Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Slecht schakelende wissels

Gestart door dekoploper zondag 16 mei 2010, 17:52:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Slecht schakelende wissels
dekoploper
gast

Slecht schakelende wissels
Beste forumleden,

Wie kan mij een goed advies geven over het volgende probleem.
Ik rij digitaal met Koploper en de IB gevoed door een trafo van 18v 4amp.
Voor mijn wissels heb ik een zelfbouw decoder van Tams.
Het probleem is dat de wissels zodra ze ingebouwd zijn erg slecht schakelen.
Los is er geen probleem er rijd maar 1 loc en het gaat om 4 wissels (Marklin kunstofrails).
Mag ik de decoders apart voeden met bv 24 v wisselspanning en de massa (bruin)doorverbinden met de bruine van de digitale spanning zodat de wisselspoelen wat beter bekrachtigd worden of geeft dit een probleem.

Groetjes,

Fred
Re:Slecht schakelende wissels
Aliebengalie
gast

Re:Slecht schakelende wissels
Fred,let als 1e op dat je je wissels niet TE vast zet.
Dit is de meest voorkomende fout,hierdoor word alles een beetje ontzet,en gaat het schekelen stukkie moeilijker.

Op de rest geef ik geen antwoord,daar ik nog in de expirimentele fase zit.. :lol:

Mvg: alex
Re:Slecht schakelende wissels
Hoi Fred

de voeding kan het probleem niet zijn in de opstelling zoals jij hem omschrijft tenzij je te dunne draad hebt gebruikt, als de wissels niet te vast zitten zoals Alex al omschreef kun je in koploper de bekrachtiging's tijd verlengen, wat gebeurt er als je de wissels met de IB schakelt?
Re:Slecht schakelende wissels
Bedankt voor de snelle ractie.
Mijn wissels zitten niet vastgeschroefd (2261) en het schakelspoeltje aan de zijkant ook niet.
Het lijkt erop dat hij het ene moment vermogen te kort komt en het andere moment schakelt hij net wel.
Ik heb er ook een oudere type 3 weg wissel inzitten met vaste spoelen en deze schakelt als een trein.
Ik heb alleen last met die nieuwere type afneembare spoelen.
Nog andere suggesties?

Groetjes,


Fred

Hoi Fred

de voeding kan het probleem niet zijn in de opstelling zoals jij hem omschrijft tenzij je te dunne draad hebt gebruikt, als de wissels niet te vast zitten zoals Alex al omschreef kun je in koploper de bekrachtiging's tijd verlengen, wat gebeurt er als je de wissels met de IB schakelt?
[/quote]
Re:Slecht schakelende wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Slecht schakelende wissels
het gekende probleem : eindafschakeling overbruggen.
Re:Slecht schakelende wissels
Hoi John,

kan je dit ietwat uitgebreider uitleggen.

Groetjes,

Fred


het gekende probleem : eindafschakeling overbruggen.
[/quote]
Re:Slecht schakelende wissels
Blausee-Mitholz
gast

Re:Slecht schakelende wissels
Frapant dat dit onderwerp steeds weer keert.
Gebruik ze zoekfuctie eens er is heel veel geschreven over slechtwerkende wisselaandrijving van Märklin.

Mvg, Johan
Re:Slecht schakelende wissels
Citaat van: Blausee-Mitholz op zondag 16 mei 2010, 20:12:16
Frapant dat dit onderwerp steeds weer keert.
Gebruik ze zoekfuctie eens er is heel veel geschreven over slechtwerkende wisselaandrijving van Märklin.

Mvg, Johan

en er zijn ook al heel veel verschillende meningen langs gekomen over het wel of niet overbruggen van die eind afschakeling

bovendien is dit niet bij elke slecht schakelende wissel het probleem, dan haal ik alleen maar de Viessmann 5211 aan, bovendien heb ik begrepen dat het in dit draadje niet gaat om de 74490
Re:Slecht schakelende wissels
Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik ga verder zoeken op dit moment kom ik er niet mee verder.

