Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

stroomvoerende koppelingen

Gestart door dennis29 vrijdag 28 mei 2010, 20:53:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
stroomvoerende koppelingen
Ik wil graag licht in wagons bouwen en wil dit graag doen via stroomvoerende koppelingen. Ik vind de marklin varianten behoorlijk prijzig, zeker als je de lichtstrips nog bij telt.
ik heb even op conrad lopen neuzen. Ik kom iets tegen van Tams : nr 247008 - 89.
is dit een goed alternatief ?
heeft iemand andere ideen ? (afgezien van onder iedere wagon een sleper bouwen of wagons doorverbinden met een draadje)
Re:stroomvoerende koppelingen
Hallo,

De koppelingen van Tams zijn 4-polige. Als je alleen verlichting toepast, kun je volgens mij 2-polige ook goed gebruiken. Viessmann (nr 5048) heeft 2-polige stroomvoerende koppelingen.

Groetjes

Harry
Re:stroomvoerende koppelingen
zijn er geen goedkopere oplossingen ?
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: dennis29 op vrijdag 28 mei 2010, 21:20:17
zijn er geen goedkopere oplossingen ?


Ik ben al een tijdje aan het klooien met goedkope oplossingen maar dat werkt voor geen meter.

Als dit goed werkt heb ik die prijs er wel voor over.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2008

GE45

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
In Modelspoor Magazine nr 90 (maart 2010) staat een artikel over stroomvoerende koppelingen (zelfbouw).

Michel
Re:stroomvoerende koppelingen
Ik gebruik al lange tijd de Märklin koppelingen en ook die van de fabrikant van de M koppelingen RTS.
Werken heel betrouwbaar.
Ook die van Viessmann zijn niet goedkoop.

Ben bang dat je voor een goede oplossingen toch de portemonnee zal moeten trekken
Re:stroomvoerende koppelingen
ik ben met het idee van de geluidsman aan het stoeien geweest ( mini stekkertjes) draadjes etc. heb er ook foto's van liggen kom er op korte termijn op terug, komt er in het kort op neer dat er goedkopere oplossingen zijn, vooral voor forumleden met kleine hele handige handjes, en voor forumleden die het geen bezwaar vinden dat er 2 draadjes tussen de wagons hangen.
wat je ook mee moet nemen in je beslissing zijn de kosten afgewogen tegen de kosten van een sleper en eventueel een decoder per wagon, je kunt een stam van 6 met sluitverlichting makkelijk aan 1 functiedecoder van 10 euro hangen eventueel met gebruik van een extra relais als het vermogen van de ledstrip hoger is dan wat de decoder kan leveren.
ik probeer dit weekend met foto,s en uitgewerkte ideeën te komen
Re:stroomvoerende koppelingen
Aliebengalie
gast

Re:stroomvoerende koppelingen
Impulsief.

Zeker geintresseerd in je foto's / schema's / ministekkertjes etc.
Sta voor de grote inbouw van ongeveer 20 rijtuigen,waarvan er div bij elkaar gaan rijden in een stam.
Het grootste probleem nu is dat er heel veel geluid van de slepers komt daar elk rijtuig is voorzien van eigen sleeper. Totaal rond de 15 rijtuigen hebben dit,jekan je voorstellen dat ik geen loc met sound nodig heb... :lol:
Verlichting hoef ik niet te schakellen met decoders (misschien later).
Maar wil nu met een rijtuig wat minste herrie maakt daar de stroom aftakken met mini stekkers naar het volgende rijtuig. Maximaal 5 rijtuigen kan ik koppellen ivm lengte opstelsporen. Als er bv stekkers zijn zoals in de sprinter dan zou ik zeker een eind komen. Met zwart draad en kort koppelingen ben je aardig op weg. Ben ook bezig met *M* stroom koppelingen maar denk dat dit het niet gaat worden.

Dus laat maar komen van het weekend..... :lol:
Alvast bedankt.

