Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wat voor decoder?

Gestart door Mvd--marklin donderdag 09 maart 2006, 17:01:41

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Wat voor decoder?
Mvd--marklin
gast

Wat voor decoder?
Hallo,

Ik heb loc's om laten bouwen naar digitaal. Maar Ik heb nog een loc en die wil ik omgebouwd hebben. Wat voor decoder kun je het beste kopen? Licht wel zeker aan wat je wilt. Maar een decoder niet al te duur. En goede eigenschappen. Welk merk? Type? In een Br 41 stoomloc.
Ik wil hem nu er zelf inbouwen. Ik weet wel dat je dan geen garantie hebt.
Maar ik wil het zelf proberen ik heb soldeerervaring dus ik denk dat dat moet lukken.  :roll:

Gr, MVD.
Wat voor decoder?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Wat voor decoder?
Hoi,

Heb er niet zo veel verstand van, maar waarom probeer je het ook niet met het redelijk goedkope (ca. 34 euro) Marklin digitale ombouwsetje 60760 voor Trommelcollector motoren.

Je lok is dan digitaal met instelbare op en afremvertraging en verder geen functies, maar dat had je geloof ik niet nodig. En kwaliteit van rijeigenschappen is verzekert. In een ander draadje kun je lezen dat wij het al met 4 loks gedaan hebben.

Het is geen ingewikkelde ombouw, de setjes zijn gemaakt voor eigen ombouw ook al zeggen ze ook dan nog dat de garantie vervalt.

Volgens mij kun je op de marklin website de handleiding downloaden om alvast te kijken of je lok hiervoor geschikt is en daarna kun je dan besluiten of je het echt zelf gaat doen. Succes.

Groetjes,
Brigitte

Groetjes,
Brigitte
Wat voor decoder?
Mvd--marklin
gast

Wat voor decoder?
Hallo,

Het ombouwset 60760 is gewoon te verkrijgen zag ik. In nederland 39,95 en duitsland 34,95. Maar ik heb een br 86 met een kapote digitale decoder:? was een delta loc omgebouwd naar digitaal. Maar kun je daar ook een losse decoder van dat setje 60760 inzetten? Die kun je ook los kopen zag ik. Kan dat :?:

Gr, MVD.
Wat voor decoder?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Wat voor decoder?
Hoi,

Volgens mij info kan dat niet, want de decoder uit het 60760 setje heeft geen functie uitgangen, dus dat betekent dat je Telex functie op de BR 86 niet meer schakelbaar is. Je zult dus naar een decoder met functieuitgangen moeten kijken.

Groetjes,
Brigitte
Wat voor decoder?
Mvd--marklin
gast

Wat voor decoder?
Dus dat betekent dat je hem niet meer los kunt kopelen met je MS.
Wat voor decoder kun je dan het beste gebruiken?
Wat voor decoder?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Wat voor decoder?
Klopt helemaal.

Tjee dit wordt wel erg ingewikkeld allemaal.

Ik begrijp dat de lok een hoogvermogen motor heeft en de decoder is nu kapot. Dan zou je de Marklin 60902 decoder kunnen inbouwen, die heeft 4 schakelbare functieuitgangen, maar dan hebben we het wel over ca. 70 euro. Behoorlijk prijzig, maar de prestaties zullen dan goed zijn en ik verwacht dat je 'm zelf kunt programmeren met de MS.

Er zijn goedkopere alternatieven, zoals bijv. TAMS en Uhlenbrock, maar dan zit je misschien met een programmeer probleem als je het allemaal zelf wilt doen, meestal heb je dan een Marklin 6021 centrale nodig.

Misschien is het verstandiger om met de lok naar een winkel te gaan om advies te vragen.

