Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop

Gestart door minitreintje woensdag 07 juli 2010, 16:02:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
Hallo,

Ik heb weer eens een ideetje voor op mijn baan ik zal er FCS laten rijden maar zoals jullie lazen in mijn draadje van mijn baan heb maar een zeer beperkte plaats om mijn baan te bouwen dus dit geld ook voor FCS. Jullie zullen we al eens gezien hebben die vragen van een helling,bochten radius,... . Mijn baan noemt Bergdal daarom mag de berg niet ontbreken deze pakt de helft van de baan in dus zeker weinig plaats voor FCS + dat er nog een spoor in het midden van de baan loopt voor terug te keren. Ik ga dan maar een lift maken voor FCS.

Het systeem werkt als volgt:
Een servo die een stuk draadeinden aandrijft daarop draait een stukje metaal waar draad is in getrokken. aan het metaal is een plastic plaat bevestigd van een dienplateau (of hoe dat nu ook heet  :? ) dat met halve wieltjes in plastieken geleiders valt en doordat de servo beweegt gaat de lift ofwel omhoog of omlaag. De FCS autootjes stoppen met parkeerspoelen die met reedcontacten op de brug worden bediend. Natuurlijk staan er ook parkeerspoelen voor de brug als de brug boven is en er een auto op wil. De brug gaat omhoog en omlaag door reedcontacten die bediend worden door de auto's.


Ik heb er al foto's van maar die komen nog moet ze eerst uploaden  :lol:


groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Nou, kom maar op met die foto's Dylan,
ik ben enorm benieuwd!  :wink:

Groeten,

Erik
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Het probleem is dat er nog niks in elkaar staat dus je ziet enkele materialen waar we toch een tijdje aan moesten werken, We proberen door Inox te boren maar dat werd geen succes het stukje was maar zo groot als een duim maar toch.... zelfs koelde we even het stukje met water dat water verdampten van de hitte  :shock: . Iemand een idee hoe het wel kan?

Hier zijn 3 foto's:

Het eerste plankje voor het "geraamte" van de lift.

De 2 plankjes zijn klaar en er zijn balkjes onder gezet om de boel recht omhoog te zetten.

De rode plaat wordt de "brug" van de lift. (brug= het deel waarbij de auto's opstaan om omhoog en omlaag te gaan)


Er zal worden verder updates komen als ik een geschikt stukje gevonden ( ik denk dat ik iets heb eerst eens zien of het zeer geschikt is)  heb of weet hoe ik door Inox kan boren.

groeten minitreintje/Dylan

Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Door Inox (oftewel RVS) moet je boren met een HSS-boor, en dan op een veel lagere snelheid als bij staal. Koelen kun je het beste doen met olie (motorolie is goed) of met een mengsel van olie en water.
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Bedankt voor de tip!

groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Zal wel boor olie bedoelen,dat moet je mengen met water,krijg je mooi wit straaltje als je goed gemengd hebt.
Word gebruikt in zaagmachine's en boormachine's met uiteraard zo'n koel installatie.

Mvg: Alex
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
klopt, is eigenlijk speciale olie. Maar in tijd van nood, olie is olie :lol:
Re:De bouw van een lift maar voor wat? UPDATE 9/07 + Vraagje

Citaat van: RPJdeWeert op donderdag 08 juli 2010, 22:25:44
klopt, is eigenlijk speciale olie. Maar in tijd van nood, olie is olie :lol:

Mijn grootvader had die dacht hij ergens maar hij vond ze niet :lol:
Maar dat is niet meer nodig je zal zien in de Update wat er nu is gebruikt!

UPDATE
Vandaag weer wat gedaan aan de FCS lift. We hebben de "brug" bewerkt en de geleiders aan de constructie bevestigd ook hebben we de constructie (tijdelijk) vast gezet op een plaat, maar dat kan misschien nog veranderen die plaat kan misschien nog vervangen worden maar dat zien we wel.
Hier een aantal foto's:


Al het materiaal dat je hier ziet is voor de lift de telefoonkabel zitten 4 kabels 2 voor de gele bus van de transfo en 2 voor de bruine bus van de tranfso die plaat onder het materiaal telt niet mee  :).


Zo moeten de geleiders staan als ze gelijmd zijn maar dat is ondertussen al lang gebeurd.


Hier zie je het stukje waar ik het over had dat ik dacht dat het geschikt zou zijn ja hoor het is veel maal beter! 8)


Hier heb de brug waar de versteviging voor (zie vorige foto) het stukje beter in stevig zou zitten.



Hier zit het stukje al ingebouwd in de brug


de verstevigingen waar de geleiders op zitten gelijmd worden op een plaat gezet.


Dan hebben we zulke stukjes gemaakt in hout die in de geleiders vallen ze zijn wel vastgelijmd aan de brug.



