Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Losse wielen marklin loc's

Gestart door josje40 vrijdag 14 mei 2010, 15:48:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2007

offline
Losse wielen marklin loc's
Ik heb 2 marklin loc's waarvan enkele wielen los zitten.
Opgestuurd naar de firma Keuterman, maar die kan mij  helaas niet helpen omdat er geen onderdelen daarvan te krijgen zijn.
Wie kan mij helpen.
Het gaat om de marklin 3354 db loc uit 1983 en de 3419 uit 1990.
Jos
Re:Losse wielen marklin loc's
Hallo Jos,

Bedoel met "wielen los" je dat de wielen zomaar van de as afschuiven? Misschien is het dan een optie om de wielen aan de as te solderen.

Voor de 3354 kun je waarschijnlijk vervangende wielen + as halen uit een ander model van de 103, bijvoorbeeld een oudere 3054. Als er een beurs wat "schroot" wordt aangeboden kun je zo aan vervangende wielen komen.

Voor de 3419 zal het moeilijker worden. Daar kan ik niet zomaar een alternatief voor bedenken.

Groet,
Rob

Re:Losse wielen marklin loc's
Blausee-Mitholz
gast

Re:Losse wielen marklin loc's
Hallo Jos,

Je bent niet de eerste met het probleem. Lees dit topic maar eens goed door, daar staat je antwoord in  8)

Mvg, Johan
Re:Losse wielen marklin loc's
Hoi
Bedankt voor de informatie.
Ik ga ermee aan de slag.

Jos
Re:Losse wielen marklin loc's
Marklin verzamelaar
gast

Re:Losse wielen marklin loc's
Hallo
Je probleem is gemakkelijk op te lossen door de eindstukjes met een ruwe tang in te knippen waardoor kleine braampjes ontstaan.
Daarna tik je de wielen erop,maar let wel dat je ze recht eropzet anders gaan ze slingeren.
gr
andre : :wink:
Re:Losse wielen marklin loc's
Blausee-Mitholz
gast

Re:Losse wielen marklin loc's
Citaat van: Marklin verzamelaar op vrijdag 27 augustus 2010, 23:23:42
Hallo
Je probleem is gemakkelijk op te lossen door de eindstukjes met een ruwe tang in te knippen waardoor kleine braampjes ontstaan.

:shock:  :roll:
Re:Losse wielen marklin loc's
 :mrgreen: :mrgreen: :cry:
Re:Losse wielen marklin loc's
Wat moet ik me voorstellen bij een ruwe tang? Vroeger dacht ik bij een tang steevast aan mijn schoonmoeder  :?, blijkt er dus nog iets anders zo te heten.  :D
Re:Losse wielen marklin loc's
Dusssss..... :mrgreen:

Mij lijkt een miniscuul druppie loctite beter.
Re:Losse wielen marklin loc's
In soortgelijk geval werd mij geadviseerd tussen as en asgat van wiel klemmen.

groet
Re:Losse wielen marklin loc's
Sorry voor de tik fout,

Ik wilde zeggen dat je een of enkle dunne koperdraardjes van een electra draadje zou kunnen klemmen in de opening

nogmaals groet
Re:Losse wielen marklin loc's
Citaat van: jan jps op zondag 21 november 2010, 16:44:00
Sorry voor de tik fout,
Ik wilde zeggen dat je een of enkle dunne koperdraardjes van een electra draadje zou kunnen klemmen in de opening
nogmaals groet
Hoi, Je kunt je oorspronkelijke (foutieve) bericht verbeteren door de optie "veranderen" ter kiezen (rechts boven in 't venster, tussen "citeer" en "verwijder" in).
Re:Losse wielen marklin loc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
josje40 heeft de moed denk ik opgegeven, want hij is al sinds 23 Augustus niet meer actief.
Re:Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Hallo,

mijn br044  M* 37880 doet niet wat hij hoort te doen.  wielrondgang heeft een zwaar punt zodat de lok "haakt" en bij uitrijden (reg. 0 ) stopt de lok voortijdig met nareutelen van de motor. Ik heb de tandwielen waar het kon bekeken en niets van beschadeging kunnen vinden. Heb alle drijfstangen verwijderd maar geen verschil kunnen waarnemen , wie o wie heeft een idee of advies , heb wel 1 vd wielen vastgezet ( rechts achter los op de as )