Groetjes,
Brigitte
Wat voor decoder?
Mvd--marklin
gast

Wat voor decoder?
Hallo,

Bedankt voor de informatie. Ik ga het wel eens vragen bij een winkel.
Even kijken waar hier ergens een winkel in de buurt zit.
Wat voor decoder?
Mvd--marklin
gast

Wat voor decoder?
Hallo,

Wat voor decoders kun je het best gebruiken bij een hoogvermogen aaandrijving.

Een tams ld-w-3 of ld-w-1. Niet wel? :?:
Hebben geen fucties ??? Zoal telex enz??
Waarmee kun je die het best mee gebruiken? :?:
Een esu 61600 MFX heeft iemand daar ervaringen bij, zijn deze wel goed te gebruiken?
En een esu 52600 of 52601? :?:

Ik rij digitaal heb een 6021 en een mobile station.

Hopelijk hebben jullie goede adviezen voor mij. :idea:
Wat voor decoder?
Lid sinds: 2006

offline
Wat voor decoder?
Citaat van: Mvd--marklinHallo,

Wat voor decoders kun je het best gebruiken bij een hoogvermogen aaandrijving.

Een tams ld-w-3 of ld-w-1. Niet wel? :?:
:idea:

Een hoogvermogensaandrijving, wordt eigenlijk alleen maar bepaald door de decoder, niet door de motor in de lok.

Het heeft alles te maken met het meten van de EMK. Dat is de spanning die opgewekt wordt door de dinamo werking van de motor, over het algemeen is dat een motor met een permanent magneet, of anders gezegd een gelijkstroommotor.
Dus als een decoder geen EMK regeling heeft, en je hebt wel een gelijkstroommotor in je lok, heb je nog steeds geen hoogvermogensmotor. Horpelijk is dit een duidelijk genoeg verhaal, anders even door vragen.
Wat voor decoder?
Lid sinds: 2006

offline
Wat voor decoder?
De 60760 kan met wat soldeerwerk en snijwerk wel functie-
uitgang(en) krijgen. Een telex aansturing met de  60760
werkt bij mij prima!

Tams:
LD-W-3 of LD-G-3 liever niet gebruiken. Nadelen zijn: niet last-geregeld en
beperkte functie-uitgangen. Geef liever 10 Euro meer uit voor
een LD-G-2 (20 Euro) en (indien niet voorhanden) een permanent
magneet.

Groet,
_
Jos
Wat voor decoder?
Mvd--marklin
gast

Wat voor decoder?
CiteerEen hoogvermogensaandrijving, wordt eigenlijk alleen maar bepaald door de decoder, niet door de motor in de lok.

Het heeft alles te maken met het meten van de EMK. Dat is de spanning die opgewekt wordt door de dinamo werking van de motor, over het algemeen is dat een motor met een permanent magneet, of anders gezegd een gelijkstroommotor.
Dus als een decoder geen EMK regeling heeft, en je hebt wel een gelijkstroommotor in je lok, heb je nog steeds geen hoogvermogensmotor. Horpelijk is dit een duidelijk genoeg verhaal, anders even door vragen.
Welke decoders zijn dat dan die je het beste kunt gebruiken?
Wat voor decoder?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Wat voor decoder?
Hallo Marco,

ik begrijp de handelswijze van jou niet.

Jij bent toch dezelfde persoon die op
Marktplaats de decoders uit de sets 60760
en complete sets 60760 aanbied?

Waarom dan al die vragen?
Mvd uit Bakel?
Je bent toch al gevuld met decoders.

Modelspoorgroeten van
Wim
Wat voor decoder?
Mvd--marklin
gast

Wat voor decoder?
Bedankt Freak,

Dat wou ik weten. Bedankt.
Wat voor decoder?
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Wat voor decoder?
Hallo Marco,

jij wist toch ook al dat alle decoders
uit de 60760 lastgeregeld zijn?

