Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mogelijke ombouw SBB Re 620

Gestart door Re460 zondag 30 mei 2010, 21:37:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mogelijke ombouw SBB Re 620
Loop er aan te denken om de nieuwe SBB Re 620 om te bouwen met een loksound-decoder.
Plan is als volgt;

Bestaande decoder en centrale print verwijderen
Bestaande ledverlichting verwijderen
Nieuwe ledverlichting plaatsen (ET nr 137084)
21 MTC-schnittstelle inbouwen en loksound decoder inprikken

Vraag is of de bestaande luidspreker kan worden gehandhaafd. Voor de loksound decoder heb je een luidspreker met een impedantie van 100 Ohm nodig. Vraag me af wat de impedantie van de Marklin-luidspreker is.

Na de ombouw schakel je met F0 de frontseinen en het wiite sluitsein.
Met F1 schel je de richtingsafhankelijke schijnwerpers.
En met de overige functietoetsen kun je diverse geluiden ten gehore brengen.

Iemand nog ideeen of opmerkingen?
Groet,
Erwin
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Hallo Erwin,

Volgens mij begin je aan een zinloze ombouw qua decoderaansluiting,want de 21 polige verbinding (MFX) heeft deze al.
Tenzij je geen plaats hebt voor de speaker die je nodig (kan) hebben voor de loksound decoder.
Misschien kan je de bestaande gebruiken.

De soundgenerator is dan wel overbodig,vanwege de loksound decoder,en ik zou eerder overwegen deze te overbruggen,zodat deze niet meer mee doet.

De ledverlichting veranderen kan zinvoller zijn,maar dat is ook afhankelijk van de persoonlijke voorkeur.

Aan de andere kant,voor de totale strip van deze lok valt ook iets te zeggen,nl.dat je de "oude" decoder en soundgenerator ongeschonden nog altijd achter de hand hebt.

Mvg Hans V200.0
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Hallo Hans,

Bedankt voor het meedenken. Het model heeft inderdaad al een 21MTC-interface, dus deze verwijderen zou zinloos zijn. Wel schijnt er op de betreffende printplaat nog wat extra elektronica te zitten; CH-lichtwisseling, soort dimschakeling voor de verlichting en verstrekte uitgangen. Wil dus eigenlijk deze print het liefst hergebruiken, moet dus maar eens goed uitzoeken hoe het zit. De bestaande soundmodule gaat er echt uit. De bestaande luidspreker heeft geen juiste impedantie dus gaat er uit.
Wordt nog een leuke klus.
Groet,
erwin
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Hallo Erwin,

Graag gedaan,en bij deze wens ik je veel succes bij de ombouw van deze mooie lok!

Mvg Hans V200.0
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Blausee-Mitholz
gast

Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Citaat van: Re460 op zondag 13 juni 2010, 08:19:14
Wel schijnt er op de betreffende printplaat nog wat extra elektronica te zitten; CH-lichtwisseling, soort dimschakeling voor de verlichting en verstrekte uitgangen.

Dimfunctie zit altijd in de decoder.

Mvg, Johan
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Eigenlijk is het ombouwen vrij simpel, omdat je de coder zo kan omsteken op de 21 mtc.
Tip: Neem van te voren de belangrijkste CV's over van de oude decoder, zodat de nieuwe loksound decoder direct ingeregeld is.
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Dank voor de reactie's. Loc ligt inmiddels uit elkaar. Je kunt er inderdaad zo een lokpilot in prikken.
Helaas kun je de schijnwerpers dan niet meer activeren. Gevolg is dat de frontverlichting nu te fel is. Met de lokprogrammer valt de verlichting echter niet te dimmen. Op de centrale print zit nog een soort ic. Als je de verlcihting gaat dimmen begint de verlichting te knipperen, waarschijnlijk is dit ic de veroorzaker, alle lichtuitgangen lopen via dit ic.
Ook de ledverlichting zit anders in elkaar; elke led (3 stuks) op de verlichtingsprint wordt apart aangestuurd. Bij de Re 4/4 II is dit niet zo. M heeft dus weer iets nieuws bedacht?
Ga de verlichtingsprints vervangen door de 137084 uit de Re 4/4 II. Op de 21 MTC print worden de aux 3 en aux 4 van de decoder versterkt. Deze beide uitgangen ga ik gebruiken voor het aansluiten van de schijnwerpers (via extra te plaatsen weerstanden). Via F0 wil ik de front- en sluitverlichting laten lopen (dus via het ic), desnoods dimmen met weerstanden. aux 1 en aux 2 ga ik dan via de lokprogrammer deactiveren.
De huidige marklin luidspreker moet worden vervangen door een ESU-exemplaar (50441 20 mm), door een afwijkende impedantie. De draden van de luidspreker moet op pin 9 en 10 van de schnittstelle worden gesoldeerd.
Daarna een test met een lopi3 en als deze goed verloopt zal ik er een loksound v3.5 in zetten.
Groet,
Erwin
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Erwin, heb je aux uitgangen, die voor de verlichting worden gebruikt, op dezelfde manier als de bestaande decoder geprogrammeerd?
Voor elke decoder is de pinbezetting op de 21 mtc namelijk gelijk, dus is het alleen een kwestie van de juiste vinkjes te zetten in het menu "function mapping".
De bestaande verlichtingsprint zou moeten werken met de nieuwe decoder.
Het IC op de verlichtingsprint werkt namelijk op een combinatie van front en sluitsein poorten en (meestal) 2 aux poorten.
Als je de juiste vinkjes programmeerd, zouden de schijnwerpers en Zwitserse verlichting weer moeten werken.
Beste is om eerst de "oude" decoder uit te lezen.
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Blausee-Mitholz
gast

Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Citaat van: Kappa op dinsdag 22 juni 2010, 22:10:27
Voor elke decoder is de pinbezetting op de 21 mtc namelijk gelijk, dus is het alleen een kwestie van de juiste vinkjes te zetten in het menu "function mapping".

