Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Hansabaan/ Even een kleine update na een te lange stilte.

Gestart door Krokodil woensdag 02 juni 2010, 21:21:12

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Hansabaan/ Even een kleine update na een te lange stilte.
Hallo hier is Hans op bezoek is op dit moment de geluidsman.

Samen met hem proberen we mijn te bouwen baan op het forum te krijgen.

Dit is een test om dit voor elkaar te krijgen.

We plaatsen een foto van een gedeelte van de baan.



Binnenkort meer foto's en informatie over de baan.

Wij hopen dat jullie het leuk vinden.

Met vriendelijke groeten, de krokodil
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baan van Krokodil
lijkt me mooie grote baan! :D
ik neem aan dat je de overbuurman van de geluidsman(hans) bent?  :D
gauw meer foto's plaatsen! :D
Re:Baan van Krokodil
BMW-Fan
gast

Re:Baan van Krokodil
Mooie baan :D! Die achtergrond is zeer realistisch.

Gr BMW-Fan
Re:Baan van Krokodil
Krokodil
gast

Re:Baan van Krokodil
Citaat van: wijbe op woensdag 02 juni 2010, 21:33:04
lijkt me mooie grote baan! :D
ik neem aan dat je de overbuurman van de geluidsman(hans) bent?  :D
gauw meer foto's plaatsen! :D

Was het maar waar, zei de Geluidsman :mrgreen: :mrgreen:
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Baan van Krokodil
dus je bent niet de buurman van de geluidsman? :P
Re:Baan van Krokodil
peterke33
gast

Re:Baan van Krokodil
hallo krokodil,

je baan ziet er al best supper mooi uit,je spiraal is ook mooi seg.doe zo verder en wacht vol spanning op volgende foto's.


groeten peter(ke33)


ps;de groeten aan peter/degeluidsman:
Re:Baan van Krokodil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil
Hallo Hans,

We zijn weer in het midden van het land  :D.

Wij ( Sander ) en ik vonden het erg leuk om op bezoek te komen en hopen dat je nu weet hoe je dit mooie forum kunt gebruiken om de bouw van jou baan met ons te delen.

Als er nog vragen zijn weet je me te vinden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan van Krokodil
Dag Hans.
Wat leuk dat Peter en Sander jou op weg hebben weten te krijgen om de eerste foto van je baan op het forum te plaatsen.
In het begin valt het niet mee om hier een begin mee te maken, maar eenmaal op weg gaat dat steeds beter. (net als de bouw van een treinbaan)
Je ruimte en baan zien er goed verzorgd en ruim uit, dus laat de foto's maar komen! :wink:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan van Krokodil
Ziet er uit als een flinke baan met een grote spiraal.
Ben benieuwd naar de volgende foto's
Re:Baan van Krokodil
Krokodil
gast

Re:Baan van Krokodil
De baan zoals op dit moment gemaakt wordt is een soort U vorm. Links hebben we een arm van 290 cm lengte en rechts een arm van 570 cm lengte. Het middenstuk van muur tot muur meet 540 cm.

De baan bestaat uit 3 lagen n.l. de eerste laag voor 3 schaduwstations de middelste laag voor zoals wij noemen het maaiveld. Hier komt rechts een gedeelte met industrie in de midden het station en links een gedeelte met kermis.

De derde laag voert de treinen door de bergen van de ene naar de andere kant.

Aan iedere kant zit een spiraal welke de treinen naar boven en beneden brengt.







De volgende maal meer nieuws. De krokodil
Re:Baan van Krokodil
2 lcd schermen is dat voor Koploper ofzo? een leuke baan vind ik toch heb je een baanplan?

groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan van Krokodil
Krokodil
gast

Re:Baan van Krokodil
Citaat van: minitreintje op zondag 06 juni 2010, 20:36:05
2 lcd schermen is dat voor Koploper ofzo? een leuke baan vind ik toch heb je een baanplan?

groeten minitreintje/Dylan
Er hangen 3 lcd schermen. Links geeft d.m.v. 4 cameras de bewegingen weer bij de schaduwstations. Op zowel het midden stuk als rechts een scherm welke de verloop van de treinen zichtbaar maakt. We rijden met koploper.

Tot de volgende maal,

Krokodil
Re:Baan van Krokodil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil
Hallo Hans,

Ik zie dat het je gelukt is om een gedeelte van je baan op dit leuke forum te krijgen.

