Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

inbouwen AJ verlichting en Viessmann stroomvoerende koppelingen in 4211

Gestart door Wasmi donderdag 13 mei 2010, 21:18:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
inbouwen AJ verlichting en Viessmann stroomvoerende koppelingen in 4211
Ik heb een Wü C (3611) en bijbehorende wagons, 4210, 4211, 4212, 4213, 4214 en 4229 die al een hele tijd gepland stond om van verlichting te worden voorzien. Had bij AJ al lichtstrips gekocht, en op de laatste beurs in Houten bij gebrek aan andere stroomvoerende koppelingen 7 setjes Viessmann 2 polige koppelingen gekocht. 6 voor de loks, en één extra voor de lok, ik zou het liefste de wagons aansluiten op de decoder van de lok, maar dan moet er ook nog een andere decoder met een extra functieuitgang in de lok komen, en dit is een geval apart, ivm de klokanker motor en de bevestiging van de sleper direct aan de decoder print. Voorlopig dus toch maar een sleper onder één van de wagons. De Viessmann koppelingen zijn gebaseerd op de Fleischmann kortkoppelingen:



Ik had eigenlijk liever koppelingen van RTS gehad, maar die kon ik niet vinden, en ik had ook geen zin om langer te wachten.

het ombouwen viel op zich mee:

wagon uit elkaar en halve AJ lichtstrip erin


massa en middenrail sleper inklikken


het enige probleempje, de koppeling in de schacht drukken. De krimpkous die om de gesoldeerde aansluitingen van de messing kontaktveertjes zit is eigenlijk te dik, zodat de ruimte tussen de draadjes en de schacht te klein is, eigenlijk wel slect voor zo'n dure koppeling. Maar, met zacht geweld toch gelukt.


bedrading de wagon in


aansluiten


uitproberen... prima!


ook maar gelijk wat AJ passagiers aanbrengen


en meteen de postwagon ook maar ombouwen, hierbij de strip nog eens in twee delen gezaagd, en met draad doorverbonden. Het hele midden compartiment heeft toch geen ramen


beide wagons op de test rail uit


en aan


(helaas niet erg goed te zien, zal proberen een foto te maken met het omgevingslicht uit)

Al met al viel het erg mee, en bevallen de strips me zeer goed. Zelfs zonder buffer condensator knippert er niets. Nou kan dat komen omdat er bij deze test door de IB verder nauwelijks data op de rails wordt gezet (er is geen adres geselecteerd), dus ik moet afwachten hoe het gaat bij een baan in bedrijf, maar die heb ik nog even niet.... Ook het gedrag van de koppeling in bogen en wisselstraten kan ik slecht uitproberen, maar dat komt nog wel. De volgende klus is de andere drie personenwagons en de gepäckwagen om te bouwen.
Re:inbouwen AJ verlichting en Viessmann stroomvoerende koppelingen in 4211
Ziet er goed uit. Ik vraag me alleen af of je wel eens gedacht hebt aan de tweepolige stroomvoerende koppelingen van Maerklin, die zijn echt storingsongevoeling en stevig. Enige nadeel is dat je ze met hand moet ontkoppelen maar als je met vaste combinaties rijdt is dat vast geen probleem.
Kijk eens op http://www.gotischeboog.com/pageID_9517949.html b.v..
Succes met het ver- en inbouwen.
Re:inbouwen AJ verlichting en Viessmann stroomvoerende koppelingen in 4211
Die had ik nog niet gezien! dat ze niet makkelijk te ontkoppelen zijn is voor mij niet zo'n probleem. In bedrijf blijft deze combinatie aan elkaar, en in de vitrine is het al helemaal geen probleem. Ze lijken me wel wat groot, maar zal er gauw eens een paar in het echt bekijken. Dank je!

Walter
Re:inbouwen AJ verlichting en Viessmann stroomvoerende koppelingen in 4211
aj veroverd de modelbaan wereld:green: