Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw Plan-V

Gestart door firefighter zondag 31 december 2006, 11:30:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Plan-V
firefighter
gast

Ombouw Plan-V
Ik heb een plan-V van Fleischeman, wisselstroom uitvoering.

Wie kan mij vertellen met welke decoder ik deze kan ombouwen naar Marklin -digitaal??


Groeten Marcel
www.stoompagina.nl
Re: Ombouw Plan-V
firefighter
gast

Re: Ombouw Plan-V
Bedankt voor de tip.
Re: Ombouw Plan-V
vardex
gast

Re: Ombouw Plan-V
Een lokpilot en een fleischmann motor vind ik zelf geen goede combinatie.

Ikzelf geef dan de voorkeur aan een kuehn T125.
Met deze kun je dan wel niet meer analoog op wisselstroom rijden, maar of dit zo erg is.

De marklin 60901 doet het overigens ook wel goed.

Bart
Re: Ombouw Plan-V
Blausee-Mitholz
gast

Re: Ombouw Plan-V
Citaat van: vardex op maandag 01 januari 2007, 14:07:32
Een lokpilot en een fleischmann motor vind ik zelf geen goede combinatie.
Bart

Hallo Bart, kun je ook aangeven waarom je dat geen goede combinatie vind?

Mvg, Johan.
Re: Ombouw Plan-V
SNEAK
gast

Re: Ombouw Plan-V
ik heb ook een plan-v met esu decoder, werkt prima, mooie optrek/afrem vertraging en al  :)
Re: Ombouw Plan-V
arge
gast

Re: Ombouw Plan-V
Hallo,

Ik heb er gewoon eem marklin 60760 ingezet. Hij schokt echter wel een beetje op hele lage snelheid, dit zou eventueel aan het contact van de sleper of aan het massa contact kunnen liggen, ik moet hier nog eens naar kijken. Op volle snelheid loopt hij vloeiend en probleemloos. Verder moet ik de lampjes nog aansluiten, probleem is de 2polige stroomgeleidende koppeling, Ik heb hier nu voeding + massa doorlopen, betekent echter dat ik 3 draden extra moet laten lopen, de gele en grijze voor de lampjes + de retourdraad. Hoe ik dit ga oplossen weet ik nog niet.

Ik hou je op de hoogte !
Re: Ombouw Plan-V
vardex
gast

Re: Ombouw Plan-V
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 01 januari 2007, 14:10:55
Citaat van: vardex op maandag 01 januari 2007, 14:07:32
Een lokpilot en een fleischmann motor vind ik zelf geen goede combinatie.
Bart

Hallo Bart, kun je ook aangeven waarom je dat geen goede combinatie vind?

Mvg, Johan.

Ik vind de motor met een ESU futloos. Normaal gesproken is de lokpilot mijn favoriete decoder, maar in  combinatie met GFN motoren vind ik het maar minnetjes.

Ik vermoed ook dat het met een plan V wel meevalt,deze hoeft immers nauwelijks te trekken, maar een oudere BR120 met een vrij lange overbrenging mist toch behoorlijk trekkracht met de ESU. Met de kuehn loopt hij als een zonnetje.

bart
Re: Ombouw Plan-V
vardex
gast

Re: Ombouw Plan-V
Citaat van: arge op dinsdag 02 januari 2007, 13:45:54
Hallo,

Ik heb er gewoon eem marklin 60760 ingezet. Hij schokt echter wel een beetje op hele lage snelheid, dit zou eventueel aan het contact van de sleper of aan het massa contact kunnen liggen, ik moet hier nog eens naar kijken. Op volle snelheid loopt hij vloeiend en probleemloos. Verder moet ik de lampjes nog aansluiten, probleem is de 2polige stroomgeleidende koppeling, Ik heb hier nu voeding + massa doorlopen, betekent echter dat ik 3 draden extra moet laten lopen, de gele en grijze voor de lampjes + de retourdraad. Hoe ik dit ga oplossen weet ik nog niet.

Ik hou je op de hoogte !

Een mogelijkheid:jaag gewoon de lichtfunctie door de koppeling en sluit hier met een paar diodes een eventuele binnenverlichting op aan. (let wel op je stroomverbruik,gebruik eventueel de roco 16v/20mA lampjes)

Retourdraad weglaten en alles gelijk aan de massa.
Sleepcontact en decoder zitten dan in de motorwagen.

Bart
Re: Ombouw Plan-V
arge
gast

Re: Ombouw Plan-V
Ja Bart.

Dat lijkt me inderdaad een oplossing. Ik neem aan dat ik dan wel flakkerende lampjes krijg ?

Ik denk idd dat ik jouw oplossing toch ga kiezen, ik moet alleen kijken of ik het sleepcontact goed gezet krijg onder het motorstel en 2 ground aansluitingen naar de wielstellen moet ik goed maken. De groundaansluitingen voor zover ik nu kan zien zitten momenteel alleen aan het niet-motorstel. Vandaar dat ik deze meegeef door de koppeling. Ik ga dan gewoon de gele en grijze door de koppeling jagen maar ook een losse oranje draad laat ik naar het motorstel gaan om de flakkerende lampjes te vermijden, ik vind dat toch mooier :D
Re: Ombouw Plan-V
arge
gast

Re: Ombouw Plan-V
Bart,

in eerste instantie meende ik dat dit een goede oplossign was. Echter ik kom tot het volgende:

de sleper kan ik niet aan het motorstel vastmaken aangezien het wielstel waar de sleper aanzit, speciaal is, niet geschroefd, het wielstel in het motorstel wel, dus dit past al niet. Ik kan dus nog steeds geen sleepcontact maken aan het motorstel. Het wielstel aan het motorstel is ook van die aard dat wanneer ik er al een sleper onder zou krijgen, ik de sleper niet helemaal zou in kunnen drukken, waardoor de trein vastloopt op een wissel.

Helaas denk ik toch dat ik dus voor de lampjes 3 draden extra door de 2 stellen moet gaan trekken, in totaal dus 5, waarvan 2 door de connector.

Groet

arge
Re: Ombouw Plan-V
vardex
gast

Re: Ombouw Plan-V
Fleischmann levert komplete slepers met een houder eraan die je zo onder het draaistel kan klikken.
Voor het draaistel van de motorwagen is dit ook mogelijk,maar je dient dit wel eerst iets smaller af te snijden om het "klikken"goed te laten lukken.

Morgen plaats ik wel even een fotootje van zo'n ombouw.

Bart
Re: Ombouw Plan-V
arge
gast

Re: Ombouw Plan-V
oke

bedankt :)