de treinen.
De HSL treinen rjden inderdaad hun eigen baan. Dit hebben we gedaan daar de snelheidstreinen harder rijden dan de goederentreinen. Zouden ze meelopen met de goederentreinen dan gaan ze toch de snelheid van deze treinen aan nemen.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Zo Hans, ik heb je draadje nu eens helemaal doorgenomen.
Het is toch wel een mega project.

Enorm genoten van je laatste filmpje, zit leuk in elkaar gemonteerd.
Ondanks de lengte ging het zeker niet vervelen.
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Ha die Hans.
Wat een mooie film en een prachtig overzicht van alles wat tot nu toe, door jou en je "hulptroepen" gebouwd is.
Ook het materieel laat zich fantastisch zien en het rijden gaat erg mooi, natuurlijk zul je hier en daar nog wel wat gaan fine-tunen maar het ziet er al schitterend uit.
Leuk dat de scenery en aankleding ook al gelijk aandacht krijgen, je hebt nog zoveel plannen en ideeën dat het al gebouwde gedeelte hier al een mooi voorproefje van geeft.

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Schitterend , meer kan ik niet zeggen , een pracht filmpje.

Mvg: Alex
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Citaat van: Krokodil op zondag 03 maart 2013, 12:20:48
Citaat van: Hero op zondag 03 maart 2013, 12:16:43
Hallo Hans,

Dat zijn mooi voetjes waar die printplaten op staan.
Waar zijn die te koop? (en heb je dan ook toevallig nog een art nr.?)

Je film moet ik nog aan beginnen.Die is te lang om even snel te bekijken.
Zo te zien moet en nog wel een partij draden worden getrokken voordat alles werkt.

Mvg,Robin

Hallo Robin,

Heb aan De Dijk , Wim, gevraagd jou een antwoord te sturen. Hij gaat dit nog zeker doen. Wel kan ik zeggen dat deze onderdelen bij Conrad vandaan komen. De voetjes van deze printplaathouders hebben een dubbelzijdig plakband zitten. Maar omdat in de praktijk bleek dat deze toch snel los lieten hebben wij er een klein schroefje bij geplaatst. De schroefjes zijn van Marklin om de rails vast te zetten van type N.

Groeten,

Hans

Hoi Robin,

De printplaathouders komen bij Conrad vandaan.

Ze zijn te verkrijgen in verschillende hoogtes.

Ik gebruik de MMr8 met artikelnummer 534193-8J

Hopende je voldoende te hebben geïnformeerd.

Wim
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Hallo Hans
geweldig om de video te zien nadat ik het een paar weken geleden in het echie heb gezien
ik kom snel weer eens langs

groetjes Ed
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Hallo Hans,

Wederom een geweldige mooie film... :thumbup:

Wat een lange stammen, heerlijk als je zo'n ruimte tot je beschikking hebt.

Succes

Groeten Ronald  :)
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Wim,

Bedankt voor je antwoord. Ik zal eens bij Conrad rondneuzen op dit artikel.

Mvg,Robin
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Al meer gezegd, maar dat filmpje is erg leuk. Het nodigt uit om je hele draadje nog eens na te lezen. Ik houd alleen niet zo van die montage-effecten. Ik gebruik liever overvloeiers bij de scene wisseling die je dan als kijker nauwelijks opmerkt. Maar goed dat is een beetje zeuren.

De baan is al erg mooi geworden. Die achtergrondplaat is geweldig! Komt erg mooi uit op het beeld. Ik doe zo aardig wat ideeen op voor mijn baanplannen. De functie van het schaduwstation is wel bewezen. Werkt goed om zo wat verschillend materiaal te laten verschijnen. En wat een mooi spul komt er voorbij! Zoveel heb ik niet hoor. Verder geeft het geluid toch wel een leuke dimensie. Toch maar eens kijken of er met geluiden in koploper nog wat valt te doen want ik heb geen geluid in mijn locs. Handig zijn trouwens die "stickers" met de wisselnummering e.d. Bij de aanleg en programmering een uitkomst denk ik.