Groet, Jan
Re:Losse wielen marklin loc's
Beste Jan,

De kwartier- stand van de wielen staan niet goed, dus dit is je probleem.
Hierdoor gaan de drijfstangen wringen, en in jouw geval, vastlopen op de draaipunten.
Re:Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Hallo Riny,

In grootbedrijf staan wielen ook zo, mn 2 wiel van rechts gezien.

Andere wielen staan volgens mij korrekt ? Of..?

Groet, Jan
Re:Losse wielen marklin loc's
Beste Jan,

Met alle respect, maar de twee voorste wielen staan dus beslist niet goed.

De andere zijde is voor mij een vraagteken want dat kan ik niet zien..... :wink:
Hoe de wielen aan beide zijden ten op zichtte van elkaar staan kan ik ook niet beoordelen.
Misschien dat een foto van de linkerzijde ook geplaatst kan worden voor een betere beoordeling?
Re:Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Beste Riny ,

Zal een betere foto maken ,

Ik weet wel dat bij een br 044 de wielen anders staan als bij een br 50,

Bedankt zover ,

Groet, Jan
Re:Losse wielen marklin loc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Citaat van: 44er op maandag 20 december 2010, 10:07:25
Hallo,

mijn br044  M* 37880 doet niet wat hij hoort te doen.  wielrondgang heeft een zwaar punt zodat de lok "haakt" en bij uitrijden (reg. 0 ) stopt de lok voortijdig met nareutelen van de motor. Ik heb de tandwielen waar het kon bekeken en niets van beschadeging kunnen vinden. Heb alle drijfstangen verwijderd maar geen verschil kunnen waarnemen , wie o wie heeft een idee of advies , heb wel 1 vd wielen vastgezet ( rechts achter los op de as )

Groet, Jan
Citaat van: 44er op maandag 20 december 2010, 10:40:57
Beste Riny ,

Zal een betere foto maken ,

Ik weet wel dat bij een br 044 de wielen anders staan als bij een br 50,

Bedankt zover ,

Groet, Jan

Hallo Jan

net als Riny zegt aan de ene kant is het ook aan de andere kant ook zo
als u alle drijfstangen zou de loc het moeten doen
Re:Losse wielen marklin loc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Jan, normaal zitten de drijfstangen vrij losjes om de bussen van de drijfwielen.
Probeer nu telkens de wielen een klein stukje te verdraaien en controleer of er ergens een drijfstang gaat wringen.
Daar waar de drijfstang wringt, zit het probleem.
Het probleem doet zich nagenoeg nooit voor aan de wielen met tandwielen, omdat deze vast aan de as zitten.
Je moet het dus aan de tandloze wielen zoeken.
Re:Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Even er tussendoor, ben binnen thuis aan het schilderen, :x, kom later erop terug, bedankt allemaal vast.

Greetzzzzzz, Jan
Re:Losse wielen marklin loc's
Beste Jan,

Misschien dat dit wat duidelijkheid geeft?

Klik op afbeelding voor vergroting.

Re:Losse wielen marklin loc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Jan,

wat mij ook opviel aan je motorschild is dat het gat voor de kogellager behoorlijk scheef/uit het midden zit, daar krijg je geheid problemen mee.

Re:Losse wielen marklin loc's
Beste Ad,

Wat ben jij goed wakker,.................. :shock: :lol:
Dat was mij nog niet eens opgevallen en ja, je heb gelijk, de kans is dan ook groot dat het anker in het motor- huis vastloopt.

Alleen weet ik niet of Jan het vastlopen getest heeft met ingebouwde motor of alleen d.m.v. van het chassis, dus zonder motor.
Re:Losse wielen marklin loc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Hoi Riny,

Zo zie je maar het belang van een goed foto, zoals Jan voorziet. :D
Daarmee tekkel je veel sneller een probleem.
Of dit de oorzaak van Jan z'n probleem is, moet hij zelf uitvinden door eerst een goed motorschild te plaatsen.
Deze is voor het ronde archief.

@Jan; gebruik je wel een centerboor om je motorschild uit te boren?
Re:Losse wielen marklin loc's
Citaat van: 44er op maandag 20 december 2010, 10:40:57

Ik weet wel dat bij een br 044 de wielen anders staan als bij een br 50,


Dat klopt ook, bij een twee (of 4) cylinder lok staan de wielen gekwartierd zoals in bericht 21 is weergegeven. Bij een driecylinderlok zoals de BR 44 is dat absoluut anders. De drie koppelassen staan 120graden tov elkaar verdraaid. Daarom zie je ook de balansgewichten in de wielen anders staan, kijk maar op de tweede as. Bij een twee cylinderlok staan ze keurig hetzelfde. De wielen in de foto staan in principe correct, ze kunnen wel een heel klein beetje zijn verschoven, waardoor er op één punt de assen wat zwaarder zullen draaien. Dit is geen leuke puzzel :-( sterkte

Walter
Re:Losse wielen marklin loc's
Citaat van: Wasmi op maandag 20 december 2010, 13:48:25
Bij een driecylinderlok zoals de BR 44 is dat absoluut anders. De drie koppelassen staan 120graden tov elkaar verdraaid. Daarom zie je ook de balansgewichten in de wielen anders staan, kijk maar op de tweede as. Bij een twee cylinderlok staan ze keurig hetzelfde. De wielen in de foto staan in principe correct.

Beste Walter,

Bedankt voor deze info, weer wat geleerd.
Dus,....................... nooit te oud om iets bij te leren.

Re:Losse wielen marklin loc's
Citaat van: Riny op maandag 20 december 2010, 14:36:49
Citaat van: Wasmi op maandag 20 december 2010, 13:48:25
Bij een driecylinderlok zoals de BR 44 is dat absoluut anders. De drie koppelassen staan 120graden tov elkaar verdraaid. Daarom zie je ook de balansgewichten in de wielen anders staan, kijk maar op de tweede as. Bij een twee cylinderlok staan ze keurig hetzelfde. De wielen in de foto staan in principe correct.

Beste Walter,

Bedankt voor deze info, weer wat geleerd.
Dus,....................... nooit te oud om iets bij te leren.

Ter aanvulling: Bij een driecilinderlok met drie aangedreven assen (zoals de BR 03), drijven de buitencilinders de middenste as aan. De binnenliggende cilinder drijft de eerste as aan.     
Re:Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Beste Ad / Riny en andere adviseurs,

Ter verduideling het volgende:

Lok heeft met "normaal"standaard schild gereden en ik ondekte dat lok niet goed zijn wielen in de rondte draaide dus met "haken". Ik heb toen motor gedemonteerd , dus zonder motor op de rails gezet en handmatig gekeken waar het eventueel vastloopt. Edoch kan niets ontdekken, dus inderdaad alle drijfstangen gevoeld en bekeken of er iets vast loopt , kan niets ontdekken, terwijl alles los is bedacht ik mij ineens dat ik nog kogellagers heb liggen van een idee uit een ander draadje 8). Wat gebeurde er, ik heel seriues opgelijnd en net toen ik begon met boren tik ik tegen mn loeplamp, uit, en jahoor , scheef. Heb nog een ander schild liggen zal dit anders aanpakken met boren. Maar nu dit vervelnde ding, ik heb nog  foto's gemaakt van een betere positie qua contra gewichten, L en R en de wielen niet verdraaid , Nog even dit, inderdaad is er verschil met 2 en 3 cilinder loks , vandaar dat bij een 44 lok lijkt of het niet goed staat, toch?.

