Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Modelbouwfoto's van Robbert's modelbaan Driedam [Alles is afgebroken]

Gestart door Robbert zondag 31 december 2006, 09:30:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Modelbouwfoto's van Robbert's modelbaan Driedam [Alles is afgebroken]
Dames en Heren,

Donderdag 28 december zijn mijn opa's en ik flink bezig geweest met de start van mijn baan! Vandaag Heb ik alles op mijn site gezet!

Kijk zelf en klik hier!

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden !

Groetjes,

Robbert
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Hoi Robbert.
Net je site bekeken, heel erg leuk en duidelijk gedaan! 8)
Heel erg fijn dat je 2 opa's hebt die het allebei leuk vinden om jou met de baan te helpen.
Heel veel succes met de verdere bouw van je baan en de site!
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Start Baan Driedam!
Ziet er mooi uit maar kunnen de letters wat groter aub ik kan ze bijna niet lezen.
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Citaat van: Johnnytrein op zondag 31 december 2006, 10:10:38
Ziet er mooi uit maar kunnen de letters wat groter aub ik kan ze bijna niet lezen.

Zal ik doen!

Groetjes,

Robbert
Re: Start Baan Driedam!
Lid sinds: 2009

offline
Re: Start Baan Driedam!
Hallo Robbert,


het baanplan ziet er erg mooi uit
en ik zie dat je goede hulp hebt bij de bouw ervan
makkelijk he, 2 opa's die je kunnen helpen
nou ik hoop dat het een mooie baan word
succes verder met de bouw

gr. Frans
Re: Start Baan Driedam!
Die Opa's toch..................
Een slag apart hé?

Geniet er van dat ze je behulpzaam zijn met het bouwen van je mooie baan.
Koester deze "mannetjes".

Suczeven met de verder bouw.
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Start Baan Driedam!
Net zoals Riny zegt dat je erg dankbaar mag zijn dat ze helpen! :D
Heel leuk om te zien dat je opa's helpen!

Groetjes Antal.
Re: Start Baan Driedam!
musictrain
gast

Re: Start Baan Driedam!
leuke side, succes verder met bouwen!
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Zo ik ben weer veder met me baan!

www.freewebs.com/robbykonijn

Ik hoor wel wat jullie er van vinden!

Groetjes,

Robbert
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Hoi Robbert.
Heel leuk om zo je baan te zien groeien! :lol:
Veel succes met de bouw.
AlbertJan.
Re: Start Baan Driedam!
Is wel handig 2 opa 's die je steeds mee helpen met de bouw.  Ik heb geen ontkoppelrails dus weet niet of die n herrie maken :P In ieder geval veel suc6 met de bouw.
Re: Start Baan Driedam!
Hi Robbert

Leuke baan en mooie site. Zo met z.n drieen zal de baan snel gereed zijn.

Zaterdag in Rijswijk hebben we elkaar nog gesproken. Ik had al dat Roco spul bij me.

Tot ziens

Jos
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Terwijl iedereen bezig was met z'n baan, werd ik enorm jaloers en kon het niet laten om zelft te beginnen. Dan wel niet met de hele baan, maar gewoon een stukje. Ik heb een tijdje geleden Heki Gras gekocht. Veder had ik een schaar, hobbylijm, bruine verf en wat sateprikkers in huis. Het werkt heel simpel. Je maakt de ondergrond bruin. Smeert het in met hobbylijm en knip een klein stukje uit de grasmat. De is iets langer dan het ingesmeerde stukje en je propt het gras erop.



Door het proppen blijft het gras niet als een vlak oppervlak liggen maar krijg je onevenheden. En dat is de bedoeling, zelf is het gras ook al onregelmatig.

En na 15 minuten werk heb je dit als resultaat:





Ik kon het zelf niet geloven, maar het is zeer goed gelukt. Al zeg ik het zelf. Ik moet meer modelbouwen en minder internetten...  :lol:. Veder kan ik iedereen die nog moet beginnen met het leggen van gras, langs de sporen, dit aanraden. Het is wel duur, maar het is ook niet in 1 keer op. Wat vinden jullie ervan ?

Groetjes,

Robbert
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Start Baan Driedam!
Heey Robbert,

Ziet er echt prachtig uit!
Heel realistisch zoals het hoort vind ik. 8)
En dit soort dingen maken de baan echt!