Mvg: Alex
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: impulsief op vrijdag 28 mei 2010, 23:23:39
ik ben met het idee van de geluidsman aan het stoeien geweest ( mini stekkertjes) draadjes etc. heb er ook foto's van liggen kom er op korte termijn op terug, komt er in het kort op neer dat er goedkopere oplossingen zijn, vooral voor forumleden met kleine hele handige handjes, en voor forumleden die het geen bezwaar vinden dat er 2 draadjes tussen de wagons hangen.
wat je ook mee moet nemen in je beslissing zijn de kosten afgewogen tegen de kosten van een sleper en eventueel een decoder per wagon, je kunt een stam van 6 met sluitverlichting makkelijk aan 1 functiedecoder van 10 euro hangen eventueel met gebruik van een extra relais als het vermogen van de ledstrip hoger is dan wat de decoder kan leveren.
ik probeer dit weekend met foto,s en uitgewerkte ideeën te komen

Ik wist dat jij aan aan het stoeien bent geweest met deze mini stekkertjes, het grootste probleem waar ik tegenaan loop is de onderlinge weerstand, de ene wagon duwt de andere zo uit de rails.

Ik heb er al een tijd niets meer aan gedaan en vind de koppelingen van Tams niet verkeerd.

Alleen heb ik een aantal wagons met andere koppelingen ( bedoel de schacht ) dus dat dan dan het volgende probleem.

Ook mijn TEE Ram is op een andere manier gekoppeld.

Ik ben erg benieuwd naar jou ervaring.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2021

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Hallo allen, ik heb een wagenset van marklin waar standaard stroomdoorvoerende koppelingen zijn gebruikt.

De koppelingen koppelen niet fijn los en vast maar geven wel de stroom goed door.

Waar ik wel last van heb is knipperende verlichting maar dat komt dan weer door de wijze waarop de massa gemaakt word.

Volgens mij heten dat massa veren, die werken bij mij niet goed.

Was daar maar een oplossing voor.

Groeten,
Gijs
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Gijs op zaterdag 29 mei 2010, 10:31:11
Hallo allen, ik heb een wagenset van marklin waar standaard stroomdoorvoerende koppelingen zijn gebruikt.

De koppelingen koppelen niet fijn los en vast maar geven wel de stroom goed door.

Waar ik wel last van heb is knipperende verlichting maar dat komt dan weer door de wijze waarop de massa gemaakt word.

Volgens mij heten dat massa veren, die werken bij mij niet goed.

Was daar maar een oplossing voor.

Groeten,
Gijs

Hoi Gijs,

ik ken dit verschijnsel niet maar misschien is het een idee om de massa met 2 veren uit te voeren.

Een aan het begin en een aan het eind van je stam.

Ik ga er wel vanuit dat je meerpolige koppelingen gebruikt heb waar dus ook de massa doorheen gaat.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2021

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Hoi Peter, het zijn enkelpolige koppelingen, ze komen zo uit de fabriek.

Elke wagon heeft zijn eigen massaveren.

De ene wagon knippert wel en de andere niet, word er gek van.

Ik dacht misschien heeft iemand een tip.

Groeten,
Gijs
Re:stroomvoerende koppelingen
Ik ben bezig met het inbouwen van verlichting met stroomvoerende koppelingen van Viessmann, zie HIER. Ik heb de Viessmann koppelingen in Houten gekocht, maar wilde eigenijk de tweepolige RTS koppelingen uitproberen. Die kon ik nergens vinden, vandaar. De koppelingen zijn wel duur, maar een sleper per wagon kost natuurlijk ook wat. Ik leid ziwel de massa als de stroomvoerende leiding door de hele trein, en wil eigenlijk ook m'n loks voorzien van zo'n koppeling, en dan een functie uitgang van de lok gebruiken. Die slepers maken inderdaad een hoop herrie!
Bij wagons met slechts één massaveer is het heel belangrijk dat de wielen goed schoon zijn, en ook de rails zelf natuurlijk. Dat voorkomt een hoop geknipper, maar niet helemaal.

Walter
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Gijs op zaterdag 29 mei 2010, 11:10:38
Hoi Peter, het zijn enkelpolige koppelingen, ze komen zo uit de fabriek.

Elke wagon heeft zijn eigen massaveren.

De ene wagon knippert wel en de andere niet, word er gek van.

Ik dacht misschien heeft iemand een tip.

Groeten,
Gijs

Je zou de assen eens in wasbenzine kunnen leggen en goed schoonmaken.

En je kunt een condesator in je wagons plaatsen, dit vangt de stroom dippen op.
Bij Digirails noemen ze dit een antiknipper condensator.