Groetjes,

Fred
Re:Slecht schakelende wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Slecht schakelende wissels
Al de afneembare spoelen van M* hebben hetzelfde probleem ; eindafschakeling.Dit is reeds 1000den malen ter sprake gekomen en ieder die ze overbrugt heeft geen problemen meer nadien.
Re:Slecht schakelende wissels
voor degenen die het niet helemaal kunnen volgen:

eindafschakeling is een klein schakelaartje in de wisselspoelen. het zorgt er voor dat de stroom naar de wisselspoel wordt onderbroken als het wissel in de goede stand is aangekomen. hiermee wordt voorkomen dat er te lang stroom door het wisselspoeltje blijft lopen, waardoor het kan doorbranden.

dit klinkt natuurlijk leuk, ware het niet dat de eindschakelaartjes in de wissels van slechte kwaliteit zijn. gevolgen:
- het schakelaartje schakelt de stroom nooit meer in, wissel reageert niet meer
- het gaat dermate zwaar dat het wissel niet goed meer om gaat
- het schakelt zo snel de stroom af, dat het wissel niet genoeg stroom krijgt om goed om te gaan.

oplossing: die stomme dingen verwijderen en met een CDU schakelen.

groeten,
Hessel
Re:Slecht schakelende wissels
Lid sinds: 2021

offline
Re:Slecht schakelende wissels
Hallo Fred, mijn ervaring is dat er bij Marklin wisselaandrijvingen voldoende spanning op de baan moet staan.

Nadat ik met boosters ben begonnen schakelden de wissels veel krachtiger.

Nu gaat het nooit meer fout.

24 volt lijkt me wat veel maar het kan idd een stroomprobleem zijn.

Groeten,
Gijs
Re:Slecht schakelende wissels
Citaat van: impulsief op maandag 17 mei 2010, 16:17:45
dan haal ik alleen maar de Viessmann 5211 aan,

Zou je kunnen uitleggen wat je hiermee bedoeld? Ik gebruik weliswaar M rails maar je weet maar nooit.

gr. Hennie
Re:Slecht schakelende wissels
Hennie, Viessmann heeft wisseldecoders in productie gehad, waarbij er problemen waren met de juiste timing voor het herkennen van het juiste signaal. Waarbij meestal het wissel aangesloten op uitgang 4 het niet deed.

Re:Slecht schakelende wissels
Vallen die decoders nog ergens aan te herkennen, of zijn dat retour fabriek gevallen geweest? Zou toch vervelend zijn om hier ongewild tegenaan te lopen.

groet Hennie
Re:Slecht schakelende wissels
Hennie, nee zijn nergens aan te herkennen, hebben allemaal de zelfde verpakking. Het is een kwestie van of een weerstandje vervangen of een condensator, en dan is het probleem over.
Re:Slecht schakelende wissels
Blausee-Mitholz
gast

Re:Slecht schakelende wissels
Citaat van: Populier op dinsdag 18 mei 2010, 15:19:46
Vallen die decoders nog ergens aan te herkennen, of zijn dat retour fabriek gevallen geweest? Zou toch vervelend zijn om hier ongewild tegenaan te lopen.

groet Hennie

Met die verkeerde gedimentioneerde decoders geven alleen bij de ECoS een probleem. De zelfde decoder werkt op b.v. een IB probleemloos.
Dus alleen bij een ECoS kun je er tegen aan lopen.

Mvg, Johan
Re:Slecht schakelende wissels
Wat is die IB toch fantastisch  :mrgreen:
Re:Slecht schakelende wissels
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 18 mei 2010, 16:29:00Met die verkeerde gedimentioneerde decoders geven alleen bij de ECoS een probleem. De zelfde decoder werkt op b.v. een IB probleemloos.
Dus alleen bij een ECoS kun je er tegen aan lopen.
Zie: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21785.0

Hennie,
Daar is in het verleden een topic over geweest.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=4523.0


Mvg,
Peter
Re:Slecht schakelende wissels
Blausee-Mitholz
gast

Re:Slecht schakelende wissels
Hi Peter, dan is de IB-com nog weer anders dan de IB zelf............................

Mvg, Johan
Re:Slecht schakelende wissels
Hallo Johan,

Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 18 mei 2010, 17:36:49
dan is de IB-com nog weer anders dan de IB zelf............................
En als het (stuur)signaal op een zelfde manier opgewekt wordt ?.

Mvg,
Peter
Re:Slecht schakelende wissels
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Slecht schakelende wissels
Zal dit voor de ECOS 2 ook zo zijn ?
Re:Slecht schakelende wissels
Citaat van: bellejt op dinsdag 18 mei 2010, 18:20:12Zal dit voor de ECOS 2 ook zo zijn ?
Dat zou zomaar kunnen.

Mvg,
Peter