Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann

Gestart door MystiQ vrijdag 26 februari 2010, 00:44:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Ik ben onlangs begonnen met het bouwen van een nieuwe baan voor mijn opa omdat de oude van ellende uit elkaar viel. Alles zat gemonteerd op zachtboard. Leuk als het vast zit maar als het een keer los is geweest krijg je het nooit meer in elkaar. Vandaar dat ik besloten heb om de baan totaal af te breken. Er lag eerst een Marklin spoor met rangeerterrein, 2 Fleischmann sporen en een Bemo baan voor de trams.

Het was een aardig werkje om alles te demonteren. Van de oude baan heb ik alleen de schragen hergebruikt voor de nieuwe. De maat van de baan wordt 3,00 bij 1,22 meter. Daaraan wordt nog het rangeerterrein gekoppeld. Van het proces heb ik wat foto's gemaakt. Helaas is de kwaliteit van mijn HTC niet zo goed in het donker maar het beeld komt over.

Ik heb als basis 18mm dik MDF gebruikt vanwege mijn ervaringen hiermee met audio inbouw in de auto. 18mm is stevig genoeg en gaat niet doorzakken of trillen. Uit de mdf platen heb ik eerst de gaten van de kozijnen uitgezaagd zodat deze mooi aan het raam sluiten. Onder de mdf platen heb ik groene dempingsplaten gemonteerd die ik nog ergens vond. Ik ben eerst achter begonnen en vanuit daar de platen aan elkaar gekoppeld dmv koppelingsplaten. Dit was nog een vrij lastig werkje omdat deze grote plaat ook nog omgedraaid moest worden maar gelukkig met wat schuiven is het gelukt.


Op deze foto is het begin te zien


Hierop is te zien dat de 3 platen voorzien zijn van isolatie


Wat een zooitje geeft het toch ook hé


De platen zijn gekoppeld en daarna omgedraaid zodat ze op de schragen komen te rusten. Verder is het gat uitgezaagd in het midden om er makkelijk bij te kunnen. Ik heb eerst 4 gaten geboord en daarna met een decoupeerzaag een zo recht mogelijk gat gezaagd. Daarna heb ik aan de onderzijde van het gat 2 deurschuiven gemonteerd en een vast mdf blokje om de plaat te centreren.


Hierop is de plek van het rangeerterrein te zien


Het gat vanaf de bovenkant gezien


Hier is het vanaf de onderkant te zien


De C-rails die gebruikt gaat worden voor de buitenbaan

In mijn volgende post is de verdere bouw te zien van de baan. Inmiddels liggen er nu 3 banen 1 van C-rails en 2x van Fleischmann profi. Het rangeerterrein is ook zo goed als af en de treinen doen ook al hun rondjes maar hier volgen de volgende keer meer foto's van!
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
waarom losse banen voor marklin en fleischmann?
dat kan op een, maar dan moet je wel K-rail gebruiken.


maar ziet er naar uit dat het een flinke baan gaat worden.
ik ga dit volgen
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
De Fleischmann baan wordt gebruikt voor de trams en de Marklin baan voor alle digitale E-locs. Verder waren dit de rails dit tot mijn beschikking waren. Ik ken de K-rails wel van vroeger maar moet toch zeggen dat de C-rails een stuk fijner werkt. Verder komt er op alle sporen ook bovenleiding maar die van de fleischmann banen worden lager omdat anders de pantografen van de trams de bovenleiding niet raken. Inmiddels heb ik de bovenleiding van de Marklin baan al geinstalleerd maar ik ga er een wissel uithalen zodat ik een effectiever rangeerterrein kan maken. Ik ga vandaag weer wat foto's maken.
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Ik was toch niet helemaal tevreden met het opstelterrein voor de treinen dus heb maar wat veranderingen aangebracht. Helaas moesten hiervoor weer de sporen los en de bovenleiding. Maar ik heb nu wel een lang opstelspoor voor 4 rijtuigen en een loc weten te maken. Nu passen er 4 silberlingen rijtuigen met een V300 op het opstelspoor. Op de andere sporen kunnen dan nog locs met 3 rijtuigen staan. Ik heb de draai van de twee bovenste bochten wel moeten aanpassen en heb nog een 24206 moeten kopen om op het wissel te laten aansluiten.

De huidige situatie kostte teveel ruimte



Hieronder kan je de portalen van de bovenleiding zien die ik ook onlangs geplaatst heb. Dit was nog een vrij priegel karweitje.



Een aanzicht van het station met het fleischmann en marklin spoor. Hier kan je de bovenleiding zien.



Hier is de opzet van de nieuwe wissels te zien



En het eindresultaat! Er moet nog wel 1 wissel bijkomen voor het goederenperron.




Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
mischien heb ik het verkeerd gezien, maar je bovenleiding lijkt in een vrij rechte lijn te lopen. Normaal gesproken zigzagt de bovenlijn een beetje om te zorgen dat hij niet inslijt op 1 plek van je pantograaf ;)
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
De bovenleiding is vrij oud nog uit de oude m-rails tijd dus was niet echt recht meer. Ik heb het voor het grootste gedeelte wel weer recht weten te krijgen. Ik heb dat zigzag principe volgens mij wel toegepast. Het scheelt per bovenleiding wel elke keer welke er boven of onder op de mast gemonteerd zit. Ik denk dat je dit bedoelt?

Verder heb ik in de bocht gebruik gemaakt van Electrotren bovenleiding. Werkt wel goed alleen beetje duur en helaas moet je ze ook een klein beetje aanpassen voor de bevestiging aan de Marklin masten. De binnenste trambaan wordt volledig voorzien van Electrotren bovenleiding met bijhorende masten. Omdat deze qua hoogte beter uitkomen op de pantografen. Daar zal ik binnenkort ook foto's van plaatsen.   
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
ja, ging mij om het zigzag principe :P
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann 2 mrt
Zo vandaag aan de slag gegaan met de bovenleiding voor de trambaan. Voor het gemak toch maar gebruik gemaakt van de Marklin masten aangezien die van Electrotren toch veel fragieler zijn. Het rechte stuk maakt gebruik van de portalen van Marklin. Voor de rest heb ik gebruik gemaakt van de korte stukken van electrotren. Er is 1 mast die helaas boven het gat uitkomt. Hiervoor maak ik een andere mast van een oude electrotren zodat die ook gewoon in het hout gemonteerd kan worden.

Het middelste spoor krijgt geen bovenleiding omdat het anders onmogelijk wordt om locs er op te zetten. Dus hier mogen allleen maar stoom en diesellocs rijden  :lol:.



Hierop is te zien dat er nog 1 mast aangepast moet worden omdat die anders blijft zweven.



Morgen nog even de kleine afwerkingen en dan kunnen we met de aankleding gaan beginnen!
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Zo weer even een update. Als laatste is er nog het Bemo spoor bij gekomen een tijdrovend klusje maar uiteindelijk loopt het wel mooi. De aansluitingen zijn bijna overal naadloos. Hieronder wat foto's van de baan met het Bemo spoor en een test lok van de RhB.



Helaas zag ik dat het dak er scheef opzit.



Nog een foto van de baan met een krokkie die de bocht om komt kijken



Binnenkort plaats ik fotos van mijn eerste poging van ballasten bij het emplacement.
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
heeft u ook foto s van de linkerbaan
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
De linkerbaan is een Mini Trix baan die iemand anders gebouwd heeft. Hier heb ik nog geen foto's van maar zal volgende keer wel wat foto's maken. Helaas is mijn camera overleden dus moet het even met mijn telefoon.

Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
oke
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Zo na een lange tijd van afwezigheid ben ik maar weer verder gegaan met de baan. Ben vandaag druk aan de slag geweest. Heb namelijk eerst het stuk waar ik gras wilde leggen groen gespoten. In de tussentijd dat het droogde heb ik een looppad langs het spoor aangelegd. Dit heb ik gedaan met houtlijm / water in de verhouding 80%/20% met een heel klein druppeltje dreft om de oppervlaktespanning te verminderen. Toen heb de steentjes voor het pad gelegd en daarna met de druppelaar erover gegaan.

Hier is het nieuwe looppad te zien die ik van ballast heb gemaakt.


Bij de V.S. ambassade is het gras gelegd en zijn de bomen geplaatst het pad voor de auto's is inmiddels ook gemaakt. Alleen er moeten nog planten in het aarde. Iemand suggesties? 


En als laatste de entree van de ambassade.

Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
En nog even een overzichtsfoto
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Ziet er goed uit. In februari pas begonnen?
Leuk zo dat blok huizen in het midden.

Volgens mij zit je in een kamer met aan twee kanten ramen, klopt dat?
Misschien een tip: let op met zonlicht kan op verkleuring en dergelijke.

Succes met de voortzetting
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Ik zou wel die ''voetjes'' waar de bomen op staan, helemaal ''onzichtbaar'' maken met gras, of een strooisel wat donker van kleur is. Dat staat veel mooier. (vind ik)

Maar verder is het een mooie en vooral grote baan!  :)

Met vriendelijke groet,
Martijn
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
mooie update, word mooi zo!
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Hoi,

Ziet er leuk uit allemaal. 8)
Succes verder.

Gr.
René
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
ziet er leuk uit succes ermee :P!

groeten minitreintje/Dylan
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Mooie baan, ook leuk idee 2 soorten merken!

Groeten,
Martijn
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Nieuwe baan met Marklin en Fleischmann
Oei....Erg mooie baan :D ! Van welk merk is trouwens die kerk? Die ziet er erg leuk uit. Kun je misschien een detailopname daarvan maken?

Alvast bedankt en heel veel succes met de verdere opbouw van dit kunstwerk.

M.v.g.

RMW