Top dat je het nu onder de knie hebt.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil
Krokodil
gast

Re:Baan van Krokodil
Voor degene die belangstelling hebben wat betreft de technische uitrusting van de baan het volgende.

We besturen de treinen d.m.v. een ESU centrale en Koploper. De baan is verdeelt in 7 stroomkringen d.m.v. boosters van ESU. 2 Boosters voor de bediening van de wissels en 5 boosters voor de stroomleverancie aan de baan.

De bezetmelders zijn van Viessman artikelnummer 5217. Alle bezetmelders zijn aangesloten op een HSI 88 voor een betere en snellere verwerking door de computer.

Er staan op dit moment 33 treinen op de baan waarvan er altijd tussen de 11 en 13 stuks rijden.

Hieronder enkele foto´s van de componenten, op de eerste foto zit net boven de rechter draaiknop nog een uitbreiding van de ESU welke ervoor zorgt dat we meer dan 3 boosters kunnen aansluiten. Dit stukje electrionica zorgt ervoor dat we negen extra boosters kunnen aansluiten.







Tot een volgende maal, de Krokodil.






Re:Baan van Krokodil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil
Dat is een behoorlijke kracht centrale Hans  :D.

Ooit zal ik ook moeten geloven aan boosters, gelukkig kan mijn ECoS nu mijn komplete baantje nog aan  :).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil
wat een centrale :shock: nog geen controle van de energie maatschapij gehad wegens te hoog stroomverbruik de echte reden is veel treinen:lol:

Ga zo door het ziet er goed uit!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Baan van Krokodil
Krokodil
gast

Re:Baan van Krokodil
Citaat van: degeluidsman op maandag 07 juni 2010, 18:27:41
Dat is een behoorlijke kracht centralle Hans  :D.

Ooit zal ik ook moeten geloven aan boosters, gelukkig kan mijn ECoS nu mijn komplete baantje nog aan  :).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Zoals je ziet Peter is het plaatsen gelukt. We hebben geleerd dat je beter een booster meer kan hebben dan 1 te weinig. Alles loopt nu naar behoren en we gaan nu de baan verder aankleden.

Groeten, de Krokodil
Re:Baan van Krokodil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil
Citaat van: Krokodil op maandag 07 juni 2010, 18:42:06
Citaat van: degeluidsman op maandag 07 juni 2010, 18:27:41
Dat is een behoorlijke kracht centralle Hans  :D.

Ooit zal ik ook moeten geloven aan boosters, gelukkig kan mijn ECoS nu mijn komplete baantje nog aan  :).


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Zoals je ziet Peter is het plaatsen gelukt. We hebben geleerd dat je beter een booster meer kan hebben dan 1 te weinig. Alles loopt nu naar behoren en we gaan nu de baan verder aankleden.

Groeten, de Krokodil

Ik ga je op de voet volgen Hans.

Erg leuk dat je nu weet hoe je berichten met foto's kunt plaatsen, hier kan iedereen weer van meegenieten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:Baan van Krokodil
Mooi, grote spiralen  :D en tv's :lol:


Groeten,
Martijn
Re:Baan van Krokodil
Lokkie
gast

Re:Baan van Krokodil
Hoi Hans,

Wat een gave baan ben je aan het bouwen. 8)
Heel fraai gezicht zo, al die boosters.

Gr.
René
Re:Baan van Krokodil
Krokodil
gast

Re:Baan van Krokodil
Hier een kleine upload van mijn baan. Zoals de vorige maal verteld heb ik aan iedere zijde een spiraal. Boven deze spiraal ligt nog een extra spoor, zie foto 1.

De spiraal aan de andere zijde krijgt ook zo'n extra spoor. De bedoeling hiervan is om 3 treinen een vaste route te laten rijden.

B.v. er rijd een trein van links naar rechts en loopt binnen boven de spiraal. Hij stopt dan op zijn stopmelder en geeft het spoor vrij aan de trein welke staat te wachten.

Deze rijdt nu van rechts naar links en loopt op een gegeven moment binnen boven de rechtse spiraal. Dan stopt hij ook bij een stopmelder en geeft de wachtende trein vrij om te vertrekken.

Op foto 3 zien jullie 1 van de bruggen welke in de baan komen te liggen. Deze brug wordt door mij voorzien van rode knipperlichten op de pijlers en schijnwerpers welke de brug een extra licht geeft naar boven toe.