Niet gek worden, dit is op te lossen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Ik ben zelf ook bezig/bezig geweest met goedkope zelfbouw stroomvoerende koppelingen op basis van Roco universeelkoppelingen.

Kijk maar eens hier !

Groetjes,
Menno

P.S. Ik ga binnenkort weer verder experimenteren met die koppelingen. Ik heb al een nieuw en hopelijk verbeterd ontwerp in gedachten
Re:stroomvoerende koppelingen
Hoi allemaal,

Omdat ik met vaste stammen rij, zijn bij mij de wagons onderling verbonden met de stroomvoerende koppelingen van Marklin.
De verlichting wordt geschakeld door de functietoets van de loc. De locs zijn bij mij dan ook voorzien van stroomvoerende koppelingen.
Om het knipperen te voorkomen is in de loc een condensator ingebouwd. Het is inderdaad geen  goedkope oplossing. Walter heeft in dat opzicht gelijk maar voorkomt wel de nodig ergenissen.

Groetjes,
Rob
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: madmenno op zaterdag 29 mei 2010, 11:34:00
Ik ben zelf ook bezig/bezig geweest met goedkope zelfbouw stroomvoerende koppelingen op basis van Roco universeelkoppelingen.

Kijk maar eens hier !

Groetjes,
Menno

P.S. Ik ga binnenkort weer verder experimenteren met die koppelingen. Ik heb al een nieuw en hopelijk verbeterd ontwerp in gedachten

Hoi Menno,

Jou oplossing is ook niet verkeerd, wel een hoop gepriegel zo te zien.

Hier heb ik geen geduld voor  :( dus ik ga eens kijken naar fabrieks koppelingen.

Alleen heb ik een TEE Ram waar doormiddel van een soort haak construktie de wagons gekoppeld worden.

Ook heb ik nog een aantal rijtuigen waar geen schacht in zit maar de koppelingen met schroefjes onder de wagon zitten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Lid sinds: 2021

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Hallo allemaal, de wagons die knipperen zijn splinternieuw.

Ik heb de assen heel goed schoongemaakt, ook de wielen zelf en de massaveer blinkt als nieuw.

Andere wagons knipperen helemaal niet dus de baan is schoon.

Als me dit niet lukt gaat de set regelrecht terug naar waar hij vandaan komt want ik heb garantie.

Ik vind het wel raar dat het niet werkt.

Aan de andere kant, als ik de massaveer-constructie bekijk vind ik dat niet echt degelijk overkomen.

Ik heb ook twee rheingold sets en daar zit het veel beter in elkaar en op een hele andere manier.

Groeten,
Gijs
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Gijs op zaterdag 29 mei 2010, 12:51:29
Hallo allemaal, de wagons die knipperen zijn splinternieuw.

Ik heb de assen heel goed schoongemaakt, ook de wielen zelf en de massaveer blinkt als nieuw.

Andere wagons knipperen helemaal niet dus de baan is schoon.

Als me dit niet lukt gaat de set regelrecht terug naar waar hij vandaan komt want ik heb garantie.

Ik vind het wel raar dat het niet werkt.

Aan de andere kant, als ik de massaveer-constructie bekijk vind ik dat niet echt degelijk overkomen.

Ik heb ook twee rheingold sets en daar zit het veel beter in elkaar en op een hele andere manier.

Groeten,
Gijs

Plaats er eens een foto van, misschien kunnen we dan wat meer tips geven.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Hoi allemaal zoals beloofd hier wat experimenten ik zet er ook de mislukte bij ter lering en vermaak

wat belangrijk is voordat je begint is jezelf de volgende vragen te stellen
a, wil ik enkel of dubbel polig koppelen
b, gelijk of wisselstroom (bij gelijkstroom is het belangrijk de + en - te kunnen onderscheiden, bij beiden is belangrijk geen sluiting te maken dus altijd vrouwtje - en mannetje + zoals dit ook in ons 230 volt net in huis geregeld is
c, op welk traject zet ik de wagons in ( er zit een koppeling tussen die overeenkomt met het grootbedrijf maar alleen toepasbaar is op rechte rail of hele grote bochten R5
d, hoe vaak wil ik koppelen en ontkoppelen, als je regelmatig de samenstelling van je stam veranderd is het verstandig om een standaard stroomvoerendekoppeling te gebruiken tenzij je van priegelen houd, zelf gebruik ik hiervoor de Viessmann 5048 die goed koppelt en zonder storing de stroom doorvoert deze kosten op een beurs rond de ? 10.- per set maar zet hier de kosten van een sleper, massaveer en eventueel functiedecoder per wagon tegen over