Hier zijn 2 foto's hoe de brug er moet staan let niet op dat ze scheef staan het staat nog niet vast het is er gewoon ingelegd.

De volgende stappen zijn: de draadeinden plaatsen en de servo met besturing aansluiten op de draadeinden. Daarna zullen jullie wel zien...  :lol:

Nu heb ik wel een vraag welke servo misschien van Conrad maar bij die servo moet ik dan een bevestiging kopen of niet de servo moet vlak onder de draadeinden draaien want aan de servo komt natuurlijk de draadeinden (nummer:  230500 - 89   ) zou ik gebruiken en de besturing is de Viessmann 5268 goed?(Freak had al eens me naar een topic doorverwezen voor een simpel servo driver is deze ook goed voor dit?)
De servo moet een (groot) aantal toeren doen om de brug helemaal naar boven te brengen en naar beneden. Het liefst van al een goedkope,krachtige,snelle, servo

groeten minitreintje/Dylan

Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Dag Dylan.

Ik begin nu door te krijgen wat je precies van plan bent! :wink:

Maar waarom zou je een servo-motor gebruiken?
Volgens mij bedoel je een spindel-motor, een
gelijkstroom-motor met een spindel er aan.
Voor de spindel gebruik dan een draadeind.
En met een gewone gelijkstrom-motor kun je
eenvoudig de draairichting omdraaien.

Groeten,

Erik
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Hallo Erik,

Zou je me wat meer uitleg kunnen geven hierover misschien met foto's?

groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Dag Dylan.

Onderstaand heb ik even voor jou uitgetekend:



M is de motor, waarvan de as verbonden is
met een draadeind, welke door een getapt
gat in de brug loopt.
Het andere einde van het draadeind zal wel
enige steun behoeven.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, Dylan.  8)

Groeten,

Erik
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Hallo,

Bedankt voor het schema Eric.
Ja dat was ik nu van plan te maken Eric maar kan jij of iemand anders mij al een goede motor aanraden
die snel, kracht en liefst niet te duur.

groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
ondertussen heb ik al een geschikt motortje gevonden het was van een robot ik had dat deel dubbel en ja het is een goeie motor want er zitten er 2 in die robot en die robot is ongeveer 2 kg dus sterk genoeg is die motor.

Het motortje is wel DC maar een bruggelijkrichter er tussen is dat probleem van de baan maar het motortje kan werken op 16 V maar word dan een wat warm en is veel te snel dan hiervoor moet de spanning omgezet worden van 16 V naar 6 V eerst had ik een weerstand geprobeerd van een led die ik nog liggen had maar dat ging niet. Ik zal zoeken achter een lagere weerstand
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
kijk even op http://www.circuitsonline.net/schakelingen/97/voedingen/mini-lm317-voeding.html hier staat wel een schematje  :P Dan kun je die 16 volt wissel gewoon omzetten in 6 volt gelijk. Met behulp van een relais of schakelaar kun je dan ompolen voor boven/beneden. Succes  :lol:
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Bedankt musictrain ik ga binnenkort toch naar een electronica winkel en ga dat eens meebrengen.

groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
maar op de site staat een formule dat je moet uitrekenen maar ik begrijp die formule niet goed kan iemand me daar even mee helpen? En moet deze op DC werken of mag dat direct aan de transfo?

De ingangspanning is 16 V en de uitgangspanning moet 6 V.

Ik ga nog eens nameten om zeker te zijn dat het 6 V moet zijn.




groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Hallo Dylan,

ik heb gelezen en gezien dat je 1 draadeind in het midden doet,
maar denk je niet dat dit een beetje instabiel is?
ik denk dat het beter is om 1 aan beide kanten te doen in de lengterichting,
dus tussen beide geleiders in.


Mvg,
Wilco
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Daar heeft Wilco wel een punt, Dylan.
Echter moet wel alles gelijk gaan,
want anders trekt de lift scheef!

En als ik er zo over nadenk: is een
liftsysteem met katrolletjes en kabels
misschien eenvoudiger en stabieler wat
betreft de constructie, en waarschijnlijk
ook een stuk stiller!  :wink:

T.p.v. de geleiderstrips op elke hoek
een koordje vastmaken. Oogjes of
katrolletjes bovenaan de geleiders
en dan alle koordjes naar elkaar toe
brengen, zodat je met één motor alle
koordjes tegelijk bediend.

Groeten,

Erik
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Als de lift goed in de geleiders loopt denk ik dat dit helemaal geen verkeerde oplossing is.

Wel moeten de geleiders goed gesmeerd zijn zodat er hier geen weerstand ontstaat, een gewone ligt met een cylinder onder de lift werkt volgens mij ook met dit principe.

Het nadeel met katrollen is om alle draden gelijk te krijgen op de zelfde spanning anders trekt het geheel krom.

