Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De onverwachte revival van... Viessmann 5211

Gestart door Populier donderdag 20 mei 2010, 14:20:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
De onverwachte revival van... Viessmann 5211
Ik gebruik wissel(seinen)decoders van Viessmann. Hierbij wordt de voeding geregeld door een oude 80 watt Temsi trafo. Daarbij gebruik ik de 20V aansluiting op de trafo voor de wissels. Inmiddels zijn er nu drie decoders door sluiting tijdelijk buiten gevecht gesteld. De eerste twee waren nog te repareren. De laatste moet ik nog de spullen voor halen. Blijkbaar reageert de trafo te laat op het ontstaan van kortsluiting. Is er niet een mogelijkheid om aan de  20V aansluiting op de trafo een  extra (draad)zekering aan te sluiten waardoor bij een volgende omissie de zekering het begeeft voordat de viessmann het te warm krijgt? Wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken. Is het misschien toch beter om de 16V lichtaansluiting te gebruiken. Het schakelen van de M wissels werkt prima op 20V.
Gaarne advies.
Voor de liefhebbers een detailopname van de "schade"


gr. Hennie
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Hoi Hennie,

Misschien kun je hier wat mee. :idea:

Gr.
René
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Hoi Hennie
er loopt niet een te hoge stroom, maar met 20 volt zet je gewoon teveel spanning op de decoder, dit los je met een zekering niet op
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
De handleiding zegt dat je er maximum 17 V ~ mag aanhangen of 24 V=.

Aanpassing: denk eraan V= I x R dus hoe hoger de spanning die je erop zet hoe groter ook de stroom zal zijn.De weerstand blijft immers dezelfde.
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Hallo Hennie,

Citaat van: Populier op donderdag 20 mei 2010, 14:20:08
Blijkbaar reageert de trafo te laat op het ontstaan van kortsluiting. Is er niet een mogelijkheid om aan de  20V aansluiting op de trafo een  extra (draad)zekering aan te sluiten waardoor bij een volgende omissie de zekering het begeeft voordat de viessmann het te warm krijgt?
Je kunt beter de vraag stellen waarom de er een te grote stroom loopt waardoor de decoder(s) defect raken.

CiteerVoor de liefhebbers een detailopname van de "schade"

De weerstand zat die al zo op de print of heb je die zelf los gesoldeerd ?. Ik denk het laatste. De (melf)diode (1N4935) aan dipswitch zijde is ook defect. Ook de elco ziet er niet fris meer uit, dus ook vervangen.

Mvg,
Peter
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Hallo Mensen,
De eerste 2 decoders heb ik kunnen repareren. De diode en de elco waren bij de vorige decoders kapot. Thans ook de weerstand. Neen Peter ik heb hem niet zelf los gesoldeerd :oops: Blijkbaar had ik dit keer echt te laat door dat er sluiting was. Morgen maar de fiets weer pakken. De lui bij S & B weten inmiddels  wat ik nodig heb :x  Alleen die diode bleek in het verleden lastig te zijn. Door de hitte zijn de koperen baantjes weggesmolten. Vorige keer opgelost met een stuk draad. Heb nu lakdraad en kan proberen dat te gebruiken. De les is dus geen 20V meer gebruiken maar de 16V lichtaansluiting. Ik vraag mij wel af waarom deze trafo dan de 20V wisselaansluiting heeft. Volgens mij dateert deze Temsi uit de zestiger jaren want hij is al 220V en niet zoals mijn oude 16VA trafo omgebouwd van 125V naar 220V. Dubbele treinaansluiting, licht en wissels. Heb ook nog de M 6631 30VA staan (aangeschaft en vervolgens in de kast verdwenen) Die gebruik ik nu voor testen van loks ed. Is het misschien beter om deze te gebruiken of zijn er betere alternatieven voor wissels en seinen. Voor alle adviezen alvast weer bedankt.

groet Hennie
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Hallo Hennie,

Citaat van: Populier op donderdag 20 mei 2010, 23:58:49
Alleen die diode bleek in het verleden lastig te zijn.
De diode is een 1A Fast recovery type. De weerstand heeft een waarde van 0,29 Ohm en is voor de stroombegrenzing. Er kan maximaal een schakelstroom van 2,6A lopen.
Zorg dat de spanning niet te hoog is, 16V AC is voldoende.