Wat is de bedoeling van die slinger in de baan zoals je in de film ziet op circa 10 min?
Re: Baan van Krokodil/Filmpje van de rijdende treinen. Decoder geplaatst onkoppelrai
Citaat van: Jongslog op maandag 04 maart 2013, 22:31:17
Al meer gezegd, maar dat filmpje is erg leuk. Het nodigt uit om je hele draadje nog eens na te lezen. Ik houd alleen niet zo van die montage-effecten. Ik gebruik liever overvloeiers bij de scene wisseling die je dan als kijker nauwelijks opmerkt. Maar goed dat is een beetje zeuren.

De baan is al erg mooi geworden. Die achtergrondplaat is geweldig! Komt erg mooi uit op het beeld. Ik doe zo aardig wat ideeen op voor mijn baanplannen. De functie van het schaduwstation is wel bewezen. Werkt goed om zo wat verschillend materiaal te laten verschijnen. En wat een mooi spul komt er voorbij! Zoveel heb ik niet hoor. Verder geeft het geluid toch wel een leuke dimensie. Toch maar eens kijken of er met geluiden in koploper nog wat valt te doen want ik heb geen geluid in mijn locs. Handig zijn trouwens die "stickers" met de wisselnummering e.d. Bij de aanleg en programmering een uitkomst denk ik.

Wat is de bedoeling van die slinger in de baan zoals je in de film ziet op circa 10 min?

Hallo Henk,

De slinger welke jij bedoeld is ontstaan om het tegenover liggende station wat meer ruimte te geven. Nu kunnen we voor het station nog een weg laten lopen met fietspad. Nu is het niet zo'n fraai gezicht maar ik denk als de scenery daar gereed is het zeker niet storend zal zijn.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. FMX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Goedemorgen spoorliefhebbers,

Deze afgelopen week hebben wij een drastische maatregel genomen om de functie van automatische herkenning, MFX, uit de Ecos te verwijderen.
Zoals jullie weten rijden we met Koploper en de Ecos 2 om de treinen te besturen. Het progamma Koploper regelt eigenlijk alles en geeft dit door naar de Ecos die op zijn beurt de loks van informatie voorziet. Nu kwam het bij ons regelmatig voor dat bij een kortsluiting op de baan dat de Ecos alle aanwezige MFX loks uit het progamma verwijderde. Met andere woorden de loks gingen zich weer automatisch bij de Ecos aanmelden. Als je met een klein aantal loks rijdt is dit ook niet een groot probleem maar bij ons met circa 40 MFX loks duurde het wel een half uur tot driekwartier voor alle loks weer in de Ecos aanwezig waren. We hebben toen gezamelijk eens gekeken wat we hier aan konden doen en we werden het snel eens om de automatische herkenning, MFX,  stop te zetten in de Ecos.
Deze maatregel heeft uiteraard wel de nodige gevolgen n.l. je moet de decoder van de lok in Koploper aanpassen naar hetzij Motorola 28 of 27.
Ook zijn de remgegevens van de lok verwijdert. Ook het aantal functies is beperkter. Al deze nadelen wegen echter niet op tegen het voordeel namelijk het niet meer verwijderen van de loks uit het progamma.

We hebben deze week veel test gereden om ervoor te zorgen dat de remgegevens van de loks weer in orden kwamen. De treinen rijden nu op circa 95% van het rijden op MFX de laatste 5% zal deze week wel in orde komen.

De aanwezige Ecos 2 wordt door ons alleen maar gebruikt om de loks te voorzien van informatie. De bezetmelders gaan direct naar de computer. De wissels worden ook vanuit de computer en koploper direct geschakeld.

We houden jullie op de hoogte hoe deze omzetting in de praktijk verder verloopt.

Deze week ook begonnen aan de berg welke zich net voor het rechter spiraal bevind. De tunnelpoorten zijn geplaatst alsmede de binnenzijde van deze tunnelpoorten. De vorm van de berg is enigszins te zien aan het houtwerk wat aan de wand is gelijmt. De komende weken gaan we verder met deze berg.

Vandaag gaan de heren technischie proberen om de ontkoppelrails automatisch te laten werken. Als het werkt dan volgende week hiervan het verslag.

