Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

On30 baantje (eigen rails (bielzen) maken)

Gestart door pixon donderdag 13 mei 2010, 16:33:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
On30 baantje (eigen rails (bielzen) maken)
hallo.
na een jaar op beneluxspoor te hebben gezeten met mijn topic ((baan) http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,21011.0.html) wil ik ook hier mijn treinwereld laten zien.
Even in het kort ik maak mijn baan uit mijn fantasie dus zonder baanplan dat is wel veel moeilijker want je moet vaker dingen weer afbreken en weer opbouwen maar daar leren we weer van.
De rails wat ik gebruik is k-rails en m-rails dat worden twee bannen die door elkaar heenlopen
Verder maak ik zoveel mogelijk alles met gips, maak zelf mijn gipsmallen zie mijn photoalbum (gipsmallen maken (http://s606.photobucket.com/albums/tt150/marpipixon/huisjes%20bouwen/gips%20mallen/))
zo het laatste wat ik heb gemaakt is een klimspiraal (voor de eerste keer) en dat is gelukt vandaag heb ik hem afgesteld en ben begonnen met de afwerking (gipsemuren)


hier zie je goed dat m en k rails door mekaar heen lopen.


gipse muurtjes gemaakt die tegen het spiraal aan komen en de pilaren komen over de draad stangen heen omdat je altijd in het spiraal kan blijven kijken (open spiraal)

pilaar is ook van gips gemaakt
en tot slot heb ik nog de muurtjes geschilderd van het klimspiraal

Ik hoop dat jullie het leuk vindenzo dat we van elkaar kunnen leren en advies kunnen krijgen
groet
Re:baan van pixon perron maken
Lid sinds: 2009

offline
Re:baan van pixon perron maken
Vandaag een perron gemaakt van schuimkarton (architectenkarton) meot een oud peronnetje worden waar in het midden van dat oranje achtige grind/zand legt.
oke eerst een stuk schuimkarton op maat maken  en dan beginnen met het pellen van het papieren laagje wat er af moet

en daarna met een snymesje de tegels aanbrengen en schilderen

en daarna in het midden met een staalborstel een zand structuur maken en strepen (van koffers-karretjes-enz) en schilderen
      
nu verder met de afwerking
groet
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:baan van pixon

Mooi (begin) van je baan!
maar hoe combineer ja K- en M-rails? of zitten ze helemaal niet aan mekaar zodat je 2 losse banen hebt?

Groeten,
Martijn
Re:baan van pixon
digi-jacques
gast

Re:baan van pixon
heb je je hellingen opgemeten?? zien er erg steil uit!!
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2009

offline
Re:baan van pixon
@Marklin5
Het zijn inderdaad eigenlijk twee banen door elkaar heen de m-rails is aneloog en k-rail is digitaal.

@digi-jacques
klopt de hellingen zijn op sommige plaatsen te stijl ben nu bezig met de 4 ronding er op te zetten daarna ga ik alles afstellen
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:baan van pixon
Jammer dat de foto's niet meer beschikbaar zijn...  :?
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2009

offline
Re:baan van pixon
@Kermit65
Ik kan de fotos zien hoor andere mensen ook problemen
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2008

Mannheim in 1:87

offline
Re:baan van pixon
Nu staan ze er ook weer.  :shock:
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2009

offline
Re:baan van pixon
even een kleine update.
er is op het nieuwe perron zelfs al een nieuwe railbus komen binnenrijden, een fel oranje kleurige railbus
zie hier foto

verder zijn er via mp lantaarnpalen binnengekomen waarvan er twee er op het peron zijn neergezet.
Het stations gebouw is in aanbouw (gipsmallen staan te drogen).
verder begonnen met de ring leidingen en aansluitingen
hier nog een foto
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2010

Ludmilla.

offline
Re:baan van pixon
leuk, al die railbussen  :D
vooral in dat berglandschap!

Groeten,
Martijn
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2009

offline
Re:baan van pixon
De laatste weken zijn er weer een paar railbussen binnengereden op mijn eerste station hier een paar foto's.

