Nieuws:

Help mee de enige echte Stichting 3rail kalender te vullen met foto's! Lees meer over in de oproep!

Hansabaan/ Even een kleine update na een te lange stilte.

Gestart door Krokodil woensdag 02 juni 2010, 21:21:12

Re: Baan van Krokodil/ Tafel geschildert en electra aangesloten. Aanvang rails.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo,

de 1e opzet van mijn kant, echter nog niet geheel juist uitgewerkt, afwachtend op verder commentaar betreft boogstralen, gewenste perronbreedtes, en evt. gebruik slanke wissels in de hoofdlijn.

met vriendelijke groet,

Walter
Citaat van: Hero op zondag 27 januari 2013, 13:45:33
Sander,

Ik zou R2 en R2 gebruiken voor die bogen. Dan kun je al van rijbaan wisselen in de bocht en kan dat kruiswissel een halve meter omhoog.
Dan blijft er nog wat perronlengte over.  ;)
Ik mis trouwens ook nog wat 24206 stukjes in de bochten.
Ik zal straks eens uittekenen wat ik bedoel.

Mvg,Robin

Robin.

We zijn benieuwd naar jouw versie  :thumbup: .We hebben bij ons wel gezien dat je er altijd een frisse vernieuwende blik op hebt wat het geheel dan uiteindelijk ten goede komt  ;)

Harald & Alex
Aftakking van de hoofdbaan met engelse wissels uitgevoerd. Scheelt na de bocht weer een overgang.
Een hele mooie oplossing Robin  :thumbup:

Neem veel minder plaats in beslag en met voldoende rijmogelijkheden.We zijn benieuwd of dit in het echt omgezet gaat worden.

Harald & Alex
Zeker een mooie oplossing Robin.

We hebben zeker 2 meter perronlengte nodig.

Hans goede optie om donderdag eens neer te leggen.

Heb je voldoende wissels in huis?

Wim
Wim,

Je kan de onderste wissels nog vervangen voor engelse wissels als je nog verder naar buiten wil uitbreiden.
Je kan zelfs de hele buitenste aftakkingen naar buiten schuiven als je meer tussen afstand tussen de afbuigende sporen wil.
Ik heb de boel automatisch door Wintrack laten aanvullen dus als je gaat schuiven en andere tussen stukken moet overbruggen kan het programma dat gewoon voor je berekenen / uitzoeken wat je nodig hebt.
Ik heb nu de mooist ogende bocht genomen. ;)

Gr.Robin
Hallo Robin en alle anderen.

Bedankt voor jullie reacties op mijn vraag wat betreft het broekstuk.
Van jou Robin ziet het er meest beste uit daar je niet zoveel ruimte nodig hebt. We gaan dit zeker uitleggen en kijken wat het resultaat gaat worden. We houden jullie op de hoogte.

Hans

EDIT Ad:Citaat verwijderd. Het is een volledig citaat van het vorig bericht en dus overbodig.
Robin, erg mooie oplossing! Wordt een duur hoekje trouwens.
Dit was weer een erg leuke update om te lezen. Leuk om ook te lezen dat het links rechts rijden nu naar een soort show gedeelte wordt omgebogen. Het gaat er vast erg mooi uit zien. En ik vind het puzzelen naar een mooie oplossing leuk om te volgen.

Wat ik me afvroeg, de hsl lijn en de stadsbaan zitten niet aangesloten op het schaduwstation. Ik kan me voorstellen dat je hier bewust voor gekozen hebt. Ikzelf vind het juist leuk om alle mogelijkheden open te houden. Zo kan ik me voorstellen dat je toch meerdere kleine treinstellen kan laten rondrijden dan dat nu het geval is. Of kan schakelen in de hsl treinen. En ze eventueel op het station kan laten stoppen. (als dat past natuurlijk) Maar misschien kom je dan ruimte in het schaduwstation tekort.

Voor de stadsbaan kan dit niet al te ingewikkeld zijn. Een oversteek naar de het spoor voor het schaduwstation is zo gemaakt. En dan kan je wat wisselen in het materieel wat op de stadsbaan rijdt en evt ook de locs/treinstellen op het station kunnen laten stoppen. Maar het is maar een idee natuurlijk ;)

Groet Sebas
Hallo hans,

Leuke update weer maar wat het extra leuk maakt is dat je hier het voordeel van het forum ziet,
er wordt meegedacht in oplossingen, klasse.