Als deze geleiders niet goed werken zou je misschien rails aan de zijkanten kunnen plaatsen en wielen aan je lift??? het is maar een idee.

Succes met het bouwen.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Hallo,

Met katrollen zie ik het niet zitten en zeker niet met touwen en draadeindes als er 1 wat sneller start met draaien gaat de boel (lees lift) al scheef met alle problemen van dien er wordt al het nodig is met gewichtjes met touw bevestigd aan de brug en die gewichtjes gaan door een gat in de geleiders bovenaan en als de lift naar boven moet trekken die de brug mee terwijl het motortje draait komt de brug naar beneden dan trekken de gewichtjes ook maar dan moet de motor wat meer trekken maar normaal moet dit niet want de handmatige test ging perfect geen weerstand wat zal worden gesmeerd is de geleiders en de draadeinde,de handmatige test was zonder dat de lift was gesmeerd.

ik ga verder doen zoals hierboven mee begonnen ben. :P


groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Update 14/07 + VRAAG !
UPDATE
Ik heb in de loop van de week nog wat aan de lift gedaan en het kan bijna met de motor worden getest moet alleen nog de draadeinden plaatsen en dan kan ik testen  8).
Dus nog even geduld tot het grote moment ik denk dat het zondag moet lukken anders zal het wat langer duren... We zullen zien heb toch nog een maand en een half vakantie dus tijd genoeg! Ook ben ik al bezig met het elektrische gedeelte dat de motor moet aansturen.

Nu heb nog 1 vraag kan je elk dc motortje ompolen of gaat dat bij sommige gewoon niet?

Voor foto's moet je nog even wachten die moet ik nog uploaden.



groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Dag Dylan.

Zover ik weet kun je iedere normale gelijkstroommotor van
draairichting laten veranderen, door het ompolen van de voeding.
Succes met het testen, we zullen wel vernemen hoe het gegaan is.

Citaat van: minitreintje
We zullen zien heb toch nog een maand en een half vakantie dus tijd genoeg!
Wees blij dat je scholier bent, mijn vakantie van drie (!) weken moet
nog beginnen, maar als je eenmaal lekker in het 'vakantie-ritme' zit is
het alweer voorbij . . . . .

Groeten,

Erik
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
kom maar op met die foto's  8)

Mvg,
Wilco
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 14 juli 2010, 19:08:43
Dag Dylan.

Zover ik weet kun je iedere normale gelijkstroommotor van
draairichting laten veranderen, door het ompolen van de voeding.
Succes met het testen, we zullen wel vernemen hoe het gegaan is.

Citaat van: minitreintje
We zullen zien heb toch nog een maand en een half vakantie dus tijd genoeg!
Wees blij dat je scholier bent, mijn vakantie van drie (!) weken moet
nog beginnen, maar als je eenmaal lekker in het 'vakantie-ritme' zit is
het alweer voorbij . . . . .

Groeten,

Erik

dat is waar er is al 2 weken door  :(
Citaat van: Beginner op woensdag 14 juli 2010, 19:46:21
kom maar op met die foto's  8)

Mvg,
Wilco
Deze komen deze avond misschien
Re:De bouw van een lift maar voor wat?
Jullie hebben langer moeten wachten dan normaal maar de foto's zijn er!
Voor al dat geduld hebben jullie een pak foto's gekregen!


Er zijn ronde staafjes hout gebruikt om in de geleiders te kunnen bewegen





Een versteviging voor de de lift en voor de draadeinden


Deze triplex gaat de tijdelijke plaat vervangen is veel lichter en toch zeer stevig. 8)




de tijdelijke plaat is verwijderd en vervangen door een stukje triplex. Rarara waar die triplex vandaan komt  :mrgreen:  .


Dit motortje wordt het denk ik alleen weet ik nog niet of het krachtig genoeg is dat zal de test bewijzen.


de gaten voor de motor aan de lift te monteren worden gemaakt...


het motortje is bevestigd aan een stukje metaal dat aan de lift moet worden gemonteerd.


het verbindings stukje word vast gekleefd doormiddel van die 2 plaatjes komt het straks niet tegen het metaal voor de bevesting van de motor. (ik twijfel of deze motor wel sterk genoeg zal zijn anders moet ik eeen andere motor gaan kopen  :(  )



Het verbinding stukje is op de motor vastgemaakt (later bij een test kwam dit stuk terug los dus hiervoor moet nog iets gevonden worden.


[Start Off-topic] maar het hoort er wel bij.







Ook heb ik al sjablonen gemaakt voor mijn toekomstig FCS baantje. De radius 15 cm ga ik normaal niet gebruiken die staat er gewoon op voor mezelf.