Märklin 3028 + 4028 (bedankt Erik (Nieuwenhuis) voor de nummers)


Marklin 3140 Railbus Steiermarkische Landesbahn

   
Märklin 30161 Schienenbus RUHRKOHLE


Märklin schienenbus 3123 MICHELIN

Verder alvast boompjes gepland ((zeeschuim (teloxys aristata)) zo dat ik in het najaar genoeg boompjes heb om mijn  baan te voorzien.

 
Zie ook de boompjes op de foto hier boven.

Twee weken geleden was ik op de modelspoorbeurs in dordrecht (dort in stoom ) en daar heb ik een gesprek gehad met cees van wisjni-wosjni (http://wisjni-wosjni.blogspot.com/)
over huisjes in gips maken waar ik weer veel ideen opdeed zo verteld dat hij van gips naar resin is overgestapt Ik had nog wat mallen leggen die moeilijk waren om gips te storten dus die heb ik maar gemaakt met resin


verder reed er op de baan van wisjni-wosjni   een wit/blauw ROCO sachsenmodel 13003 HO omgebouwd van gelijk naar wisselstroom ik was gelijk verliefd op dit model.
dus ben gaan zoeken op het internet en heb hem gevonden op mp als het goed is komt hij van middag binnen rijden alleen dan nog ombouwen naar wisselstroom (daar heb ik jullie hulp wal bij nodig)
gr pixon
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2009

offline
Re:baan van pixon
Nou hij is binnen gekomen is hij mooi of is hij mooi.

ROCO sachsenmodel 13003
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:baan van pixon
Dag Pixon.

Die railbus is inderdaad erg mooi! :wink:

De eerste lange railbus ('nummer onbekend')
is dat de Märklin 3028 + 4028? (Ook erg mooi!)

Groeten,

Erik
baan van pixon -vakantie, we kunnen weer bouwen
Het is weer zomervakantie dus ik kan weer lekker 4 weken met mijn baan verder, ik heb weer zat ideeën nu alleen nog uitwerken.
Vandaag ben ik weer verder gegaan met mijn spiraal en ik begin algelijk met de afwerking.
rondom het spiraal (waar hij van twee railsen naar 1 rails gaat komen muren met poorten erin.
Ik gebruik daarvoor de bekende gips mallen alleen moet ik ze wel buigen dat doe op twee railsen.
    .
Na het storten van het gips is het de beurt om te schilderen en te plaatsen.
Zo dat we een voorbeeld zien hoe het moet worden.
   
     

later op de dag meer.
baan van pixon
Lid sinds: 2009

offline
baan van pixon
zo de eerste ronding is bijna af ben er er tevreden mee alleen is het bij de eerste (k-rail) een beetje krap geworden (moet nog een oplossing voor vinden).
Ook een ronde tunnelpoort gemaakt.
Hier de foto's van de gebogen tunnelpoort en de poorten van het spiraal.


Re:baan van pixon
Lid sinds: 2009

offline
Re:baan van pixon
hallo.
Ik was toch niet te vrede met mijn spiraal (het was te klein het hout te slap en te weinig ondersteuning dus heb ik maar weer alles gesloopt.
Nu maak ik het spiraal per verdieping (3 in totaal) uit 1 plaat wat het gewoon veel sterker maakt.
.
vandaag  ging de tweedw laag er op en het ziet er al veel beter uit gelijk vandaag veel muurtjes gestort met gips zodat ik die er gelijk kon in zetten.
.
Het eind  van het spiraal komt dan uit op een helle hoge brug die in de lengte over de baan loopt.
.
Verder heb ik vandaag weer eens een paar mallen gemaakt voor een lokloods die ik ga maken van gips natuurlijk.


de eerste gips afdruk was niet goed maar toch vast geschilderd voor het effect moet alleen nog muurtjes zoeken voor de voorkant en achterkant voor het dak heb ik al mallen.

dat was het weer voor vandaag een lange hobbydag.
gr pixon
lokloods
Lid sinds: 2009

offline
lokloods
Gisteren en vandaag met de lok loods bezig geweest en veel op het internet gezeten voor inspiratie,van wat er allemaal moet komen in en rond een lokloods
en wat ik zelf kan maken en wat ik moet kopen
hier vast wat foto,s hoe de lok loods nu is.