Nu maar naar de foto's van het ontstaan van de berg, de eerste foto laat de plaats zien waar de berg geplaatst wordt,













De aankomende week gaan we verder met de berg en ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat met de ontkoppelrails.
Graag tot volgende week en nog veel hobbyplezier gewenst.

De Krokodil.
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Hoi Hans,


Ook ik ga hier in de toekomst mee te maken krijgen, ook bij mij kunnen er uiteindelijk zo'n 40 treinstellen
op de baan komen.
Ik herken het probleem van opnieuw inloggende MFX locs van stadsbeahn 1 en ga jullie dan ook nauwgezet volgen hiermee.

Bij mij lopen de bezetmelders en wissels/seinen nu nog wel via de Ecos 2, dus weet niet of ik ook zomaar MFX uit kan schakelen :help:

Succes met het bouwen van de berg komende tijd, vr gr Arie
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Citaat van: dolphin op zondag 10 maart 2013, 11:56:49
Hoi Hans,


Ook ik ga hier in de toekomst mee te maken krijgen, ook bij mij kunnen er uiteindelijk zo'n 40 treinstellen
op de baan komen.
Ik herken het probleem van opnieuw inloggende MFX locs van stadsbeahn 1 en ga jullie dan ook nauwgezet volgen hiermee.

Bij mij lopen de bezetmelders en wissels/seinen nu nog wel via de Ecos 2, dus weet niet of ik ook zomaar MFX uit kan schakelen :help:

Succes met het bouwen van de berg komende tijd, vr gr Arie

Hallo Arie,

Bedankt voor je reactie. Naar mijn idee heeft het MFX geen betrekking op de bezetmelders en wissels maar alleen op de loks. Het moet dan mogelijk zijn om MFX uit te schakelen. Volg ons verslag de komende weken over het rijden zonder MFX. We kunnen hier allemaal mee leren om deze slechte eigenschap van de Ecos 2 te omzijlen.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Hoi Hans en alle anderen,

Een kleine aanvulling, de wissels worden WEL door de ecos geschakeld, deze interne booster is de stroombron voor de wissels.

@ Arie,

Als je nu MFX uit zou zetten rijden je loc,s niet meer, wat wij gedaan hebben is het volgende:
Eerst in koploper alle treinen die op MFX rijden veranderd in Motorola 27 of 28, dit is een kwestie van uitproberen.
Daarna alle loc,s in de Ecos wissen ( wij hebben op dat moment even de cat5 kabel los gehad zodat er niet tussen tijds gegevens geschreven worden ) als alle loc,s uit de Ecos zijn ga je naar instellingen per database en synchroniseer je je digitale systeem.
Alle loc's worden nu vanuit koploper je Ecos ingeladen.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Hoi Hans,

Heeft dit mfx probleem dan met koploper of met Ecos te maken?

Als ik een kortsluitprobleem heb op mijn baan dan blijven de mfx locs gewoon in CS2 aanwezig en gaan zich niet opnieuw aanmelden.

Groet, Ronald
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Citaat van: M.user op zondag 10 maart 2013, 12:04:15
Hoi Hans,

Heeft dit mfx probleem dan met koploper of met Ecos te maken?

Als ik een kortsluitprobleem heb op mijn baan dan blijven de mfx locs gewoon in CS2 aanwezig en gaan zich niet opnieuw aanmelden.

Groet, Ronald

Hallo Ronald,

We denken dat het met de Ecos te maken heeft. Het is ook niet zo dat er bij elke kortsluiting de loks verwijdert worden maar het gebeurt toch te regelmatig. We zullen aan de hand van vragen en antwoorden op het forum wel een idee krijgen waar het aan zou kunnen liggen. Maar voorlopig hebben we deze maatregel toegepast om niet elke keer te worden geconfonteerd met deze vervelende eigenschap.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Hoi Heren,

Bekend probleem.

Elke trein heeft in de ecos een 'ID-nummer'. Koploper syncroniseerd volgens het 'ID-nummer'. Oftewel een trein moet hetzelfde 'ID-nummer' in koploper hebben als in de Ecos.