Hoop dat het allemaal duidelijk is. tot een volgende maal.

De Krokodil.
Re:Baan van Krokodil
BMW-Fan
gast

Re:Baan van Krokodil
Wow die brug is nice!

Gr BMW-Fan
Re:Baan van Krokodil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil
Hallo Hans,

Wat een waanzinige mooie brug, ik weet zeker dat jij hier iets moois van gaat maken.

Je krijgt de smaak goed te pakken op het forum zo  :D :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil
Hoi Hans

Wat een pracht van een baan , ziet er zeer indruk wekkend uit.
Ik blijf je draadje volgen ga zo door.

MvGr Hans
Re:Baan van Krokodil
Krokodil
gast

Re:Baan van Krokodil
De baan welke we aan het bouwen zijn is niet voor een bepaalde tijdsperiode. Ook niet wat betreft landkeuze of treinkeuze. De baan is gewoon een idee wat we al jaren hebben en nu ten uitvoer brengen.

De treinen welke er zullen rijden zijn dan ook treinen die we gewoon mooi vinden ongeacht tijdperiode of van een bepaald land.

De kans bestaat dat een stoomlok een Ice trein tegen kan komen. De bedoeling van de baan is wel om er zo veel mogelijk beweging aan te brengen. Naast treinen zullen er ook bussen, vrachtwagens en personenauto's rijden. Dit geheel bestuurd door koploper. Ook zullen er 3 trams gaan rijden.

Nu op dit moment maken we de 2 sporen welke door de bergen zullen rijden. Dit moet eerst gebeuren daar het anders wel moeilijk wordt om er nog bij te kunnen komen.

De foto's spreken voor zich. De brug is geplaatst op de baan en moet nog wel afgewerkt worden.







Tot de volgende maal de Krokodil.
Re:Baan van Krokodil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil
Hallo Hans,

Dat vind ik nauw het leukste gewoon laten rijden wat je mooi vind.

Dus Nederlandse treinen door de bergen, en alles door elkaar.

Die brug is waanzinnig, ging je hier nog iets met verlichting op doen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil
Krokodil
gast

Re:Baan van Krokodil
De brug wordt voorzien van rode knipperlichten bovenop de pijlers en van vloedlichten welke de pijlers in het licht zetten.

Groeten,
De Krokodil
Re:Baan van Krokodil
peterke33
gast

Re:Baan van Krokodil
hallo krokodil,

die brug is gewoon waanzinig mooi gemaakt,ik ben benieuwd naar de verdere afwerking.


groeten en succes verder peter(ke33)
Re:Baan van Krokodil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil
Citaat van: Krokodil op zondag 20 juni 2010, 22:35:33
De brug wordt voorzien van rode knipperlichten bovenop de pijlers en van vloedlichten welke de pijlers in het licht zetten.

Groeten,
De Krokodil

Dat wordt een opvallende verschijning op de baan straks Hans, ik kom binnenkort je baan weer eens bekijken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:Baan van Krokodil
Hoi Hans,

Een hele mooie opstelling zo met de twee spiralen en diverse bruggen. Het zal mooi worden met al het licht. Ook een mooi hoogteverschil tussen de baan en het schaduwstation, zodat het goed bereikbaar is. Wat is de hoogte in totaal? Was er een reden voor om de spiralen ovaal te maken?

Ik ben nog aan iets dergelijks aan het denken, maar de kosten waren op dit moment nog even het struikelblok. Ik heb een vitrine van 7,5 meter lang, waar over de gehele lengte rails in ligt, maar het is verdeeeld over 4 trapjes van elk 5 sporen, die 5 cm versprongen liggen. Ik dacht eraan om de oneven sporen aan te sluiten via wissels en twee spiralen, maar dan wordt de treinruimte wel erg in beslaggenomen door de spiralen. Ik heb nu namelijk een volledig vlakke baan zonder bergen, etc. Ik denk er nog verder over na.

Ben ook erg benieuwd naar de vorderingen.