Nogmaals mn dank aan een ieder voor het meekijken en denken,

Groeten, Jan
Re:Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
 :oops: linker zijde
Re:Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Beste Ad / Riny en andere adviseurs,

nog een foto van mn BR 50 lok, verschil in contragewicht met 2 cilinder lok

Gr Jan
Re:Losse wielen marklin loc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Hallo Jan

kijk u eens of de wielen gelijkstaan als de wielen op deze link en deze link (van deze site)

en probeer dan eens met de hand te draaien

en zoals Ad en u zelf hebben gezegd neem daarna ook een nieuw motorschild
Re:Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
dag John,

Klopt wat je zegt en laat zien via de link, zie mn voorgaande foto's van mij , 2e wiel van voorkant gerekend staat contragewicht anders tov  de de andere wielen.

Groeten, Jan 
Re:Losse wielen marklin loc's
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Hallo Jan,

bij mijn 44'er staat de 2e as op dezelfde manier gedraaid qua contragewichten. Let wel op de gangbaarheid van de koppelstangen bij het draaien, zodat de stang geen moer van een ander wiel raakt. Meestal resulteert dit ook in onverwachtse ontsporingen.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Dag Walter,

Ga met je advies nog eens kijken of dit van toepassing is,

Dank je ,

Groet, Jan
Re:Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Aan de deelnemers en volgers van dit draadje,

Ik heb de moed weer verzameld en ga vandaag of morgen nu 1 voor 1 de drijfstangen verwijderen om te ontdekken waar het vastloopt , ik wordt er een beetje knetterbek  :?van.
Ik hou jullie op de hoogte hiervan,

Groeten, Jan

En redt ik het niet voor dit weekend, alvast van mij

een fijne kerst en een gezond 2011 toegewenst .
Re:Losse wielen marklin loc's
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Even een laatste update mn br044    m37880

Na de lok "links"te hebben laten liggen een tijdje ,toch maar weer de moed bijeengeraapt en begonnen om lok weer rijdend te krijgen.Eerst het schildje vervangen (met dank aan Blausee Mitholz ) en kogelagers toegepast , een verademing in vergelijk met wat het was.Nu de wielen aangepakt
Alles op rijtje gezet en conlusie was dat er 2 wielen niet juist stonden, tw de 2e en de laatste , nadat de wielen in de juiste stand gezet waren , even snel op de rollenbank gezet en  :lol: hoera , Met deze wetenschap de wielen losgehaald en met locktight vastgezet , snel weer inelkaar en controleren of ze goed zaten, had even een paar minuten voordat dit droog zou zijn. Lok weer opgebpuwd en op de baan gezet , grrrrrrrrrr, loopt niet goed, zal het maar verklappen, op de middelste as zit ook de aansturing voor cilinders, gejoggeld levertje liep tegen het moertje aan ,  Dit verholpen en nu rijdt de lok weer perfect, mn langzaam probleemloos zonder hikken of wat ook.
Met deze ervaring en hulp van de forumleden , met dank hiervoor, ben ik weer een stuk wijzer geworden op naar de volgende klus, br 41 vraagt ook om onderhoud , maar denk zelf een decoder , dus dat word makkelijker , ( hoop ik ) :)
Greetzzzzzz, Jan
Re:Losse wielen marklin loc's
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Losse wielen marklin loc's
Hallo Jan

fijn dat je er weer een rijdende loc bij heb
Re:Losse wielen marklin loc's
Fijn dat je even hebt laten weten wat het was, zo hebben anderen er ook wat aan. :D
En veel rijplezier ermee.