Op een plank wat rails neer gelegd met daar tussen de werkvloer waar de lokloods op komt te staan tussen de rails heb ik als proef gips gestort en daar in steentjes patroon gemaakt .



in totaal komen er 3 zijmuren naast elkaar dat word een mooie lengte.

 

vanavond meer gr pixon
vervolg locloods
Lid sinds: 2009

offline
vervolg locloods
Even een update van de locloods
Het was toch allemaal wat moeilijker dan ik had verwacht maar de ruwbouw staat, nu is het tijd voor de afwerking.
Ik zit nog te twijfelen of ik de raam kozijnen zelf zal maken, of dat ik gewoon een paar koop.
hier nog een paar foto's .

Re:baan van pixon
Remie
gast

Re:baan van pixon
Ziet er allemaal mooi uit. Die loods is goed gelukt.
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2006

offline
Re:baan van pixon
Dat gele voertuig voor je loods wat stelt dat voor en van welk merk is dat? Eventueel een richtprijs mag ook.
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2009

offline
Re:baan van pixon
Citaat van: Johnnytrein op maandag 23 augustus 2010, 16:25:49
Dat gele voertuig voor je loods wat stelt dat voor en van welk merk is dat? Eventueel een richtprijs mag ook.
Het is een gelijk stroom werktreintje van bachmann (mischien om te bouwen) anders  komt hij te rijden naast de goederenloods op een klein spoortje van roco rails Ik zag hem op mp staan en vond hem helemaal te gek voor mijn locloods

info
Bachmann Spectrum 16946 Speeder with Work Crane & Cart
en kost rond de 40.00 nieuw en op mp staat hij vaak rond de 25 euro
Re:baan van pixon
Lid sinds: 2009

offline
Re:baan van pixon
Met de locloods doorgegaan en op het dak moest een dakkapel komen, dus eerst een mal gemaakt en toen kon het storten van het gips beginnen.

Na het drogen moet er natuurlijk ook geschilderd worden hier de eerste laag de tweede en derde laag komt pas als  de lok loods klaar is.

en dan het plaatsen op het dak heb nu een gat in het dak gezaagd maar bij de volgende dakkapel maak ik een schuine inkeeping in het dakkapel maken.
Re:baan van pixon
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re:baan van pixon
Hoi Pixon,

Zou je het plaatje in je handtekening wat kunnen verkleinen? Hij trekt nu de pagina uit zijn verband. De maximaal toegestane breedte is 800 pixels.
Je kunt er ook eentje nemen uit de huiscollectie van 't forum (zie hier) ;-)

Thanx! :-)

Acido
Re:baan van pixon (video klimspiraal geplaatst)
Citaat van: Acido op woensdag 25 augustus 2010, 10:36:28
Hoi Pixon,

Zou je het plaatje in je handtekening wat kunnen verkleinen? Hij trekt nu de pagina uit zijn verband. De maximaal toegestane breedte is 800 pixels.
Je kunt er ook eentje nemen uit de huiscollectie van 't forum (zie hier) ;-)

Thanx! :-)

Acido
Is inmiddels gebeurd dat was ik ook al van plan vond het ook te groot
Re:baan van pixon (video klimspiraal geplaatst)
Gisteren vast wat rails gelegd op mijn klimspiraal en een verlengstuk bijgemaakt zie je nog niet op de video.
Dit klimspiraal is stukken beter dan mijn vorige.
Even een videotje gemaakt van MFX Railbus Doornkaat die als eerste de grote klim ging maken
Re:baan van pixon (video klimspiraal geplaatst)
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:baan van pixon (video klimspiraal geplaatst)
Ziet er leuk uit en mooie klimspiraal is het. :D

Mag ik vragen wat je stijgingspercentage is aan het begin ziet het er nogal steil uit.