Dan nu eerst de stekkertjes zelf uit het draadje van de geluidsman zelf gebruik ik de Precisie female connector 1x32 verguld niet dat verguld nu zoveel beter is maar deze connector is makkelijk van de strip af te breken, de andere versie breekt niet mooi en zagen lukte met die grote handen van mij niet, hieronder wat foto's

het verschil de vergulde heeft een diepere inkeping             dit bleef er bij mij over van het oude type
                     

en zo is de vergulde versie makkelijk te breken


meer info per koppeling ga ik de komende dagen uitwerken en wel
1) voorbeeld grootbedrijf, maar is moeilijk te koppelen en alleen geschikt voor rechte banen of vitrine
2) connectors door het raampje van je rijtuig naar binnen, en klaar is kees (moet je van houden) is wel goedkope en simpele oplossing
3) connectors op de kortkoppeling gelijmd (hiervoor is de roco koppeling een stuk makkelijker te gebruiken dan marklin koppelingen)
4) stroomvoerende koppeling van o.a. viessmann een stuk duurder maar o zo handig
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Ben benieuwd naar het vervolg.

Zelf zaag ik de connector door, want breken gaat echt niet goed.

Het koppelen op zich gaat wel goed, alleen de weerstand die alle draden bij elkaar oproepen speelt mij steeds parten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 15:44:53
Ben benieuwd naar het vervolg.

Zelf zaag ik de connector door, want breken gaat echt niet goed.

Mvg,

Peter / degeluidsman.

klopt Peter breken lukt niet bij de  740438 - 89 :cry:
maar wel bij de  741374 8A Precisie female connector 1x32 verguld] :D doordat deze af fabriek beter is ingekerfd 2 platte tangen erop en voorzichtig draaien en los is kees met een mooie rechte breuklijn
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 15:44:53
Ben benieuwd naar het vervolg.

Zelf zaag ik de connector door, want breken gaat echt niet goed.

Het koppelen op zich gaat wel goed, alleen de weerstand die alle draden bij elkaar oproepen speelt mij steeds parten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Heb je het ook al eens met Lakdraad geprobeerd? Verkrijgbaar via Conrad. Zoek maar eens op lakdraad of op Tams. Verkrijgbaar in verschillende kleuren. Lakdraad is heel flexibel.
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: distroyer op zaterdag 29 mei 2010, 17:18:17
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 15:44:53
Ben benieuwd naar het vervolg.

Zelf zaag ik de connector door, want breken gaat echt niet goed.

Het koppelen op zich gaat wel goed, alleen de weerstand die alle draden bij elkaar oproepen speelt mij steeds parten.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Heb je het ook al eens met Lakdraad geprobeerd? Verkrijgbaar via Conrad. Zoek maar eens op lakdraad of op Tams. Verkrijgbaar in verschillende kleuren. Lakdraad is heel flexibel.

Lakdraad heb ik nog nooit gebrobeerd, ik zal eens kijken bij conrad.

Bedankt voor de tip.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
ik ook

we wachten af

John
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Ik heb net gekeken bij Conrad maar zie geen kleuren.

Welke diameter draad zou hiervoor het beste zijn.

Misschien heb je bestelnummers van de verschillende kleuren.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Waarom zouden het verschillende kleuren moeten zijn ?.

Mvg,
Peter
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Freak op zaterdag 29 mei 2010, 18:30:20
Waarom zouden het verschillende kleuren moeten zijn ?.

Mvg,
Peter

Voor de duidelijkheid :D

Distroyer schreef dat er verschillende kleuren waren.