Groetjes Antal.
Re: Start Baan Driedam!
Robbert, dit ziet er heel goed uit, echt natuurlijk. Mijn complimenten.

(Zie je wel dat je moet bouwen en niet computeren :wink:?)
Re: Start Baan Driedam!
JanPieter
gast

Re: Start Baan Driedam!
heel mooi:D
Ben benieuwd naar het vervolg. Succes!
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Hé die Robbert.
Dat ziet er echt mooi uit!
Nu heb ik zelf ook een tijdje geleden Heki Gras gekocht en heb ik een schaar, hobbylijm, bruine verf en wat sateprikkers in huis.
Dus ik zou dan ook i.p.v. op dit Forum met mijn baan aan de gang kunnen gaan! :lol:
Goed zo Robbert, ik moet jouw voorbeeld maar gaan volgen! 8)
Maar ja, die Sascha ook met dat Märklinforum! :roll: :twisted:
Succes,
vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Start Baan Driedam!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Start Baan Driedam!
Hola Robbert,
Mooi plaatje hoor!
Maar ik mag een boon worden als ik weet waar je die sateprikkers nou voor nodig hebt...
H la P
Fred
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
AlbertJan,

Je moet gewoon beginnen. Dan gaat het allemaal heel snel en voor je het weet heb je een heel diorama  :lol:.

Fred,

Als je het gras er zo oplegd gaat het schuin tegen de rails liggen. Met een Satéprikker druk je het langs de rails in de lijm .

Groetjes,

Robbert
Re: Start Baan Driedam!
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Start Baan Driedam!
  :shock:
Re: Start Baan Driedam!
@Robbert:

Dat heb je echt heel erg netjes gedaan. Er zijn hele mooie resultaten te behalen met het gras van Heki en ook dat van Anita Decor. Erg goed dat je aan het knippen en proppen bent gegaan !

@Fred:

Hij is weer geweldig gevonden, lag helemaal blauw ;)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Whahahahaha,

Die Fred, Totally Crazy 8).

Maar afijn, trug naar het gras ! Robbert ik moet toegeven het ziet er zeer goed uit !. Slootje der naast met wat bosjes / bomen en daarachter eventueel een weiland en moet je kijken hoe mooi 8).

Alleen 1 vraag. Ga je 2 sporig rijden straks op je baan ? Dan lijkt het me niet nodig om aan beide kanten gras te hebben ( begrijp me niet verkeert het ziet er GEWELDIG uit :!: ) aangezien er tussen beide sporen alleen maar ballast ligt natuurlijk ( ok op een spriet onkruid na misschien :P ) . Of heb je dat ergens wel zo zien liggen??

Marcel
Re: Start Baan Driedam!
Hier en daar plukjes van verschillende soorten gras is ook hartstikke tof voor tussen de twee sporen :!:
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Gisteren heb ik nog wat gekocht want ik vond dat gras zo wel wat kaal. Ik heb onderandere wat varens en gele bloesem... Maar het belangrijkste wat we gisteren hebben gedaan is verder met de opbouw van de baan, het schiet al aardig op !

Wat hebben we gedaan ?:

- Kijkgaten geboord.
- Ondersteuning voor 1e verdieping gemaakt.

Vorige keer hadden we al 2 kijkgaten gemaakt maar ik wilde meer kijk gaten. Dus hebben we 3 gaten getekend en uit gezaagd. Tja en dan heb je een gat... als je dan in de tunnel kijkt heb je licht inval.... Dus hebben we 2 kleine plankjes eronder gemaakt waarop het "dak" dan steunt. Moet je erbij, dan til je hem enkele cm op en schuif je hem opzij... Zoiets:



Door naar het volgende, de ondersteuning. Daar hebben me opa en ik even over getwijfeld. Zullen we gewoon gebruik maken van de dwars latten en daar dan een wandje tegen aan maken, zoals dat in het boek staat of zullen we iets anders doen ? Het werd iets anders doen. Iets zodat we het kunnen stelle zodat het waterpas wordt. Opeens hoorde ik een ernorm "Ping" geluid in me opa's hoofd (er ging dus een lichtje branden). En dat ging er zo uit zien:



De draad loopt iets onder de plank door. Draai je nu het onderste moertje omhoog, komt de plaat omlaag. Draai je nu het onderste moertje omlaag, komt de plaat omhoog.  Onder de plaat zit ook nog een moer om alles goed strak te draaien. Uiteindelijk komt en een kokertje omheen. Dat is voor als je het zou kunnen zien (gaat lastig als er een dijk voor komt maar toch). Dit staat wat neter, kijk maar:



Volgende week dinsdag gaan we beginnen aan de draai omhoog. En niet zoals via het baanplan (waar toch al helemaal niks meer van klopt) maar op een andere en veel betere manier, maar dat is volgende week. Ik kan niet wachten  8).