Succes met de baan en hopelijk eens tot ziens,
Bert

Re:Baan van Krokodil
marklinkevin
gast

Re:Baan van Krokodil
dit ziet er al heeeeeeeeeeeeel mooi ui

Groeten kevin
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2010

offline
Re:Baan van Krokodil
Ik wil ook meer zien. Ik kijk uit naar het vervolgverhaal.
Re:Baan van Krokodil
Krokodil
gast

Re:Baan van Krokodil
Hier een update van mijn baan. Een vraag was hoe hoog liggen jou sporen? Het schaduwstation ligt op precies 40 cm, het maaiveld op 77 cm en de bergen liggen op 98 centimeter.
Deze hoogtes waren voor mij om een paar redenen belangrijk. Ten eerste wil ik ten alle tijden onder mijn schaduwstations kunnen komen. Dit i.v.m. kabels etc. De hoogte van het maaiveld was voor mij belangrijk daar ik graag de treinen zie rijden als ik zelf op een normale stoel zit. De bergen heb ik willekeurig de hoogte aangepast.

Een andere vraag was waarom ovale spiralen, de rechter spiraal is ovaal en de linker is rond. We zijn begonnen met het rechter spiraal en deze bestaat uit 6 wentelingen. Bij de 4 wenteling zijn er wissels aangebreacht om de stijgende treinen op het maaiveld te kunnen laten rijden. Daar deze wissels ruimte nodig hebben is ervoor gekozen om een ovale spiraal te maken. Een nadeel van zo'n spiraal is de extra ruimte welke hij dan nodig heeft. De linker spiraal is rond op de 4 wenteling na, deze moest meer ruimte hebben voor de wissels. We hebben bij deze spiraal alleen de 4 wenteling aangepast. De rest van deze spiraal is rond. Op een van de hieronder geplaatste foto's is deze 4 wenteling zichtbaar. Hij loopt gewoon wat verder naar buiten.





Duidelijk is te zien dat we de bergbaan aan het bouwen zijn van de ene naar de andere spiraal. In dit spoor komen 2 bruggen. De ene van mijn vorige verhalen en de brug welke hieronder is afgebeeld.



Deze brug wordt dubbel uitgevoerd daar we rijden met 2 sporen.

De andere brug is voorzien van rode knipperlichten en vloedlampen.



Tevens komt erop de berg een tv mast met draaiend restaurant, knipperlichten op de top, een verlicht restaurant beneden en verlicht terras.



De vragen welke worden gesteld zal ik beantwoorden met mijn volgende update. Ik probeer elke zondag wat te maken. Echter wanneer ik met vakantie ben zal dit niet zo zijn.
Tot een volgende maal. De Krokodil.
Re:Baan van Krokodil
Lokkie
gast

Re:Baan van Krokodil
Hoi Hans,

Dat worden weer prachtige blikvangers op je baan. 8)
Die TV mast is erg gaaf.

Gr.
René
Re:Baan van Krokodil
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Baan van Krokodil
Dag Hans.
De baan begint al prachtig vorm te krijgen.
Nu niet alleen het schaduwstation en de spiralen, ook het hoge verbindingsspoor met de prachtige bruggen geeft alweer een extra mooi beeld! 8)
Ook erg leuk om in (of op) de bergen wat extra blikvangers te plaatsen, zo krijgt iedere berg zijn "eigen" blikvanger! :lol:
Ook een goed voornemen of streven, om iedere week een update te plaatsen.
Hopelijk heb je maar een korte vakantie! :roll: :mrgreen:

Veel succes en plezier met de verdere bouw.
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Baan van Krokodil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil
Hallo Hans,

Weer een mooie update van je werkzaamheden  :D :D.

En dat met het warme weer, hier staat het even op een laag pitje wil zo nog wel even wat aan de baan gaan doen want mijn slaapkamer staat nu vol met spullen die op mijn baan thuis horen.

Wanneer zijn jullie van de week aan het bouwen, misscjien kunnen we dan langskomen voor de nodige update's.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan van Krokodil
Hallo Hans,

Ik ben onder de indruk van jouw baan !  Waar moet ik beginnen.... ; de indrukwekkende spiralen, de TV mast, de nostalgische brug óf de moderne brug ??  Ik zou het niet weten, dus volsta ik maar héél simpel met de mededeling dat ik het hélemaal te gek vind.! Soms kan je de goede woorden niet vinden, maar je foto's zeggen àlles !  :D :D :D Veel succes !

groeten, Willem.
Re:Baan van Krokodil
digi-jacques
gast

Re:Baan van Krokodil
CiteerEchter wanneer ik met vakantie ben zal dit niet zo zijn.