Welke diameter zou jij gebruiken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
1) voorbeeld grootbedrijf, maar is moeilijk te koppelen en alleen geschikt voor rechte banen of vitrine

hiervoor boor je een klein gaatje (zie foto) in de bodem van de wagon, aan beide zijden


aan een kant lijm je aan de binnenkant omgekeerd een connector met aan de mannen kant het draadje gesoldeerd




daarover een stukje krimpkous



Aan de buitenzijde een draadje met daarop ook een connector afgewerkt met een stukje krimpkous




de foto met het eindresultaat kan ik zo niet vinden en plaats ik later nog
Re:stroomvoerende koppelingen
De diameter die ik gebruik is afhankelijk van de toepassing. Wel een zo groot mogelijke diameter i.v.m. de (ohmse) weerstand van de draad.

Conrad.
Bestnr.: 242536 - 89 Nummer fabrikant: 40515

Eijlander Elektronics: http://www.eijlander.nl/?group=551

Mvg,
Peter
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Waar zijn die gaten in de wagon voor.

De manier waarop jij de connector aansluit doe ik ook, alleen meerpolig en dan met een stukje krimpkous.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Freak op zaterdag 29 mei 2010, 19:09:07
De diameter die ik gebruik is afhankelijk van de toepassing. Wel een zo groot mogelijke diameter i.v.m. de (ohmse) weerstand van de draad.

Conrad.
Bestnr.: 242536 - 89 Nummer fabrikant: 40515

Eijlander Elektronics: http://www.eijlander.nl/?group=551

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Ik zie nu bij Conrad wel kleuren staan, het enige wat ik aansluit zijn een paar ledstrips en sluitverlichting.

Het is niet echt duidelijk of je nu een rol krijgt of alle kleuren.

Zou deze draad hiervoor geschrikt zijn en kan hij tegen buigen tijdens het rijden.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
2)  connectors door het raampje van je rijtuig naar binnen, en klaar is kees (moet je van houden) is wel goedkope en simpele oplossing, idee is ook van de geluidsman zie zijn draadje

aansluiten van de draden is hetzelfde als bij 1) alleen nu dubbel, met wisselspanning is dit geen probleem als je gelijkspanning wil koppelen is het verstandig de + en - goed te merken, en bij beiden is het verstandig de spanning op het vrouwtje te zetten

connectors gaan samen in een wat grotere krimpkous









de draad kleur had natuurlijk zwart moeten zijn maar ging om een experiment op de vraag van de geluidsman, passen de connectors door het raam, ja of nee.
Re:stroomvoerende koppelingen
3) connectors op de kortkoppeling gelijmd (hiervoor is de roco koppeling een stuk makkelijker te gebruiken dan marklin koppelingen)

dit is een mooie oplossing, die ook werkt (rijd al 2 maanden zonder problemen dagelijks op mijn baan de marklin koppeling is hiervoor niet geschikt, maar laat jullie wel een paar foto's zien, zodat jullie kunnen delen in mijn gepruts, dit is een goedkope oplossing voor de handige jongens onder ons

hieronder de marklin koppeling met daaronder een vrouwtje gelijmd en een busje waar de draad van het mannetje door gaat, maar dit belemmert de goede werking van de koppeling, en dat is natuurlijk niet de bedoeling


daarom gezocht naar een koppeling die voldoende ruimte heeft, om een connector op te bevestigen, en uitgekomen bij de ROCO KOPPELING 40271


het vrouwtje lijm je net voor de rug                      en op het wielstel lijm je 2 busjes onder de as waar de draadjes door lopen


koppelen
         



en rijden maar


Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 19:21:01
Zou deze draad hiervoor geschrikt zijn en kan hij tegen buigen tijdens het rijden.
Deze is geen soepele draad.

Mvg,
Peter
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 18:48:50
Distroyer schreef dat er verschillende kleuren waren.
Conrad lakdraad 0,15mm

242531 Zwart.
242532 Rood.
242533 Blauw.
242534 Groen.
242536 Blank.

Let wel, het is stugge draad.

Mvg,
Peter
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Freak op zaterdag 05 juni 2010, 22:40:32
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 18:48:50
Distroyer schreef dat er verschillende kleuren waren.
Conrad lakdraad 0,15mm

242531 Zwart.
242532 Rood.
242533 Blauw.
242534 Groen.
242536 Blank.

Let wel, het is stugge draad.