Mvg,
Peter
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Merci !!
Ik hou het in gedachte om verder ongelukjes te voorkomen.

Hennie
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Tja als de netspanning van 220 naar 230 gaat,dan levert de oude Temsi ook meer spanning,en rechtevenredig ook wat meer vermogen.

Dat is dus ook een bottleneck,en kan je dus alleen oplossen door hem niet meer te gebruiken,en te vervangen door een misschien voorhanden zijnde trafo.

Mvg Hans V200.0
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Dus niet alleen een Temsi maar de Märklin trafo ook niet  voor schakelen in zetten? Blijft over de verlichting compleet gescheiden van de rest via deze trafo's aansturen? Als het goed is krijg ik binnenkort de Uhlenbrock power4 +booster. Ik denk dat daarmee ook het apart voeden van de wissels en seinen over zal kunnen zijn. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit geprobeerd alles via de IB basic te laten lopen. Weet dus eigenlijk niet of dat problemen zal geven. Morgen maar eens nagaan.

groet Hennie
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Hallo Hennie,

Citaat van: Populier op vrijdag 21 mei 2010, 00:55:44
Dus niet alleen een Temsi maar de Märklin trafo ook niet  voor schakelen in zetten?
Een Marklin trafo zal echt geen prblemen geven.

CiteerAls het goed is krijg ik binnenkort de Uhlenbrock power4 +booster.
De Power 4 is een booster. Overigens is deze vrij gemakkelijk aan te sluiten op de IB.

CiteerWeet dus eigenlijk niet of dat problemen zal geven. Morgen maar eens nagaan.
Op een ander forum werd door iemand eens melding gemaakt dat het niet mee viel.

Mvg,
Peter
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Hallo Peter,
-De Märklin trafo is ook 220V, dan heeft die toch het zelfde probleem als de Temsi bij 230V?? Of bedoel je dat er geen 20V aansluiting op zit. Dan zou de Temsi bij 230V op de aansluiting 18V toch ook geen problemen moeten geven?
-Power 4 is een booster: bedoeld was power 4 plus een  Uhlenbrock trafo, sorry :?
-Ik heb uit eerder aanschaf nog 10 elco's van 25V 100uF liggen. Deze hebben denk ik een geringere capaciteit dan degene die op de print zit (220 uF). Kan deze er dus niet voor gebruikt worden? Ik weet niet meer waarom ik ze indertijd heb moeten aanschaffen maar vraag mij af waarvoor ik ze nog zou kunnen gebruiken?
-de IB basic levert voor de rails 3A, dat lijkt mij ruim bemeten maar ik heb er (nog steeds) geen idee van hoeveel verbruikers dat kunnen zijn.  :oops:

groet Hennie
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
ik zou zeggen neem geen risico en koop een moderne trafo?
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Citaat van: Populier op vrijdag 21 mei 2010, 10:31:48

-Power 4 is een booster: bedoeld was power 4 plus een  Uhlenbrock trafo, sorry :?

groet Hennie

Hoeveel moet ik er hebben??
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Citaat van: Populier op vrijdag 21 mei 2010, 10:31:48
-De Märklin trafo is ook 220V, dan heeft die toch het zelfde probleem als de Temsi bij 230V?? Of bedoel je dat er geen 20V aansluiting op zit.
Op een Marklin trafo zit geen 20V aansluiting. De Marklin trafo levert ongeveer 16 a 17 V AC. Waar jij het over had is 20 V. Dat kan net te veel zijn.

Citeer-Ik heb uit eerder aanschaf nog 10 elco's van 25V 100uF liggen. Deze hebben denk ik een geringere capaciteit dan degene die op de print zit (220 uF). Kan deze er dus niet voor gebruikt worden?
Hoger de capaciteit hoe hoger de buffering.

