Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar

Gestart door Populier dinsdag 01 juni 2010, 01:51:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar
Ik gebruik als bezetmelding, tot volle tevredenheid, bij de M-rail stroom detectie. Het is wel  lastig om de verschillende loks op de juiste plaats te laten stoppen. Dit heeft natuurlijk te maken met de plaats van de sleper. Met name  bij het duwen bij rangeren eist zorg. Ik vroeg mij af of het niet mogelijk is om zowel stroom als massa detectie te gebruiken, uiteraard met verschillende modules. Ik dacht er daarbij bijv. aan om een rangeerterrein uit te rusten met massadetectie. Of dat voordelen biedt weet ik niet maar vandaar de vraag.

groet Hennie
Re:gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar
hoi Hennie,
ik rijd zelf ook met m-rail, in opbouw fase even een vraag welk merk  massa detectie  heb je, en zijn deze goed?
gr Bert
Re:gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar
hallo Bert,
In de eerste zin staat: ik gebruik...
M.a.w. ik kan je wel vertellen wat de ervaringen daarmee zijn, maar over massa detectie moet ik het antwoord schuldig blijven. Weet wel dat massadetectie bij M-rail lastig is. Eigenlijk alleen goed te doen met speciale rails.

gr. Hennie
Re:gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar
Je kunt zowel stroomdetectie als massadetectie gebruiken.
Massadetectie bij m-rail is wel niet gemakkelijk.

Mvg,
Peter
Re:gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar
Citaat van: Freak op dinsdag 01 juni 2010, 07:41:32
Je kunt zowel stroomdetectie als massadetectie gebruiken.
Massadetectie bij m-rail is wel niet gemakkelijk.

Mvg,
Peter

Bij de laatste (geweldig gezellige!) Gastendag in 's-Hertogenbosch, heb ik een tijd staan praten met een oudere Rotterdammer, die zijn gehele zéér grote baan met M-rails, in de loop der jaren volledig voorzien had van massa detectie.
Volgens zijn zeggen, wel veel werk maar goed te doen! 8)

Misschien wil hij (indien hij dit leest) hier op reageren?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar
hoi Hennie

ik bedoelde stroomdetectie :oops:

gr Bert
Re:gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar
Aha
Dat is niet zo moeilijk: gewoon de middenrail isoleren met een stukje stevig papier. Je kunt varieren met de lengte want de rail wordt gevoed met de terugmeldmodule. Ik gebruik zowel Uhlenbrock (63340) als twee  zelfbouw modules van Huub Maaskant. BMD 16N-SD gekoppeld met een S88LN adapter voor loconet van Wim Ros.
Je moet wel tussen de detectiepunten de baan apart voeden maar met een beetje solderen is dat zo voor elkaar. Ook zonder stroomdetectie moet je zeker bij M-rails om de meter een voeding maken. IK werk met de IB basic en loconet bekabeling.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

groet Hennie

Vergeet bijna de reactie van AlbertJan:  :x ik zou inderdaad wel eens willen weten hoe die dat gedaan heeft. Hopelijk komt er een reactie
Re:gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar
Ik ben dan geen oudere Rotterdammer. Maar ook ik heb mijn schaduwstation ca. 7 meter lang voorzien van 8 rails met ieder twee blokken en dat met gewone M rails. Ik maak gebruik van massadtectie met  de zgn M Track module en rijd analoog. Ik heb van alle rails incl de wissels (14 stuks) in het schaduwstation, één rail geïsoleerd met krimpkous. Het was erg veel werk. Maar ja je hebt nu eenmaal zoveel rails en dan is het jammer om dit niet te gebruiken.  Door vele schakelingen met en tussen de modules, rijden mijn 15 treinen geheel automatische af en aan en zoeken bij binnenkomst in het schaduwstation hun vrije baan. Bij mij werkt massadetectie uitstekend.
Re:gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar
Hallo Frans
Ook ik ben geen oudere Rotterdammer(al is daar niets mis mee  :mrgreen:)
Ik ben ook met krimpkous in de weer geweest, maar vond dat toch te veel werk. Met stroomdetectie hoef ik alleen een stukje papier over het contact te vouwen en klaar is kees. Het is wel een duurdere oplossing, maar het werkt naar mijn mening ook prima.

groet Hennie
Re:gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar
Beste heren allemaal,

ik hem ook m rails en ben me aan het inlezen nou hoor ik jullie over krimp kous heeft iemand toevallig foto'van hoe dit in elkaar zit ??
of een beschrijving. wil graag met massa detectie gaan rijden en niet met stroom detectie.

hoor graag van jullie
Re:gebruik stroomdetectie en massadetectie naast elkaar
Heb geen foto maar het is niet zo moeilijk te beschrijven: 1 railstaaf losmaken door de haakjes voorzichtig naar buiten te buigen, krimpkousje er overheen schuiven, terugplaatsen en voorzichtig haakjes terug buigen. Vervolgens met een scherp mesje de bovenzijde van het krimpkousje verwijderen en voila de rail is klaar. Zie ook bijgaande link:   http://www.stayathome.ch/kontaktgleise.htm   daar staat ook een foto bij.
Het is wel een heidense klus.
gr. Hennie