Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Digitale loc op analoge baan?

Gestart door Roland maandag 22 februari 2010, 22:14:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitale loc op analoge baan?
Lid sinds: 2008

offline
Digitale loc op analoge baan?
Hallo allemaal,

Ik wil graag één of twee locomotieven erbij kopen.
Op internet zie ik veel locomotieven staan die uitgerust zijn met een digitale decoder.

Nu is mijn vraag, kunnen deze zonder probleem op een analoge baan rijden?
Hoe zit het bijvoorbeeld met de omschakelpuls voor de rijrichting?
Werkt dit wel als de loc digitaal is?

En hoe zit het met de snelheid?
Ik lees verhalen dat de snelheid van digitale loc's op een analoge baan zeer langzaam is.

En, tot slot, zijn er nog andere dingen waar je om moet denken als de loc digitaal is uitgevoerd?

Ben even benieuwd,

Groet,

Roland.
Re:Digitale loc op analoge baan?
Hoi Roland,

dit moet geen probleem zijn. Vooral niet als het Marklin loks zijn.
Wel moet je er, volgens mij, opletten dat je een witte analoge trafo hebt.

Dit omdat de oude blauwe trafo een te hoge omkeerpuls kunnen geven :(.

Maar digitaal rijden is zoveel leuker. Je kan al voor een paar tientjes een mobile station kopen 8).

Groetjes Sander
Re:Digitale loc op analoge baan?
Citaat van: Seinwezen op maandag 22 februari 2010, 22:39:42

Maar digitaal rijden is zoveel leuker. Je kan al voor een paar tientjes een mobile station kopen 8).

Groetjes Sander

daar kun je over twisten...
ik kan me heel goed voorstellen dat de mensen die al 40 jaar analoog rijden het leuker vinden om dit te blijven doen,en met een mobile station kun je nog vrij weinig.
eigenlijk zou je een cs1/2 of ecos 1/2 moeten kopen om echt te kunnen profiteren van digitaal.

maar je kunt inderdaad mits je een witte trafo hebt zonder problemen met digitale locs op je analoge baan rijden.
Re:Digitale loc op analoge baan?
Hallo Roland,

Sander heeft gelijk, oudere decoders zoals een delta of een 6080 of 6090 hebben geen
problemen met de hoge stroompuls om om te schakelen.
Latere modernere decoders, bv deze die niet met kleine schakelaars werken voor de adressen gaan onherroepelijk  kapot met oude transfo's.
In het boekje van de lok staat vermeld welke transfo's je mag gebruiken, probeer het niet met een
ander.
Persoonlijk rij ik ook wel veel liever digitaal dan analoog maar dat is mijn keuze.

Mvg

Olivier

Re:Digitale loc op analoge baan?
Zonder een discussie uit te lokken of men wel of niet digitaal moet rijden: hartelijk dank voor de reacties.

Ik heb nog een flink aantal blauwe trafo's hier en geen enkele witte.
Die zouden dus eventueel moeten worden omgeruild.

Is het ook mogelijk om bij een digitale loc het hele digitale gedeelte eruit te halen en dan bijvoorbeeld een rijrichtingsschakelaar van Uhlenbrock erin te plaatsen?
Deze bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=218798

Overigens heb ik al één loc voorzien van deze rijrichtingsschakelaar, maar die loc was al analoog en deze rijrichtingsschakelaar heb ik toen gekocht omdat er met het relais wat mis was. Dit stukje elektronica werkt wel goed, maar de vraag is dus, kan dit ook met een digitale loc worden gedaan?

De decoder kan dan denk ik wel weer op internet worden aangeboden want sorry, ik ben niet van plan om digitaal te gaan... (enne, denk aan de eerste regel van dit bericht  :wink: )
Re:Digitale loc op analoge baan?
Hoi Roland,

je kan de decoder vervangen voor zo module. Alleen hebben de meeste digitale loks een gelijkstroommotor :?.
Dan heb je deze module nodig :).
Maar het is denk ik goedkoper een witte trafo te kopen. Deze bijvoorbeeld 8).

Maar je kan het ook gewoon eerst proberen. En dan, als het fout gaat, er alsnog een module in zetten.

Groetjes Sander
Re:Digitale loc op analoge baan?
Maak je geen zorgen, van mij hoef je niet digitaal te gaan. Ik heb ook nog een buurman die kolen stookt. :wink:

Maar weet waar je aan begint.