Groetjes,

Robbert
Re: Start Baan Driedam!
Ha die Robbert,

Leuk dat je opa's er ook zo mee bezig zijn hoor!!!
Verder wilde ik net op jouw website kijken maar de links/buttons werken niet (op dit moment).

Groetjes

Mark
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Hmmm,

Dat is vreemd, bij mij werken ze wel. Ik zal er eens naar kijken.

Zoals misschien enkele al weten zou Drievlakte vandaag geopend worden, jawel door een bekende, de 66 020 van onze Marcel. Maar hoe hard we ook door werkten verscheen dit op Teletekst:



We zijn nog druk bezig en om de spanning op te bouwen gaan we nog geen foto's plaatsen. Vrijdag of Zaterdag bouwen de werknemers van Railbouw Leerdam rustig verder en zal NOS proberen 's avonds een kopje in het 8 uur journaal te krijgen.

Groetjes,

Robbert

Wat wordt het toch mooi....  8) :lol:
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Start Baan Driedam!
Heey Robbert,

Ik hoop dat die inderdaad snel open is voor filmpjes en foto's.
Ben erg benieuwd naar het resultaat!

Groetjes Antal.
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Citaat van: Robbert op woensdag 18 juli 2007, 21:32:18Zoals misschien enkele al weten zou Drievlakte vandaag geopend worden, jawel door een bekende, de 66 020 van onze Marcel.
Ja,

Dat gaat je geld kostten  8) 8).

Marcel
Re: Start Baan Driedam!
CiteerWe zijn nog druk bezig en om de spanning op te bouwen gaan we nog geen foto's plaatsen. Vrijdag of Zaterdag bouwen de werknemers van Railbouw Leerdam rustig verder en zal NOS proberen 's avonds een kopje in het 8 uur journaal te krijgen.
Ik ga voor de tv zitten en kom er niet meer vandaan tot het Journaal van 8 uur zaterdag geweest is 8).
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Start Baan Driedam!
Ja wordt dus echt opnemen.
Doe je dan ook even reclame voor het marklinforum maken. ;) 8)

Groetjes Antal.
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Citaat van: Gerard op woensdag 18 juli 2007, 22:00:06
CiteerWe zijn nog druk bezig en om de spanning op te bouwen gaan we nog geen foto's plaatsen. Vrijdag of Zaterdag bouwen de werknemers van Railbouw Leerdam rustig verder en zal NOS proberen 's avonds een kopje in het 8 uur journaal te krijgen.
Ik ga voor de tv zitten en kom er niet meer vandaan tot het Journaal van 8 uur zaterdag geweest is 8).
Volgens mij hebben ze vertraging. Ik begreep net dat de baan maandag geopend wordt ;).

Marcel
Re: Start Baan Driedam!
Dan blijf ik tot maandagavond voor de tv zitten :mrgreen:.
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Start Baan Driedam!
Ik zet wel gewoon mijn dvd recorder aan heeft nog best wat uren te gaan en dan laat ik hem alleen nos journaal opnemen. ;)

Groetjes Antal.
Re: Start Baan Driedam!
MichelNL
gast

Re: Start Baan Driedam!
* MichelNL is ook benieuwd. :)

Michel
Re: Start Baan Driedam!
Hahaha...weer leuk gevonden, teletekst EDIT-je ;)
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Start Baan Driedam!
Robbert,

Wordt al een aardig bouwverslag, zo te zien maak je goede vordering, mede door hulp van je opa's (zijn ze ook in te huren :mrgreen:). Geintje.... ga zo door en ik denk dat je genoeg inspiratie geeft aan mensen die nog met een baan moeten beginnen/bezig zijn.
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Dames en Heren,

Vandaag was het dan zo ver. De baan is geopend. Hierbij het genoemde journaal  Klik hier. (klikken op beelscherm voor volgende dia). Sas, hartstikke bedankt, het is me niet gelukt met het geluid  :(.

