Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2

Gestart door Populier woensdag 26 mei 2010, 19:58:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
Marklin meldt:

Seinen Spitznamen erhält es auf Grund des lang gestreckten und grün lackierten Aufbaus mit den flachen Vorbauten. Der Rhythmus der beiden Fahrgestellgruppen mit Kuppelstangenantrieben verleiht der Fahrt eine etwas watschelnde Optik, einem Reptil nicht unähnlich.

Die Unterteilung der Lok in Mittelteil und zwei beweglich gelagerte Fahrgestellgruppen macht das Krokodil sehr kurvengängig für die engen Kehren. Die ersten 33 Krokodile werden zwischen 1919 bis 1922 in Dienst gestellt.
Ihre Stundenleistung beträgt 1648 kW (2240 PS), die Höchstgeschwindigkeit 65 km/h, das Dienstgewicht 128 t. Damit vermag das Krokodil die im Lastenheft geforderten rund 430 Tonnen Anhängelast über die Gotthard-Steilstrecken zu ziehen, bei Strecken mit weniger als 10? Steigung sind es sogar 850 t. Dank ihrer einzigartigen Kombination von Kraft und Wendigkeit werden die Krokodile schon zu Anfang Meilensteine einer innovativen Technik. 1926/27 werden weitere 18 Krokodile gebaut. In einem Modernisierungsprogramm erhält ein Teil der Krokodile stärkere Motoren. Die nun als Be 6/8 bezeichneten Maschinen leisten 2679 kW (3640 PS) und 75 km/h Höchstgeschwindigkeit.
Doch die Zuglasten und geforderten Geschwindigkeiten steigen immer weiter an, die Leistungsfähigkeit der Krokodile reicht am Gotthard nicht mehr aus. Die Maschinen werden nach und nach im Flachland eingesetzt, wo sie schwere Güterzugdienste und Rangierdienste übernehmen. Bis zur endgültigen Ausmusterung 1976 sind einzelne Maschinen vor schweren Kieszügen im Einsatz.
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
 :oops: :oops:
Dacht al wat een bekende tekst: nog even het boekje nagekeken en daar staat het inderdaad vrijwel letterlijk in. Lees nu dat de Ce8/8 een max heeft van 65 km/h. Na ombouw werd het Be 6/8 en bedroeg de topsnelheid 75 km/h.  Dat wordt dus snel geregeld!

gr. Hennie
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
Hennie, de hoofdletters B en C in de lokbenaming staan voor de maximaal toegestane snelheid van de lok.
Ik weet niet precies de getallen erachter,maar dat weet Johan, of een andere SBB kenner wel.
Als de lok ingesteld is op 65 of 75 kmh, dan loopt ie ook veel mooier en zie je het drijfwerk nog mooi bewegen.
Bij racesnelheden is het drijfwerk ook niet meer te volgen.
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
Citaat van: Kappa op vrijdag 11 juni 2010, 09:58:07
de hoofdletters B en C in de lokbenaming staan voor de maximaal toegestane snelheid van de lok.

In bogen.

Mvg, Johan
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
Maar waar moet die dan ongeveer op ingesteld worden?
En nu we het over snelheden hebben, is er ergens na te gaan wat de "normale" snelheden van de diverse loks zijn (zijn geweest)?
Ben net bezig met de V200 te ijken in koploper. Hierbij komt nu stand 6 km/h en stand 28 170 km/h  te voorschijn. Volgens mij waren deze loks geen TGV. maar wat dan wel??

gr. Hennie
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 11 juni 2010, 10:03:26
Citaat van: Kappa op vrijdag 11 juni 2010, 09:58:07
de hoofdletters B en C in de lokbenaming staan voor de maximaal toegestane snelheid van de lok.
In bogen.
Weer wat geleerd.
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
Maar ik nog niet :twisted: :mrgreen:
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
Citaat van: Populier op vrijdag 11 juni 2010, 10:37:35
Maar waar moet die dan ongeveer op ingesteld worden?
En nu we het over snelheden hebben, is er ergens na te gaan wat de "normale" snelheden van de diverse loks zijn (zijn geweest)?
Ben net bezig met de V200 te ijken in koploper. Hierbij komt nu stand 6 km/h en stand 28 170 km/h  te voorschijn. Volgens mij waren deze loks geen TGV. maar wat dan wel??

gr. Hennie

Dat klopt helemaal, volgens mij reden deze max zo rond de 140km. Pas CV5 aan. dit is de maximale snelheid.

http://www.dbtrains.com/nl/locomotieven/tijdperkIV/BR220-221
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
Dat is een hele mooie site, direct een bladwijzer van gemaakt. Merci

gr. Hennie
Re:Afgebroken drijfstang Krokodil 3756 Hoofdstuk 2
Graag gedaan.