MvG Cees
Hans,

Ik heb de tijd in t kleine kamertje even nuttig besteed. :D
Boven een normale wissel en onder een slank setje.
Hebben jullie gelijk een idee wat er aan perronlengte over blijft.
En gelijk het bestandje toegevoegd. Kan iedereen zijn idee invullen.Is in Wintrack 8 gemaakt.

Mvg,Robin
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooi ontwerp Robin,

Ik zou voor de bovenste uitvoering gaan, dus met het gewone wissel, dan lopen de sporen mooi parallel.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
inderdaad, ik sluit me aan bij Peter, de bovenste oplossing is iets mooier kwa afstand.  En als je de 2 passtukjes 064 tussen de kruiswissel en de er op vopgelde wissel weg laat komen ze nog dichter bij elkaar en alle 4 op zelfde afstand vermoed ik.
Dani,

Die pas stukjes zitten er tussen om een beetje breed perron te kunnen maken.
Persoonlijk vind ik dat smalle tussen 2 sporen mooier.
Maar dan moet het wel 4 x toegepast kunnen worden.
Ik heb gewoon beide erin gezet als voer voor de discussie.  >:-D

Peter,

Die ondrste lopen bijna parallel. Dat kun je wel recht leggen. Alleen staan mijn toleranties zo scherp dat het programma 5 railstukken nodig heeft om op recht uit te komen.

Robin
Robin, ik ben zo vrij geweest een kleine aanpassing te doen. Zo ziet het er iets minder symmetrisch uit. Maar aan de basis van je plan is gewoon erg sterk :). dus daar heb ik niets aan gewijzigd. Ik heb wel een poging gedaan de sporen wat gelijkmatiger uit te lijnen. De maten staan er overigens bij maar die kan je nog geheel in lengte aanpassen door er rails uit weg te halen/bij te doen. ook is er ruimte ontstaan voor scenery zo. Maar dat is natuurlijk geheel aan Hans zelf.

Sebas,

Boefje je hebt stiekum een engelse wissel toegevoegd.  ;)

Jou variant ziet er ook wel ok uit.
Ik zou hem alleen aan de onderkant uit laten lopen dan.
Nu heeft het inrijspoor van onderen nog maar een perron wat bereikt kan worden.
Dan kanje die aftakking net zo goed weglaten.

Voordeel van de symetrischeversie is dat je veel meer mogelijkheden hebt om gelijktijdig de wisselstraat te berijden.
... maar je bent wel je "brede perrons" kwijt nu.
Citaat van: Hero op maandag 28 januari 2013, 15:50:36
Sebas,

Boefje je hebt stiekum een engelse wissel toegevoegd.  ;)

Oeps! je hebt hem gezien. :p. Dat was eigenlijk een probeersel van me en heb ik er niet bewust in gelaten. Die kan er met hetzelfde gemak weer uit natuurlijk. Maar het geeft je wel de mogelijkheid om een extra spoor in/uit te rijden als de wisselstraat al bezet is. Of het ook nuttig is, dat is een tweede. Dat zou je moeten ervaren als je het aantal rijbewegingen gaat meenemen in je beslissing. Want dan kan die extra engelse wissel er boven ook bij. Of onder weg en boven erbij.

Edit: toevoeging op de symmetrie. Er zijn in jouw optie (met nog een toevoeging van twee engelse wissels onder en boven) het meeste aantal rijbewegingen tegelijk mogelijk. Maar het assymetrische geeft weer ruimte op de tafel.

Citaat van: dani op maandag 28 januari 2013, 15:56:32
... maar je bent wel je "brede perrons" kwijt nu.

Klopt. Maar daar heb ik eigenlijk niet naar gekeken. Door het toevoegen van wat langere railstukken op de plek voor de wissels kan je  de bredere perrons weer terugkrijgen. Het is maar een variant ;)

Ik heb overigens alleen maar een demoversie van wintrack. Dus het blijft bij screenshots..
Hallo allemaal,

Ik zou om te beginnen die rare bochtcobinaties met die 912 eruit halen. Die bocht pas niet en loopt ook niet. Dat wringt en dat gaan je treinen ook doen.
Vervolgens zou ik in de twee bochten, die aansluiten op de hösenträcher, de 230 vervangen door de 330 en dan kun je gewoon de binnen bogen met 230 uitvoeren. zie onder.
Staat mooier en rijdt rustiger.