Citeer-de IB basic levert voor de rails 3A, dat lijkt mij ruim bemeten maar ik heb er (nog steeds) geen idee van hoeveel verbruikers dat kunnen zijn.  :oops:
Ga er even van uit dat een verbruiker 0,5A nodig heeft. Kun je het zelf uitrekenen.

CiteerHoeveel moet ik er hebben??
Dat ligt er aan hoe groot je baan wordt. Maar 1 moet voorlopig voldoende zijn.

Mvg,
Peter
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
waarom gebruik je niet de power boost voor wisseldecoders van Viessmann ? Art nr : 5215.
Of je zoekt een vervangende oplossing (zelfbouw)
Re:Zekering t.b.v. wisseldecoders
Eerst weer even mijn woede kwijt raken. Ben je bijna klaar met het typen kom je met het knopje aan de zijkant van die  kl***te muis tegen het toetsenbord... ben je dus de hele tekst kwijt.
Nieuwe poging
@Peter
Ik heb inmiddels de spullen in huis. In dumbo uitvoering (dus 2x).
De weerstand is geworden oR39 5% 3W, ook het zelfde nummer van de diode was er niet dus ook een vervanger maar de elco is hetzelfde. Vorige reparatie ook gelukt dus ik ga er maar van uit dat dit het juiste materiaal is. De Temsi gaat naar de analoge hoek voor het testen van seinen, wissels ed. Achteraf bekeken had ik het sein beter vooraf analoog moeten testen :oops: De Märklin komt er voor in de plaats. We zien wel hoe ver we daar mee komen. Deze baan groeit niet meer, misschien nog een paar seinen en een ontkoppelrails ter leringh ende vermaek.

@bellejt
Ik laat voorlopig even alles bij het oude. We zien wel: er is voldoende werk in voorraad :lol: Zoveel dat ik een beetje de draad kwijt raak. Nieuwe draden aan seinen solderen, relais schakelaar repareren(lipje afgebroken), bedrading van sommige seinpalen vernieuwen. 3 overweg delen 7292M liggen uit elkaar (waar die niet voor bedoeld zijn) om de kapotte draadjes van het spoeltje te repareren. Nieuwe verlichtingspalen met kruizen monteren. Er liggen nog een stuk of 5 loks uit elkaar op decoders te wachten enz.
Dus als je nog tijd over hebt.  :mrgreen:
Maar we wanhopen niet!

Groet Hennie
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Heden middag een poging gedaan om de 5211 te voorzien van nieuwe onderdelen. Ging niet echt lekker,kreeg de gaatjes om de nieuwe pennetjes door te steken niet echt open. Geprobeerd met litze de soldeer weg te krijgen maar dat ging niet goed. Uiteindelijk alles dacht ik op de juiste manier weer vast gezet....het resultaat van deze capriolen is op onderstaande foto's te zien. Was best wel een aardige knal. Best leuk om de binnenzijde van een condensator te bestuderen.  Misschien was er toch meer kapot of heb ik toch iets op de verkeerde wijze vastgezet??



mocht iemand met meetapparatuur hier nog iets mee willen doen, geef een gil en ik stuur het op.

gr. Hennie
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Gecondoleerd. :cry:
Lijkt erop dat je de plus en min van de elco verwisseld hebt.

Gr.
René
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Als dat zo is (de min zat aan de kant van de schakelaar) dan is dat gekomen door het ge** met die gaatjes. :twisted:
Elko nam niet eens zijn hoed af maar werd erg kwaad. Heb er  nog een liggen toch nog een poging wagen??

gr. Hennie
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Hoi Hennie,

Ik zou nog een poging wagen, een elco kost bijna niets.
Succes.

Gr.
René
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Ja, dat is waar, maar ik weet niet of er verder nog dingen kapot waren die mogelijkerwijs tot deze reactie heeft geleid. Vandaar mijn opmerking :als iemand iets door kan meten dan mag die het hebben. Het blijft natuurlijk ergerlijk dat ik de eerste wel heb kunnen repareren en deze niet :twisted: Voelt toch als een nederlaag!

gr. Hennie
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Citaat van: Lokkie op woensdag 26 mei 2010, 18:32:12
Gecondoleerd. :cry:
Lijkt erop dat je de plus en min van de elco verwisseld hebt.