nou vooruit dan maar....................... :mrgreen:
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan van Krokodil
Hallo Hans,

prachtige baan wordt (is) dat!!
Vraagje je spreekt over 2 boosters om de wissels aan te sturen, hoeveel wissels stuur je dan aan?
Zelf heb ik regelmatig problemen met mijn wisselaandrijvingen, ik stuur 32 wissels aan met enkel mijn CS1R en  2 boosters van ESU voor de baan.
Nog veel succes met het verdere bouwen aan je baan.
Met vriendelijke groeten,
Patrick
Re:Baan van Krokodil
Krokodil
gast

Re:Baan van Krokodil
Hier een update van mijn baan.
Een vraag was waarom een aparte booster voor je wissels en hoeveel wissels stuur je aan?

Toen we met de bouw van de baan begonnen waren gaven wij de wissels stroom van de rails zoals de Marklin wissels zijn uitgevoerd. Na korte tijd merkte wij dat de wissels niet betrouwbaar werkte. We besloten toen om alle wissels een eigen voeding te geven. 1 Booster zorgt voor de wissels van het schaduwstation en de 4 wissels van de spiralen. Dit zijn er 46 in totaal. Een tweede booster gaat voor de voeding zorgen van de wissels op het maaiveld, dit worden er ongeveer 30. Door dit te doen door 2 boosters geeft vertrouwen voor de juiste werking van de wissels. Ik weet niet hoeveel wissels je zou kunnen voorzien van stroom door 1 booster. Om zeker te zijn van de goede werking hebben we gekozen voor 2 boosters. Het rijden met de treinen via een computer zijn deze werking van de wissels heel belangrijk. Een juiste werking van de bezetmelders is ook van groot belang. Vele pagina's zijn al vol geschreven over hoe je de bezetmelders moet aansluiten en gebruiken. Wij werken met de Viessman 5217 en de HSI-88 en zijn over deze combinatie zeer tevreden.


De baan is nu zover dat de treinen technisch goed rijden van het ene spiraal naar het andere via de route door de bergen. Ook het extra spoor wat boven op de spiralen ligt werkt naar behoren. Zie de onderstaande foto's.






Als de trein vanuit het linker spiraal komt en naar het andere spiraal toe wilt dan krijgt hij na het verlaten van het linker spiraal een kort stukje rechtdoor en maakt dan een bocht naar rechts. Deze bocht wordt voorzien van een berg. Voor de aanleg hiervan zijn reeds de eerste portalen geplaatst.
Ook voor het extra spoor worden de portalen geplaatst en zal door deze berg voeren. Voor dat dit extra spoor in de berg verdwijnt gaat hij over een brug heen zie foto onder.



We gaan deze week aan de bouw van de berg beginnen en hopen aan het einde van de week al de ruwbouw gereed te hebben. We bouwen volgens het systeem van Noch. Dus eerst de ronde latjes verwerken met de kunststofhoudertjes, daarna het aluminiumgaas en dan het gips. Na het gips wordt er graniet plamuur aangebracht. Volgende week foto's van dit werk. In deze berg wordt de tv toren geplaatst en door middel van een weggetje bereikbaar gemaakt.





Tot zover de update en tot volgende week, de Krokodil.
Re:Baan van Krokodil
peterke33
gast

Re:Baan van Krokodil
hallo krokodil,

dat ziet er ook al mooi uit,kijk graag uit naar verdere afwerking van je baan.

groeten peter(ke33)
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan van Krokodil
Hallo Krokodil,

Mooie portalen, je zou het bijna met klei kunnen doen  :mrgreen:

Ben benieuwd hoe die bergen worden van jullie.

Gr Einte
Re:Baan van Krokodil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil
Hallo Hans en Piet,

Die berg gaat wel erg mooi worden heb ik zo het idee  :mrgreen: :mrgreen:.
Moeten we weer een heleweek wachten op de nieuwe update.

Ik denk dat je met een booster makelijk alle wissels kunt schakelen, ze schakelen immers om de beurt door koploper dus erg veel stroom zal er tegelijk niet lopen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil
Varekamp
gast

Re:Baan van Krokodil
Dat ziet er veel belovend uit zeg! je hebt prachtig materiaal en een mooie baan. Ben benieuwd naar je afwerking ervan.
Zie met belangstelling je volgende up-date  :D

Groeten Ronald  :D
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2008

offline
Re:Baan van Krokodil
Hallo Hans & Piet, (zijn dit de goede namen?)