In de variant van Sebas ben je aan de bovenkant van je station de lengt kwijt, dus is eigenlijk ook geen mogelijkheid, of je moet de tafel nog verder gaan verlengen.

Overigens kun je omder en boven de hösenträcher nog een paar kleine opstel spoortjes plaatsen voor wachtende loc's.

Enig probleem is dat het weer erg statisch is allemaal. (parralel aan de tafelrand).

Met vriendelijke groet,
Peter
Hoi Peter,

Ik vind dat van jou een mooi ontwerp.
Inderdaad veel vloeiender.

Maar van de rest ziet er ook goed uit hoor.

Groeten Sander
Sluit me bij Sander aan.  :thumbup:

Groeten Ronald  :)
Hallo Pjedro en alle anderen,

Vind het een prachtig ontwerp wat je hebt gemaakt. We gaan deze zeker uitleggen om een goed overzicht te krijgen.

Ook de anderen allemaal bedankt voor jullie reacties. Zo met zijn allen zorgen we voor een mooie baan.

Hou het draadje in de gaten op zondag zodat je de vorderingen kunt volgen.

Hans
Hi Hans,

Om nog even terug te komen of dat steriele, heb ik hier een plaatje van je kopstation onder een licht hoek (06).

Met vriendelijke groet,
Peter
Hans,

Ik ben niet zo los op die ontwerpprogramma's voor banen. Het laatste ontwerp heb ik in Paint een beetje bewerkt voor een iets andere kijk op de zaak.
Dat schuine is een erg goed idee.
Als je dan bv de onderste twee sporen zou laten vervallen en de bovenste in verschillende lengte zou inkorten, dan kun je veel meer met wat leuke scenery.
Onderin heb je bv ruimte voor een station met wat bijbehorende omgeving.
Bovenin heb je dan plaats voor een goederenloods en aan en afvoer van goederen.
Maw het idee van het schuin leggen maakt het ontwerp al een stuk beter.
Bovendien ligt die tafel niet zo vol met rails.(minder is meer)

MvG Cees
Nou  Hans

Ik ben toch heel erg nieuwsgierig geworden na al die ideeen die geopperd zijn wat het nu wordt
Helaas moeten we tot zondag wachten

succes

groet

john
Het kan wel hoor zo strak. :)

klikje voor station Zurich

Leuke opties komen er boven weer langs.

Zoveel hoofden zoveel zinnen.
Maar Hans, er is een die de knoop moet doorhakken, sterkt daarmee. ;)
Je kunt in ieder geval kiezen uit meerdere mogelijkheden.

MvG Cees
Beste Mon,

Uiteraard is het in het leven meer geven dan nemen. Ook ik ben voor de slanke wissels maar de ruimte welke deze innemen is enorm. Waarom toch proberen op alle sporen te komen is alleen met de gedachte dat we de treinen ook kunnen laten verwisselen van rijrichting en schaduwstation. De mogelijkheden worden namelijk enorm vergroot met deze keuze. Maar het komt toch weer neer op het feit dat er gekozen gaat worden voor een bepaalde uitvoering, velen zullen het ermee eens zijn en zeker ook zovelen niet. Het blijft dus weer geven en nemen.
Kijk zondag naar de update dan kan je zien waar de keus op is gevallen.

Groeten,

Hans

EDIT Ad:Citaat verwijderd. Het is een volledig citaat van het vorig bericht en dus overbodig.
Hans, je weet de spanning heerlijk op te voeren! Succes met de bouw deze dagen. Het is uiteindelijk jouw beslissing dus wat het ook wordt, ik heb er wel vrede mee hoor. Ik zit zondag weer klaar voor de update.

Groet Sebas.
Forum Moderator

Ik kan zolang niet wachten Hans, en kom morgen eens poolshoogte nemen >:-D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Hallo Peter,
wil je me dan na het bezoek even een PB'tje sturen ;)
MvG Cees
Forum Moderator

Citaat van: ceess op woensdag 30 januari 2013, 22:18:32
Hallo Peter,
wil je me dan na het bezoek even een PB'tje sturen ;)
MvG Cees

Je hebt een pb  >:-D

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Ik wil ook graag een PB :D.