Gr.
René

Dat idee had ik dus ook  :shock: :shock: :shock:

Grote klap dus  :?

Succes met de nieuwe solderen.

Gr Einte
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Maar hoe krijg ik de gaatjes netjes schoon zodat de pennetjes er makkellijk door gaan. Heb vanmiddag al een tijd zitten rommelen. Ben bang dat de boel verbrand als ik er te lang met de bout aan zit. Vorige keer gewoon de pen op het gat gezet en verwarmd en hopla zat gelijk goed. Nu niet dus.

gr. Hennie
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
De print is met loodvrij gesoldeerd. Eerst wat gewone soldeer toevoegen en daarna met litze soldeervrij maken. De weerstand van 0,39 Ohm had 0,29 ohm moeten zijn.
Meet de BD680's eens na met een ohmmeter.

Mvg,
Peter
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Citaat van: Populier op woensdag 26 mei 2010, 19:29:53
Maar hoe krijg ik de gaatjes netjes schoon zodat de pennetjes er makkellijk door gaan. Heb vanmiddag al een tijd zitten rommelen. Ben bang dat de boel verbrand als ik er te lang met de bout aan zit. Vorige keer gewoon de pen op het gat gezet en verwarmd en hopla zat gelijk goed. Nu niet dus.

gr. Hennie

Hallo Hennie,

Heel simpel even warm stoken niet te warm  :? en dan een tik geven op de tafel met het object dan wel print, dan schiet meestal de tin er wel van af.

Gr Einte
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211


zo ziet het er inmiddels weer uit. de BD680G die met drie pootjes geven op de buitenste pootjes 9,16 9,36 9,29 k aan. Toch nog een poging wagen? De Stuut en Bruin man had geen 0,29 maar deze 0,39 zou geen probleem moeten zijn. Degene die er uit kwam meet 1,0 1,1 Ohm. De diode zit met de ring naar de stekker aansluiting is hopelijk de goede richting? De vervangende 5211 staat al een tijdje aan en geeft geen plof (tot nu toe) en schakelt de wissels netjes op 16V lichtaansluiting v.d. Temsi. De M* maakt een p*  herrie. Is geen sluiting maar lijkt er sterk op vandaar( nagelnieuw uit 1991)
Fiat voor hernieuwde plof???

gr. Hennie
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Ja hoor , laat maar ploffen die hap :mrgreen:, ik ga ff in de tuin staan, kijken of ik em hoor 8)

Jij hebt wel een engelen geduld hoor 8)

Succes

Gert
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Ik hoop dat die engelen voorlopig inderdaad nog geduld hebben :wink:
Was wel blij dat ik de verpakking er weer omheen had gedaan, schrok me lam van de klap.
Ik wacht toch maar even op de echte deskundige voor ik de volgende duizend klapper aansteek. :mrgreen:

gr. Hennie
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Een elektronische zevenklapper kun je maken door 7 elco's met verschillende capaciteitswaarden parallel te plaatsen en deze verkeerdom op een gelijkspanning aan te sluiten.  :mrgreen:

Mvg,
Peter
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Ik kan hem wel voor je fiksen Hennie - als het geen haast heeft..
Maar haal wel zo snel mogelijk die witte smurrie van de printplaat
en je toetsenbord af. Er zit namelijk een zuur in.
Vandaar "Elektrolytisch"  :)
Re:Met leedwezen geven wij kennis van... Viessmann 5211
Oeps is dat even schrikken. Zie nu door de detailopname (afstand ca. 10cm.) dat het toetsenbord nodig afgestoft moet worden! :oops:
Op de foto zit de nieuwe elko er al in evenals de weerstand. Ik wist weliswaar niet dat er zuur in zat maar ik had inderdaad de print al met een borstel schoongemaakt. Voor de zekerheid net weer even uit elkaar gehaald. Print is schoon. Heb al voorzichtig de rood en bruine draad aangesloten plus een rode brug naar de E. Geen klap gelukkig.  Morgen maar even de proef op de som met aparte e aansluiting plus een wissel en kijken of alles werkt. Nog een klap en het verdwijnt in het ronde archief. Heb toevallig net vandaag 6 viessmannen  van een mede forummer opgehaald dus ik kan voorlopig weer vooruit. Desondanks bedankt voor het aanbod.