Zodra je een mfx loc verwijderd uit de ecos, of dat vanzelf gebeurd ontstaan er 'lege' plekken in de ecos. Daarmee bedoel ik dat de 'ID-nummers' niet meer een aan 1 gesloten rij is. Het nummertje wat de trein had die je wist wordt leeg. Wis je meerdere treinen verdwijnen er meerdere 'ID-nummers'.

Nu meld je je locomotieven opnieuw aan dan worden de lege 'ID-nummers' eerst weer opgevuld. Logisch natuurlijk. Maar doordat het aanmelden geheel willekeurig is, krijgen de locs niet meer hun 'ID-nummer' terug wat ze eerst hadden. Waardoor koploper locomotieven voor andere locomotieven gaat aanzien omdat die op de 'ID-nummer' lijst syncroniseert. En dan ben je behoorlijk lang aan het kloten om dat weer goed te krijgen.

Zelf heb ik dit probleem meerdere malen gehad, met 5MFX locomotieven valt dit nog wel te regelen. Hierdoor ga ik in de toekomst vermoedelijk ook de mfx-decoders vervangen voor dcc exemplaren.
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Duidelijk verhaal Wijbe  :thumbup: :thumbup:

Ook ik ben aan het kijken om MFX uit te zetten in mijn Ecos, ben er nog niet helemaal uit ivm. het aantal aan te sturen functies.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Hallo,

ik heb het al eens vermeld laat een bestaande Mfx loc nooit aanmelden met ingeschakelde verbinding naar Koploper, dit gaat niet goed. Bij opstarten koploper worden de idnrs. in de centrale opnieuw door koploper gesynchroniseert en zal je weinig problemen hebben.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Hoi Walter,

Bedankt voor de tip. Erg logisch natuurlijk, hier in de toekomst maar wat vaker op letten!
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Citaat van: wissels op zondag 10 maart 2013, 13:01:56
Hallo,

ik heb het al eens vermeld laat een bestaande Mfx loc nooit aanmelden met ingeschakelde verbinding naar Koploper, dit gaat niet goed. Bij opstarten koploper worden de idnrs. in de centrale opnieuw door koploper gesynchroniseert en zal je weinig problemen hebben.

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter,

Bedankt voor je reactie. Het gaat niet direct voor het aanmelden van de lok maar het gaat erom als je kortsluiting krijgt door welke oorzaak dan ook dat de MFX treinen worden verwijdert? Zoals jij ons verteld gaan we de treinen aanmelden zonder dat Koploper aan staat, is hiervan dan het resultaat dat de treinen niet meer worden verwijdert bij een kortsluiting?

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. FMX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Citaat van: Krokodil op zondag 10 maart 2013, 11:49:48
De aanwezige Ecos 2 wordt door ons alleen maar gebruikt om de loks te voorzien van informatie. De bezetmelders gaan direct naar de computer. De wissels worden ook vanuit de computer en koploper direct geschakeld.

De Krokodil.
Hoe hebben jullie dan de bezetmelders aangesloten op de computer, ik dacht dat dit altijd via de centrale moest?

Gr.
Piwie.
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. FMX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Citaat van: Piwie op zondag 10 maart 2013, 20:25:42
Citaat van: Krokodil op zondag 10 maart 2013, 11:49:48
De aanwezige Ecos 2 wordt door ons alleen maar gebruikt om de loks te voorzien van informatie. De bezetmelders gaan direct naar de computer. De wissels worden ook vanuit de computer en koploper direct geschakeld.

De Krokodil.
Hoe hebben jullie dan de bezetmelders aangesloten op de computer, ik dacht dat dit altijd via de centrale moest?

Gr.
Piwie.

Een HSI88 sluit je rechtstreeks aan op de pc waar de besturing op staat, en dus buiten de centrale om.
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. FMX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Citaat van: Piwie op zondag 10 maart 2013, 20:25:42
Citaat van: Krokodil op zondag 10 maart 2013, 11:49:48
De aanwezige Ecos 2 wordt door ons alleen maar gebruikt om de loks te voorzien van informatie. De bezetmelders gaan direct naar de computer. De wissels worden ook vanuit de computer en koploper direct geschakel
De Krokodil.
Hoe hebben jullie dan de bezetmelders aangesloten op de computer, ik dacht dat dit altijd via de centrale mo

Gr.
Piwie.

