Zo, er zijn inmiddels wat maanden overheen en ik zal jullie eens een flinke update geven, want dat is nu écht nodig!
Wat is er allemaal gebeurd sinds April? Een hoop!
School + vervolgopleidingZoals jullie misschien wel weten heb ik in mei dit jaar eindexamen gedaan. Ik ben toen gezakt voor Nederlands maar met een herkansing had ik alsnog mijn VWO diploma.
Tja en dan? Dan heb je drie maanden vakantie! Heerlijk. Ik heb me ingeschreven bij de Haagse Hoge School. Had al jaren de opleiding Civiele Techniek op het oog, maar omdat HBO mij geschikter leek (meer praktijk) heb ik daarvoor gekozen. Civiele techniek is de weg en waterbouw van vroeger alleen nu ook met constructie. Inmiddels ben ik daar nu 4 weken bezig en ik moet zeggen dat het erg leuk is en ik het naar mijn zin heb!
De opleiding duurt 4 jaar maar kan versneld worden naar 3,5 jaar. Dit wil ik zeker proberen.
VakantieDeze zomer 3 maanden vrij gehad en ben op vakantie geweest. Portugal, Verenigde Staten en Schotland heb ik deze zomer mogen bezichtigen. Was erg gaaf en heb van alle vakanties genoten. We hebben in Amerika de oost-kust gezien, New York, Washington, Florida..
Schotland was een rondreis met De Jong, heb erg genoten en we hebben heel Schotland gezien. Wat foto's:
TreinenJa en dan natuurlijk het onderwerp waarom we hier allemaal zitten, treinen. Goed, dat ik niet meer zo actief was als vroeger mogen jullie inmiddels duidelijk zijn, mede door school enzovoorts. Ik hoop nu de draad weer een beetje op te pakken. Ik ben natuurlijk al voor langere tijd bezig met Driedam en eigenlijk kijk ik er een beetje tegen op om deze baan nog helemaal af te gaan maken. Waarom? Omdat de baan gigantisch groot is, uit verschillende niveau's bestaat en er een aantal fouten in zitten. Ik wil heel graag een mooie baan, met verlichting maar het aanleggen van elektriciteit gaat vrij lastig doordat ik er vooraf niet over heb na gedacht. Verder is de verbinding omhoog en naar de draaischijf gewoon niet makkelijk. Ik wilde vroeger graag heel veel en groot mogelijk maar nadat ik nu wat meer inzicht heb gekregen wil ik eigenlijk iets kleiners en simpelers.
Ik heb daarom de laatste weken enorm zitten na denken wat ik er nou mee kon doen. Ik heb natuurlijk een aantal flinke treinen (staaltrein + slaaptrein + Unit Cargo) en als je daarmee natuurgetrouw wilt rijden heb je natuurlijk flink wat ruimte nodig. Ik wil terug naar iets kleins, met tijdperk V gaat dat lastig, alles bestaat tegenwoordig uit gigantische slepen en bloktreinen. Daarom ga ik kijken of ik misschien naar tijdperk IV/V kan qua materiaal. Een hippel/sik/2400 erbij kan perfect zijn. Wat ga ik dan doen met mijn moderne materiaal (189/1800) niks, dit vind en blijf ik enorm mooie modellen vinden en ik zal ze gewoon in de vitrine kast zetten. Misschien zullen er enkele modellen gewisseld worden.
Ik wil de baan zo bouwen dat er vooral diesel/stoom kan rijden.
Ik ben natuurlijk ook lid van de M-track (www.m-track.org) waar ik mijn staaltrein en slaaptrein nog steeds kan laten rijden zonder dat deze om de 30 seconden voorbij komt! Iets waar ik straks met een autorijbewijs vaker aanwezig bij kan zijn. Ik sta trouwens op vrijdag weer op Eurospoor!
Goed, een nieuw baanplan? Jaaa! Dat werd tijd, haha! Ik ben nog druk aan het puzzelen met de ruimte en of ik de L-vorm wil of gewoon recht.
De twee rode sporen bovenin wordt een klein stationnetje. Zoals station Doetinchem. Een 2200 met plan E moet hier kunnen stoppen, maar ook een Syntus lint of de NS DE-2. Vroeger kon men dan links over het spoor door maar dit is de huidige situatie niet meer mogelijk. Het linkerspoor boven aan loopt trouwens dood. Hier kan eventueel nog een kleine loods komen te staan.
Dan de rode sporen rechts onder, dit zijn opstelsporen, deze wil ik op de een of andere manier uit het zicht halen. Missschien dat ik er nog een vierde spoor bij ontwerp, zodat er nog een extra goederentreintje kan staan.
De draaischijf wilde ik ook graag laten terug komen. en dat is gelukt, niet enorm groot zoals ie nu is, maar slechts 1 loods met 3 sporen en er tegenover nog wat opstelspoortjes voor wat locs (kan ik toch wat pareltjes kwijt!)
De 4 rangeersporen die er zijn, zijn eigenlijk overgenomen van de sporen die er nu al liggen. Echter laat ik nu de ruimte voor ketelwagens vervallen. Dus enkel voor grind/zand en een verhoging met kraan.
Uiteraard komt eromheen nog de nodige scenery (seinhuis, loods, enz enz). Daarin kan ik dan een hoop verlichting verwerken en samen met wat seinen moet het een mooi geheel worden.
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover!
Voor de mensen die graag wat vaker van mij horen heb ik Twitter. @robbykonijntje
Verder ben ik druk bezig met het upgraden van mijn YouTube Kanaal:
www.youtube.com/spoorwegenRobbert