Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Blokindeling 2 richtingsspoor, en terugmelders

Gestart door daanknoben maandag 24 mei 2010, 11:09:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blokindeling 2 richtingsspoor, en terugmelders
Hoi allemaal,

In mijn topic http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14029.100 kunnen jullie zien dat ik met de spiraal bezig ben. Mijn spiraal is 3 sporig, met de volgende indeling kwa rijrichting:

<------  Hoofdbaan naar beneden
-------> Hoofdbaan naar boven
<-----> Enkelsporige zijlijn, in twee richtingen bereden.

Mijn vraag is nu als volgt. In een stationsspoor wat in 2 richtingen bereden wordt maak je 3 terugmeldingen. Beide kanten kleine in/uitrij melder, en 1 voor het spoor ertussenin.

Maar hoe doe ik dit nu in mijn spiraal. Dat zijn in principe een stuk of 5 blokken van 4 meter achter elkaar. Klopt het dat ik het kan aansluiten als in onderstaande voorbeeld, zodat de uitrijmelder voor t ene blok tegelijk dient als inrijmelder voor het andere blok?



Groeten,

Daan
Re:Blokindeling 2 richtingsspoor, en terugmelders
Hallo Daan,

Als je met Koploper werkt.

Citaat van: daanknoben op maandag 24 mei 2010, 11:09:49
Klopt het dat ik het kan aansluiten als in onderstaande voorbeeld, zodat de uitrijmelder voor t ene blok tegelijk dient als inrijmelder voor het andere blok?
Hierover is al eens op dit forum een discussie over geweest.

Uiteindelijk heeft de programmeur van Koploper toen aangegeven om de uitrijmelder (stopmelder) van het ene blok niet te combineren met de inrijmelder van het volgend blok.

Citaat van Paul in dat topic was:
CiteerToch is dit wel software afhankelijk. Ik kan alleen maar aangeven waarom het in Koploper niet mag. Zoals Walter ook al zegt: zie Koploperforum voor een vraag en daarop het antwoord. Helaas worden hier al weer een aantal antwoorden gegeven die echt onjuist zijn.

Ander citaat van Paul
CiteerHoi iedereen,

Toch een regelmatig terugkomende vraag is: kan de stopmelder worden gecombineerd met de eerste melder van het volgende blok?

Het antwoord is nee. In Koploper kan dit niet. Hieronder een klein voorbeeld van twee blokken
<b1---------b2><b3---------b4>
<---blok 1----><---blok 2---->
Wat willen gebruikers?

<b1---------b2b2b2---------b4>
<---blok 1----><---blok 2---->
In dit laatste voorbeeld kan zeker nooit bezetmelder b2 worden opgenomen in 'bezet bij' van het tweede blok. Als de loc dus stilstaat in blok 1 op de stopsectie zal blok 2 bezet worden gemeld en de trein zal er dus nooit gaan inrijden. Dit is nog op te lossen.

Echter het grootste bezwaar is de seinstanden. Koploper zorgt er automatisch voor dat bij de eerste bezetmelder van het volgende blok het eventuele sein in het voorafgaande blok op onveilig wordt gezet. In de foute situatie: trein rijdt en komt aan op de bezetmelder b2 en is deze nog voor het sein. Echter dit wordt ook meteen de binnenkomst van het volgende blok en pats sein gaat op onveilig en de machinist krijgt een hartaanval omdat hij aan Pieter van Vollenhove mag verantwoorden waarom hij door een onveilig sein is gereden.

In de komende versie van Koploper kan je gaan werken met virtuele bezetmeldpunten en dan zou je in principe wel werken met 1 bezetmeldpunt per blok.
<v1---------b1><v2---------b2>
<---blok 1----><---blok 2---->
Een virtuele melder wordt geactiveerd na een aantal gereden cm (geijkt) of een gereden tijd (decoderstappen). Stel de stopsectie in blok 1 is 30 cm lang en je definieert dan virtueel punt v2 na 40 of 50 cm.
Ik zelf vind het prettig om de stopsecties wel echte bezetmeldpunten te gebruiken daar dit veel precieser is dan het gebruik van virtuele punten.

Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk waarom niet stopsectie en eerste bezetmeldpunt van het volgende blok gecombineerd kunnen worden.

Mvg,
Paul.

Mvg,
Peter
Re:Blokindeling 2 richtingsspoor, en terugmelders
Nou, dat is dan duidelijk. Nog enkele draden erbij solderen :)

Groeten Daan,