gr. Hennie
Re:De onverwachte revival van... Viessmann 5211
4 wissels aangesloten, baanspanning en E draad verbonden, netschakelaar aan en toen wachten op de klap.... die niet komen gaat!! De verlichting brandt alleen het schakelen wilde niet meer op de ingestelde adressen. Adressen veranderd en ploep: wissels schakelen weer als van ouds. Blijft voor mij een raadsel waarom de dipschwitches blijkbaar niet allemaal meer functioneren. Ben al blij dat het weer werkt dus ik zal maar een nette adres range instellen die werkt en het spul in elkaar zetten (en nooit meer uit elkaar halen). Er is iets waars in het gezegde: If it isn't broke don't fix it! :P :P

gr. Hennie

ps. de tip van Peter en Einte over het verwijderen van soldeer werkt uitstekend. het had w.s. veel ellende kunnen voorkomen :oops:
Re:De onverwachte revival van... Viessmann 5211
whaaa, geweldig vuurwerk! zal wel lekker geroken hebben ook! Gelukkig dat het nu wel werkt. Het zou kunnen zijn dat één van de adres ingangen van het 145027 IC kaduuk is, dan is er een hele reeks adres instellingen die niet meer bereikbaar is, maar op zich maakt dat niet uit, alleen maar een beperking voor waar je de decoder kunt gebruiken.

Walter
Re:De onverwachte revival van... Viessmann 5211
Hallo Walter

Klopt, was al aan het uitzoeken geweest. Er is nog een beperking: één van de (rode) aansluitpunten van punt 4 geeft permanent spanning af. Helaas maar waar, geel en groen functioneren wel goed. Dus een reductie van 25 % van de mogelijkheden. :(
Volgens mij valt ook daar nog mee te leven. Tenslotte is de winst 75 % t.o.v. de asbak.

gr. Hennie
Re:De onverwachte revival van... Viessmann 5211
Als laatste nog een quizvraag: wat is dit en waar komt het uit??  :idea: :?:



ik weet uiteraard het antwoord. :lol:

gr. Hennie
Re:De onverwachte revival van... Viessmann 5211
Mooi dat je hem weer gedeeltelijk werkend hebt.
antwoord op je vraag weet ik.......

Vulling van je holle kies..... :lol:
En komt uit je mond (netjes he).

Mvg: Alex
Re:De onverwachte revival van... Viessmann 5211
Re:De onverwachte revival van... Viessmann 5211
ic gestuurde electronische diode met weerstand,met aan een kant een paralel overbrugde gecentreerde driehoeks weerstand met ingebouwde flitslamp en koffie molen. Aan het andere eind een meeloop triac met een waarde van 100.000 km op de teller.....dat mot het weze , zoniet gooi ik de riem in het hoenderhok.

Mvg: Alex
Re:De onverwachte revival van... Viessmann 5211
Re:De onverwachte revival van... Viessmann 5211
Volgens mij is ut gewoon een navelpiercing :mrgreen:

Mvg Gert
Re:De onverwachte revival van... Viessmann 5211
Ik sluit me bij impulsief aan.

Mvg,
Peter
Re:De onverwachte revival van... Viessmann 5211
Het is niet zo moeilijk, het is een busje uit de 5211 print waar een condensator pootje doorheen moest. Door het gerommel heb ik dat er blijkbaar uit gedrukt. Vond dit later in een verloren hoekje.
Mijn navelpiercings zijn verguld dus dat zou ik wel gezien hebben.  :)
Een geconcentreerde driehoeks weerstand met ic gecontroleerde diode? Ik denk dat dat pas in deel 2 van de basis cursus elektronica behandeld wordt. Worden die dingen soms in de moderne fotocamera's ingebouwd? :idea:

groet Hennie