Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Op zoek naar hele korte sleper

Gestart door Wasmi donderdag 13 mei 2010, 20:46:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Op zoek naar hele korte sleper
Tijdens het uitpakken van wat spullen die lang opgeslagen zijn geweest kwam ik deze Wismarer Schienenbus tegen, ik was al vergeten dat ik hem had. Heb hem een keer gekregen voor wat ombouwwerkzaamheden voor iemand, en ik weet dus niet van welk merk hij is. Wel is het een messing model. Ik vind het een mooi ding en wil het graag ombouwen naar 3 rail en voorzien van een decoder. da's allemaal geen probleem,



dacht ik.... Bij het zoeken naar een geschikte middensleper bleek dat de tussenafstand tussen de assen zo kort is dat de kortste sleper met 42mm nog te lang is (M nummer 7175). Tussen beide ashouders is maar 32,5 mm ruimte. Weet iemand misschien een sleper die korter is dan 32,5 mm, of kan ik er beter maar zelf één inkorten???
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Dag Wasmi.

De kleinste sleper van Märklin die ik ken is de 7075, die eigenlijk voor interieurverlichting is. De railbus-bijwagen 4018 bijvoorbeeld, heeft ook een kleine sleper, die tevens bedoeld is voor de verlichting want motorwagen 3016 heeft z'n eigen sleper die wel weer wat groter is.

Mooi model trouwens, geef je geen ongelijk om deze te fixen voor je baan. :lol:

Groeten,

Erik
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Dat is toch de 7175 geloof ik, en die is echt te lang. heb nog wel een oude sleper van een blikken personenwagon gevonden, maar die is ruim te hoog....
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Nee de 7125 is deze:



en ik bedoel de 7025, dat is deze:



Groeten,

Erik
Re:Op zoek naar hele korte sleper
bedankt Erik, die onderste had ik nog gevonden, die is in deze vorm te hoog, maar ik ga toch eens kijken of ik hem kan aanpassen zodat er genoeg ruimte is. De bovenste moet ik ook maar eens proberen te vinden

W
Re:Op zoek naar hele korte sleper
in het kader van domme vragen bestaan niet...

wat heeft de as afstand met de sleper te maken?
De reden dat ik dat vraag is dat bij elke draaistel loc de as afstand korter is dan bij dit lokje.
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Wasmi, de sleper lijkt op de foto zo hoog, doordat een veertje hem naar beneden drukt.
Naar mijn weten zit een zelfde onder de bijwagen van de railbus.

Groeten,

Erik
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Citaat van: lucy op vrijdag 14 mei 2010, 20:09:10
in het kader van domme vragen bestaan niet...

wat heeft de as afstand met de sleper te maken?
De reden dat ik dat vraag is dat bij elke draaistel loc de as afstand korter is dan bij dit lokje.

kijk naar onderstaande foto's, dan zie je dat de bevestiging van de assen behoorlijk ver uitsteekt, en eronder nog maar heel weinig ruimte overblijft, ook al vanwege de tandwielen. Ik wil dus tussen de assen blijven. Ik heb nog niet gekeken naar de bodemvrijheid bij wissles, dat zou best nog wel eens fout kunnen gaan, in dat geval wordt ombouw onmogelijk (nou ja, heeeeeel ingrijpend)

Walter





(ik zie dat de wielen ook een goede schoonmaakbeurt nodig hebben  :shock:)
Re:Op zoek naar hele korte sleper
dat één benige rijtuig slepertje kan er tussen. Alleen als die inveert zou die wel tegen je as kunnen komen. Hij maakt een "cirkel" als die inveert. (gaat niet recht omhoog.)

bij zo een 42 mm sleper kun je wel wat winnen door er een stukje tussen uit te halen.

suc6, zal niet meevallen
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Nou dan toch maar begonnen om zelf een sleper in te korten. Ik heb maar een exemplaar uit m'n rommelbak gehaald, zodat er geen risico is iets te verknoeien. Eerst de sleper een beetje opengebogen zodat de bronzen aandrukveer eruit kan, vervolgens de beide uiteinden afgetekent en afgezaagd. Aan de bovenzijde de nickellaag weggeslepen, en het geheel vertind. De beide delen om m'n soldeerplaat netjes tegenelkaar aangelegd, langs een stalen lineaal om de sleper recht te houden. Naalden eromheen gestoken om het geheel te fixeren, en een plaatje messing eroverheen gesoldeerd:



na het solderen de onderkant afgevijld. Daarmee beschadig je wel de nickellaag, maar ik verwacht dat dit model zowiezo niet zoveel zal rijden, dus da's niet zo heel belangrijk.



Daarna de aandrukveer losgemaakt van het onderplaatje, plaatje ingekort, aandrukveer delen op maat gemaakt en gesoldeerd:





daarna het de drie delen weer aan elkaar bevestigd en gecontroleerd op passing. Dit lijkt te gaan lukken. De volgende stap wordt gaatjes boren in het chassis, één voor het m2 schroefje voor de bevestiging van de sleper, de andere voor de aansluitdraad. Ik ben van plan om onder de sleper een zelfde stukje isolatiemateriaal (pertinax?) te gebruiken ter isolatie.  Verder wordt het bevestigen met het schroefje nog een hele kunst, want daar kun je nauwelijks bij. Als alternatief zou ik een stukje printplaat kunne vastschroeven of lijmen op het chassis, en daar vervolgens de sleper om te solderen, maar ik ga het eerst zo proberen.




Re:Op zoek naar hele korte sleper
Blausee-Mitholz
gast

Re:Op zoek naar hele korte sleper
Sooowwww Walter, jij hebt lef 8)
Ben benieuwt of het naar tevredenheid rijdt ik blijf dit volgen.