Mvg,
Peter

Hallo Peter,

Jammer dat het stugge draad is, hierdoor is het dus niet te gebruiken voor het koppelen van wagons  :( :(

Weet jij welke draad hier het beste voor bedoeld is, ik heb nu erg dunnen draad van Roco maar dat is ook niet echt soepel helaas.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Ik denk dat het mooiste draad voor deze elektrische verbindingen het gewone 0,14 mm flexibele draad is dat je ook gebruikt onder de treinbaan. Verkrijgbaar in vele kleuren bij de gewone treinenwinkel van Brawa, Roco, Marklin, enz. in rollen van 10, 25 en 100 m.

Als het niet mag opvallen kies dan gewoon ZWART.

Wil je dunner flexibel draad, kijk dan eens naar de speciale draden die aangeboden worden om decoders aan te sluiten. Deze zijn nog weer een slag dunner, maar kunnen ook nog een redelijke stroom aan.

(wel soepel draad "litze" blijven gebruiken)

John
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: VT601 op zondag 06 juni 2010, 21:56:53
Ik denk dat het mooiste draad voor deze elektrische verbindingen het gewone 0,14 mm flexibele draad is dat je ook gebruikt onder de treinbaan. Verkrijgbaar in vele kleuren bij de gewone treinenwinkel van Brawa, Roco, Marklin, enz. in rollen van 10, 25 en 100 m.

Als het niet mag opvallen kies dan gewoon ZWART.

Wil je dunner flexibel draad, kijk dan eens naar de speciale draden die aangeboden worden om decoders aan te sluiten. Deze zijn nog weer een slag dunner, maar kunnen ook nog een redelijke stroom aan.

(wel soepel draad "litze" blijven gebruiken)

John

Dag John,

De kabel van 0.14 mm is eigenlijk te dik voor het mooie.

Van Roco heb ik decoder draad gekocht, dit is een stuk dunner maar minder soepel dan de 0.14mm.

Het valt niet mee om de juiste draad te vinden  :D :D


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Re:stroomvoerende koppelingen
Zelf gebruik ik voor dergelijke klusjes soepel decoderdraad 0.05 mm2.
Deze draad gebruik ik ook voor de inbouw van decoders.

Conrad linkie: Klikken maar
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Riny op maandag 07 juni 2010, 20:30:37
Zelf gebruik ik voor dergelijke klusjes soepel decoderdraad 0.5 mm2.
Deze draad gebruik ik ook voor de inbouw van decoders.

Conrad linkie: Klikken maar

Dat lijkt mij wel mooie kabel, is hij ook in het zwart te krijgen.

In het draadje zelf led verlichting maken ( of zoiets ) staan nu ook mooie bruikbare kabels met connector.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: degeluidsman op maandag 07 juni 2010, 21:11:12
Dat lijkt mij wel mooie kabel, is hij ook in het zwart te krijgen.

Beste Peter,

Deze draad is in al onze bekende kleuren te krijgen behalve in het bruin.
Wanneer je in de zoekfunctie op de Conradsite "decoderdraad" intypt krijg je een hele rij in beeld met alle kleuren die beschikbaar zijn.
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: Riny op maandag 07 juni 2010, 23:39:18
Citaat van: degeluidsman op maandag 07 juni 2010, 21:11:12
Dat lijkt mij wel mooie kabel, is hij ook in het zwart te krijgen.

Beste Peter,

Deze draad is in al onze bekende kleuren te krijgen behalve in het bruin.
Wanneer je in de zoekfunctie op de Conradsite "decoderdraad" intypt krijg je een hele rij in beeld met alle kleuren die beschikbaar zijn.

Bedankt voor je info Riny  :D.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
ik heb de mijne hier gekocht
het zijn dezelfde als marklin maar ik den kwat goedkoper en ze hebben het voordeel dat je de wagons makkelijk uit elkaar kunt halen
ze werken "redelijk" goed al is een vast verbinding toch nog beter
http://trainlight.homedns.org/xampp/product_info.php?cPath=22&products_id=72

wim
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: AC rocks DC op dinsdag 08 juni 2010, 19:50:42
ik heb de mijne hier gekocht
het zijn dezelfde als marklin maar ik den kwat goedkoper en ze hebben het voordeel dat je de wagons makkelijk uit elkaar kunt halen
ze werken "redelijk" goed al is een vast verbinding toch nog beter
http://trainlight.homedns.org/xampp/product_info.php?cPath=22&products_id=72

wim

hoi Wim heel goed te gebruiken voor analoog (is 1 polig) maar niet geschikt als je een hele stam met een functiedecoder aan wil sturen, dan is de  Viessmann 5048 de aan gewezen koppeling op beurzen te koop voor rond de ? 10.- of toch de eerder beschreven stekkertjes
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 18:48:50
Citaat van: Freak op zaterdag 29 mei 2010, 18:30:20
Waarom zouden het verschillende kleuren moeten zijn ?.

