een Bunker met geschuts koepel?
Nee, dat gaat het niet worden.
ik ga ook voor een bunker maar dan zonder koepel
Kijk, nu gaan we het ergens over hebben

.
Watertoren?
Nee, daar begin ik niet aan

. Wie moet de zolder aandweilen als er lekkage ontstaat? Juist, en daar heb ik dus geen zin in

.
Kerncentrales??? 
Nee dank je, dan krijg ik ook al die Preiser- en Noch-demonstranten hier over de vloer als er weer afval afgevoerd moet worden. Nee daar bedank ik toch echt voor.
Een fort?
<foto>
Die ligt vooral (of alleen) om Amsterdam, de zogenaamde vesting Amsterdam.
<foto>
De forten om Amsterdam liggen allemaal langs wegen, de spoorbaan en kanalen, en kan dus ook heel goed langs de spoorbaan op zolder!
En de liefhebber die graag een kanon op zijn fort wil hebben moet maar eens googlen op fort spijkerboor. (Foto's fort Krommeniedijk)
Op zich zou dit helemaal niet zo'n gek idee zijn, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben op je baan.
Hoi Gerard.
Leuk, weer een nieuw topic van jou: dat wordt dus weer het bewonderen van de foto's en kostelijk vermaak door het ge-OH van mede-forumleden . . .

Zoals gewoonlijk probeer ik het altijd erg serieus te houden, maar om de één of andere reden lukt me dat nooit

. Ik heb geen idee hoe dat toch komt en waar dat aan ligt

.
Aan de hand van je beschrijving zou ik denken: een oorlogsbunker.
Maar de 'echte' bunkers komen uit WO II en dat is nog geen 100 jaar geleden . . . .
Aan de andere kant denk ik dan: vestingwerken, maar die zijn volgens mij weer veel ouder als 100 jaar !
Toch zou het zoiets moeten zijn, want die dingen zitten 'in' het landschap en zijn verdomde lastig weg te halen.
Nu bijna al de gokkers liggen te slapen kan ik het wel vertellen

, het wordt een klein bunkertje zonder geschutskoepel. Meer dan een jaar geleden vond ik op internet deze 2 sites:
deze en
deze. Waarom ik ze toen besloot op te bewaren weet ik niet meer, maar nu zijn het 2 inspiratiebronnen voor wat ik wil gaan bouwen.
Iets wat
hier op lijkt wil ik na gaan maken. Dat past (enigszins aangepast) aardig op de plek die ik ervoor "gereserveerd" heb.