Groet, Lelsey
Re:baan van pixon (video klimspiraal geplaatst)
Een mooie demonstratie van je nieuwe klimspiraal.
Succes met de verdere bouw.

Groeten,
Ton.

PS. Je kunt de sluitverlichting van de eerste unit van de railbus ook uitschakelen :wink:
Re:baan van pixon (k meet m station plus update)
Een maandje niks van me laten horen maar dat wil niet zeggen dat ik niets heb gedaan, allereerst ben ik veel bezig met mijn nieuwe ON30 baantje waar ik binnenkort bij onze vrienden beneluxspoor.net een topic ga openen (PixON30).
Maar ik wil wel even mijn mooste bachmann on30 lok (T boiler Two truck shay) laten zien.
     .
en de bachmann truck


zo nu weer even naar de marklinbaan. Het klim spiraal gaat aan een kandt een groot staion worden met drie verdiepingen omdat er in het spiraal m en krails te vinden zijn gaat het station dus       k meet m station heten.
Hier kun je zien waar de perronen zijn of gaan komen.


Verder proberen de eerste preisertjes al een railbus te pakken maar helaas ze moeten wachten  op de groote opening die binnenkort gaat komen.
Heb met gips de straat gemaakt voor het stationsplein

Wat vinden jullie van het formaat stenen voor het perron is dat niet te groot.
Verder heb ik een dak gemaakt van golfkarton en geschilderd zo dat het echt een ijzeren golfplaat (je kent het wel van die oude bouwvallige schuurtjes en bouwketen)lijkt 
.

zo nog een paar foto's
  .
zou ik dat nog bijna vergeten na het lezen van de topic van degeluidsman over het maken van zijn berg (erg mooi en veel respect voor hem en zijn vrouw)
wou ik het toch anders gaan doen en namelijk het stapelen van eigen gemaakte stennen/rotsen van gips een voorbeeld heb ik gemaakt op mijn klimspiraal kijk hier
           
.

en de stenen kunnen ook op mijn on30 baan 
 
zo dat was het
Re:baan van pixon (welk kleur wegdek)
hallo.
Ben nog steeds bezig met het wegdek op het stationsplein, van morgen nieuw wegdek gemaakt.
     

Zo maar nu het punt wat is mooier  de grijs wegdek of de gele steentjes het word dus geel
        
Re:baan van pixon (welk kleur wegdek)
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:baan van pixon (welk kleur wegdek)
Mijn voorkeur gaat dan toch uit naar die met die gele steentjes, die grijze is zo... mmm, ik weet niet.  8)

Groet, Lelsey
Re:baan van pixon (wegdek gelegd )
Deze week het wegdek gelegd en geel/grijs geschilderd en al voor de eerste keer geweatherd.
hier 3 foto's.




Re:baan van pixon (kozijnen en deuren geplaats in spiraalportalen )
vandaag begonnen met het plaatsen van de kozijnen en deuren in de spiraalportalen somige portalen geven dus toegang naar het groote station.
   
Re:baan van pixon (kozijnen en deuren geplaats in spiraalportalen )
Dag Peter.
Met veel belangstelling net al je vorderingen met de baanbouw bekeken.
Niet alleen vallen de vele eigen maaksels op (bijzonder leuk!) maar ook de vele railbussen, die in alle soorten en kleuren aanwezig zijn.
Ook zie ik een aantal bijzondere 2-rail voertuigen, zijn deze omgebouwd of rij jij ook gelijkstroom?