[Einde Off-topic]


groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Update 14/07 met foto's !!!
zeer mooi allemaal :D doen neit veel van je leeftijd je na, ik denk dat je enigste bent op dit forum met een lift! :D
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Update 14/07 met foto's !!!
maar er moet nog wel aan gesleuteld worden want het motortje is denk ik veel te licht
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Update 14/07 met foto's !!!
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Update 14/07 met foto's !!!
ziet er goed uit

ik had ooit eens het idee voor een reuzerad.
maar ga denk ik ook een lift maken om onder de baan (ofzo) een rangeerplek te maken.
of een ondergrondse tunnel met lift om de hoogte te overbruggen.

julian
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Stoppen
Sorry maar ik ga hiermee stoppen met de lift voor FCS,de constructie is goed maar de motor is te zwak en het lukt niet om de draadeinden met de motor te verbinden.
Er zal nog misschien wat aan gesleuteld worden maar de kans is klein.



groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Stoppen
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Stoppen
Hee, Dylan! Wat is dit nu? :?

Citaat van: minitreintje
Sorry maar ik ga hiermee stoppen met de lift voor FCS,
de constructie is goed maar de motor is te zwak en het
lukt niet om de draadeinden met de motor te verbinden.
Er zal nog misschien wat aan gesleuteld worden maar de kans is klein.

Misschien moet je eens proberen om met een tandwielkastje de
overbrenging van de motoras naar het draadeind te realiseren.
Bijvoorbeeld een combinatie van een tand- en wormwiel zal goed
kunnen werken in deze.  :wink:

Groeten,

Erik
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Stoppen
Jammer, ik was heel erg benieuwd naar het eindresultaat.  :(
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Stoppen
Waar is de vastberadenheid gebleven die voor een modelbouwer zo belangrijk is??? Er zijn toch tal van mogelijkheden om die overbrenging te realiseren, en anders zijn er motoren zat te koop die het goed zouden kunnen doen.
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop,....
Hallo,

zat te koop ja das waar maar zat geld dat is niet zo maar te nemen en ja die worm met wormwiel goed idee al op school dingen over gezien maar waar haal ik dat vandaan? Ik denk dat ik het al weet  :lol: we nemen mijn lego doos daar zit een worm en een wormwiel op maar hoe kan ik dat dan koppelen  :? ik zal maar eens iets anders zoeken en ook een trage motor deze motor gaat veel te snel denk ik.


groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
Forum Moderator Los forumlayout Banditos
Lid sinds: 2009

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
Die snelheid is prima aan te passen m.b.v. een setje tandwielen ;)
Een kleintje op grotere remt af, een grote op een kleine versnelt.
Onthoud bij het gebruik van meerdere tandwielen wel dat de richting van draaien omdraait per extra tandwiel!!

Groeten,
Thierry
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
Hoi Dylan,

je kunt het altijd nog met kabeltjes en katrolletjes
proberen, hierbij heb je geen probleem met een
mechanische verbinding tussen motor en draadeind!
Dit vereist weinig investering en kan wellicht met
de motor die je nu hebt.  :wink:

Groeten,

Erik
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
Wat is de hoogte die je wil overbruggen ?
Indien de hoogte niet al te groot is, is er altijd nog een véél simpelere oplossing ...
Een CDrom drive op z'n kant :-)

Dan heb je ineens de electronica, motor & mechanische aandrijving ...


succes nog,
Kris
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
Lid sinds: 2009

Ombouw locs --> 3rail ook tezien in topic Maleupen

offline
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
Hallo,

misschien kan een afgedankte of 2de hands goedkoop vijsmachine een oplossing bieden.
De batterij mag stuk zijn, je kan de voeding van een trafo halen.

Het draadeind is dan makkelijk te bevestigen in de spankop. Ook kan een boormachine links en rechts draaien zodat de lift omhoog en omlaag kan

Groeten,
Marc
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
ja die cd-drive maar ik heb wel 30 cm nodig  maar misschien met een helling de rest doen? en van die vijsmachine die past niet onder mijn baan  :( maar het waren wel goede ideeën. Dit zal misschien niet op mijn baan komen maar snoozerman wat is de voeding van zo'n CD drive?
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
Kijk:

klik

en:
klik

als je nou die boor een beetje netjes sloopt, en het zo maakt dat je 2 draadjes van de trafo naar het motortje doet, kan je met de trafo regelen dat het motortje linksom of rechtsom draait, dus omhoog of naar beneden.

succes  :wink:

Mvg,
Wilco
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
maar het was de bedoeling om dat automatisch te laten werken maar het komt niet meer op mijn baan ik ban al bezig met andere FCS baan. Maar dit wordt misschien af gewerkt.

groeten minitreintje/Dylan
Re:De bouw van een lift maar voor wat? Misschien toch nog hoop
ok, misschien kan je je baan zo maken, dat als het ooit werkt, het er in kan? :D