Je uitvoering is een iedergeval klasse  8)

Mvg, Johan
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Tja, dat rijden ben ik ook benieuwd naar. De sleper is wel erg kort, en ik vraag me ook af of er voldoende stabiliteit is in de sleper, omdat hij eigenlijk maar op één punt vast zit, terwijl bij de normale slepers dat twee punten zijn met ca 1 cm tussenafstand. Ach, zoals gezegd, ik probeer het gewoon, en als het niet lukt wordt het een leuk model op een afstelspoor.
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Dag Walter.

Dat is een mooi stukje handnijverheid met duidelijke foto's! :lol:

Is het geen optie om één van de aandrijvingen te laten vervallen om
zodoende ruimte te creëren voor een sleper onder de vrijgekomen as?
Het model lijkt mij namelijk klein/licht genoeg voor één aandrijfas.
Trouwens, heb je geen anti-slipbandjes nodig op de aandijfas(sen)?

Groeten,

Erik
Re:Op zoek naar hele korte sleper - ombouw van een Wismarer Schienenbus
Daar had ik dus helemaal nog niet aan gedacht! Meteen naar de werktafel gespoed........ ahh jammer, zelfs dan is er nog niet voldoende ruimte, tenzij de as helemaal wordt verwijderd. Het model is overigens helemaal van messing en dus behoorlijk zwaar. Net even gewogen, het onderstel met motor is ca 65 gram, het geheel ruim 200 gram!! Dat is waarschijnlijk ook de reden dat er geen slipbandjes op zitten. Mocht het lukken en is de trekkracht te gering, zou dat nog te overwegen zijn. Voorlopig maar verder op de ingeslagen weg.

Walter
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Blausee-Mitholz
gast

Re:Op zoek naar hele korte sleper
Eén aangedreven as lijkt mij geen optie. M.i. vraag je dan om problemen. De sleperr zelf geeft al zoveel meer weerstand dat je grip hard nodig hebt.
Walter, doorgaan op de ingeslagen weg!

Mvg, Johan
Re:Op zoek naar hele korte sleper - ombouw Wismarer Schienenbus
Vanavond maar weer verder gegaan met m'n ombouw projectje. Eerst maar twee gaatjes (1,6mm) in het chassis geboord, 1 voor de schroefdraad om de sleper vast te zetten, de andere om de draad va de sleper door te voeren.



vervolgens m2 draad getapt in het ene gaatje



en toen toch maar besloten de sleper op een stukje printplaat te solderen. Plaatje uitgezaagd, gaatje geboord en verzonken, zodat het schroefje de koperlaag niet raakt, en plaatje vastgeschroefd





Daarna de sleper erop gesoldeerd. Dit had nog wel wat voeten in de aarde, want de sleper heeft maar heel weinig vrijheid van de wiellagerblokken. Ik heb ook het stukje printplaat nog wat moeten inkorten om de sleper maximale verticale vrijheid te geven. Mogelijk moet ik de bodemplaat ter plekke nog isoleren, hopelijk is dat niet nodig, anders kom ik wel terug met een vraag voor een oplossing ik kan alleen maar isolatieband verzinnen, maar dat houd vast niet eeuwig....





eigenlijk verliep dit allemaal vrij probleemloos, dus, ik denk ff decodertje inbouwen en zien wat er gebeurd.... ik had per slot van rekening nog een ongebruikte Lenz LE10XF liggen. En, hoewel ik weinig functies verwacht, zelfs geen licht vanwege de vrijstaande constructie van de lampen, is dit toch wel een aardig decodertje voor zo'n model. Afijn, keurig aangesloten....



niks! Overenthousiast als ik was geworden had ik het motortje niet van tevoren getest, dus, weer losgemaakt, blijkt één winding het niet meer te doen.... arrrggghhh was ik zo dicht bij. Nu moet ik op zoek naar een nieuw motortje.  :evil: :evil:

Iemand een idee waar ik dat zou kunnen vinden???

Walter
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Er is beslist wel een Mashima of Maxon motortje te vinden met gelijke afmetingen.
De as dikte is het belangrijkste kriterium.
Eerst maar proberen de wormwielen eraf te krijgen.

Eenmaal zover zou ik proberen de motor uit elkaar te prutsen en proberen de defekte
wikkeling te herstellen.
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Sorry, maar kan je dat niet beter anderom proberen?
Ik bedoel: eerst proberen de wikkeling te herstellen,
als dat niet wil kan je alsnog de wormwielen proberen
te verwijderen met bijvoorbeeld een mini-poelietrekker
of wellicht met één van RoWi's wielpersjes?

Groeten,

Erik
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Op zoek naar hele korte sleper
Ik weet iig dat GM&S veel kleine motoren los te koop heeft. (staat ook altijd in houten)

Misschien kan het wel met een persje ja. Gewoon proberen, en als hij stuk gaat;ik heb er nog genoeg liggen! :)

Leuk project. 1 Tip. Waarom had je de draad niet getapt onder de boormachine? Dan staat alles al mooi haaks, en kun je nooit scheef tappen.

Roy
Re:Op zoek naar hele korte sleper
 :oops: :oops: :oops: ehhh tja, da's natuurlijk veel handiger, gewoon niet aan gedacht!!! Nou is essign natuurlijk vrij zacht, en is het schroefje niet echt kritisch. heb keurig netjes alle drie de tapjes uit het setje gebruikt. Overigens, ik zal weer eens een update doen, ben ietsje verder mer dit gebakje :-)

Walter