Veel succes en plezier met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:baan van pixon (kozijnen en deuren geplaats in spiraalportalen )
Dat ziet er bijzonder mooi uit!  :D

Wat voor verf ofzoiets heb je gebruikt voor die portalen?  :o

Groet, Lesley
Re:baan van pixon (kozijnen en deuren geplaats in spiraalportalen )
Citaat van: AlbertJan op donderdag 07 oktober 2010, 08:11:44
Met veel belangstelling net al je vorderingen met de baanbouw bekeken.
Niet alleen vallen de vele eigen maaksels op (bijzonder leuk!) maar ook de vele railbussen, die in alle soorten en kleuren aanwezig zijn.
Ook zie ik een aantal bijzondere 2-rail voertuigen, zijn deze omgebouwd of rij jij ook gelijkstroom?
Bedankt voor de leuke reactie , ik heb nu inderdaad veel railbussen zowel voor 3 rail als 2 rail en inderdaad er komt tussen mijn m en k rails baan  oog een 2 rail baan te lopen voor de 2 rail railbussen.
Ik kan ook niet wachten tot het moment daar is dat alle railbussen tegelijk rijden lijkt me echt tof, maarja zo ver is het nog niet er moet nog veel gebouwd worden.

Citaat van: lesley001 op donderdag 07 oktober 2010, 15:35:11
Dat ziet er bijzonder mooi uit!  :D

Wat voor verf ofzoiets heb je gebruikt voor die portalen?  :o

Bedankt voor je compliment (vind het zelf ook erg mooi) en de verf die ik gebruikt is acrylverf van anita decor en acrylverf van Talens ( is relatief goedkoper dan   anita decor  kan je kopen bij de betere kantoorboekhandel en hobby winkels) en ik gebruik voor de kleine details tamiya verf 
Re:baan van pixon (verlichting geplaats op spiraalportaal en in spiraal geplaatst )
De verlichting aan gebracht (nog niet werkend) en de portaal geplaatst in spiraal heb nu 3 portalen klaar nog 5 te gaan.
hier weer een paar foto's
     
Re:baan van pixon (riolering wordt geplaatst)
Omdat het M meet K station alwat vorderingen naderd moet er ook riolering worden gelegd.
Omdat het verkeer op de drukke weg voor het station moet door rijden word de riolering op afstand gemaakt en in zijn geheel in het weg dek gelegd.
oke een leeg bakje (preiser wegwerkers) die vullen we met gips, daarna leggen we de riolering er in ( deze riolering kreeg je vorig jaar gratis bij chocomel daar konden de kinderen Groote lange rietjes van maken ik heb het maar bewaard en geschilderd (koper kleur) voor mijn treinbaan) als het gips droog is heb ik er boomschorspasta  op gesmeerd zo dat het op zand gaat lijken vanavond kunnen we het gaan schilderen.

het bakje met gips en riolering.

nu is er boomschorspasta op gesmeerd.
Zo heb ook vast even een wegdak gestort met een gat er in waar het bakje inkomt

en de wegwerkers hebben containers nodig ook die heb ik even gestort met gips.


Nog even snel de container gschilderd.
 


let op dit is echt een probeersel vannacht bedacht dus ik weet niet hoe het gaat worden  :D :D :D
Re:baan van pixon (riolering wordt geplaatst)
kon niet wachten voor een resultaat kijk
Re:baan van pixon (riolering wordt geplaatst)
Dat is een mooie oplossing, maar in welke rijke gemeente stoppen ze koperen afvoerbuis in de grond?
Re:baan van pixon (riolering wordt geplaatst)
Citaat van: Johnnytrein op dinsdag 12 oktober 2010, 09:23:44
Dat is een mooie oplossing, maar in welke rijke gemeente stoppen ze koperen afvoerbuis in de grond?
nou het ziet er uit als koper maar het is eingelijk een legering van andere metalen.
Re:baan van pixon (wegdek repareren na plaatsen riolering)
na het plaatsen van de riolering op mijn treinbaan is op sommige plaatsen het gipsen wegdek gebroken en gescheurd de reparatie doe ik doormiddel van dasklei.
het klei druk je op het rubberemal en daarna leg je het voorzichtig op het weg dek zie foto's

         
Re:baan van pixon (wegdek repareren na plaatsen riolering)
Ik vind het een mooi koperen buisje maar ik snap het niet zo goed :(

Hoe moet dit er uit gaan zien en waar word dat in het echt toegepast?