Hier een filmpje van de opening:Klik hier.

Hier een filmpje van de draai omhoog: Klik hier.

Tenslotte ook nog wat foto's.






Ondertussen zijn Marcel en ik al druk bezig met belasten, daarover morgen meer...  8).

Groetjes,

Robbert
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Hallo Robbert.
Gefeliciteerd met de opening van de start van baan Driedam! 8)
Ik ben nog doof van al het getoeter van de Rail64Chem! :shock:
Heel erg leuk gedaan.
Succes met de verdere bouw van Driedam.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Start Baan Driedam!
Robbert, van harte gefeliciteerd met de opening van Drievlakte.
Dank zij het Journaal van 20:00 uur van vandaag was ik snel op de hoogte van deze belangrijke en feestelijke gebeurtenis.
Gelukkig waren er geen Preiser-aktiegroepjes die deze feestelijke opening in de war konden sturen.

Op naar de volgende fase, waarmee ik je veel succes wens.
Re: Start Baan Driedam!
Hallo Robbert,

Citaat van: Robbert op maandag 23 juli 2007, 19:59:22
Hierbij het genoemde journaal

Wat doe je dat weer origineel m'n jong 8) Volgens mij spoken er ongelooflijk veel leuke ideeen door da' koppie, petje af. Hartstikke leuk voor je dat de baan nu in actie is. Vooral ook het 'onthullen' van de 66-er is een erg leuke gimmick (probably gonna steal that from you in about 10 years).

CiteerHier een filmpje van de draai omhoog

Oei, dat past maar net of niet :| Marcel heeft het droog gehouden...geen lakschade aan z'n baby-ke ?

CiteerOndertussen zijn Marcel en ik al druk bezig met belastenp

Je gaat me toch niet vertellen dat Mijnheer Ik-heb-te-veel-locs-om-op-te-noemen-maar-nog-helemaal-geen-baan...kan ballasten heh :shock: Hahahaha...dan krijg je wel lijm aan je vingers hoor ;) Nee zonder dollen, leuk dat je van allerlei kanten hulp krijgt Robbert. Keep up the good work en houdt ons op je eigen ludieke manier op de hoogte van de vorderingen, very enjoyable 8)

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Citaat van: ^Rook op maandag 23 juli 2007, 20:34:56Hartstikke leuk voor je dat de baan nu in actie is. Vooral ook het 'onthullen' van de 66-er is een erg leuke gimmick (probably gonna steal that from you in about 10 years).
Heey Rolf,

Ja dat krijg je met mooie locs, krijg je mooie en ook goede ideën ;).

Citaat van: ^Rook op maandag 23 juli 2007, 20:34:56Oei, dat past maar net of niet :| Marcel heeft het droog gehouden...geen lakschade aan z'n baby-ke ?
Nou :shock:,

Tging net goed :P. Maar ik mocht de knoppen bedienen, dus ik vond het heel leuk om te doen en erbij te mogen zijn om de baan officieel te openen :D.

Citaat van: ^Rook op maandag 23 juli 2007, 20:34:56
Je gaat me toch niet vertellen dat Mijnheer Ik-heb-te-veel-locs-om-op-te-noemen-maar-nog-helemaal-geen-baan...kan ballasten heh :shock: Hahahaha...dan krijg je wel lijm aan je vingers hoor ;) Nee zonder dollen, leuk dat je van allerlei kanten hulp krijgt Robbert. Keep up the good work en houdt ons op je eigen ludieke manier op de hoogte van de vorderingen, very enjoyable 8)
Ik heb de grindtrein bediend, bestaande uit de RN 6409 + 2 Fccpps'sen ( :lol: ), en dat was mijn "job" van vandaag :D. Zie je mij al omgaan met lijm en grind :? ;).

Marcel
Re: Start Baan Driedam!
Citaat van: Mister1736 op maandag 23 juli 2007, 20:45:37
Ik heb de grindtrein bediend, bestaande uit de RN 6409 + 2 Fccpps'sen ( :lol: ),

Aaahhh...twee Fccppggddabcdefghijklmnopqrs-en natuurlijk...:)...hoe kon het ook anders :|

CiteerZie je mij al omgaan met lijm en grind :? ;).