Groeten Sander
Hallo Peter,

Hartelijk bedankt voor je PB.
Altijd fijn om iets te weten waar anderen nog op moeten wachten ;) O:-D

Met hartelijke groeten Cees
Re: Baan van Krokodil/ Gekozen broekstuk geplaatst. Beginnen met bezetm, wissles etc
Goedemorgen spoorliefhebbers,

Deze week hebben we definitief gekozen voor een broekstuk welke op het draadje was geplaatst. Het was heel fijn om de reacties te zien na de vraag of er iemand een idee had voor een broekstuk.
We hebben enkele uitgelegd op tafel en zijn zodoende tot een besluit gekomen om die te maken welke straks op de foto's te zien is.
We hebben zelf nog een kleine verandering aangebracht n.l. de twee wissels onderaan zowel links als rechts hebben we vervangen door kruiswissels. Het voordeel nu is dat we aan iedere zijde twee spoortjes kunnen maken om losse loks op te stellen. We gaan nu de bezetmelders maken, wissels aansluiten en de voedingen aanbrengen.

Aan de linkerzijde hebben we de rails wat verplaatst zodat er meer ruimte ontstaan is voor het aanleggen van het industriegedeelte. In de hoek moeten we nog een plaatje aanbrengen zodat de rails goed ondersteund wordt.

Al met al deze week een hoop werk verzet, afgelopen donderdagavond waren we met 8 mensen bezig aan de baan. Een ieder had zijn eigen werkje. Zelf heb ik het dan druk voor het zorgen van een bakje en een hapje voor de aanwezigen.

Nu snel naar de foto's van het geplaatste broekstuk,

Aan de linkerzijde de rails wat naar buiten verlegd,

Zo mensen dit was het weer voor deze week. Allen die gereageerd hebben op het draadje hartelijk bedankt en tevens bedankt degene die voorbeelden van een broekstuk hebben geplaatst. De aankomende week gaan we verder met alles aan sluiten en het nieuwe stuk te plaatsen in de computer.

Veel hobbyplezier toegewenst en graag tot volgende week.

De Krokodil.
Re: Baan van Krokodil/ Gekozen broekstuk geplaatst. Beginnen met bezetm, wissels etc
Met spanning heb ik net zitten lezen. Want welke is het nou geworden? Het is een hele mooie oplossing. Zeker ook om die losse locs op te stellen. Wat zo leuk is dat een oplossing die in hierboven ontstaan is meteen neergelegd is. Heel leuk om het dan in het echt te zien.  :) En natuurlijk ook hoe snel dit gaat. Ik kan nu al niet wachten de eerste treinen hierop te zien rijden. Schitterend. Ik moest het maar eens in het echt komen bekijken.

Groet Sebas
Re: Baan van Krokodil/ Gekozen broekstuk geplaatst. Beginnen met bezetm, wissels etc
Hallo Hans,

Eindelijk we weten wat het geworden is. Leuk die opstelsporen voor losse locomotieven.
Het laat ook de mogelijkheden van een forum zien, iedereen kan meedenken met z'n allen weten we meer.

MvG Cees

Ps. Jammer dat het geheel haaks op de tafel ligt en niet schuin, maar dat is persoonlijk.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo Hans, allen,

de treinen zullen vermoedelijk allen vooruit binnen komen, is het hier nog de bedoeling dat de locs omlopen, in dat geval heb je voor het einde van de sporen nog overloopwissels nodig,

met vriendelijke groet,

Walter
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Hoi Hans, wat een geweldig project.
Al mijn modelspoor klieren beginnen te jeuken, bij het zien van al dit moois. :D
Hoi Hans,

het ziet er schitterend uit.

gr.
Frans
Citaat van: wissels op zondag 03 februari 2013, 15:33:07
Hallo Hans, allen,

de treinen zullen vermoedelijk allen vooruit binnen komen, is het hier nog de bedoeling dat de locs omlopen, in dat geval heb je voor het einde van de sporen nog overloopwissels nodig,

met vriendelijke groet,

Walter

Hallo Walter,

De twee buitendste sporen worden gebruikt om de lok te wisselen. De lok rijd vooruit binnen en wordt dan ontkoppeld en rijd een paar centimeter verder. Een andere lok komt dan de wagons ophalen. Als de wagons vertrokken zjn dan gaat de afgekoppelde lok naar het opstelspoor. Dit is de bedoeling.