Groeten,
Gijs
Re:baan van pixon (wegdek repareren na plaatsen riolering)
Citaat van: Gijs op woensdag 13 oktober 2010, 14:48:02
Ik vind het een mooi koperen buisje maar ik snap het niet zo goed :(

Hoe moet dit er uit gaan zien en waar word dat in het echt toegepast?

Groeten,
Gijs
Het zijn graaf werkzaamheden in de stationsstraat  voor het grote station.
Hier nog een totaal foto van de straat  alleen de klei staat nog te drogen dus dat kan ik pas morgen ochtend schilderen.
Ik hoop dat het  duidelijk is
Re:baan van pixon (wegdek repareren na plaatsen riolering)
Met dat totaal word het bij mij ook duidelijk  :D

Het ziet er erg mooi uit!

Groet, Lesley
Re:baan van pixon (spoorverhogen)
De rails voor het grote station heb ik omhoog moeten gooien omdat onder de rails een noodweg moest komen en om een amarikaanse sweer te kweken waar de treinen ook op groote hoogte door de stad rijden
ik hoop dat het een beetjes duidelijk is op de foto.
 
Re:baan van pixon (wegdek repareren na plaatsen riolering)
Citaat van: pixon op woensdag 13 oktober 2010, 16:12:30
Citaat van: Gijs op woensdag 13 oktober 2010, 14:48:02
Ik vind het een mooi koperen buisje maar ik snap het niet zo goed :(

Hoe moet dit er uit gaan zien en waar word dat in het echt toegepast?

Groeten,
Gijs
Het zijn graaf werkzaamheden in de stationsstraat  voor het grote station.
Hier nog een totaal foto van de straat  alleen de klei staat nog te drogen dus dat kan ik pas morgen ochtend schilderen.
Ik hoop dat het  duidelijk is

Aha, ik denk dat ik het snap.

Je maakt er wel erg veel werk van en ik ben dus benieuwd hoe het er uit gaat zien.

Succes met verder werken,
Gijs
Re:baan van pixon (binnenkant van spiraal)
Zoals jullie weten wordt mijn trein spiraal een groot station dat betekend dat ik de muren ((portalen) van tweekanten aantrekelijk moet maken nu is dat best wel moeilijk met het gebruik van gipsmalen, dus dan maar weer in weer met klei Zie de foto's, deze foto's zijn gemaakt van uit de binnenkandt van het spiraal waar ik een kruk heb staan en zo in het station kan kijkenen de treinen kan bedienen
Op de foto zie je twee porayelen een met gips een zonder.
voorkant

Achterkant in het spiraal
   
INGANG STATION

dit wordt de hoofd ingang van het station met groote deuren (klapbaar/schuifbaar) naast deingang heb ik voor de test een geveltje neer gezet waar een cafe inkomt vond de vormgeveving wel leuk groffe portalen met een keurig (gipse)geveltje.
zo dat is het weer hoop dat jullie het ook leuk/mooi vinden.
Re:baan van pixon (containerbak van styreen)
Had van morgen nog een containerbak nodig voor mijn wegwerkzaamheden (zie eerder in topic) dacht ga even zelf maken en is best wel gelukt nog niet perfect maar voor de eerste keer.
de verf staat nu te drogen en vanavond kan ik hem verweren en vullen.
     
Re:baan van pixon (containerbak van styreen)
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:baan van pixon (containerbak van styreen)
Ziet er al mooi uit,

ben ook benieuwd hoe hij ui uit zien na het verweren en vullen.  :D

Groet, Lesley
Re:baan van pixon (containerbak van styreen gemaakt en geplaatst op baan)
containerbak afgemaakt gevuld en geplaatst op de baan verder bezig geweest met de portalen maar die breken steeds dus daar nog geen foto's van.