Hallo Piwie,

We werken met de HSI 88 en deze gaat rechtsstreeks de computer in en loopt niet via de Ecos.
Zal volgende week een foto plaatsen van deze HSI 88.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Hallo Hans, allen,

treinen behoren zich eenmalig aan te melden, en worden opgeslagen bij afsluiten van de centrale. Gaat de loc naar een baan met andere centrale en terug op de bestaande baan terwijl de boel uitgezet is, zal de loc zich opnieuw aan gaan melden, is er echter een andere loc tussen gekomen, dan moet de hele boel gaan schuiven en gaan alle locs zich opnieuw aanmelden.

Ik snap dat je niet blij wordt als 40 locs zich opnieuw aan gaan melden, maar zolang de treinen op je baan blijven is er weinig aan de hand.

Zet ik bv. een loc met een vroege Mfx decoder met een door Esu gefabriceerde decoder op het programeerspoor van de Esu locprogrammer en terug op de baan, zal deze enkele loc zich op de bestaande Idnr. opnieuw aanmelden.

Overigens gebeurd exact hetzelfde bij Railcom locs.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Beste Allemaal,

Sinds langere tijd meld ik de bouw van mijn baan aan op het draadje. De bouw van deze baan gaat in samenwerking met diverse leden van het forum. De bedoeling van het laten zien van de baan is om met zijn allen het op hoger niveau brengen van ons allemaal met betrekking voor het electrische, computer en scenerygedeelte. Onder ons zijn er forumleden welke baat hebben bij informatie van diverse onderdelen van de bouw van een baan, de een is meer gericht op de electronica en de andere weer op andere onderwerpen. Mijn voorkeur b.v. gaat uit naar het bouwen van de scenery en wat minder naar de electronica daar ik daar minder van begrijp.

Elke zondag zit ik met veel plezier achter de computer om het draadje te maken en ik weet dat er ook veel mensen zijn die dit zeer fijn vinden.
Op de een of andere manier gaat het soms met de correspondentie onder elkaar niet zoals het zou moeten zijn, het waarderen onderling van elkaars mening is soms ver te zoeken. Ik betreur dit ten zeerste daar het niet meewerkt om een draadje te krijgen wat voor een ieder een inspiratie moet zijn om aan de bouw van een baan te beginnen.

Naar mijn mening zouden reacties die gegeven worden altijd  de doelstelling moeten hebben om een positieve bijdrage te leveren aan de vraag of opmerking welke gesteld is. Heb meer begrip voor elkaar en laat de mening van een ieder in zijn waarde. Ik weet van mezelf dat ik soms hele domme vragen kan stellen met betrekking tot de electronica daar ik hier niet zoveel van begrijp. Dan zou het een ieder sieren om ook met een wat minder slimme vraag er positief mee om te gaan.

Ik hoop dat een ieder met het bovenstaande begrip kan hebben en dat we elkaar waarderen op het 3 railforum. De baan is nog lang niet af en we zullen jullie zeker nog vele jaren vragen en ideeen aanbrengen. Jullie weten het allemaal in het leven is het meer geven dan ontvangen en als we dit allemaal onthouden dan zal er zeker meer begrip voor elkaar ontstaan op dit geweldige forum.

Veel hobbyplezier gewenst en heel graag tot aanstaande zondag.

Hans, De Krokodil.
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Hallo allemaal,

Ik heb het nodige gearchiveerd uit dit topic. Voor diegenen die één of meerdere berichten van henzelf of anderen missen: de veegactie spreekt voor zich.
Voor diegenen die geen flauw idee hebben waarom er geveegd is: Je hebt niets gemist.

Tot slot wil ik beëindigen met het verzoek om de laatste bijdrage van Hans nog eens te lezen.

Groetjes

Willie
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Ik snap weinig van digitale complicaties zoals deze.