Groeten,

Hans
Hoi Hans,

Is het misschien een idee om de wisselstraat iets aan te passen voor een mooier uitziend station?

Met vriendelijke groet,

Leon
Citaat van: Sebas op zondag 03 februari 2013, 14:47:51
Met spanning heb ik net zitten lezen. Want welke is het nou geworden? Het is een hele mooie oplossing. Zeker ook om die losse locs op te stellen. Wat zo leuk is dat een oplossing die in hierboven ontstaan is meteen neergelegd is. Heel leuk om het dan in het echt te zien.  :) En natuurlijk ook hoe snel dit gaat. Ik kan nu al niet wachten de eerste treinen hierop te zien rijden. Schitterend. Ik moest het maar eens in het echt komen bekijken.

Groet Sebas

Hallo Sebas,

Je bent altijd van harte welkom bij ons om de baan te bekijken.

Groeten,

Hans
Ik had nog nooit van een broekstuk gehoord. Weer wat geleerd.
Ziet er fantastisch uit.

Albert.

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

Mooie kruising zo! Ben benieuwd hoe het gaat werken "in de beveiliging" want de kruisende bewegingen zijn zo heel veel. Maar dit soort kruisingen is wel prachtig als je daar ook z de ruime voor hebt!  :thumbup:
Citaat van: ernstcramer op maandag 04 februari 2013, 07:23:40
Mooie kruising zo! Ben benieuwd hoe het gaat werken "in de beveiliging" want de kruisende bewegingen zijn zo heel veel. Maar dit soort kruisingen is wel prachtig als je daar ook z de ruime voor hebt!  :thumbup:

Hallo Ernst,

We hebben in de voorbije dagen met de hand wat treinen over de wissels laten rijden en het ging allemaal perfect.
Zodra de treinen rijden via koploper dan zal ik een filmpje plaatsen. Dit laat echter nog wat op zich wachten daar ik voor een week weg gaat ivm met mijn werk.

Groeten,

Hans
Re: Baan van Krokodil/ Kopstation verder afgebouwd en aangesloten.
Goedemorgen spoorliefhebbers,

De afgelopen week zijn we druk bezig geweest om het kopstation verder aan te sluiten en in de computer te progammeren. Dit is allemaal gereed op twee ontkoppel rails na welke we nog moeten kopen. De eerste treinen hebben handmatig het kopstation aangedaan en dit ging allemaal volgens verwachting. Het blijft bijzonder dat de treinen over al die wissels hun weg vinden. Het progammeren is op een klein stukje na helemaal gereed. Het enigste wat we nu nog moeten doen zijn de treinen welke in het kopstation mogen komen selecteren. We gaan deze treinen een naam geven zoals " Kopstationtrein ".
Het is uiteraard niet de bedoeling dat er goederentreinen op het kopstation verschijnen.

Bij het maken van de electrische kruiswissel is er bij de eerste wat mis gegaan. Na de componenten te hebben aangebracht, aandrijving en decoder, dan lijm ik met hete lijm altijd de voedingsdraden aan de wissel vast. Dit heb ik bij de eerste wat te letterlijk genomen en per ongeluk de lijm op de veerstangetjes geplaatst. Het resultaat was een niet werkende kruiswissel. Na hem onder handen te hebben genomen en de lijm te hebben weggehaald funcioneert hij weer prima.

De aankomende week zit ik voor mijn werk in het buitenland maar probeer toch volgende week een filmpje te plaatsen met de rijdende treinen in het kopstation.

Nu maar snel naar de foto's,

De volgende foto laat de kruiswissel zien welke te veel lijm had,

Zo mensen dit was het weer voor deze week. Probeer volgende week een filmpje te plaatsen van rijdende treinen in het kopstation.

Veel hobbyplezier gewenst en graag tot volgende week.

De Krokodil.

Geweldig kopstation heb je gebouwd
Ben benieuwd hoe je dat maakt met de scenery eromheen

Mvg Danny
Hallo Hans,

Dat is een mooi kopstation en bied veel mogelijkheden. Krijgen de sporen nog en overkapping of
alleen de perrons?

Groet Hubert

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

Prachtig ruim opgezet kopstation Hans, dit wordt echt een pronkstuk op de baan ;), vr gr Arie