Groeten
Wim
Wat voor decoder?
Henk B
gast

Wat voor decoder?
Hallo iedereen,

Wat voor een decoder moet je gebruiken om een 1200 (3055) in het digitale gebeuren aan de praat te krijgen :?:  De Märklindecoder valt af, beetje prijzig. Ik ben met de Uhlenbrock 76200 bezig geweest, maar de loc geeft geen krimp (te zware motor :?: ).
Daarentegen doet de Uhlenbrock 76200 het wel goed in de 3037, alleen de lampjes flikkeren.
Wie weet het :?:  

Groeten,
Henk
Wat voor decoder?
Henk B
gast

Wat voor decoder?
Hallo Peter,

Volgens mij is die 3037 ook een schijfcollectormotor, de loc komt uit 1961 en heeft dezelfde koolborstels (60030) als de 3055.

Overigens: zit die Hamomagneet niet in het setje bij de ESU lokpilot?

En kan je de flikkerverlichting niet opheffen met diodes? Ik heb ook ergens gelezen, dat er lampvoetjes zijn van M*  die je vervolgens in het gat van het bajonetlampje kan drukken.

Bij voorbaat alvast bedankt,
groeten,
Henk
Wat voor decoder?
Henk B
gast

Wat voor decoder?
Hallo Peter,

Hartstikke bedankt voor de informatie. Ik zal van deze week eens kijken of ze het één en ander bij MTE in Vlaardingen hebben.

Groeten,
Henk
Wat voor decoder?
Henk B
gast

Wat voor decoder?
Hallo Peter,

CiteerDat het licht van de 3037 flikkert kom omdat de lampjes aan een zijde aan massa (chassis) liggen.
Voor een flikkervrije verlichting moet je de lampjes geheel isoleren van het chassis en aansluiten tussen de functieuitgangen (grijs/geel) en de oranje draad.

Er is echter een klein probleempje, jij gaat waarschijnlijk uit van een M*decoder, maar zoals ik heb geschreven, gebruik ik de Uhlenbrock 76200 en daar zit geen retourdraad aan, alleen een bruine draad voor massa. Als ik deze draad als retourdraad gebruik, blijft het geïsoleerde lampje flikkeren.
Dus hoe nu? Weet je misschien de oplossing?


Groeten,
Henk
Wat voor decoder?
Henk B
gast

Wat voor decoder?
Hallo Peter,

Het is namelijk zo, ik heb alles een beetje provisorisch vastgemaakt, de draden van de decoder heb ik niet direct met andere draden van de loc gesoldeerd, maar met kleine contrastekertjes verbonden. Ik heb gisteren de lampvoetjes en de lampjes (22 volt) gekocht. Aan één lampvoetje heb ik nu twee draadjes gesoldeerd. Één draadje heb ik met een contrastekertje aan de gele draad (licht voor) verbonden en de andere draad is dan de retour en die heb ik nu aan de Lissykant zitten te prikken aan de nummers 1, 2 en 3 (kan toch geen kwaad?). Het gekke is dat bij 1 (+ 20 V (rot)) het lampje stabiel brandt en bij 2 (Signal LISSY (blau) en 3 (decodermasse (schwarz) het lampje helemaal niets doet.

Dus, moet ik de draad nu aan 1 aansluiten????

Groeten,
Henk
Wat voor decoder?
Henk B
gast

Wat voor decoder?
Hallo Peter,

Het klopt, ik heb het gezien bij UH bij de vraag:

CiteerBei Einsatz des Decoders 75200 flackert die Lokbeleuchtung

Nu, dan word je weer heel fijn bedankt en dan ga ik de decoder in de loc deze week professioneel (solderen) bevestigen.

Groeten,
Henk
Wat voor decoder?
Henk B
gast

Wat voor decoder?
Hallo Peter,

Ja, doe ik,

Groeten,
Henk
Wat voor decoder?
Henk B
gast

Wat voor decoder?
Hallo Peter,

Zojuist heb ik de decoder in de loc gemonteerd en alle draden gesoldeerd. De loc rijdt goed (maar dat wist ik al) en het licht is nu ook lekker stabiel.

Groeten,
Henk