Bij een database, zoals de database van dit forum, kun je gewoon een backup restoren als je iets kwijt bent. Maar ik begrijp uit jullie verhaal dat als je een lok van de rails haalt, er 1 ID weg is, waardoor de lijst in Koploper ook al niet meer klopt, en een restore dus geen zin meer heeft.

En ik maak ook op uit de tekst dat de mfx gebruik maakt van een zeer trage overdrachtssnelheid via de rails.
Wellicht zelfs met extra weinig bits per byte. Lekker compact en zo.

Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Hans,
het stuk wat je geschreven hebt getiteld: beste allemaal e.v. is netjes geschreven, de laatste 2 maanden heb ik al van verschillende mensen vernomen dat ze minder actief of zelfs inactief op dit forum meedraaien. dat is jammer en niet nodig.
suc6 met de baan.
groet
jan
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. MFX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Citaat van: janstuif op dinsdag 12 maart 2013, 19:49:52
Hans,
het stuk wat je geschreven hebt getiteld: beste allemaal e.v. is netjes geschreven, de laatste 2 maanden heb ik al van verschillende mensen vernomen dat ze minder actief of zelfs inactief op dit forum meedraaien. dat is jammer en niet nodig.
suc6 met de baan.
groet
jan

Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie en tot de volgende update a.s. zondag. De berg begint zijn vorm al aardig aan te nemen.

Hans
Re: Baan van Krokodil/Begin bouw berg. FMX uit de Ecos verwijdert!!!!!
Citaat van: Krokodil op zondag 10 maart 2013, 22:38:01
Citaat van: Piwie op zondag 10 maart 2013, 20:25:42
Citaat van: Krokodil op zondag 10 maart 2013, 11:49:48
De aanwezige Ecos 2 wordt door ons alleen maar gebruikt om de loks te voorzien van informatie. De bezetmelders gaan direct naar de computer. De wissels worden ook vanuit de computer en koploper direct geschakel
De Krokodil.
Hoe hebben jullie dan de bezetmelders aangesloten op de computer, ik dacht dat dit altijd via de centrale mo

Gr.
Piwie.

Hallo Piwie,

We werken met de HSI 88 en deze gaat rechtsstreeks de computer in en loopt niet via de Ecos.
Zal volgende week een foto plaatsen van deze HSI 88.

Groeten,

Hans
Hans,

Bedankt, wacht op de foto.

Gr.
Piwie.

PS, blijf maar lang genoeg posten ik denk dat vele hier veel van opsteken.
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd.
Goedendag Spoorliefhebbers,

Ben al de gehele morgen bezig jullie van een nieuwe update te voorzien. Krijg echter niet de foto's geplaatst. Zal in de loop van de dag het nogmaals proberen.

Hans
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd.
Hoi Hans,

Wat jammer dat je er zoveel problemen mee hebt. (het is niet de eerste keer dat het niet lukt toch?) Ik hoop dat het lukt want het blijft interessant om te volgen :)
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt
Goedendag Spoorliefhebbers,

Deze week plaatsen we een aantal foto's van de HSI 88. [ High Speed Interface ].Deze HSI 88 maakt het mogelijk om de bezetmeldpunten direct naar de computer te plaatsen zonder tussenkomst van een Ecos of dergelijks. De HSI 88 kan in totaal 30 kaarten verwerken met elk 16 bezetmeldpunten. Dus maximaal 30 keer 16 is 480 bezetmeldpunten. Op onze baan hebben we 30 kaarten aangesloten maar niet iedere kaart wordt volledig gebruikt. De ingang van een HSI 88 bestaat uit drie stuks UTP kabel. Op iedere ingang zijn maximaal 10 kaarten beschikbaar. Dus drie ingangen maal 10 kaarten maakt 30 kaarten mogelijk. De aansluiting naar de computer bestaat uit een rs 232  aansluiting. Ook bestaat de mogelijkheid om een HSI 88 te kopen met een USB aansluiting.