Matrix verwisselt aux aansluitingen. Als je een ESU decoder inprikt mis je functies.
Heb ik zelf ondervonden met ombouw van een Trix lees dit draadje maar eens goed door.

Mvg, Johan
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Allen,

Prik je een lokpilot3 in dan zul je inderdaad de function-mapping moeten aanpassen.
Voor de schijnwerpers heeft Marklin een sound-uitgang gebruikt (bron: stummis forum)!
Na het plaatsen van de lopi heb aux1 aan f1, aux2 aan f2, aux 3 aan f3 en aux 4 aan f4 geknoopt.
Op f1 en f2 zitten nu lichtfuncties (uitschakelen front- en sluitsein), f3 lokfluit en f4 ventilator.
De schijnwerpers zijn nu niet meer te schakelen.
Heb nu de soundmodule verwijderd en de schijnwerpers (ledprint 137084) aangesloten op aux 3 en aux 4. Schakelen gaat goed, echter de leds branden zeer zwak. Ook de frontseinen/sluitsein branden zwak, de smd-weerstanden op de ledprint aangepast van 18k naar 2k2. Iets beter nu maar nog steeds niet goed. Schijnwerpers lopen nu over een 1k weerstand ook hier nog steeds te zwak.
Nu de frontseinen direct op de 21mtc steker gesoldeerd, weer te zwak.
Ergens op de centrale print loopt dus iets de verlichting te verzieken. Ben er niet uit wat het nu is.
Inmiddels heb ik de printsporen vanaf de 21 mtc-steker naar de elektronica onderbroken en de draden voor de verlichting/schijnwerpers direct op de 21mtc-steker gesoldeerd.
Voor het realiseren van de CH-lichtwissel een extra diodeprintje in de loc geplaatst. Ben nog niet geheel klaar met de bedrading maar aan 1 zijde is de verlichting nu wel in orde.
Marklin heeft de 21mtc-schnittstelle redelijk misbruikt er zitten aansluitingen op de steker welke in de ESU-documenatie niet zijn terug te vinden.
Hoop binnenkort de ombouw af te ronden. Na testen zal ik de lopi3 gaan vervangen door een loksound-decoder. Met f1 wil ik dan de schijnwerpers rijrichtingsafhankelijk schakelen en met de overige functietoetsen de diverse usersounds. 
Groet,
Erwin
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Zojuist de laatste bedrading provisorisch aangesloten en een testrondje gereden.
Rijden gaat goed en de lichtfunctie's werken goed. Moeten nog wel iets worden gedimd, maar dat komt later wel. Nu nog de bedrading netjes wegwerken en kogellagers inbouwen.
Na de uitvoerige test zal dan de loksound-decoder worden geplaatst.
Echt een heel mooi model, maar helaas kan de eletronica wat beter.
Marklin gaat dit model natuurlijk nog in meerdere uitvoeringen op de markt zetten, hoop dan wel dat er standaard een lokpilot decoder in komt. Wat het geluid betreft; of direct een full sound decoder of helemaal niets. De huidige soundgenerator is echt te simpel.
Groet,
Erwin
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Citaat van: Re460 op donderdag 24 juni 2010, 08:56:49
Voor de schijnwerpers heeft Marklin een sound-uitgang gebruikt (bron: stummis forum)!
Na het plaatsen van de lopi heb aux1 aan f1, aux2 aan f2, aux 3 aan f3 en aux 4 aan f4 geknoopt.
Op f1 en f2 zitten nu lichtfuncties (uitschakelen front- en sluitsein), f3 lokfluit en f4 ventilator.
De schijnwerpers zijn nu niet meer te schakelen.
Heb nu de soundmodule verwijderd en de schijnwerpers (ledprint 137084) aangesloten op aux 3 en aux 4. Schakelen gaat goed, echter de leds branden zeer zwak. .......................
Heb je AUX 3 en 4 nog versterkt, want deze uitgangen zijn naar mijn weten, niet verstekt, zoals AUX 1 en 2 dat zijn.
Märklin heeft dan wel lekker zitten prutsen, om de schijnwerpers schakelbaar te maken.
Hadden ze er nu gewoon een loksound ingebouwd, dan was dit gepruts niet nodig geweest.
Kun je op de oude decoder niet achterhalen wat voor versterkerschakeling er naar de speakerpinnen is aangesloten?
Re:Mogelijke ombouw SBB Re 620
Hallo Ad,

De door Marklin ingebouwde mfx-decoder heeft geen versterkerschakeling.
Aux 3 en 4 zijn logische uitgangen, deze uitgangen worden op de centrale print met 21MTC-steker versterkt. Deze uitgangen worden gebruikt voor het aansturen van de soundgenerator (locfluit en ventilator).
Marklin heeft inderdaad lopen prutsen. Ook op Stummis Forum is men hier redelijk ontstemd over.
Blijft jammer zo'n mooi model met dergelijke decoder/elektronica.
Groet,
Erwin