Uuhhmm...zie boven, haha...

Hartelijke groeten,

Rolf
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
Citaat van: ^Rook op maandag 23 juli 2007, 20:48:53Fccppggddabcdefghijklmnopqrs-en
Bijna goed ;).

Fccpps'sen :!::!::!::!::!::!::!::!::!: ;).

Marcel
Re: Start Baan Driedam!
MichelNL
gast

Re: Start Baan Driedam!
Ziet er netjes uit hoor.. :D

Michel
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Start Baan Driedam!
Heey Robbert,

Erg leuk gedaan!
Terwijl hier net alles behalve tafel opgeruimd is en wacht voor de zolderbaan kan ik hier nu even naar genieten. :D

Groetjes Antal.
Re: Start Baan Driedam!
Hoi Robbert,

Ziet er allemaal heel leuk uit. :)

Gr.
René
Re: Start Baan Driedam!
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Start Baan Driedam!
CiteerOndertussen zijn Marcel en ik al druk bezig met belasten, daarover morgen meer...  .

Zo het is morgen...  :D

Tijd voor een update vind ik, de foto volgorde klopt niet helemaal, maar dat komt omdat ik niet overal foto's van genomen heb..

Om straks de gordijntjes op te hangen moest er een extra latje komen om de rails aan op te hangen:



En er moest een extra stukje 1e verdieping komen omdat anders de treinen in de bocht eraf vielen:



Om de randjes netjes af te werken komt er langs de gehele treinplaat deze witte lat, die nog geschilderd gaat worden:



De rails in het schaduwstation moest vast komen, maar omdat er onder de rails schuimrubber ligt werken de normale schroefjes niet. Met spijkers hebben we dat probleem omgelost. De 1855 heeft de eer om bij elke verandering over de baan te rijden of alles nog werkt zoals het hoort:



Daar wilde ik graag de lus omhoog hebben. Met lego wat getest:



De volgende dag hebben we de maten genomen en hebben we de ondergrond gemaakt uit een plaatje triplex:



Vervolgens houten klosjes eronder maken van 0 t'm 10 cm en deze onder het triplex plaatsen:



Na een hoop geschuif ligt alles op zijn plek en is het een kwestie van afteken en de houtlijm op de klosjes smeren:



En dan na behoorlijk wat gezweet is er opeens een lus omhoog, als je op de plaat onder de lus kijkt zie je al een rondelijn lopen, dat wordt een kijkgat:



En om de decoupeerzaag te plaatsen moest er eerst een gat in, goed consentreren en dan draaien maar:



Vervolgens de decoupeerzaag erbij en de stofzuiger en zagen maar:



Als de treinen nu omhoog rijden stoten ze hun hooft tegen de plaat van de 1e verdieping, daar moest dus een sleuf in. Dat hebben we ook gedaan met de decoupeerzaag:



Ook in de plaat daarnaast moest nog een sleuf komen om onder de 4% stijging te maken:



Het laatste stukje tussen de plaat van de 1e verdieping en het triplex van de boog omhoog hebben we gemaakt van zink:



De wanden in de draai omhoog worden gemaakt van sterk karton, deze hebben we zelf op maat gesneden:



Van onder de baan ziet de draai er nu zo uit:



En hier vanaf boven. Ook het stukje zink op de achtergrond is nu goed te zien:



Ook zijn we bezig geweest met de tunnel ingangen, deze is nog in aanbouw:



Nu kunnen we gaan ballasten, waar Marcel ook zijn steentje aan bij gedragen heeft:



Zo, jullie zijn weer helemaal up to date...

Groetjes,

Robbert
Re: Start Baan Driedam!
Robbert, dat ziet er goed uit. Mijn complimenten aan jou en ook aan de opa's.
Re: Start Baan Driedam!
Hallo Robbert,

Wat gaaf man :shock: 8) Ik wil ook van die opa's !!!

Vriendelijke groeten,

Rolf
Re: Start Baan Driedam!
MichelNL
gast

Re: Start Baan Driedam!
Erg mooi verslag, meer kan ik niet zeggen eigenlijk..!

Michel