Deze week de berg zijn vorm gegeven door het aangebrachte houtwerk. Er moeten nog enkele houtjes worden geplaatst en dan kunnen we gaan werken aan het plaatsen van het aluminium gaas. Wel moet met het plaatsen van dit houtwerk rekening gehouden worden met het rijden van wat langere wagons, deze mogen het houtwerk niet raken. Dus meerdere malen met een wagon over de rails om zeker te weten naderhand geen problemen te krijgen.

Op de baan wordt hard gewerkt om het afkoppelen en het weer aan de andere zijde aankoppelen van een andere lok voor elkaar te krijgen. Ik denk volgende week wel een filmpje te kunnen plaatsen waarin te zien is dat dit naar behoren werkt. We zijn nu aan het proefrijden en het is werkelijk een grandioos gezicht om dit alles te zien werken via Koploper en de aangebrachte electronica.

Volgende week zaterdag en zondag staan we op de beurs in Zutphen. Ondergetekende en Peter de Geluidsman zijn aanwezig met een testbaan en demobaan. Als je in de buurt woon kom eens langs, het is echt een gezellige beurs. Misschien tot volgende week in Zutphen.

Nu maar snel naar de foto's,



De volgende foto laat de drie ingangen zien voor aansluiting zorgen van de bezetmeldkaarten,



De volgende foto de aansluiting van de HSI 88 aan de computer d.m.v. een rs 232 aansluiting.



De volgende foto laat de HSI 88 zien aangesloten bij ons op de baan.











Zo mensen dit was het weer voor deze week, wens jullie veel hobbyplezier toe en graag tot volgende week.

De Krokodil.
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt.
Zo daar is weer heel veel werk verzet
moet snel weer eens lagskomen

vel plezier verder

Ed
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt.
Hallo Hans,

Duidelijke uitleg over de HSI88  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Ik had van de week de berg al gezien en ben erg benieuwd hoe hij er volgende week bij staat, je hebt tot vrijdag de tijd om te bouwen, daarna gaan we Zutphen bezoeken  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt
Citaat van: Krokodil op zondag 17 maart 2013, 14:10:22

Ook bestaat de mogelijkheid om een HSI 88 te kopen met een USB aansluiting.


De HSI-88 USB werkt overigens niet met Koploper. Dus altijd de RS232 versie kopen en als zo'n poort op de PC ontbreekt een RS232 - USB convertor toepassen.

Gr, Ben.
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt
Citaat van: Spoorman op zondag 17 maart 2013, 15:43:35
Citaat van: Krokodil op zondag 17 maart 2013, 14:10:22

Ook bestaat de mogelijkheid om een HSI 88 te kopen met een USB aansluiting.


De HSI-88 USB werkt overigens niet met Koploper. Dus altijd de RS232 versie kopen en als zo'n poort op de PC ontbreekt een RS232 - USB convertor toepassen.

Gr, Ben.

Hallo Ben,
Bedankt voor de aanvulling wat betreft de USB aansluiting. Dit werkt inderdaad niet via Koploper. Wij hebben op onze computer een RS 232 poort laten maken.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt.
Ziet er weer geweldig uit.
Vraagje over die geweldig mooie tuibrug die steeds weer langskomt: is dit zelfbouw of heb je een merk en bestelnummer voor mij? Ik zie daar wel een plaatsje voor op mijn baan.

Albert.
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt.
Citaat van: agre30 op zondag 17 maart 2013, 18:22:18
Ziet er weer geweldig uit.
Vraagje over die geweldig mooie tuibrug die steeds weer langskomt: is dit zelfbouw of heb je een merk en bestelnummer voor mij? Ik zie daar wel een plaatsje voor op mijn baan.

Albert.

Hallo Albert,

De tuibrug die je ziet is van de firma Noch. Je kan er verschillende uitvoeringen van maken. Zelf hebben wij hem gemaakt na eigen idee.
Het beste nummer kan ik niet uit mijn hoofd maar in de catalogus of internet is hij zeker te vinden.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt.
Volgens mij is het de 53501 van Noch.

Groeten Sander
Re: Baan van Krokodil/Foto's HSI88. Berg verder gebouwd. Update gelukt.
Hans en Sander,
Bedankt voor jullie reactie. Hier kan mee verder.

Albert.