Wat is dit weer een indrukwekkende update. Je weet niet waar je het eerst moet kijken om alles in je op te nemen, zo mooi wordt het al ! Ik ben zeer benieuwd hoe alles verder gaat verlopen, maar dat zal ongetwijfeld weer de moeite waard zijn, denk ik !! Veel succes, en tot gauw !?!  :D

groeten, Willem.
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2009

offline
Re:Baan van Krokodil
Dit ziet er als een zeer nette (en ruime) baan uit. Ben benieuwd wat dit allemaal gaat worden en ga dit draadje dan ook volgen.

Succes met de verdere bouw.
gr, Corné
Re:Baan van Krokodil
Krokodil
gast

Re:Baan van Krokodil
Hier een up-date van de baan. Allereerst wil ik iedereen bedanken voor hun positieve reacties. Als er vragen zijn stel ze gerust. We zullen proberen ze zo goed als mogelijk is te beantwoorden.
Een vraag was kloppen de namen Hans en Piet? Dit is juist, de baan wordt gemaakt door Hans en Piet.

Zoals beloofd gaan we de berg maken welke de treinen tegen komen als ze uit de linkerspiraal komen en naar het rechtse spiraal toe rijden. We werken volgens het systeem van Noch. We gaan eerst de onderdelen welke in de berg ingebouwd zitten vorm geven. Dit is hier de tv mast en het wandelpad ernaar toe. Zie foto hieronder,



Nadat deze onderdelen zijn bevestigd gaan we de berg vorm geven tegen de achterwand. Dit doen we door middel van latjes te bevestigen in de vorm zoals je het zelf voor ogen hebt. Zie foto hieronder,



Nadat we deze latjes hebben bevestigd gaan we de andere ronde houtjes bevestigen en zo de berg zijn vorm geven, zie foto hieronder,



Als de houtjes zijn vast gemaakt, wordt gedaan met een electrische lijmpistool, is het tijd om het aluminiumgaas aan te brengen. De wat grotere vlakken bedek ik met stukken gaas en lijmt dit vast met het lijmpistool. De kleinere stukjes doe ik met speciaal papier wat niet water doorlatend is. Zo maken we de gehele berg af Zie onderstaande foto.



Na deze handeling gaan we de berg gipsen. We knippen van de gipsrol allemaal handelbare matjes welke we door lauw water halen en via de zijkant van het bakje naar boven trekken. We doen dit zo om het overtollige water af te voeren het bakje in. We leggen het matje op het gaas en strijken het met wat water glad. De volgende matjes worden 50% over het andere matje heen gelegt.  De kleinere stukjes of moeilijke hoekjes knippen we een stukje gips af en leggen het droog op de plaats die we willen en bestrijken het met een kwastje water. Zie foto's hieronder,





Nadat het gips droog is hebben wij ervoor gekozen om graniet mortel aan te brengen. Graniet mortel is donker grijs en niet zo glad van postuur. Door deze mortel krijgt de berg zijn kleur en ruw oppervlak. Zie foto onder,



Met deze mortel behandelen we de gehele berg. Zie foto hieronder



Zo tot zover deze up-date, volgende week gaan we de berg verder afmaken met gras etc. Volgende week is de laatste up-date voor mijn vakantie.
Tot volgende week, de krokodil.
Re:Baan van Krokodil
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Baan van Krokodil
Hans en Piet,

Mooie update en uitleg hoe je een berg kan maken.

Gr Einte
Re:Baan van Krokodil
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Baan van Krokodil
Dag Hans en Piet,

Wat een duidelijk verslag hoe deze berg tot stand komt, hij is nu al mooi laat staan als straks de begroeiing klaar is.

Jammer dat we maar een update per week krijgen  :( :( maak wel iedere keer een mooi verslag van jullie baan.

Ik heb jullie beiden nog een pb gestuurd  :wink: :wink:


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Baan van Krokodil
peterke33
gast

Re:Baan van Krokodil
hallo hans en piet,

wauww seg die berg dat ziet er top uit seg,knap hoe jullie te werk gaan.ik ga ook een berg maken op deze baan,handige tips die ik nu krijg van jullie.
alvast wens ik jullie fijne dagen aan jullie modelbaan;

groeten peter(ke33)