Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

wisselprobleem

Gestart door ton van doorn zaterdag 29 mei 2010, 22:49:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wisselprobleem
ton van doorn
gast

wisselprobleem
IK ben bezig een HO modelbaan aan te leggen. Ik heb 15 wissels. Allemaal op dezelfde manier geschakeld. Gele draad via een verzamelblok naar gele bus van trafo. De twee blauwe draden gaan naar de schakelkastjes. Dit zijn er vier. Die zijn allemaal gekoppeld en vervolgens loopt er een draad naar de bruine bus. 13 wissels doen het goed. Twee doen het niet (zitten gewoon opgenomen in het baanvak). Ik heb de draadverbinding gecheckt. Deze is okee. De schakelaar is okee. Het licht van de twee doet het ook niet. Ik heb een trafo van 10VA. Ook nog een reserve. Als ik de twee wissels apart zet op een trafo, doen ze het. Dus die zijn ook okee. Moet ik zoeken naar een sluiting? Het baanvak staat geheel onder spanning. Ook bij de twee niet functinerende wissels. Trein rijd er gewoon overheen, stopt niet wegens stroombebrek. Kortom, ik kom er niet uit. Wie kan mij advies geven.
Re:wisselprobleem
impulsief
gast

Re:wisselprobleem
wat is de spanning op de wissel? op het moment van schakelen? en gaat het om nieuwe of gebruikte wissels en van welk merk?

als je de wissel die het niet doet aansluit op een andere uitgang van het schakelkastje wat doet de wissel dan?
Re:wisselprobleem
Lid sinds: 2006

offline
Re:wisselprobleem
Haal eens 2 andere wissels los v/d blokjes, en dan kijken of de 2 die het nu niet doen, het dan wel doen !, dan is het een vermogens probleem 8)

Mvg Gert
Re:wisselprobleem
Lid sinds: 2006

offline
Re:wisselprobleem
Ik denk dat het in de bedrading zit als de lampjes het ook niet goed doen.

(Gaat het over M-, K- of C-rail wissels ? Welk artikelnummer? )

groetjes
Henk
Re:wisselprobleem
leonardus
gast

Re:wisselprobleem
ja ik denk dat wat V200marklin zei juist is je hebt een trafo van 10 va en je sluit daar 15 wissels op aan (1lampje = 1va dus 15lanpjes =15 va) je komt power tekort, een andere grotere trafo doet wonderen.

groetjes van Leonardus HH
Re:wisselprobleem
ton van doorn
gast

Re:wisselprobleem
Bedankt voor uw reacties.

Bijna alle reacties gaven tips die ik kon gebruiken. Ik heb de wissel verwisseld met twee andere. Bij inwendige inspectie van één wissel bleek er een vals kontact met een klein draadje de storing te zijn. De tweede wissel was al gammel en zal door te weinig stroom onvoldoende reageren. Ik heb er nu maar even een handmatige tussengezet. Ik ga nu op zoek naar een electrische 5202/5221 met bocht naar rechts. Overigens heb ik M-rails. Oud spul, maar goed genoeg voor een beginner. En ik ga op zoek naar een trafo met meer vermogen.

Nogmaals bedankt voor reactie en ik ga weer verder met afbouwen.
Met vriendelijke groet

Ton van Doorn
tonvandoorn[at]yahoo.com

edit Johan e-mail spambot veilig gemaakt
Re:wisselprobleem
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:wisselprobleem
Hoi Ton,
Je kunt ook alle wisselverlichting losmaken van de baanstroom. Vervolgens kun je de wisselverlichting op een aparte stroomkring aan sluiten waar je normaal ook bv. je huisjes mee verlicht.

Is even een werkje maar al die gloeilampjes gebruiken best veel stroom.

Je kunt dan overdag de wisselverlichting ook gewoon uitlaten.

Groet

Ronald
Re:wisselprobleem
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:wisselprobleem
Dag Ton.
Je hebt nog een (oude?) 10 VA Märklin trafo.
Voor heel weinig geld (10-15 euro) koop je een (vrijwel) nieuwe 32 VA trafo, deze worden op ons forum, MP of Houten veelvuldig aangeboden.
Je kunt dan je "oude" 10 VA voor verlichting of andere zaken gebruiken.

Succes.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.