Mvg,
Peter

Voor de duidelijkheid :D

Distroyer schreef dat er verschillende kleuren waren.

Welke diameter zou jij gebruiken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

sorry dat ik zo laat reageer, had er helemaal niet meer aan gedacht.

Ik gebruik zwarte lakdraad van tams. wel voor andere dingen, maar hier kun je het ook heel goed toepassen.

bestelnummer bij conrad is: 242531 deze is zwart.
bestelnummer bij conrad is: 242532 deze is rood
bestelnummer bij conrad is: 242533 deze is blauw
bestelnummer bij conrad is: 242534 deze is groen
Re:stroomvoerende koppelingen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: distroyer op dinsdag 08 juni 2010, 22:31:48
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 18:48:50
Citaat van: Freak op zaterdag 29 mei 2010, 18:30:20
Waarom zouden het verschillende kleuren moeten zijn ?.

Mvg,
Peter

Voor de duidelijkheid :D

Distroyer schreef dat er verschillende kleuren waren.

Welke diameter zou jij gebruiken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

sorry dat ik zo laat reageer, had er helemaal niet meer aan gedacht.

Ik gebruik zwarte lakdraad van tams. wel voor andere dingen, maar hier kun je het ook heel goed toepassen.

bestelnummer bij conrad is: 242531 deze is zwart.
bestelnummer bij conrad is: 242532 deze is rood
bestelnummer bij conrad is: 242533 deze is blauw
bestelnummer bij conrad is: 242534 deze is groen

Ik heb ondertussen begrepen dat lakdraad niet soepel is?? of heb jij andere ervaringen.

Zoals je waarschijnlijk wel gelezen hebt lopen er een paar proefjes met draad.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:stroomvoerende koppelingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:stroomvoerende koppelingen
Riny schreef:
CiteerZelf gebruik ik voor dergelijke klusjes soepel decoderdraad 0.5 mm2.

Ik denk dat je 0,05 mm2 bedoeld, want 0,5 mm2 is dikker dan 0,14 mm2.
Re:stroomvoerende koppelingen
Je hebt helemaal gelijk (type foutje) en moest dus 0,05 mm2 zijn en heb het dan ook vervolgens aangepast in het betreffende bericht.
Bedankt voor de oplettendheid.
Re:stroomvoerende koppelingen
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 08 juni 2010, 22:43:17
Citaat van: distroyer op dinsdag 08 juni 2010, 22:31:48
Citaat van: degeluidsman op zaterdag 29 mei 2010, 18:48:50
Citaat van: Freak op zaterdag 29 mei 2010, 18:30:20
Waarom zouden het verschillende kleuren moeten zijn ?.

Mvg,
Peter

Voor de duidelijkheid :D

Distroyer schreef dat er verschillende kleuren waren.

Welke diameter zou jij gebruiken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

sorry dat ik zo laat reageer, had er helemaal niet meer aan gedacht.

Ik gebruik zwarte lakdraad van tams. wel voor andere dingen, maar hier kun je het ook heel goed toepassen.

bestelnummer bij conrad is: 242531 deze is zwart.
bestelnummer bij conrad is: 242532 deze is rood
bestelnummer bij conrad is: 242533 deze is blauw
bestelnummer bij conrad is: 242534 deze is groen

Ik heb ondertussen begrepen dat lakdraad niet soepel is?? of heb jij andere ervaringen.

Zoals je waarschijnlijk wel gelezen hebt lopen er een paar proefjes met draad.


Mvg,

Peter / degeluidsman.

het is wat stug, maar ik denk dat hij wel goed zal mee buigen met de koppelingen van een wagon. Het is maar heel erg dun draad he. En voor 3 euro zoveel is het welicht het proberen waard.