De meeste zo niet alle digitale loks hebben een gelijkstroom motor, analoge 3-rail loks hebben een wisselstroom motor. Daarvoor heeft Uh* dus 2 verschillende rijrichtings schakelaars (55500 en 55700). Dat Conrad ding in je link is voor een AC lok.

Als je analoog rijdt met een decoder heb je veel beter rij eigenschappen zoals b.v. ook cruise control. Dat ga je dus allemaal missen.

De decoders die je uit M* loks gaat slopen zijn nagenoeg niets waard.

Mijn advies zou zijn: vervang je trafo's. Die zijn voor een prikkie te koop op een beurs. Daarmee bespaar je gedoe en de prijs van die Uh* dingen.

Gr, Ben.
Re:Digitale loc op analoge baan?
Citaat van: spoorman op dinsdag 23 februari 2010, 10:24:38
...
Mijn advies zou zijn: vervang je trafo's. Die zijn voor een prikkie te koop op een beurs.
...

Klopt,
Heb afgelopen weekend nog een werkende witte M*-trafo gekocht in Houten voor 22 euro.

Groeten,
Ton.
Re:Digitale loc op analoge baan?
Ok, ok, ok, ik hoor het al  :lol:

Kijk, dat bedoelde ik trouwens nou, ik wist dus niet dat de digitale loc's een gelijkstroommotor hadden. Voor het zelfde geldt had ik zo'n AC-module besteld en moest het dus een DC-module zijn.

De vier loc's die ik heb zijn allemaal analoog, maar wil er graag één of twee bij hebben, en tegenwoordig is dus alles digitaal, dus vandaar de vraag. Ik zie trouwens af van dat ombouwen. Trafo's vervangen levert een sneller resultaat op, hi. Nou, we gaan maar eens wat 2dehands sites af om eens te loeren.

Iedereen dank voor de reacties, ik kan weer even vooruit, de portemonnee helaas wat minder  :(

Roland.
Re:Digitale loc op analoge baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Digitale loc op analoge baan?
Digitale Märklin-locs moeten inderdaad zonder problemen kunnen rijden op zo'n witte trafo. Bij niet-Märklinlocs moet je even oppassen: Niet alle decoders van andere merken ondersteunen analoog wisselstroomgebruik. Ze doen dan niks of je rookt ze uit met de omschakelpuls. Probeer dat dus na te gaan voor je koopt :idea:

Om dezelfde reden moet je oppassen met van oorsprong analoge Märklin-locs die zijn omgebouwd naar digitaal. Daar hoeft niet per definitie een Märklin-decoder in te zitten. Informeer daar dus even naar voordat je tweedehands locs koopt ;-)

In die gevallen kun je de decoder vervangen door de genoemde module.

Citeerik wist dus niet dat de digitale loc's een gelijkstroommotor hadden
Niet alle digitale locs hebben per definitie een gelijkstroommotor. Locs met bijvoorbeeld een Märklin Delta- of een 6080-decoder hebben gewoon wisselstroommotoren. Maakt in jouw geval niet uit omdat die decoders tegen de omschakelpuls kunnen...
Maar: Er zijn ook decoders in de handel die op een veldspoel van een wisselstroom motor een magneet kunnen emuleren (nabootsen). Daarvoor hoef je dus geen permanentmagneet te plaatsen om er de gelijkstroommotor van te maken die de decoder nodig heeft. Haal die decoder eruit en het is gewoon weer een wisselstroommotor... :-)

Kortom: Let op wat je koopt als je tweedehands gaat shoppen, er zijn nogal wat varianten mogelijk.

Succes!

Martijn
Re:Digitale loc op analoge baan?
Hallo Martijn,

Dank voor de uitgebreide informatie. Het is dus zaak om uit te zoeken wat voor loc het van oorsprong is en wat voor decoder er in zit.

Heb ook al wat anders zitten denken:
Er zal wellicht een manier zijn om de netspanning aan te passen. We wonen in een nieuwbouwwijk vlakbij het trafohuisje en de netspanning ligt hier op 230/235 Volt.

Een meting aan de trafo leerde dat de normale vaste spanning op 18,1 Volt ligt.  :shock:
De omkeerpuls-spanning bedroeg maarliefst 30,4 Volt!  :shock:

Als de primaire zijde van de trafo zou eens minder spanning zou bevatten, dan zou het probleem (lijkt mij) verholpen kunnen worden. Ik zoek dus eigenlijk een omvormer van 230 naar 210/220 Volt, hi, liefst iets regelbaars.

Ik ga eens wat schema's induiken, dit is best zelf te maken volgens mij.

Roland.
Re:Digitale loc op analoge baan?
Blausee-Mitholz
gast

Re:Digitale loc op analoge baan?
Citaat van: Acido op dinsdag 23 februari 2010, 22:53:02
Kortom: Let op wat je koopt als je tweedehands gaat shoppen, er zijn nogal wat varianten mogelijk.

Let dan ook op dat er decoders zijn die absoluut niet tegen de omschaqkelpuls kunnen en dan ook niet geschikt zijn voor analoog 3-rail.
Decoders van keuhn is zo'n voorbeeld, staat ook in hun handleiding.

Mvg, Johan
Re:Digitale loc op analoge baan?
Ik heb digitale Marklin locs in gebruik in combinatie met de blauwe trafo. Deze werken perfect analoog.

groetjes
Henk
Re:Digitale loc op analoge baan?
je kunt ook een trafo met minder uitgangs stroom kopen,een 110v trafo verbrandt toch als je hem aansluit hier? ik rij digi,dus ik weet niet hoeveel stroom je nodig hebt voor die puls,maar anders kun je een sectie maken voor omschakelen, ik noem maar iets......
Re:Digitale loc op analoge baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Digitale loc op analoge baan?
Citaat van: Blausee-Mitholz op woensdag 24 februari 2010, 17:02:19
Citaat van: Acido op dinsdag 23 februari 2010, 22:53:02
Kortom: Let op wat je koopt als je tweedehands gaat shoppen, er zijn nogal wat varianten mogelijk.

Let dan ook op dat er decoders zijn die absoluut niet tegen de omschaqkelpuls kunnen en dan ook niet geschikt zijn voor analoog 3-rail.

Dat zeg ik toch?

Citaat van: Acido op dinsdag 23 februari 2010, 22:53:02
Bij niet-Märklinlocs moet je even oppassen: Niet alle decoders van andere merken ondersteunen analoog wisselstroomgebruik. Ze doen dan niks of je rookt ze uit met de omschakelpuls.

Wel het hele bericht lezen, Johan :-P
Re:Digitale loc op analoge baan?
Hahaha, wat een misverstanden, hi.  :lol:
Als je inderdaad een 110 Volt trafo hier in het stopcontact steekt en je hebt de trafo in de hand, dan krijg je zomaar ineens een korte broek en zwart haar  :D :D

Nee, ik bedoelde dus om de spanning van 230 Volt omlaag te brengen naar 215 of 220 Volt. Achteraf gezien (ehhh, nu dus), heb ik toch maar besloten om voor een iets makkelijkere aanpak te gaan en de blauwe trafo's in te wisselen voor de witte. Staan er enkele op internet te koop voor niet te veel geld.

Dank allemaal voor de reacties, als ik dus een loc koop, moet ik eerst vragen of zien te achterhalen welke decoder erin zit en of dat wel kan met analoog bedrijf. Behalve dan als de loc alleen maar analoog kan rijden...  :roll:

Roland.
Re:Digitale loc op analoge baan?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Digitale loc op analoge baan?
Ik gebruik zelfs een oude Temsi-trafo, in analoog bedrijf dus. Dat gaat uitstekend in combinatie met digitale locs. Ik moet er eerlijkheidshalve bijzeggen dat ik er weinig mee omschakel omdat ´ie op een doorgaand baanvak staat, dus zelfs meestal op dezelfde snelheid. Misschien is dat nog een toepassing voor je oude trafo´s?
Re:Digitale loc op analoge baan?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:Digitale loc op analoge baan?
Tip: Oude trafo's kun je prima gebruiken voor wissels e.d. of groepen verlichting, die dan nog dimbaar zijn ook :-)
Re:Digitale loc op analoge baan?
Citaat van: Acido op woensdag 24 februari 2010, 21:05:56
Tip: Oude trafo's kun je prima gebruiken voor wissels e.d. of groepen verlichting, die dan nog dimbaar zijn ook :-)

Om die reden (verlichting) heb ik hem ook recent gekocht :)

Groeten,
Ton.
Re:Digitale loc op analoge baan?
mathijs-spoor3
gast

Re:Digitale loc op analoge baan?
kan best met oude trafo alleen de witte trafo's hebben een lagere start snelheid geloof ik
Re:Digitale loc op analoge baan?
ik gebruik hier zelf een oude blauwe trafo (omdat mijn ms het nu even niet doet), maar als ik dit hier allemaal lees, kan dat blijkbaar kwaad??  :? :shock:

ik heb nog geen probleem ondervonden, moet ik hiervoor uitkijken, of kun je die blauwe toch gewoon gebruiken voor analoog bedrijf, (er word trouwens gezegd dat de blauwe een te hoge puls geeft??, dat lijkt me raar aangezien het juist een 220V trafo is en geen 230V)

gr, Ron
Re:Digitale loc op analoge baan?
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:Digitale loc op analoge baan?
Citaat van: erasion op donderdag 29 juli 2010, 11:46:13
ik heb nog geen probleem ondervonden, moet ik hiervoor uitkijken, of kun je die blauwe toch gewoon gebruiken voor analoog bedrijf, (er word trouwens gezegd dat de blauwe een te hoge puls geeft??, dat lijkt me raar aangezien het juist een 220V trafo is en geen 230V)

Dat is juist niet raar. Een trafo die voor 220 Volt gemaakt is zet het om naar 16Volt.
Sluit je die zelfde trafo aan op een hogere spanning 230 Volt dan wordt de uitgangsspanning ook hoger (stop je er meer in krijg je er meer uit). Het verschil is het grootst wanneer de omschakelpuls wordt gegeven, en dat is dan ook wat je decoder kan slopen.
Re:Digitale loc op analoge baan?
Heb het gemeten... 32 Volt wisselspanning tijdens de omschakelpuls...

Da's heel, heel veel meer dan de 24 Volt die hiervoor voorgeschreven is.
Geen wonder dat elektronica zoals decoders stuk gaan.
Inmiddels gebruik ik de witte om te rijden en de blauwe gaan gebruikt worden voor verlichting.

Maar baai de wee, dit topic was al aardig oud... laatste post was februari...
Re:Digitale loc op analoge baan?

Roland,

Is bekend en is eerder uitgebreid over geschreven.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14502.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21879.msg365579#msg365579

In ene draadje heb ik ook wat meetgegevens geplaatst, in grote lijnen gelijk aan wat jij meet.

Met grote diodes, groter dan op de foto's in het 2e draadje, kun je de spanning verlagen.
Ik heb toevallig gister hier eindelijk weer wat aan gedaan en ben een versie met grote diodes aan met testen met een hele oude blauwe trafo. Maar trafo ging gek doen, weet nog niet of dit aan de trafo, de baan of combi met de diode spanningverlaging licht.

Eerder met kleine diodes wel netjes spanning verlaagd, alleen werden die te heet (overbelast bleek bij nadere controle).


Digi loks rij ik wel gewoon kort analoog, maar met ultra korte omschakelpuls, straks met deze diode verlaging, als het lukt, voel ik mij een stuk veiliger.


Voor wat betreft snelheid: moderenere loks rijden realistischer qua snelheid dan oude analoge, die gewoon véél te hard reden op schaalsnelheid.


Re:Digitale loc op analoge baan?
Hajo

De decoder zorgt er toch voor dat je gewoon analoog kunt rijden? Waarom zou je dan een ultra korte omschakel puls moeten geven?
Ik heb weliswaar niet continu analoog gereden maar als test deden ze het prima.

groet Hennie
Re:Digitale loc op analoge baan?

Hennie, zie dus de tekst hierboven en die draadjes:
oude trafo's geven mede door 230V in de praktijk te veel spanning af, veel meer dan de aangegeven 24V.

En omdat het ~is, is piek spanning nog 1,5 maal hoger, verschil Vmin en Vmax is bijna 90V!. Loopt een beetje te veel op dus.  Dempen tot aangegeven waarden is veiliger, die omruilactie Blauwe trafo was niet helemaal voor niets. Ene decoder kan er beter tegen dan andere. Maar om veilig te zitten...